Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 855 -95 Räserkombi? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 34656 besök totalt |
Jahapp! det var den sleepern det
Började eftermiddagen efter jag kört lillan till mamma med att åka förbi polaren för att tvätta rent lite motordelar i en hetvattenstvätt, och efter det kördes det en gång i diskmaskinen Sen ska ni få lite bilder på splittern. jag gjorde även mer luftintag i fronten för intercoolern, borde göra lite verkan. Funderar på om man ska limma dit någon sorts tätningslist i underkant på fronten som kläms emot Splittern, vad tror expertisen om detta? Splitter, här ser ni de två m5 skruv som håller den i framkant Närbild. Sen var det dags för hål 114mm Closeup! och bonusbilder på det omtalade stolsfästet _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Splittern är ju lite stor Men den lär ju göra nytta iaf
Räcker de med att göra splitter i sån där fulplyfa? man ska inte satsa på nån som är mer väder/vattentålig? |
||||
Ett tips angående splitter är att du kollar lutningen på den. Uppskattningsvis 1-2° upp mot bakkant är lagom. Brantare vinkel ger bara turbulens av det oorganiserade slaget... man vill ha venturi-effekt och det får man endast med en mycket liten vinkel när det handlar om en plan yta. Diffusor i bakändan på bilen däremot har ungefär 7° som en bra vinkel.
Vi märkte STOR skillnad på vår gamla Snaabel när vi fisslade med vinkeln på splittern. Både toppfart på rakorna och greppet i framvagnen. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Aero: Splittern ska plastas och lackeras, frågan är hur tung den blir >
ezroller: Tack för tipset, ska genast kolla upp lutningen på den, har faktiskt byggt så jag kan vinkla upp den i bakktant (lycky shot!) _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Visst har det blivit saker gjort idag med!
Här ser ni främre splitterfästet och ett hål jag var tvungen ta upp för intercooler infästningen Bakre fäste var det sen jag, var lite tveksam till denna designen i början, men blev ganska nöjd ändå Så man tager lite fyrkantsprofil Borrar lite hål, är detta en sjukdom? Inser att det finns mer vikt att ta och borrar lite fler! Borrar och gängar 2 m6 hål i framvagnsbalken Sen skruvar man upp den och borrar hål/ slår i islagsmuttrar i splittern 7 Sen kom man till projekt camberplattor från www.MPRE.se och 5grader är MYCKET! ser helt mupp ut Skruva loss! och skruva dit igen Tadaa Härnäst står plastning/lackering av en splitter på tur _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Vad jag har hört så kommer du få problem med ABS givarna bak med dessa plattor , dom kommer inte ge några signaler till boxen då dom flyttar ut ABS kransen såppas mycket utåt att givarna inte ligger över kransen , så du måste flytta in givarna på något sätt , tro mig du vill inte köra din bil i regn utan ABS .
_________________ --VVTS-- |
||||
Istellet för at bruka trigger skivan så kan du bora hål i skivan (samma antall som den gammla skivan) och gjöra et nytt feste til givaren.
Vi brukar gjöra så när vi monterar el speedo på gammla volvor som inte har givare i bakaxeln. _________________ Kristoffer Helle |
||||
Aha ja då är de ju skit samma vilken plyfa de är men visst finns de nån spec plyfa som är bättre å bygga av? Annars om du ändå ska plasta in den så är de väl lika å bygga av polyuretanskiva eller nå annat lätt utfyllnads/uppstyvningsmaterial? sån där bikakeskiva som man brukar ha som mellanlägg på kolfiber? Ska bygga splitter på snaabeln själv snart så kul å kolla lite hur andra gör =) |
||||
Är det något att sträva efter då? Nyare volvobilar har ju stört tråkig styrkänsla, provkör en så förstår du vad jag menar. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
borde väl inte vara servons fel? eller tänker jag fel? _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Varför inte då ? Han slipper allt äckligt kladd från oljan som kokar över och kladdar ner hela motorn för att den inte kan stanna i behållaren , ska själv konvertera om till elservo i vintern för att slippa kladdet samt en del mindre som ligger och belastar remmen . Vet några som kör med en sådan servo och det fungerar kanon Finns till och med en skruv där man kan reglera trycket ut till styrväxeln om man nu tycker att den är för lös i känslan . Så mitt råd kör på en sådan Du kommer inte att ångra dig _________________ --VVTS-- |
||||
Han kommer få borra sönder hela skivan om han ska göra så så många hål måste han borra _________________ --VVTS-- |
||||
Här har det hänt grejer! trevligt
Somsagt, sett att endel kör med dessa servos utan problem att det fanns en justerskruv visste jag dock inte, ännu mer tummen upp! ang vilket material som är bäst för splitter så har jag inte det blekaste, bara köpte plyfa ja men jag lägger endast ett lager väv och 2 lager polyester på, bara så det blir lackeringsbart. _____________________________________________________ Blev allt lite gjort idag med, glömde kameran i garaget dock! Iaf Plastades fronten och har påbörjat slipa den.. Medans den härdade har jag hunnit med extraljusmontage på polarens Golf och även att börja Göra Dzus lås fästen för fronten, kommer sitta fast med 4 fästen och gå att plocka loss utan att varken öppna huv eller något! varför jag vill ha fronten så lättåtkomlig är för att catchtanken med drain-plug kommer sitta i ena hjulhuset, så den blir lätt att tömma. Bilder imorgon! _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Nu ska vi se, grejade lite med Dzuslåsen nu på förmiddagen, men får göra om ena sidan så jag lessnade, tålamod
ska käka lite och sen dra och slipa splitter.. Bilder på splitterplastning och Dzuzfästen Halva splittern klädd med glasfiber Hela klädd, här visas undersidan som jag häftat fast glasfiberväven på, undersidan blir inget toppfinish, men den ska väl skrapas sönder ändå Översidan Plast plast! Stort tack till "grek" som hjälp mig plasta Sen börjades det med dzus-fästena på sidorna. Inte helt nöjd med designen på dessa, men jag tog material av det jag hade i verkstan, så då slutade det såhär: Passagerarsidans fäste kom 2mm för långt ut, så den låser inte riktigt ska kapa upp och göra om den och bygga dom främre, men det blir nog imorgon.. Nu, käk sen Slipa, terapiarbete! _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Fått lite gjort nu på Em/kväll också.
Slipade ner alla stora skarvar och utbukningar på översidan och la på ett tjockt lager med polyester, så nu är den väldigt slät Finslip och lack imorgon troligtvis En fråga, Bilen kommer få orangea fälgar, dragöglor och 4.punkts bälten. Svart eller orange splitter? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 855 -95 Räserkombi? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 34656 besök totalt |