Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa A 2.0 16v 'OPC' - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (23736 totalt)
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Figgz skrev:
Passade på att besiktiga Corsan idag då bilprovningen Tagene hade entusiastbilsdag. Blankt papper, godkänd till sista sept 2013!

Bilen i bakgrunden bör väl också få en tråd på rejsa nu


Härligt, gissar det måste kännas grymt att ha allt inreggat. thumbs up

Den där beemern har mörkat alldeles för länge så jag håller absolut med. Biltråd nu!

_________________
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Mötte dig och Z3'an tidigare idag vid Biltema, åkte en Imolaröd 330 om du låg märke till den.

Blev imponerad av din framfart på Falkenberg, bilen är fin och snabb

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6512


Trådstartare
UR_TT skrev:
Figgz skrev:
Passade på att besiktiga Corsan idag då bilprovningen Tagene hade entusiastbilsdag. Blankt papper, godkänd till sista sept 2013!

Bilen i bakgrunden bör väl också få en tråd på rejsa nu


Härligt, gissar det måste kännas grymt att ha allt inreggat. thumbs up

Den där beemern har mörkat alldeles för länge så jag håller absolut med. Biltråd nu!


Det är helt underbart att ha allt inreggat på bilen, när man skall besiktiga så är det hur enkelt som helst. Bilen är ju helt original, sett till regpapprena

Ja Z3an borde komma upp här rätt snart nu, jag jobbar på ägaren att komma till skott

pelko skrev:
Mötte dig och Z3'an tidigare idag vid Biltema, åkte en Imolaröd 330 om du låg märke till den.

Blev imponerad av din framfart på Falkenberg, bilen är fin och snabb

Tackar! Lyckades faktiskt få hyffsad temp i däcken på Falkenberg trots vätan, så det gick att stå på rätt ok iaf, tacka vet jag diffbroms

Måste missat att titta mer noga på nån 330, men det stämmer att vi snurrade lite ute vid Biltema innan det bar av till besiktningen. De har ju så prisvärda självhäftande E-märkta reflexer där som gillas på bilprovningen



OAN:
Får skriva ihop lite om Falkenberg nån dag, enkelt sammanfattat: Blött men jättekul! Bilen är hur kul som helst thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Figgz skrev:
Passade på att besiktiga Corsan idag då bilprovningen Tagene hade entusiastbilsdag. Blankt papper, godkänd till sista sept 2013!




Grattis Fredrik!

Men jag tycker bilen ser lite hög och stor ut - du borde laddat upp den andra bilden du tog med lite mer "normala" referenser...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6512


Trådstartare
Ja Corsan såg kanske onödigt stor ut på den förra bilden, men mellan två jänkare såg både min blå och en z3a väldigt små ut :-D

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6512


Trådstartare
Då var sista justeringen innan bankalaset gjord, ska nog sänka varvtiderna med någon sekund, minst ;-)

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Har du några tider från Kullen? Vi får hoppas på bra väder

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6512


Trådstartare
pelko skrev:
Har du några tider från Kullen? Vi får hoppas på bra väder


+11 grader och sol sa prognosen nu, bara hoppas det håller i sig
Jag har inte kört på Kinnekulle sedan 2007, så det var ett tag sedan sist... men då gick det på 1.05 iaf, får se hur det är med denna bil jämfört med bilen jag hade då Men nånstans däromkring borde vara rimligt iaf.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Körde du 1,05 med "Kasetten"
Den gröna alltså?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6512


Trådstartare
Lillen skrev:
Körde du 1,05 med "Kasetten"
Den gröna alltså?

Jopp, på slutet av kaputtens ( )karriär gick den 1.05, frågan är hur jag som rattvridare är nu när jag inte kört på kullen på 5 år

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Figgz skrev:
Lillen skrev:
Körde du 1,05 med "Kasetten"
Den gröna alltså?

Jopp, på slutet av kaputtens ( )karriär gick den 1.05, frågan är hur jag som rattvridare är nu när jag inte kört på kullen på 5 år


Naken , exposed , redd som Maria Montazami skulle sagt
Kullen är ju alltid kul , är ju där för sällan så man träffar nästan aldrig samma spår

Det är nog inte du som vrider ratten dåligt gillar jag.
Är nog det långa uppehållet i så fall.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6512


Trådstartare
Lillen skrev:

Naken , exposed , redd som Maria Montazami skulle sagt
Kullen är ju alltid kul , är ju där för sällan så man träffar nästan aldrig samma spår

Lite så nästan, in under bron är alltid en go känsla när man inte gjort det på länge


Rejsrapport Kinnekulle SVKG!
Hade förberett allt redan i början av veckan, bilen stod lastade på den rel. nyköpta kärran så man kan traila hem om något går sönder, så vid kl 06.00 så rullade ekipaget iväg från Göteborg, Kinnekulle har jag inte kört på sen 2007 så hur skulle detta gå?

En kärra visade sig bra att ha, t.ex. som café för rejsaianer som var sugna på kladdkaka och kaffe som min bättre halva hade förberett. Ulrich och Martin var inte sena fram


Men nu ska vi inte kolla på bilder på varesig dragbil eller trailer, hur gick körningen?
Första passen flöt på bra, lite högt lufttryck i första passet som justerades ner till dryga 1.9-2.0 varmtryck med mina 195/55 R15 Kumho V70A. Däcken funkade riktigt bra, diffbromsen gör underverk men oj vad banan är gropig mellan Mohlins och TV-böjen. Vad har hänt där?

Först, lite bilder som Nisse tagit:



Jagar Miata


Sista passet blev helt klart roligast! Nisse riggade 2 st Go-Pro kameror på bilen, en inuti framåt och en bakåt. Jag rullade ut nånstans som 5-6e bil med Peter Alfredsson framför mig i sin Honda Integra. Kollat på filmerna så blev varvtiderna dessa taget från filmen:
1: 1:09,10
2: 1:06,28
3: 1:05,23
4: 1:05,16
5: 1:05,16
6: 1:05,08
7: 1:05,20
8: 1:06,10
9: 1:06,08
10: 1:05,05
11: 1:05,24
12: 1:05,25

Man ser vilka varv som jag hamnade i trafik, men att ligga på stabila 1.05 med en bil jag inte kört på kullen innan är jag nöjd med, 1:05.05 är läskigt nära 1.04, dit ska jag definitivt i juni då det är dags för kullen igen
Nåja, att bilen är kapabel att gå hyffsat fort borde vara känt nu. Tack Peter för en rolig kamp, nästa gång kör vi snabbare

Några bilder från sista passet med:






1:05,05 är jag nöjd med, så många varv på låga 1.05 känns bra med tanke på att det var 5 år sedan sist på banan, och nu med ny bil
Får se när filmerna på körningen kommer upp på Youtube eller liknande med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Bra kört får man säga thumbs up
Både tiden och att haka på den integran är helt OK.
Den bilen och chauffören är ju rätt snabb.

Figgz skrev:
Lillen skrev:

Naken , exposed , redd som Maria Montazami skulle sagt
Kullen är ju alltid kul , är ju där för sällan så man träffar nästan aldrig samma spår

Lite så nästan, in under bron är alltid en go känsla när man inte gjort det på länge


Ja där har både du och jag gjort bort oss rejält förr vet jag
Så den respekten sitter alltid kvar även om det går fortare nu.
Men du gjorde väl bara av med lite plast då väl

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Såååå!! Nu är filmen klar! Den är 16min lång och tog mig ca 7-8 timmar att redigera Själva renderingen tog sen bara 14min i 1920x1080p Mainconcept AVC MP4 format Satte upp kameran som jag brukar göra i min bil, men tänkte inte på att Fredrik har bur vilket skymmer sikten en del... Men men

Har använt följande:
* GoPro HD Hero 2, inne i bilen, med en Yoga EM-8 stereomic kopplad till kamerans mic-ingång. Tyvärr verkar den slå i något ibland, för det knäpper till lite i ljudet
* GoPro HD Hero 1, riktad bakåt
* Sony A55 systemkamera, fotat och filmat med vid sidan av banan (vilket är med i filmen)
* Sony Vegas Pro 11 videoredigerare

Tyvärr har Fredrik förstört filmen för jag tänkte att det skulle bli kul att se bilar som jagar i röven, då en kamera var vänd bakåt, men han bara kör ifrån alla bilar, så det var ju inget kul

Några screenshots från filmen:









Å så filmen: (glöm inte att titta i högsta kvalite 1080p)
http://www.youtube.com/watch?v=jwC0F6WZQfg


Hade lite strul med att få till ljudet rätt. För det blev ganska lågt när jag använder den externa mikrofonen, och för att kompensera det så höjde jag ljudet under redigeringen, men det visade sig att Youtube tydligen numera höjer ljudet automatisk om det är för lågt, så resultatet blev ett för högt och sönderdistat ljud.... Fick rendera om filmen utan volymhöjning och ladda upp en gång till.. Men nu blev det rätt thumbs up



_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det var väl spenderade timmar Nisse! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6512


Trådstartare
Lillen skrev:
Bra kört får man säga thumbs up
Både tiden och att haka på den integran är helt OK.
Den bilen och chauffören är ju rätt snabb.

Figgz skrev:
Lillen skrev:

Naken , exposed , redd som Maria Montazami skulle sagt
Kullen är ju alltid kul , är ju där för sällan så man träffar nästan aldrig samma spår

Lite så nästan, in under bron är alltid en go känsla när man inte gjort det på länge


Ja där har både du och jag gjort bort oss rejält förr vet jag
Så den respekten sitter alltid kvar även om det går fortare nu.
Men du gjorde väl bara av med lite plast då väl


Tackar! Ja Peter kan allt vrida ratt så det var riktigt kul att få ett så jämnt pass med/mot honom!
Jodå, nog har jag tappat baken in under bron och backat av i spenaten, men som du säger så var det bara lite plast som tog luft och flög ~4-5m upp i luften, men visst sitter det i bakhuvudet när man går in under bron. Dessa hjärnspöken

Nisse977 skrev:
Såååå!! Nu är filmen klar! Den är 16min lång och tog mig ca 7-8 timmar att redigera

Å så filmen: (glöm inte att titta i högsta kvalite 1080p)
http://www.youtube.com/watch?v=jwC0F6WZQfg


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Superstort tack Nisse! Riktigt kul att få se när man kör, men vad var det för ful bild du fick på mig där i början av filmen

Roligast att se tycker jag de 2 sista varven är, 1:05.24 och 1:05.25 då det är omkörningar på bägge de två varven som kostar tid, definitivt så bör jag köra jämna höga 1:04 nästa gång jag är på Kinnekulle (nytt personligt mål får jag väl säga)

Vi får testa lite olika sätt att ha mic:en tror jag, halvgas hörs knappt så det verkar som om jag rullar väldigt mycket, men istället är mycket av den tiden på halvgas för att leta grepp...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Bra kört Figgz !

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3082



Riktigt trevlig video du fick där, ser riktigt skoj ut. Körde paralellt med en video från min körning och det gick nästan exakt lika, hade varit kul att "tampas" lite med någon hyffsat jämnsnabb på bana någon gång (På PCS banmöten är det oftast snabbt rakt fram och måttligt snabbt i böjarna, tyvärr), kanske får leta upp något OSC möte att lirka mig in på Du får dock låta bli att köra så mycket snabbare, eller trimma kärran

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Niklas Rosell skrev:
Det var väl spenderade timmar Nisse! thumbs up

Tackar!

Jo det blev hyfsat bra, hade velat lägga in lite slowmo här och var, men jag hann inte med det, å så tyckte jag inte att det passade in så bra på något ställe egentligen..
Helt klart kul att ha fler vinklar att joxa med thumbs up


Huvudsaken är att Fredrik är nöjd!
Tack för att jag fick filma också

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Trevligt rattat Fredrik!

Var hade ni micen monterad nu?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Johan Sjöström skrev:
Trevligt rattat Fredrik!

Var hade ni micen monterad nu?

Den satte jag i ena bältet på passagerarstolen. Det är ju en "slipsmic" så det passade bra där

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa A 2.0 16v 'OPC' - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (23736 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande