Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (47834 totalt)
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Här kommer lite bilder:
Motorn innan en liten genomgång.




Och efter, dock inte helt klar då ribbor och "Alfa romeo" ska slipas





Växellänkaget börjar bli klart, mest lite estetisk fix kvar.





Även motorn har varit igång och gått fint, troligtvis en skavd sladd till temperatur givare som har bråkat. Tur att man hittade det ialf . Kvar att måla invändigt innan jungfrufärden.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33



Hej!

Ser mycket fin ut och fantastiskt kreativt och väl utfört tycker jag! Jag köpte själv en gammal gtv6a förra helgen och håller just nu på med lite service och planen är att åka Kinnekulle för att sedan bestämma vad som skall ske. Hade varit kul med ett studie besök då jag bor i Vellinge och inspireras kraftigt av dina bilder, min ser ut som en folkracebil i jämförelse!


//Mvh Per

_________________
Per Sällström
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
persa skrev:
Hej!

Ser mycket fin ut och fantastiskt kreativt och väl utfört tycker jag! Jag köpte själv en gammal gtv6a förra helgen och håller just nu på med lite service och planen är att åka Kinnekulle för att sedan bestämma vad som skall ske. Hade varit kul med ett studie besök då jag bor i Vellinge och inspireras kraftigt av dina bilder, min ser ut som en folkracebil i jämförelse!


//Mvh Per


Tack så mycket, det muntrar upp i byggandet Vad trevligt, det är alltid för få Gtv6 or på vägarna. Då får jag önska dig lycka till med bilen och hoppas att den inte kämpar emot allt för mycket . För mig är det en perfekt trackday bil som är väl värd att behålla trafikduglig för att glida runt fina sommardagar. Ett studiebesök går självklart att ordna. För tillfället står bilen tyvärr orörlig pga en grovt obalanserad kardan. Förhoppningsvis är detta fixat inom de närmaste veckorna. Kan tänka mig att ett studiebesök är roligare då den rullar

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009
Inlägg: 33



Hej !

Hur går det för dig?, jag körde själv höstrundan i går eftersom jag varit febersjuk förra veckan och insåg att det är 45 mil till Kullen, enkel väg, så det blev lite landsväg bara...

Min bil har fått service och går nu i alla fall hjälpligt men, precis som jag tror du kommenterade på CAR, så behöver den en ventiljustering så det får det bli i vinter. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med bilen och tänkte först race, men ibland, nästan standard då de inte är vanliga längre.


//Mvh Per

per.sallstrom@atea.se, 040-31 42 23

_________________
Per Sällström
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Här hade jag ju varit extremt dålig på att uppdatera. Det får det bli bättring med. Bilen har stått stilla väldigt länge, pga kardan problem.
Fixade detta någorlunda med en ny hardyknut som hade skjutit ut stora dela av gummit. Har dock fortfarande vibrationer över 4 k varv,
tror problemet härstammar från att det sitter en helt koppling,växellåda och diff från en nyare bil.



Har byggt om växellänkaget ytterligare lite och monterat in den mesta inredningen igen.
Klädde även om sidopanelerna där förra ägaren borrat hål för högtalare.
Hittar inga bilder på inredningen nu så får komma upp i ett senare inlägg.
Har också bytt ut alla vakuumslangar.




I början av våren började jag försöka få ut den u garaget igen, dock gick motorn fortfarande inte helt perfekt. Lyckades lokaliserade felet till tändningen.
Mätte upp lite finurliga motstånd i tändkablarna osv. Då allting som satt där var orginal passade jag på att byta ut det mesta.

Därmed blev det en ny spole, nytt fördelarlock, rotor utan varvstopp, och magnecore 8,5 mm tändkablar.




Hittade dessutom ett märkligt fel med BTR,n . Enligt manual ska bilen ha 2,5 bar bränsletryck, men när den går korrekt (bra lambda värde) visar bara BTR,n 1,25 :P
Aja den gick ialf helt perfekt efter detta och besiktigade den med helt blanka papper.

Har även hunnit med att byta till bilstein dämpare fram, och påbörjat en mall för att gjuta en ny front till den. Fronten ska designas efter följande klassiker.





Har nu kört den nästan var dag senaste månaden, även om det inte får gå för fort pga kardanen.



Har dessutom vägt upp bilen, då med inredningen i och fick följande värden.

Tot (med förare och bensin): 1,21
Tot (utan förare, med bensin): 1,14

Fram: 0,65
Bak: 0,56

V Fram: 0,34
H Fram: 0,31

V Bak: 0,28
H Bak: 0,27

Inte helt perfekt alltså men nu vet jag var jag behöver lätta den.

Får försöka va lite bättre på att uppdatera här i framtiden.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
persa skrev:
Hej !

Hur går det för dig?, jag körde själv höstrundan i går eftersom jag varit febersjuk förra veckan och insåg att det är 45 mil till Kullen, enkel väg, så det blev lite landsväg bara...

Min bil har fått service och går nu i alla fall hjälpligt men, precis som jag tror du kommenterade på CAR, så behöver den en ventiljustering så det får det bli i vinter. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med bilen och tänkte först race, men ibland, nästan standard då de inte är vanliga längre.


//Mvh Per

per.sallstrom@atea.se, 040-31 42 23


Hejsan!

Som du kanske gissat så har de inte gått så bra Råkade också glömma bort detta forumet ett slag så får be om ursäkt att jag inte besvarade dig.

Hoppas att du fortfarande har kvar din Gtv6 och orkar med den och att ventiljusteringen gått bra
Det är något jag själv funderar på väldigt ofta, försöker hålla mig till prestandaökande förbättringar som går att återställa, men tror inte jag har hållit mig till det särskilt bra

Är du fortfarande intresserad av att komma och titta på min går det självklart bra

h.bottcher[at]gmail.com

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Här kommer lite bilder åt folket:
Börjat slipa lite på mallen till fronten.

Dock ska det bort väldigt mycket till på alla dimensioner.

Ytterligare ändrat lite på växelspaken.





Hittade inte rätt tyg till sidopanelerna som var sönderborrade för högtalare, så klädde dem i svart.
Tycker själv det passade in bra.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Inte hänt så mycket i dagarna utan lägger upp bilder på vad som skett i vintras. Ett något upprensat
motorutrymme. Och nej den ca 8 liter stora spolarvätskabehållaren ska inte sitta kvar. Letar efter nån som passar in bra på runt 1 liter.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



hbottcher skrev:
Och nej den ca 8 liter stora spolarvätskabehållaren ska inte sitta kvar. Letar efter nån som passar in bra på runt 1 liter.
Jag köpte en sådan här: Biltema Billig och, än så länge, bra.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Åter igen stått stilla i garaget väldigt länge. Närmare ett år då jag lagt ner nästan all tid på detta projekt:



Hade även en del bekymmer med vibrationer från drivlina osv som gjorde att jag tappade lusten.
Men nu är mekkandet igång igen och vibrationerna är lösta, hardyskivor och stödlager är bytta till nya BMW och har även fått ombygda infästningar.

Har fått mersmak och siktar nu mer mot trackday/banbil. Därför är nu all inredning och kofångare osv bortplockat. Rost i golvet lagat och målat den vit invändigt med 2k lack. Även värmepaketer och en del el har blivit bortplockat.



Nya bränsleledningar dragna i kopparrör.



En bur är också inhandlad och på väg i. Saknar dörrsträvor och lite sånt för tillfället.



Det egenbyggda växellänkaget.


_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Ett gäng dåliga mobilbilder:
Buren blev lackad vit.


Dammigt



Är på jakt efter burstoppning, tips på var man hittar billiga och bra saker?



Inhandlat ställbara AVO coilovers till bilen, kommer att ersätta torsionstagen fram.


_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Kohle
Partille
Här sen Okt 2007
Inlägg: 33



Snyggt jobbat!

Har denna bilen möjligtvis snurrat i krokarna runt Löddeköpinge runt 2007?
Känner igen bilen då jag troligtvis tittat på den när den va till salu när jag va på GTV6-jakt.

Såg att du löst problemen med vibrerande kardan. Denna guiden är ganska bra att kika genom.


http://www.hiperformancestore.com/guiboDSclutch.htm


Lycka till!

_________________
Victor Kohle

Alfa Romeo GTV6
Ducati 750 SS
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Tack så mycket

Det stämmer bra, första ägaren bodde i lödde och den har varit regelbundet servad på deltabil där.
Det är nog runt den tiden som bilen såldes till en i Lund som körde den ett litet tag tills kopplingen gick isönder, sen har den stått stilla i garage fram tills att jag köpte den.

Hehe tack för tipset , den har jag redan läst igenom ett par gånger. Ville dock även uppgradera kardanen för att tåla lite mer i framtiden samt inte kosta så fruktansvärt mycket att renovera så bytte ut knutarna till nya bmw.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6418



Hittade denna tråd nu och vill bara glatt utbrista:

"This thread is hereby approved by Kolja".

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kohle
Partille
Här sen Okt 2007
Inlägg: 33



hbottcher skrev:
Tack så mycket

Det stämmer bra, första ägaren bodde i lödde och den har varit regelbundet servad på deltabil där.
Det är nog runt den tiden som bilen såldes till en i Lund som körde den ett litet tag tills kopplingen gick isönder, sen har den stått stilla i garage fram tills att jag köpte den.

Hehe tack för tipset , den har jag redan läst igenom ett par gånger. Ville dock även uppgradera kardanen för att tåla lite mer i framtiden samt inte kosta så fruktansvärt mycket att renovera så bytte ut knutarna till nya bmw.



Okay! Vad kul att se att det blev något gjort med den.

Minns att den stod hos en bilhandlare ett tag efter jag köpt min egen i Falun.
När jag körde den så var det en massa problem med bromsarna, som ägaren senare hörde av sig om att han fixat, men då hade jag redan köpt min röda.

Har du polisradion kvar i den?

_________________
Victor Kohle

Alfa Romeo GTV6
Ducati 750 SS
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Kolja skrev:
Hittade denna tråd nu och vill bara glatt utbrista:

"This thread is hereby approved by Kolja".


Gytt att höra thumbs up

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Kohle skrev:
hbottcher skrev:
Tack så mycket

Det stämmer bra, första ägaren bodde i lödde och den har varit regelbundet servad på deltabil där.
Det är nog runt den tiden som bilen såldes till en i Lund som körde den ett litet tag tills kopplingen gick isönder, sen har den stått stilla i garage fram tills att jag köpte den.

Hehe tack för tipset , den har jag redan läst igenom ett par gånger. Ville dock även uppgradera kardanen för att tåla lite mer i framtiden samt inte kosta så fruktansvärt mycket att renovera så bytte ut knutarna till nya bmw.



Okay! Vad kul att se att det blev något gjort med den.

Minns att den stod hos en bilhandlare ett tag efter jag köpt min egen i Falun.
När jag körde den så var det en massa problem med bromsarna, som ägaren senare hörde av sig om att han fixat, men då hade jag redan köpt min röda.

Har du polisradion kvar i den?


Där ser man, har för mig att där fanns en del kvitton för nya bromsdelar ja. Jag har dessutom renoverat och monterat ferodo belägg och den bromsar kanon numera. Hehe nä det tror jag inte att där var i den, svagt minne av att han jag köpte den av möjligtvis nämnde det. Där var ett hål i panelen efter den eller nått där jag numera har huvudströmbrytare och andra brytare.

Har du en byggtråd för din? Alltid skoj med mer läsning =)

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Kohle
Partille
Här sen Okt 2007
Inlägg: 33



hbottcher skrev:
Kohle skrev:
hbottcher skrev:
Tack så mycket

Det stämmer bra, första ägaren bodde i lödde och den har varit regelbundet servad på deltabil där.
Det är nog runt den tiden som bilen såldes till en i Lund som körde den ett litet tag tills kopplingen gick isönder, sen har den stått stilla i garage fram tills att jag köpte den.

Hehe tack för tipset , den har jag redan läst igenom ett par gånger. Ville dock även uppgradera kardanen för att tåla lite mer i framtiden samt inte kosta så fruktansvärt mycket att renovera så bytte ut knutarna till nya bmw.



Okay! Vad kul att se att det blev något gjort med den.

Minns att den stod hos en bilhandlare ett tag efter jag köpt min egen i Falun.
När jag körde den så var det en massa problem med bromsarna, som ägaren senare hörde av sig om att han fixat, men då hade jag redan köpt min röda.

Har du polisradion kvar i den?


Där ser man, har för mig att där fanns en del kvitton för nya bromsdelar ja. Jag har dessutom renoverat och monterat ferodo belägg och den bromsar kanon numera. Hehe nä det tror jag inte att där var i den, svagt minne av att han jag köpte den av möjligtvis nämnde det. Där var ett hål i panelen efter den eller nått där jag numera har huvudströmbrytare och andra brytare.

Har du en byggtråd för din? Alltid skoj med mer läsning =)




Ja men vad bra att det blev fixat innan du köpte den! Den va nästan okörbar förr! Härligt, jag kör fortfarande originalbelägg på min, men är rätt sugen på en uppdatering.
Haha, ja det satt en sådan i mittkonsolen. Gubben som ägde den förr tyckte att det va bra, då visste han var snuten stod.

Yes, men på Alfapower. Gjorde en renovering av framvagnen innan jag flyttade från Glumslöv upp till Halmstad -09. Har blivit en del meck här uppe sedan dess också.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27131

_________________
Victor Kohle

Alfa Romeo GTV6
Ducati 750 SS
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Dags att ändra utseendet på bilen. Tänker köpa ny front alternativt ny front och breddare. Är dock rätt kluven, vad sägs?

Alternativ 1: Breddare och en liten front spoiler, möjligtvis lägga till en splitter.






------------------------------------------------------------------------------------------

Alternativ 2: Inga breddare, möjligtvis lägga till en splitter.






------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 3: Breddare och en annan front.



------------------------------------------------------------------------------------------
Alternativ 4: Samma front som alt 2 dock gjord för breddare, tänkte då ha breddarna från alt 1 eller 3

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Alt 4 med breddare från alt 1
Alt1 spoilern var inge vidare, sitter för långt in under bilen.. Men smaken är som baken

Edit , Alt3 var ju bra också thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Ditt alternativ 2 var en av mina förebilder när jag byggde om min. Jag ville dock ha spoilern smalare i nedkant för att det skulle lira bättre i kjollöst utförande, strikt utseendemässigt.





_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (47834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande