Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 M52 swap ( Såld Billigt )
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (54851 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Oljetråg och pickup tas från en 525i E34. De har sumpen framför motortvärbalken där alla E36 har den bakom.
Jag har använt motorfästen från m52an, men gjort nya aluminiumkoppar för mina Volvo Valp motorkuddar. Tror nog, det ser så ut i alla fall, att original motorkuddar passar, men har inte provat själv.

Jag använder ett lättat m20-svänghjul, m20b25-lamell och E30 M3 Sport Evo tryckplatta ihop med min Getrag 242/11 växellåda ("sportlåda" som satt på sena 323i E21 och tidiga 323i E30, dvs m20-motorer). Då passar allting bolt-on förutom det lilla stödlagret (diameter 15 mm på m52) där tappens diameter på växellådans utgående axel är 12 mm. Nytt 12mm stödlager köps på BMW för under 50 kr om jag inte missminner mig. En glidhammare och 2 minuter senare så är det bytt. Ska du använda m20-delar (svänghjul, koppling, osv) måste du ta startmotorn från din gamla m20 också.

Ska du ha 328ans låda är det väl enklast att ta kopplingen också. Många ersätter det tunga dubbelmassesvänghjulet med ett lättat m20-svänghjul, men vad som måste modifieras då vet jag inte i detalj. Personligen tycker jag originallådan är överdimensionerad och därmet onödigt tung nu när motorn hamnar i en betydligt lättare bil. Min röst faller istället på lådan som användes till de mindre m52-motorerna. Då sparar du vikt och minskar transmissionsförlusterna då de bl.a har tunnare/smalare lager.

Fick du med styrboxarna till motorn? Jag har både Siemens- och Boschboxar liggandes om du behöver. Övriga el/motorstyrningsfrågor är nog Micke Bäck bäst lämpad att svara på. Själv fegade jag ur och köpte ett Civinco-sprut. Inte billigaste lösningen, men enklast för den som hatar el...

Skaffa dig insugsgrenrör från m50b25 och s52-grenrör (har jag för mig) så har du efter mappning över 200 hk på bakhjulen. Jag lovar att det bär iväg rejält mycket bättre än de gamla 170 hk på veven...
Kör hårt så du hinner provköra innan hösten kommer.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Oljetråg och pickup tas från en 525i E34. De har sumpen framför motortvärbalken där alla E36 har den bakom.
Jag har använt motorfästen från m52an, men gjort nya aluminiumkoppar för mina Volvo Valp motorkuddar. Tror nog, det ser så ut i alla fall, att original motorkuddar passar, men har inte provat själv.

Jag använder ett lättat m20-svänghjul, m20b25-lamell och E30 M3 Sport Evo tryckplatta ihop med min Getrag 242/11 växellåda ("sportlåda" som satt på sena 323i E21 och tidiga 323i E30, dvs m20-motorer). Då passar allting bolt-on förutom det lilla stödlagret (diameter 15 mm på m52) där tappens diameter på växellådans utgående axel är 12 mm. Nytt 12mm stödlager köps på BMW för under 50 kr om jag inte missminner mig. En glidhammare och 2 minuter senare så är det bytt. Ska du använda m20-delar (svänghjul, koppling, osv) måste du ta startmotorn från din gamla m20 också.

Ska du ha 328ans låda är det väl enklast att ta kopplingen också. Många ersätter det tunga dubbelmassesvänghjulet med ett lättat m20-svänghjul, men vad som måste modifieras då vet jag inte i detalj. Personligen tycker jag originallådan är överdimensionerad och därmet onödigt tung nu när motorn hamnar i en betydligt lättare bil. Min röst faller istället på lådan som användes till de mindre m52-motorerna. Då sparar du vikt och minskar transmissionsförlusterna då de bl.a har tunnare/smalare lager.

Fick du med styrboxarna till motorn? Jag har både Siemens- och Boschboxar liggandes om du behöver. Övriga el/motorstyrningsfrågor är nog Micke Bäck bäst lämpad att svara på. Själv fegade jag ur och köpte ett Civinco-sprut. Inte billigaste lösningen, men enklast för den som hatar el...

Skaffa dig insugsgrenrör från m50b25 och s52-grenrör (har jag för mig) så har du efter mappning över 200 hk på bakhjulen. Jag lovar att det bär iväg rejält mycket bättre än de gamla 170 hk på veven...
Kör hårt så du hinner provköra innan hösten kommer.




Stort tack Johan
och likaså till Peter_1982 Sternersson och Micke Bäck.
Med era bidrag känns swapmanualen komplett.
Nu är det bara ur- och i montering kvar.

Fortsättning följer

_________________
Jan Bergman
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Tråkigt med motorras thumbs down Men du verkar inte hänga läpp thumbs up Med denna uppgradering lär man få hålla rejäl uppsikt efter den "svartrollade" i backspegeln Lycka till.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
frapp skrev:
Tråkigt med motorras thumbs down Men du verkar inte hänga läpp thumbs up Med denna uppgradering lär man få hålla rejäl uppsikt efter den "svartrollade" i backspegeln Lycka till.


Tack för supportern.

Nej läpphängning känns inte som en framgångsrik väg
Så nu blir det uppkavlat ett par dagar.

Ses på banan
Janne

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare


Ser ju vackert ut. Och med i paketet var hela (?!) kabelhärvan inkl allt från vxlspak och framåt.

Härbakom döljer sig det beryktade dubbelmassesvänghjulet. Tryck plattan ser ju bra ut men passar den till
260 lådan. Om inte så finns startmotor o koppling att köpa för den hugade.


Jag tror jag fått mer än jag bad om. ; motordrivet trottelhus , MDK, med hallgivare.

De viktigaste komponenterna sägs vara: DME box, EWS antennring o nyckel. De är med och från samma bil. Saknas något ?? Ews III hoppar ju över sändar/motttagarboxen. Alla sladdar o anslutningar verkar vara med i härvan som är tjock som en fläskfilé.

Int fn var det en m52 från en E36 jag köpte. Det vart en m52b2x TU ( verkar betyda Technical Update) wow, från 1999. Något säger mig att jag har lite mer att göra än jag tänkt. Då är motorfästen från E36 det lilla problemet.

Har jag problem eller är det thumbs up

Avbockat
Insug m 50
Extraktor med kat
Oljesump E34
Startmotor E30
Obockat
Längre urtrampninglager
Motorfästen E36
Bromsservo E21/E30 325 ix

Denna motor har fyra lamdasonder, två fram två bak. Mitt system med enkel racekat har en bak.
Går det att brygga dessa ? finns det andra alternativ.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare


och fläskfilén





tror jag får leta hallgivare på skroten !

Dags att fräscha upp Neurologi 1a.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Äntligen hemma !

Synade skadorna. Pinnen med den röda packningen är drivaxeln till oljepumpen. Vinkelväxeln är bortsprängd.



Motorn frilagd, alla anslutningar till el och vatten och bränsle lossade.


_________________
Jan Bergman
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632



Jäklar vad du kämpar på Janne! Riktigt kul att se!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Lagnelov skrev:
Jäklar vad du kämpar på Janne! Riktigt kul att se!


Tack Simon

Eftersom jag inte kan till Knutstorp så blir det ett pass om dagen i lugn och ro.

Fler rapporter kommer

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Ägnade en stund åt att ta ur avgassystemet. Nästa pass åker motorn ur.

Nu har jag ett helt sytem över således. Bak sektionen ett år gammalt. Intresse ??

Efterom leverantören av oljetråget till m52 motorn passade på att ta semester jäktar jag inte på i värmen.

Var kan man hitta centreringsdorn till kopplingen ?

_________________
Jan Bergman
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



janneftw skrev:
Ägnade en stund åt att ta ur avgassystemet. Nästa pass åker motorn ur.

Nu har jag ett helt sytem över således. Bak sektionen ett år gammalt. Intresse ??

Efterom leverantören av oljetråget till m52 motorn passade på att ta semester jäktar jag inte på i värmen.

Var kan man hitta centreringsdorn till kopplingen ?


Lindar tejp på lämplig rörbit eller förlängare tills det passar.
eller så har biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Brom . . . .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Den trevliga vibrationsdämparen över hardyskivan kinkade lite. Fick lägga en timme på att lossa kardan växelspak och kopplingscylinder.
Motorlyft på 1,5 sedan styckning och småplock i 3 timmar till. en bra dag igen



Sedan demontering :

Har lite prylar till salu: Komplett insug , komplett motorkabelhärva, topp med en bruten vipparm ( kan ta fler o bättre bilder om intresse finns.







Eftersom min motor är dubbel vanos M52 TU verkar det som M50 insuget inte passar utan det får bli M54 i stället. Om detta stämmer har jag ett M50 till salu.

_________________
Jan Bergman
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Tjena!

M54b25 eller M54b30 insug passar. De har lite olika geometri.
M52tub28 insug funkar nog lika bra, det är små skillnader och antagligen mest en smaksak,
i synnerhet på en gatbil.
Om du ska köra med M54 insug behöver du bygga om till mekaniskt spjäll mha en adapterplatta.

Hör gärna av dig om du får delar över. Jag saknar lite grejer till mitt eget M52TU i E30 projekt.

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Och jag kan oxå bekräfta att ett M50 insug INTE passar på TU motorn.
Fel bultdelning och helt annan form på insugskanalerna osv.

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
MathiasLBR skrev:
Och jag kan oxå bekräfta att ett M50 insug INTE passar på TU motorn.
Fel bultdelning och helt annan form på insugskanalerna osv.


Tack, som jag anat thumbs up

Får jag delar över så hör jag av mig.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Fick ett ofrivilligt avbrott på tre veckor då leverantören av oljetråget stängde för semester. Väntetiden ägnades åt lite småpyssel som modifiering av oljepickupen. Kapade av det långa röret och svetsade på böjen med grovfiltret på anslutningsdelen. När väl oljetråget kom så saknades röret till oljestickan. På min motor finns en oljeretur på oljestickans rör. Det saknas på E34 röret. Är det bara att göra en ny anslutning på röret eller finns andra lösningar. Skruvade dit m52ans oljenivåmätare på det nya tråget så att kabelanslutningen matchar.

Idag ägnade jag 3,5 timmar åt att sänka ned motorn i bilen. Att baxa bilen på plats mot lyften tog en stund. Nynnade "My way" och "All by myself" under tiden. Sedan löste sig det mesta av sig självt.








Motorfästena passar inte riktigt över kuddarna. Diff på två cm ser det ut som.
Jag har e36 motorfästen. det kan vara kuddarna som spökar, kör med volvo rally där pinnarna är i linje genom cirkelcentrum. Vilka kuddar passar bättre ?

Min motor saknar servopumpen. Mitt problem blir att hitta en generatorrem i passande längd ca 1400 mm. Tips ?
I övrigt har jag gjort det lite lätt för mig; lät originalkoppling startmotor och generator vara kvar. Om det lirar så har jag E30 startmotor och generator till salu. Sannolikt behöver jag bara modifiera växellådsbalken för att all hårdvara skall passa. Man kanske kan laborera med höjden på motorfästena för att få lite mindre vinkeländring på motorn ?
Nu är jag väldigt tacksam för synpunkter och tips. Saker har dragit ut lite väl mycket så nu är jag otålig att få ta itu med el och andra anslutningar.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Lite finlir. Problemet med motorkuddarna löste sig bara jag fick sova på saken. Satte kuddarna i det yttre läget på balken sedan gick det som på räls. Har också bökat lite med avgassystemet. Det blir tajt. Får se om det löser sig i morgon. Har ägnat en hel del tid åt Bentley manualen bland annat el och vatten.

_________________
Jan Bergman
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Fint jobbat! Själv hade jag brutit ihop för betydligt mindre.

Ska du regga med denna motorn? Är nyfiken då det kanske vore en möjlighet för min Compact framöver.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Davve skrev:
Fint jobbat! Själv hade jag brutit ihop för betydligt mindre.

Ska du regga med denna motorn? Är nyfiken då det kanske vore en möjlighet för min Compact framöver.


Tackar. gränsen för sammnbrott ligger längre fram
Får se hur jag känner mig när all hårdvara är på plats. Det blir inte idag för det regnar

Jo jag skall regga med denna motor. Jag tog den motor som fanns tillgänglig på bildelsbasen i somras. Tanken är att rulla in den som vanligt på ordinarie besiktning.

Genrellt godkänner besiktningen 20% effektökning samt 10% vridmoment. Detta räknas på din bil inte den motorstarkaste i modellserien.

Min bil : E30 325i med m20b25 motor :

original 170 hk/222 Nm
+20/10 204 hk/244 Nm
M52b25 165 hk/245 Nm
M52b28 193 hk/280 Nm
M50b25 193?hk/245 Nm
M54b25 192hk/245 Nm

Det är b28 som diskvalificeras pga vridet. Att det sedan är stört omöjligt även för tränade ögon att se skillnad är en annan sak. Många sätter det grövre m50b25 insuget på m52b28 för ännu bättre andning. Då får b28 inte vara TU märkt ( teknisk uppdatering) tror Disa systemet, variabla längder på insugsrör ?!, kom då. Motorn liknar efterföljaren M54, vad jag förstår.
Skall man nu öka effekt o vrid utöver detta krävs att bilen kan registreras som ombyggt fordon enligt SFRO. Max ökning 15 kw (20,4hk )/ 100 kg tjänstevikt. För min bil : 1260/100 => 12,6x20,4 =257 hk.
Man bör välja en bil reggad före 1/1 1993, då kan man välja motor med kat utan problem
Om jag läst rätt krävs följande :
Byte av fram- och bakaxel med hjulupphängning
och ( i vårt fall ) motor med kraftöverföring.
Sannolikt uppgradering av bromsar också. ( Det ingår oftast i första kravet)

För 318 Ti med 143hk/200Nm tillåts utan vidare 172hk/220 Nm
323 Ti E36 ger 170/245 och E46 325 ger 192/245

I ditt fall kan det gå med 323/325 bromsar och axlar om du sänker ned en större motoroch låda.

_________________
Jan Bergman
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Jag tackar för det utförliga svaret! Verkar som man faller på vridet, jag har inte mer än 180Nm tror jag, för att det skulle kunna gå ordentligt smidigt med SBP. Men det är väl bara till att jobba med några prylar till för att få igenom det hela den dagen det är dags. Alt. trimma originalmotorn eller kanske etanolkonvertera med turbo.

Lycka till med fortsättningen av swappet.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Provat att passa in grenrör mot motor. TIGHT som attan, inte riktigt på plats. Påbörjat anslutning av kardan mot växellåda och anslutning av växelspak. Trasslat ut hela elsystemet för att ha kontroll över alla (ALLA !) anslutningar och trådar. Kört ett elpass om dagen. Det blev många proteindrinkar och liter vatten på det.
Metod 1 : Började i en ytterände och arbetade mig inåt bit för bit.
Metod 2 : Arbetade från säkringsbox och utåt.
Jag tog bort all tejp och frigjorde alla kablar. Klippte skoningslöst alla jordkablar vid gemensamma jordpunkter. Nu hade jag fått bort så pass mycket av härvan att det var dags för
Metod 3 : EWS kontaktens anslutningar följdes utåt. Dme kontakt nr 4 med 40pins anslutning fick samma arbetsgång. Alla kabelklipp märktes upp noga på båda sidor om klippet.
Nu har jag : Ews med antenn, Dme anlutning 4, Båda OBD II kontakterna och reläer uppmärkta och någorlunda koll .

Rester

Mera rester. Säkringsboxen uppmärkt. Kablage från tändlås och från någon bus anslutning kvar.

De två översta och den vänstra anlutningen går ned i elektronik boxen. Nu gäller det bara att hitta rätt anslutningar till dessa. Tips ? Tvåpolskontakten svart och grön/brun dyker ned i kablaget till motorn. Vad ?

Dme med allt utom nr4 inkopplat. Den svarta kabeln med öglan är jord, eller?

Röd kabel. antar den skall ha direktkontakt med 12v kontinuerlig spänning !?


Jag räknar med att spara säkringsboxen och montera upp den i handskfacket på den gamla elektronikboxens plats.
Kommen så här långt börjar jag bli sjukt otålig att få det hela klart

TIPS OCH GODA RÅD MOTTAGES DÄRFÖR TACKSAMT

_________________
Jan Bergman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 M52 swap ( Såld Billigt )
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (54851 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande