Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318Ti - Bilen såld - *låst*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (28586 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Besiktningen har inga synpunkter på stolen så länge den sitter fast ordentligt. Inredningen verkar dom inte bry sig om i heller men bältena måste sitta där! Så vad väntar du på

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



lillebror skrev:
Hej!

Sen har jag "tappat" katalysatorn.. (det var det bror syftade på )
Mest för att se om det gjorde lika stor skillnad som att byta ut luftburken mot ett öppet. Kanske inte ett halleluja moment, men den känns "lättare" på varv. Ska smäcka dit en racekatt vid ett senare tillfälle. Den låter skönt, men antingen så har jag sjukt mycket resonansljud i avgaset eller så låter dom underligt

Sen har jag svårt att bestämma mig, ska jag ha kvar inredning eller ska jag riva ut?[/b]


Känns motorn piggare av ett öppet filter? I så fall köper jag ett!
Jag testade att köra med rensad kat på min E30 325 och jag upplevde samma sak. Ingen wow-upplevelse men den kändes rappare på höga varv, tydligare effektspark vid 4000 varv/min. Och den lät sjukt trevligt över 5000 varv/min! Men! Detta gjorde ingen skillnad på strippen. Jag tror helt enkelt att den känsla av piggare drag på höga varv beror på sämre bottenkraft utan kat. Motorerna vill kanske ha lite motstånd i systemet. Jag har beställt ett nytt rostfritt sportsystem efter kat till min och väntar otåligt!

Har samma dilemma som du, rensa helt eller inte? oavsett vilket måste jag ha kvar baksätet åt barnen. Jag plockar av lite undan för undan så det slutar väl med rätt rensat ändå.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



lillebror skrev:
Hej!

Just nu händer inget speciellt faktiskt..
Har skaffat en skön stol och letar nu efter ett modellanpassat underede.
Jag vill ha möjlighet att byta tillbaka om tex bes påpekar något om stolen så jag vill inte skära sönder org. Även om det verkar funkar bra!
Sen har jag "tappat" katalysatorn.. (det var det bror syftade på )
Mest för att se om det gjorde lika stor skillnad som att byta ut luftburken mot ett öppet. Kanske inte ett halleluja moment, men den känns "lättare" på varv. Ska smäcka dit en racekatt vid ett senare tillfälle. Den låter skönt, men antingen så har jag sjukt mycket resonansljud i avgaset eller så låter dom underligt

Sen har jag svårt att bestämma mig, ska jag ha kvar inredning eller ska jag riva ut?[/b]


Vad jag kunde se när vi sågs så var ni bara två så jag röstar inredning ur!
I övrigt är det som Johan säger angående bilprovningen.
Fast modellanpassat är bäst så man kommer ner på backen! thumbs up

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Ah.. Det verkar luta åt ett håll när det gäller råd om inredningen här på rejsa

Anders - jovisst är det så. Det är bara två gånger jag åkt mer än två i bilen i vilket fall.
Å det går ju att plocka i baksätet om det skulle behövas. Det finns ju ingen bur i liksom än..


Angående kat så kändes det som att det gjorde gott på hela registret faktiskt. Men mest på varv. Men utan att ha mätt före och efter demontering så har jag inga siffror på det

Vad får man ge för ett sådant system du hade på bild David? om du inte vill säga så kan du ta det via PM.
Mina avgasbyggen tenderar till att låta mer än att vara avstämt. men det är så kul när det brummar lite

Öppet filter gav myyyycket (åtminstonde placebo) Kolla hur luften går in i luftburken! Genom en tratt som blir ca 20mm i diameter på minsta stället!

Hur ställer sig besiktningen till ett annat underrede än original då? om man skulle få tag på ett modellanpassat alltså. Det är ju inte original bältesinfästning..

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



lillebror skrev:

Hur ställer sig besiktningen till ett annat underrede än original då? om man skulle få tag på ett modellanpassat alltså. Det är ju inte original bältesinfästning..


Bara det sitter fast ordenligt så. Enkelt löst med genomgående

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Antingen kan du ju mekka ihop en sittastillstol med ett original underede ELLER köpa ett sådan underede som jag har, där sitter fästpunkter för både bälteshållare och bältessträckaren, Ypperligt smidigt.

Dom hade inga synpunkter på min mockaratt, chassiet,kränghämmare,stol osv. Han bara undrade om jag körde bana och jag förstog ingenting Han berättade att bilen var ställbar på olika vis och det tyckte jag lät fräckt...


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



lillebror skrev:

Vad får man ge för ett sådant system du hade på bild David? om du inte vill säga så kan du ta det via PM.
Mina avgasbyggen tenderar till att låta mer än att vara avstämt. men det är så kul när det brummar lite

Öppet filter gav myyyycket (åtminstonde placebo) Kolla hur luften går in i luftburken! Genom en tratt som blir ca 20mm i diameter på minsta stället!
Klart du får fråga vad det kostade, inget att hålla hemligt då priset ändå finns på nätet. Här är det: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=390097385685&Category=38786&_trkparms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D1 Blir ganska precis 2500SKR inkl. frakt. Och det är i klass med Simons till 316i 1.9 Compact som även passar våra bilar men också bara har en dämpare. Fast då är detta i vanligt ful-järn. Och visst är det kul med lite motorljud!
Va!? Är det bara diameter 20mm på minsta stället? Du tänker inte på röret från fronten in i burken? Det är nog 20mm på ena hållet men utan att ha bilen framför mig uppskattar jag det till ca 150mm på höjden. Ska kolla senare, diameter 20mm är ju enormt trångt om det nu är så, och då kommer det att åtgärdas snarast!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Aha, det var ju inte så farligt förstås
Ja man får se vad som händer när skatteåterbäringen kommer in..
Jag blev så osäker på måttet att jag tvungen att mäta i morse. Den var diameter 45 och inte 20.. men bra mycket mindre än alla andra ställen där den tar luft

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det där med öppet luftfilter på en standard 1.6 eller 1.9 ger jag inte mkt. för guys. Har stått och kollat på bilar som bänkat med eller utan original luftfilter och med öppen motorhuv gav det 1hk , stänger du sedan huven gissar jag på omvänt resultat.

Tratten i luftfiltrerboxen sägs skapa en slags venturieffekt som i själva verket skall öka flödet, huruvida detta är sant vet jag inte så där får ni luska mer själva men det kan vara värt att fundera på. Jämför lite med att man kan halsa en flaska med valfritt innehåll lite snabbare om man sätter vätskan i rotation innan liksom, ja jag tror ni förstår vad jag menar..

Lite som på bilden här om ni är med i formlerna (för det är inte jag )



Dock skall man INTE underskatta placeboeffekten som lätt ger oss 20 hästar med ett öppet sportluftfilter men det är ju en annan femma.

Race on dudes!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Du har säkert rätt då jag inte på något sätt tror att BMW chansar med deras motorer. Men det såg ut att vara väldigt "trångt" hela vägen in i burken. (det är iof trevligt när det är trångt )
Men jag vill ändå påstå att det märktes en ordentlig skillnad efter bytet. Iof så har jag ett inkapslat filter som tar luft ifrån fronten. Men placeboeffekten är inte att underskatta som du säger Johan

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Nu ska ju inte jag kritisera er användning av öppna filter men är inte ett sportluftfilter av insatstyp en "renare" lösning?
Jag har alltid haft för mig att öppna filter släpper igenom lite för mycket "godis".
Fast det låter gött!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Jag har konstaterat samma sak som lillebror. Blev för nyfiken på det lilla hålet så jag rev av burken igår kväll och kollade. Hålet är litet, men inte så litet. Fast 45mm känns också j-kligt litet! Särskilt när man haft en trimmad Volvo-topp på jobbet i några dagar, där går konade kanaler rätt ner i i toppen som börjar på ca 50mm och slutar på ca 40mm, en till varje cylinder! och så ska ett hål på 45mm räcka till en hel motor!? Det känns som en strypning även med konor i ändarna? Fast sedan har herr Sjöström med egna ögon sett något så intressant som riktiga bänkningar med sportfilter vs. Original, och någon skillnad finns knappt! Så bara för att det känns fel behöver det säkert inte vara det. Hela insuget är långt och trångt så att enbart öppna upp det längst fram gör säkert inte så mycket.
Jag funderar just nu på att modifiera originalboxen för att ha kvar rening och kylning. Ett mycket grövre rör med, typ, basportar i ändarna in i boxen bara via slang från fronten borde bli bra. Kanske slipa av försärkningsribborna inne i boxen också. Det får nog bli en runda till någon stereobutik när jag ändå ska in en runda till stan nu för att få lite mustigt insugsbröl i kärran!

farbeyonddriven skrev:
Nu ska ju inte jag kritisera er användning av öppna filter men är inte ett sportluftfilter av insatstyp en "renare" lösning?
Jag har alltid haft för mig att öppna filter släpper igenom lite för mycket "godis".
Fast det låter gött!
Insatsfilter av sporttyp har exakt samma reningsgrad som ett helt öppet, de är tillverkade av samma material. Renast är garanterat original pappfilter.
Vet inte hur det är på M40B16, men på M42B18 sitter gammal hederlig luftmängdsmätare, alltså en sådan med klaff. Ingen risk för att försöra några trådar med filterolja m.a.o. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Davve skrev:


Insatsfilter av sporttyp har exakt samma reningsgrad som ett helt öppet, de är tillverkade av samma material. Renast är garanterat original pappfilter.
Vet inte hur det är på M40B16, men på M42B18 sitter gammal hederlig luftmängdsmätare, alltså en sådan med klaff. Ingen risk för att försöra några trådar med filterolja m.a.o. thumbs up


ÖHUMM...M43 sitter det i min bil!

Lite intressant ide med att modda lådan där... mest med tanke på ljudet!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Har en moddad låda någonstans om ni vill bli vid den
Blev riktigt skönt bröl

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



lillebror skrev:
Har en moddad låda någonstans om ni vill bli vid den
Blev riktigt skönt bröl
Jag bygger själv. Måste ha något att göra, för jag har ju all tid i världen. Lite bröl ser jag fram emot, den låter mer som en symaskin än en busbil just nu.

farbeyonddriven skrev:

ÖHUMM...M43 sitter det i min bil!
Aha, tog det för givet att det var M40 då din bil är från -94. Guld värt med kamkedja istället för den där känsliga kamremmen med bytesintervall på 6000 mil. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



T.o.m 4000 mil...

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
Christer Lundman skrev:
T.o.m 4000 mil...


Å inte en meter till..

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



lillebror skrev:
Har en moddad låda någonstans om ni vill bli vid den
Blev riktigt skönt bröl


Jag gillar som bekant gamla prylar

Skulle min bil vart utrustad med M40 hade jag inte köpt den, det kollades noga innan köp.
thumbs up

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



farbeyonddriven skrev:
lillebror skrev:
Har en moddad låda någonstans om ni vill bli vid den
Blev riktigt skönt bröl


Jag gillar som bekant gamla prylar

Skulle min bil vart utrustad med M40 hade jag inte köpt den, det kollades noga innan köp.
thumbs up


Compacten finns inte mig veterligen med M40
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Andrew Petrykowski skrev:

Compacten finns inte mig veterligen med M40


Aha, det var nytt för mig. Men visst finns E36 sedan med M40 ?

Sorry för OT lillebror.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462


Trådstartare
farbeyonddriven skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Compacten finns inte mig veterligen med M40


Aha, det var nytt för mig. Men visst finns E36 sedan med M40 ?

Sorry för OT lillebror.


Jajjemän, tidiga E36or hade M40. (Enl RealOEM)

Hehe, ingen fara!

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318Ti - Bilen såld - *låst*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (28586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande