Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo 1989 SÅLD!
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (18676 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3717



thumbs up
Och nu finns du på Youtube Hasse!!!

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



HasseStålben skrev:
Hej jag har haft ett mindre eldupphåll pga.en italiensk svarv. Men nu är den äntligen fixad.
Färdig svetsad bakvagn, lite färg så är den helt färdig.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


En fråga om ditt "torsionsrör":

Eftersom du inte har svärden (stålsvärden som sitter fastsvetsade på torsionsröret) kvar, förlorar du du då stabilitet infästningen av i torsionsröret ? Är det anledningen till att du bultar upp torsionsröret i hålen under baksätet ? Eller är det av någon anledning ?

_________________
Ragnar Joensen
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Hej.
Svärden behövs inte efter som jag har coilover istället för torisionsfjädrar.
Anledingen till att jag fäster under sätet är för att röret är väldigt tunnväggigt och jag vill minimera risken att jag kröker röret om man skulle få för sig att ladda lite extra över kurbsen. Samt att fästpunkterna finns ju så varför inte använda dom.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Anledningen till att ag frågar, är att jag också konverterar från stavar till coilovers, och har funderat på att kapa bort svärden. Jag byter samtidigt bussningarna i montringspunkterna till torsionsröret till Powerflex.

Men jag är tveksam om det räcker med de monteringspunkter, som blir kvar. Stora bussningen fram och lilla bulten längst bak på alu-armen, uppe i hjulhuset.

De eftermarknadsvarianter, som jag sett, har montering upp i sätet, och då tänkte jag om det var för att kompensera för bortkapade svärdet.

Så min fråga är: Tappar jag styrka, funktion eller justeringsmöjlighet, om jag kapar botr svärden ?

Tack för alla input i frågan !

_________________
Ragnar Joensen
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Hej hej.
Nä det är inga problem att tabort svärden om du använder orginal röret.
Jag gjorde det på min gamla 944, Daniel E gjorde det på sin.
Se bara till att de bakre gummibussingarna är frächa, de brukar sepparera efter ett par år.
Alternativt byta till solida bussingar. Finns rätt så många som gör billiga såna.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Hej.
Försöker sälja bilen, så jag blev tvungen att skruva ihop den. Måste ju prova så att den funkar.
OK jag har inte ställt några hjulvinklar så den var lite orolig, men OJ, motorn blev riktigt bra.
Stum och fin i chassiet också. Den som köper bilen får ett riktigt bra utgångsobjekt.
Bilder!







_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo 1989 SÅLD!
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (18676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande