Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini 1000 -78 "Red Devil" SÅLD! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 47459 besök totalt |
Erfarenhet, nej, men om det inte finns någonstans där luft kan komma in så lär inte mycket luft åka ut genom hålen. Jag antar att avsikten är luftväxling inne i trumman? En slangmatning (ungefär som man gör till skivbromsar) genom plåten i kombination med hålen i trumman kanske gör nytta? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Jo den blir nog rapp, det blir ju allt vanligare att stoppa i andra motorer i kojorna. Jag var själv inne på att stoppa i en V-tecmotor ett tag. Det finns ju färdiga utbytessubframar för olika alternativ att köpa. Har finns lite mer info om MiniOpeln: http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopi _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Så då har det hänt lite i gareget:
-Nya bromsslangar bak -Nya hjulcylindrar bak -Nya backar bak -Bromsrör/slangar omdragna fram Så nu är ALLT i bromssystemet nytt Nu ska jag ge mig på allt som går i kardantunnel.avgassystemet ligger emot överallt (inkl. spakstället) och är dessutom stumt monterat i karossen längst bak, rejsigt men lite väl skramligt Så det måste dras om helt från början. Spakstället ska fixas för Short shift och nya upphängningar måste lösas då det sitter väldigt sladdrigt nu, jag kanske monterar detta stumt i karossen!? Sedan måste fästen till brandsläckare och bilbälten svetsas och kablar samt rör i tunneln måste bytas/hängas upp m.m. Så jag kommer spendera en del tid i tunneln _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Nu har man varit ute och skruvat lite.
Eftersom växelspaken och stället var helt sladdrigt så tillverkades nya fästen och golvet kapades ur för att få upp spaken och den monterades sedan stumt i tunneln. Redan då kändes spaken mycket bättre men den stora skillnaden kom när Shortshiftsatsen monterades! Vilken skillnad, blev helt klart mycket rejsigare Jag kommer tillverka en ram och sedan täcka hålet med en alu-plåt men först måste det testas så att allt fungerar... Sedan monterade jag upp och ner avgassytemet 10 gånger och kapade det på fyra ställen men fick fortfarande inte allt att gå fritt och sitta bra > Så det är bara att fortsätta... _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Nu har jag spenderat många timmar under (och i) bilen och det mesta börjar bli ordning på
-Bromsrör nya fästen -Delvis nytt avgassystem och alla fästen nya -Massor med onödiga hål igensvettsade i golvet/tunneln -Nya förstärkningar med fästen för bälteshållarna i tunneln (då dom tidigare endast satt i plåten innan ) -Stolsfästen flyttade och omsvettsade Nu ska det bara lackas svart inne igen och så en bild på rensade och nytvättade bagageutrymmet. Här skulle sitta fint med en fuelcell...... _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Nu börjar det snart närma sig premiär (hoppas jag...) och jag har ett par frågor (bilen ska användas för gata och busas med på bana, ej tävla):
1. Jag ska iväg och få gjort hjulinställning på den och jag undrar om någon kan tipsa om en bra setup som är en bra mix av gata och bana. Jag kan justera camber både bak och fram. Det vore kanon om någon har några siffror som jag kan förmedla till killen som ställer in (jag är inte någon hejare på detta så var övertydliga i svaret ) 2. Jag måste lägga ut en annons på 4-punktsbälten och jag tänkte montera dom runt övre horisontella staget i buren i bakkant, bältet verkar få okej vinkel. Vad tycker ni? "Regler"? om det är okej att montera runt buren, vilka bälten fungerar att montera på detta sätt? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
http://www.ime.org.uk/ime/s/suspensi
Här har du en tabell att börja ifrån. _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||
När det gäller fyrpunktbältan så är det väl bara tävling man pratar om då dom inte är godkända till något annat Jag tar fortfarande väldigt gärna mot tipps på värden på hjulinställning som passar både på gata och bana Det är förhoppningsvis snart dags att Nu är allt lackat invändigt och jag har även hängt i och kopplat in instrumentpanelen: _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Första uppstart, verkar fungera bra
http://www.youtube.com/watch?v=UpePhjl1PAI Dålig kvalitet men en film i varje fall _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Hm nästan exakt samma upplägg som i min mgb uppstarts film
Skönt ljud och lätt startad Startade upp 1380 kojan igår med , startade som en dröm och går fortfarande som en dröm efter vinter dvalan Kanske kan komma förbi när de mesta gruset är borta för en mini mini träff ? Vart håller du hus i gbg ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Du är så välkommen, jag håller till på Hisingen. Kan ta mer över PM Jag har ju två Minis så om du kommer med din så är det tre st och då är det nästan en träff
Jag hoppas att jag kan få den besiktigad snarast, det som saknas är: -Provkörning och se så allt fungerar -Hjulinställning -Glas till backspeglarna -Banka in ramnumret (men jag har inte hittat stansar någon stans då det verkar vara slut över allt...någon som har att låna ut???) -På med nummerplåt -Klä in buren i lite dämpmaterial Mest smågrejor _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Perfekt Skicka ett Pm så kan vi bestämma !
Tror jag har besiktning på hundkojan med nångång i april men så länge jag bara ställer bakbromsarna så kan jag åka och hälsa på _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Så då har man varit och köpt lite saker för att klä in buren och lite annat småpill.
Första provturen resulterade också i liten arbetslista Jag märkte att den inte blev varm så jag plockade isär termostathuset och mkt riktigt så satt det inte någon termostat i den så det har nu monterats. Det lite jobbiga var att den bromsade för mkt bak vilken gjorde den lite lurig vid hårda inbromsningar i kurva så jag har köpt ett par hjulcylindrar med lite mindre diameter vilka ska monteras snarast så hoppas jag att det blir lite bättre. Jag letar fortfarande efter en sats med stansar för att banka in chassinumret så om någon har en att låna ut så hör gärna av er eller om någon vet var det finns att kåpa i rätt storlek! _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Gravyrpenna, sån där man stöldmärker med och som slår med motor, sök och finn, samt att du använder en bokstavsmall eller snikmetoden tuschpenna först och sen gravera.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Behöver du verkligen stansa in chassinumret? Vad jag kommer ihåg från mina 70-talskojor så var inte chassinumret instansat någonstans på karossen, utan satt bara på typskylten under huven. På en av bilarna jag hade har jag i och för sig för mig att det också satt på en liten punktsvetsad plåt på bakgolvet/bakom förarstolen.
_________________ Rikard Lundberg |
||
chassinumret ska sitta på golvet bakom passagerarstolen och är stansat direkt på golvet och på en aluminiumplåt som sitter bredvid varandra. har själv en -75 och en -77
/Marcus _________________ Marcus Brottman austin mini -75 leyland mini -77 austin mini pickup -69 austin mini 1275gt banbil -72 volvo 745 GLT -90 |
||
Den ska regbesiktigas och då känner jag att jag vill ha ett riktigt stansat chassinummer, enligt boken så ska det helst vara 6-8mm. Hela golvet är nytt och därav att jag inte har något inne i kupen. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mini 1000 -78 "Red Devil" SÅLD! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 47459 besök totalt |