Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Viper GTS-r replica
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (39038 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Fränt, hur stora bitar kan du fräsa?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Inte så lockande yttre i förra versionen.
Men NU ser ju klockrent ut efter nytaggningen thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fränt, hur stora bitar kan du fräsa?


Varje stycke kan vara max ca 1650x1300x650mm, men om jag skall göra större så jobbar jag med symmetri och sammanfogar delarna för vidare formtillverkning etc...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Riktigt coolt alltihop! Den nya designen ser ju ut att bli riktigt läcker!

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Börjar bli dags att forstsätta bygget nu när våren börjar komma. Blir dessutom en hel del testkörning (på gården) av Viper-replikan. Vill få allt att lira bra. Har ett fel på generatorn i nuläget som jag måste kolla. Verkar vara någon typ av glapp. Skall även jobba vidare med att slutföra designen av AMG Vision-karossen. Därefter kan jag påbörja frsäarbetet. Skall bli riktigt skoj.

Skulle vilja flytta mitt byggprojekt och fräs till annan lokal än den jag har idag (hos mina föräldrar). Börjar bli konkurrens om ytorna :-) Så om någon har några tips på vart man kan hyra plats för ett bilbygge och en stor fräs i söderort (mellan Huddinge och Hölö el.motsv) så vore jag tacksam. Gärna en lokal där andra fordonsentusiaster håller till.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Full planering pågår för hur jag skall gå tillväga med framtida projekt. Har lite olika alternativ. Det ursprungliga alternativet var att helt bygga klart mitt nuvarande Viper-bygge. Detta har jag beslutat att inte göra. Istället står valet mellan att bygga AMG GT Vision eller köpa en rolig hobbybil. Men i slutänden så är det bygga eget jag verkligen gillar så det lutar starkt åt det första alternativet.

Gällande Viperbygget så har jag det i nuläget på "offensiv" annonsering för att se möjligheterna att sälja det vidare till någon som vill pula vidare och få den i toppskick. Den är trots allt inreggad vilket är kanske det största värdet i det bygget.

Annars är planen att basera nya bygget ("ombyggnationen") på befintligt och ta tillvara på hjul, inredning, framruta, tanklock, och andra småsaker. Eventuellt även bakaxel. Kvar finns då en 535 drivlina, kaross, ram mm och papper. Kanske går att sälja det med till någon entusiast?

Den stora frågan i nuläget är vilken drivlina jag skall gå på. Valet står mellan att basera bygget på en BMW 740 drivlina (M60 eller M62?) eller en Cheva GenIII small block typ LM7 (Silverade mfl). Behöver mellan 280 - 320 hk och helst mycket volym. Oavsett vilken motor kommer jag fixa en omsvetsad manuell BMW diesellåda.. Har även funderat på Audi 4.2 A8/S8 och bibehålla fyrhjulsdrift. Men det faller tyvärr på flera punkter.

Fördelen med Chveamotorn som jag ser det är att det medger betydligt större potential, är enklare och finns mkt delar till såsom headers, kammar etc. Dessutom behöver jag inte turbo för att öka effekten. Vill helst inte ha överladdning.. Nackdelen, är att den är dyrare att köpa in och så behöver jag fixa fler delar separat än om jag köper en komplett 740i. Bla måste jag ha bellhouse från en automatlåda mm..

Fördelen med en BMW M60/M62 är att den är billig (får typ fyra st M60 för en LM7'a) samt att jag kan ta det bästa från 7-serien såsom diff, kardan, bellhouse, drivaxlar, bromsar, kylsystem, mm. Dock, vill jag öka effekten verkar överladdning vara det enda som gäller. Dessutom vet jag inte hur det är med pris på nya delar till motorn.

Annars kanske Fords modulära motor skulle kunna funka? eller en Dodge HEMI?

Tar gärna emot tips på lämplig drivlina att basera bygget på. Minst V8, helst 5L eller mer och inte Gen2 cheva SB (vill bla inte ha det klassiska jänkarljudet, typ "floff floff"). Skall vara enkel att trimma etc etc

Styrsystem kommer jag skaffa separat. Typ VEMS eller MaxxECU

I brist på annat så slänger jag in två bilder på en skala 1:5 modell jag fräste fram av den blivande karossen (fräs aldrig i frigolit :-) ):



Skall försöka komma igång med att cadda upp den nya ramen med race-upphängning fram och bak. Kanske blir det likt min "mentors" bygge ifråga om hjulupphängning mm:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=43479&sid=8585799ca76ab05da7cdbf3b675dbb50&start=195

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4691



Ford Coyote är en fin motor. Det finns även plugin till MaxxECU. 32V med variabla kammar är bra potential för att trimma. Lite dyrare, men du behöver ju inte göra något speciellt med den sen...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Cammo skrev:
Ford Coyote är en fin motor. Det finns även plugin till MaxxECU. 32V med variabla kammar är bra potential för att trimma. Lite dyrare, men du behöver ju inte göra något speciellt med den sen...


Den verkar ha lite hög effekt med tanke på besiktning är jag rädd.. Hittar bara med minst 360 hk i Ford F-150.. Annars skulle jag gärna bygga med en sådan.. Om priset var ok förstås...

Kanske den lite äldre "4-valve DOHC 4.6 L" kan vara ngt. Finns bla Lincoln Mark VIII.. Men den kanske är som gamla LT1 i utförande??

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4691



Köper du den äldre, fösvinner ju de fördelar man vill ha. Kanske även en bra motor, men denna är ju lätt att få fart på utan att lägga en massa pengar.

Smidigast är ju som du själv säger, att skaffa en 740 donatorbil. Eller om du hittar en 530 manuell. Då får du ju en bra låda på köpet. De är inte så dyra...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu tror jag i det närmaste att konceptet för mitt kommande bygge är satt. Det kommer baseras på en komplett Corvette C5 drivlina inkluderande hjulupphängning, LS1 motor, manuell låda bak, avgassystem, bränslesystem och kylsystem. Detta är exakt det jag helst av allt ville basera bygget på. Blir betydligt bättre och enklare samt säkert billigare än att göra som jag tänkte tidigare. Dessutom sparas en massa värdefull tid.
Så nu blir det fullt upp med att designa ramen och fixa färdigt modifieringen av AMG Vision karossen.
Mitt befintliga och inreggade Viper-bygge kommer jag fortsätta försöka sälja vidare till bra pris. Om det inte går så kommer jag ta en del delar (såsom ruta, stolar, instrument), så får resten styckas upp. Men som sagt ett inreggat bygge borde väl gå att kränga om priset är ok. Så vill ni ha ett färdigreggat men detaljmässigt inte helt färdigt amatörbygge så är det bara att höra av sig.

Slänger in lite bilder på vad bygget kommer baseras på (obs är inte mina bilder):






_________________
Thomas Hällqvist
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1200



genialisk att ta ett komplett Corvette chasie
o bygga en kaross på det
fantastisk jobb du gör
va synd om du skrotar vipern

_________________
henrik nielsen
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ja vill ju helst inte skrota den men vet inte riktigt vad jag skall göra med den. Har hållit på med den så pass länge att jag tappat motivationen för det konceptet. Det här känns mer rätt från början. Blev egentligen samma scenario med mitt fräsbygge. Byggde först en "prototyp" för att känna mig för och testa, för att sedan bygga en mer förädlad och anpassad maskin. Vet nu bättre vad och vad jag inte skall göra.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1200



fräsmaskinen var imponerande

hoppas du får såld viper'n

_________________
henrik nielsen
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Insåg igår kväll att min Viper-framruta inte kommer passa särskilt bra för detta bygge. Har påbörjat en intensiv jakt på lämplig ruta. Karossen kommer sedan att anpassas efter den. Verkar svårt att hitta någon bil att ta den ifrån. Och att låta tillverka en egen är uteslutet pga kostnad. Tips mottages med glädje!!

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



MGF?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Den verkar ju ha en bra form. Bättre än vad jag har hittat hitintills. Ett problem kan dock vara bredden. Jag kommer att ha en ganska bred tunnel. Men jag skall kolla upp den. Tack.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
En nyare MR2-ruta verkar kunna funka oxå kanske..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Du får ju ha plastruta fram på en ombyggd/amatörbyggd bil. Finns med beläggning för att bli hyfsat reptåliga. Man får väl lägga 1500 på att byta den inför varje år om den blir väldigt repig...

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
ok, visste inte det. Tror den jag behöver blir dubbelkrökt. Kanske blir klurigt...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



ThomHall skrev:
ok, visste inte det. Tror den jag behöver blir dubbelkrökt. Kanske blir klurigt...


Jo, det brukar ju oftast vara dubbelkrökta framrutor. Men ibland kan man få till det ändå. Tror Ajden kör enkelkröks plast i sin, och det är inget man direkt tänker på.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu när det mesta verkar falla på plats, C5'delarna är bokade och lokal verkar ordna sig tills sommaren, där jag och några skall jobba med lite olika byggen. Kommer ha mitt bygge där samt även min fräsmaskin
Därmed tänkte jag avsluta denna tråd och påbörja en ny för mitt projekt Vision GT-V8:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104189

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Viper GTS-r replica
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (39038 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande