Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 2.0S 1982 - substitutkonbaneräser - ny bakaxel
<<   1, 2, 3
22286 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Så, ganska precis en vecka efter raset sitter bilen ihop igen, nu med en Atlasaxel.

Bytet gick förvånansvärt smidigt, det var bara en skruv och en bromsslang som tigersågen fick gå lös på. Två fjäderhänken drabbades också av avdragna skruvar men det får man räkna med.

Den nya axeln satt senast på min turbo-Capri, och lag lyfte upp den komplett med de förstärkta bakfjädrar den satt på senast. Det bör inte vara någon nackdel i konbanan, om jag nu hinner med någon mer sväng innan säsongen är över. Nästa inplanerade datum krockar med all sannolikhet med barnkalas :-( Ett "r" för mycket där alltså...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare
Inför dagens Trackday i Fällfors hade jag inte hunnit mer än byta bakaxel. Det skulle straffa sig, avgassystemet hängde löst efter mastervarven och det slutade med att jag fick ta bort det helt. Startmotorn vägrade också en stund men kom igång igen.

Nåja, det var kul att få köra lite mer och bilen är underhållande fortfarande, fast den relativt snabba banan var elak på bromsarna. 240 mm solida skivor fram, trummor bak och R-däck är ingen strålande kombination. Men vad gör man...?

Jag experimenterade lite med AlaptimerHD, vi får se om jag lyckas få ut något från den. Telefonen är väl ingen strålande filmmaskin men nån sorts bild blev det. GoPron hängde på bakre sidorutan hela dagen men det är väl sådär halvspännande att se kanske, egentligen.

Edit: Youtube verkar lite labilt idag, återkommer senare...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745


Trådstartare

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226



Nästa år blir det du å jag som rullar Capri! (:
Har fått ett ganska bra flyt i garaget, går det som det ska så ska jag börja passa in morogn i helgen.
Tror dock att jag måste flytta styrväxeln och krängaren för att få plats med M50n

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226



Nästa år blir det du å jag som rullar Capri! (:
Har fått ett ganska bra flyt i garaget, går det som det ska så ska jag börja passa in morogn i helgen.
Tror dock att jag måste flytta styrväxeln och krängaren för att få plats med M50n

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 2.0S 1982 - substitutkonbaneräser - ny bakaxel
<<   1, 2, 3
22286 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande