Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 Supertouring 93 mod | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9 besök senaste veckan (60306 totalt) |
Jag tror åsså 95 mod var forsta med S-42. Måsta vel legga til en komentar om filmerna jag kjorde med typ 8 år gamla slicks så var riktig halt at kjora. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Måste fråga.
Jag kan inte mycket om Svensk reglement i forskjellige klasser, men er det noen klasser hvor en volvo 2,5 ltr 8 v Race motor er potensiell? Motoren er byggd av Kolher. Vurderer å selge min motor. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Då det är en '93:a så är det egentligen en FIA Class II och då känns det OK . Ang. aero-kittet så bör det vara från '97-'98. '96-littet såg lite annorlunda ut. Tack för filmerna, ser förbaskat kul ut _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Aero kittet er inte från 98, på dom bilarna var det utluftning från kylpaketet ut på sidorna i front splittern. Jag har for meg at dom kjörde med detta i 96 men er inte 100% på detta siden du menar 97-98. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Du har så rätt, 1998 såg det ut som på bilden du visar ovan.
1997 borde vara året på ditt aerokit: 1996 såg kittet ut så här: Smådetaljer, men tycker sådana detaljer är extra intressant. Byggde en modell i skala 1/24 av en STW-BMW med egenbyggt aerokit och då blev det lite "nörderi" kring detta . _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Ja det er jo lite morro med dom små forskjellarna. Bilerna på bilden ovan er jo såååååå freena.
Spesielt 97-98 mclaren bilarna er mycket special bilar. var nok inte rimeliga at utveckla dom. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Hej!
Har du några bilder på upphängningen fram? Vet att dessa bilar hade en typ av triangulerad förstärkning som förband motorbalken med karossen? Har för mig att den motorn som användes i dessa bilar hette S14/4? 2liter 275hk? Varvstoppet var satt till 8500 varv pga btcc regler. Kan ha fel dock. Vad är dina planer för bilen? Mvh Daniel _________________ Daniel Pålsson |
||||
Nej har tuvær inga fotos på detta en, men kommer snart når jag får kameran. Ja dom hete det. Sista versionen av motoren het S14/7. Mina planer for bilen er at få den 100% original. Kjora at ha det skoj med bilen. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Nu undrar jag om ni eller jag har fel.
Jag minns det som att man använnde E36 318is motorn som heter M42-b18 som var volym ökad till 1999cc, och S14 var gamla e30 M3 motorn som aldrig satt i e36 Btcc bilar. Rätta mig om jag har fel. För de motorer jag arbetat med från Btcc BMW e36 har varit M42.--1999cc. _________________ henrik rosengren |
||||
Det vet jag inte. Jag har aldrig hort talas om annat en S-14 motorerna i dessa bilar.
Men från en gammal del katalog jag har står det riktig nog: Class 2 BMW 318i competing in the 1993 BTCC. Dock er det avbildat: Technische Daten S-14/7 Rennmotor ogsåi ktalogen. Så hva jag vet er det S-14 som gjelder. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Hej!
För att klargöra, hittade en lista på nätet: S14/1 M3E30 2.3 GRA 310 hp - 280Nm BOSCH ECU S14/4 M3E30 2.0 GB 272 hp - 250 Nm BOSCH ECU BTCC S14/5 M3E30 2.5 DTM 370 hp - 310Nm BMW ECU S14/7 FIA 2.0 L 293 hp - 250 Nm BMW ECU S42/95 FIA 2.0 L 300 hp - 255 Nm BMW ECU S42/96 FIA 2.0 L 308 hp - 260 Nm BMW ECU S42/97 FIA 2.0 L 315 hp - 260 Nm BMW ECU Dom hade alltså ett nummer för varje "evolution" av motorn. Håller själv på med att leta reda på var just alla BTCC 318is från 1992 tog vägen och i dessa satt det en 2.0L motor som kallas S14/4. Det enda "dumma" med att använda sig av en S14/7 är väl drivtimmarna. Det var därför nästintill alla SSK bilar utrustades med Volvo motorer. Det gick helt enkelt inte att driva en så pass trimmad och dyr pjäs. Men ska de va original så ska de Mvh Daniel _________________ Daniel Pålsson |
||||
Kan det vara så att M42 användes ett år -94 innan S42 kom -95, för jag har också hört att M42:an användes.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Hej gott folk.
Tackar for info, interesse och svar for dessa bilar. Her er lite bilder från verkstaden i dag da jag har fått låna ett kamera. Dette er motoren som gjor jobbet i dag. Er nu mera for salu pga S-14 prosjekt. Lite bilder från bilen. Penske rundt om. Fram vagnen. Bak vagnen. Desverre inte justerbart bak inne från bilen, men funkar okey endå. Lite slitasje från decken. Har sett flera bilar med samma problem. Lite mer från buren. felg och dekk. 8,2x19 210,64,19 Veksel lådor. Lite reserv delar. Her kommer kaptenen for inspeksjon. ( han skal på en fest ) och nu får bilen sova godt til i morn. Så nu til era som håller på med en E-36 er det bara at gå ut i verkstaden och borja svetsa och svarva. Bilen er i godt skick men saknar en S-14 spis under huven. Vid interesse skaffar jag det mesta av delar til dessa bilar. Felgar, dekk, chassie osv osv. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Är det hjullagret som är så grovt på det bakre navet? Tar gärna fler bilder på bakvagnen underifrån. Min dröm är ju att nån gång äga en 97-99 320i STW men man får tillsvidare hålla tillgodo med en hemmabyggd GTR. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Hjul lagret er inte riktig så stort det der er på en måte hela hubben med kyl ribbor och det hela. Tar ett bedra foton senare. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 Supertouring 93 mod | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9 besök senaste veckan (60306 totalt) |