Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 855 -95 Räserkombi?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
34656 besök totalt
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare


Upptäckte nyss att Volvo V50 Har elservo med behållaren ovanpå pumpen.


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare
Jahapp! det var den sleepern det

Började eftermiddagen efter jag kört lillan till mamma med att åka förbi polaren för att tvätta rent lite motordelar i en hetvattenstvätt, och efter det kördes det en gång i diskmaskinen thumbs up



Sen ska ni få lite bilder på splittern. jag gjorde även mer luftintag i fronten för intercoolern, borde göra lite verkan. Funderar på om man ska limma dit någon sorts tätningslist i underkant på fronten som kläms emot Splittern, vad tror expertisen om detta?


Splitter, här ser ni de två m5 skruv som håller den i framkant

Närbild.


Sen var det dags för hål 114mm




Closeup!



och bonusbilder på det omtalade stolsfästet




_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Splittern är ju lite stor Men den lär ju göra nytta iaf

Räcker de med att göra splitter i sån där fulplyfa? man ska inte satsa på nån som är mer väder/vattentålig?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Ett tips angående splitter är att du kollar lutningen på den. Uppskattningsvis 1-2° upp mot bakkant är lagom. Brantare vinkel ger bara turbulens av det oorganiserade slaget... man vill ha venturi-effekt och det får man endast med en mycket liten vinkel när det handlar om en plan yta. Diffusor i bakändan på bilen däremot har ungefär 7° som en bra vinkel.
Vi märkte STOR skillnad på vår gamla Snaabel när vi fisslade med vinkeln på splittern. Både toppfart på rakorna och greppet i framvagnen.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare
Aero: Splittern ska plastas och lackeras, frågan är hur tung den blir thumbs down >

ezroller:

Tack för tipset, ska genast kolla upp lutningen på den, har faktiskt byggt så jag kan vinkla upp den i bakktant (lycky shot!)

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare
Visst har det blivit saker gjort idag med!

Här ser ni främre splitterfästet och ett hål jag var tvungen ta upp för intercooler infästningen thumbs up



Bakre fäste var det sen jag, var lite tveksam till denna designen i början, men blev ganska nöjd ändå

Så man tager lite fyrkantsprofil


Borrar lite hål, är detta en sjukdom?



Inser att det finns mer vikt att ta och borrar lite fler!



Borrar och gängar 2 m6 hål i framvagnsbalken




Sen skruvar man upp den och borrar hål/ slår i islagsmuttrar i splittern thumbs up 7




Sen kom man till projekt camberplattor från www.MPRE.se och 5grader är MYCKET! ser helt mupp ut

Skruva loss!



och skruva dit igen




Tadaa



Härnäst står plastning/lackering av en splitter på tur

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Vad jag har hört så kommer du få problem med ABS givarna bak med dessa plattor , dom kommer inte ge några signaler till boxen då dom flyttar ut ABS kransen såppas mycket utåt att givarna inte ligger över kransen , så du måste flytta in givarna på något sätt , tro mig du vill inte köra din bil i regn utan ABS .

_________________

--VVTS--
Citera
Kristoffer Helle
Norway
Här sen Nov 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Istellet för at bruka trigger skivan så kan du bora hål i skivan (samma antall som den gammla skivan) och gjöra et nytt feste til givaren.
Vi brukar gjöra så när vi monterar el speedo på gammla volvor som inte har givare i bakaxeln.

_________________
Kristoffer Helle
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare
Tack för det! visste inte det faktiskt, detta får jag kika närmare på thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Lind4hl skrev:
Aero: Splittern ska plastas och lackeras, frågan är hur tung den blir thumbs down >

Aha ja då är de ju skit samma vilken plyfa de är men visst finns de nån spec plyfa som är bättre å bygga av?

Annars om du ändå ska plasta in den så är de väl lika å bygga av polyuretanskiva eller nå annat lätt utfyllnads/uppstyvningsmaterial? sån där bikakeskiva som man brukar ha som mellanlägg på kolfiber?

Ska bygga splitter på snaabeln själv snart så kul å kolla lite hur andra gör =)

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Lind4hl skrev:


Upptäckte nyss att Volvo V50 Har elservo med behållaren ovanpå pumpen.



Är det något att sträva efter då? Nyare volvobilar har ju stört tråkig styrkänsla, provkör en så förstår du vad jag menar.

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3213



Hedlund skrev:
Lind4hl skrev:


Upptäckte nyss att Volvo V50 Har elservo med behållaren ovanpå pumpen.



Är det något att sträva efter då? Nyare volvobilar har ju stört tråkig styrkänsla, provkör en så förstår du vad jag menar.


borde väl inte vara servons fel? eller tänker jag fel?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Hedlund skrev:
Lind4hl skrev:


Upptäckte nyss att Volvo V50 Har elservo med behållaren ovanpå pumpen.



Är det något att sträva efter då? Nyare volvobilar har ju stört tråkig styrkänsla, provkör en så förstår du vad jag menar.


Varför inte då ? Han slipper allt äckligt kladd från oljan som kokar över och kladdar ner hela motorn för att den inte kan stanna i behållaren , ska själv konvertera om till elservo i vintern för att slippa kladdet samt en del mindre som ligger och belastar remmen . Vet några som kör med en sådan servo och det fungerar kanon
Finns till och med en skruv där man kan reglera trycket ut till styrväxeln om man nu tycker att den är för lös i känslan .

Så mitt råd kör på en sådan thumbs up Du kommer inte att ångra dig

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Kristoffer Helle skrev:
Istellet för at bruka trigger skivan så kan du bora hål i skivan (samma antall som den gammla skivan) och gjöra et nytt feste til givaren.
Vi brukar gjöra så när vi monterar el speedo på gammla volvor som inte har givare i bakaxeln.


Han kommer få borra sönder hela skivan om han ska göra så så många hål måste han borra

_________________

--VVTS--
Citera
Kristoffer Helle
Norway
Här sen Nov 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


why? er ju bara 54 och inte 92(?) som det var på den ena 940n jag hadde!
med 92 "tänder" måtta jag ty til fräsen

_________________
Kristoffer Helle
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare
Här har det hänt grejer! trevligt

Somsagt, sett att endel kör med dessa servos utan problem thumbs up

att det fanns en justerskruv visste jag dock inte, ännu mer tummen upp!

ang vilket material som är bäst för splitter så har jag inte det blekaste, bara köpte plyfa ja
men jag lägger endast ett lager väv och 2 lager polyester på, bara så det blir lackeringsbart.


_____________________________________________________


Blev allt lite gjort idag med, glömde kameran i garaget dock!

Iaf Plastades fronten och har påbörjat slipa den..


Medans den härdade har jag hunnit med extraljusmontage på polarens Golf och även att börja Göra Dzus lås fästen för fronten, kommer sitta fast med 4 fästen och gå att plocka loss utan att varken öppna huv eller något!

varför jag vill ha fronten så lättåtkomlig är för att catchtanken med drain-plug kommer sitta i ena hjulhuset, så den blir lätt att tömma.

Bilder imorgon!

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare
Nu ska vi se, grejade lite med Dzuslåsen nu på förmiddagen, men får göra om ena sidan så jag lessnade, tålamod

ska käka lite och sen dra och slipa splitter..

Bilder på splitterplastning och Dzuzfästen thumbs up


Halva splittern klädd med glasfiber


Hela klädd, här visas undersidan som jag häftat fast glasfiberväven på, undersidan blir inget toppfinish, men den ska väl skrapas sönder ändå



Översidan



Plast plast!






Stort tack till "grek" som hjälp mig plasta thumbs up

Sen börjades det med dzus-fästena på sidorna.




Inte helt nöjd med designen på dessa, men jag tog material av det jag hade i verkstan, så då slutade det såhär:



Passagerarsidans fäste kom 2mm för långt ut, så den låser inte riktigt
ska kapa upp och göra om den och bygga dom främre, men det blir nog imorgon..

Nu, käk sen Slipa, terapiarbete!

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare
Fått lite gjort nu på Em/kväll också.

Slipade ner alla stora skarvar och utbukningar på översidan och la på ett tjockt lager med polyester, så nu är den väldigt slät thumbs up

Finslip och lack imorgon troligtvis

En fråga,

Bilen kommer få orangea fälgar, dragöglor och 4.punkts bälten.

Svart eller orange splitter?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



orange. Det sticker ut.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Clarre skrev:
orange. Det sticker ut.
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2004


Trådstartare
Lutar väldigt mycket åt det nu faktiskt!

Får nog åka och köpa nån burk 2k KTM orange imorgon thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 855 -95 Räserkombi?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
34656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande