Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini 1000 -78 "Red Devil" SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
47459 besök totalt
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Speedster skrev:


Jag har fått tipps att borra upp trummorna för att få bättre kylning, är det någon som har några erfarenheter av detta?


Erfarenhet, nej, men om det inte finns någonstans där luft kan komma in så lär inte mycket luft åka ut genom hålen. Jag antar att avsikten är luftväxling inne i trumman? En slangmatning (ungefär som man gör till skivbromsar) genom plåten i kombination med hålen i trumman kanske gör nytta?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
OpelMannenRacing skrev:
Haha Jisses vilket monster till Mini det ska vara :P finns det fler bilder på den?


Jo den blir nog rapp, det blir ju allt vanligare att stoppa i andra motorer i kojorna. Jag var själv inne på att stoppa i en V-tecmotor ett tag. Det finns ju färdiga utbytessubframar för olika alternativ att köpa.

Har finns lite mer info om MiniOpeln: http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?t=6628

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



Riktigt fränt med kojor jag ska följa denna tråd, tack för länken

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Så då har det hänt lite i gareget:
-Nya bromsslangar bak
-Nya hjulcylindrar bak
-Nya backar bak
-Bromsrör/slangar omdragna fram
Så nu är ALLT i bromssystemet nytt

Nu ska jag ge mig på allt som går i kardantunnel.avgassystemet ligger emot överallt (inkl. spakstället) och är dessutom stumt monterat i karossen längst bak, rejsigt men lite väl skramligt Så det måste dras om helt från början.
Spakstället ska fixas för Short shift och nya upphängningar måste lösas då det sitter väldigt sladdrigt nu, jag kanske monterar detta stumt i karossen!? Sedan måste fästen till brandsläckare och bilbälten svetsas och kablar samt rör i tunneln måste bytas/hängas upp m.m. Så jag kommer spendera en del tid i tunneln

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Nu har man varit ute och skruvat lite.

Eftersom växelspaken och stället var helt sladdrigt så tillverkades nya fästen och golvet kapades ur för att få upp spaken och den monterades sedan stumt i tunneln. Redan då kändes spaken mycket bättre men den stora skillnaden kom när Shortshiftsatsen monterades! Vilken skillnad, blev helt klart mycket rejsigare
Jag kommer tillverka en ram och sedan täcka hålet med en alu-plåt men först måste det testas så att allt fungerar...





Sedan monterade jag upp och ner avgassytemet 10 gånger och kapade det på fyra ställen men fick fortfarande inte allt att gå fritt och sitta bra > Så det är bara att fortsätta...

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Nu har jag spenderat många timmar under (och i) bilen och det mesta börjar bli ordning på

-Bromsrör nya fästen
-Delvis nytt avgassystem och alla fästen nya
-Massor med onödiga hål igensvettsade i golvet/tunneln
-Nya förstärkningar med fästen för bälteshållarna i tunneln (då dom tidigare endast satt i plåten innan )
-Stolsfästen flyttade och omsvettsade

Nu ska det bara lackas svart inne igen





och så en bild på rensade och nytvättade bagageutrymmet. Här skulle sitta fint med en fuelcell......


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Nu börjar det snart närma sig premiär (hoppas jag...) och jag har ett par frågor (bilen ska användas för gata och busas med på bana, ej tävla):

1. Jag ska iväg och få gjort hjulinställning på den och jag undrar om någon kan tipsa om en bra setup som är en bra mix av gata och bana. Jag kan justera camber både bak och fram.
Det vore kanon om någon har några siffror som jag kan förmedla till killen som ställer in (jag är inte någon hejare på detta så var övertydliga i svaret )

2. Jag måste lägga ut en annons på 4-punktsbälten och jag tänkte montera dom runt övre horisontella staget i buren i bakkant, bältet verkar få okej vinkel. Vad tycker ni? "Regler"? om det är okej att montera runt buren, vilka bälten fungerar att montera på detta sätt?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009
Inlägg: 74



http://www.ime.org.uk/ime/s/suspension
Här har du en tabell att börja ifrån.

_________________
Erik Brundin


Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Tack det är alltid en start Men det måste ju finnas miljarder med timmar forskat i detta på Minisar

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



På tävlingsbilar så är det ok att montera runt buren.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
matte #25 tornado skrev:
På tävlingsbilar så är det ok att montera runt buren.


När det gäller fyrpunktbältan så är det väl bara tävling man pratar om då dom inte är godkända till något annat

Jag tar fortfarande väldigt gärna mot tipps på värden på hjulinställning som passar både på gata och bana Det är förhoppningsvis snart dags att

Nu är allt lackat invändigt och jag har även hängt i och kopplat in instrumentpanelen:




_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Första uppstart, verkar fungera bra

http://www.youtube.com/watch?v=UpePhjl1PAI

Dålig kvalitet men en film i varje fall

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Hm nästan exakt samma upplägg som i min mgb uppstarts film

Skönt ljud och lätt startad thumbs up

Startade upp 1380 kojan igår med , startade som en dröm och går fortfarande som en dröm efter vinter dvalan

Kanske kan komma förbi när de mesta gruset är borta för en mini mini träff ?
Vart håller du hus i gbg ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Du är så välkommen, jag håller till på Hisingen. Kan ta mer över PM Jag har ju två Minis så om du kommer med din så är det tre st och då är det nästan en träff

Jag hoppas att jag kan få den besiktigad snarast, det som saknas är:
-Provkörning och se så allt fungerar
-Hjulinställning
-Glas till backspeglarna
-Banka in ramnumret (men jag har inte hittat stansar någon stans då det verkar vara slut över allt...någon som har att låna ut???)
-På med nummerplåt
-Klä in buren i lite dämpmaterial

Mest smågrejor

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Perfekt Skicka ett Pm så kan vi bestämma !
Tror jag har besiktning på hundkojan med nångång i april men så länge jag bara ställer bakbromsarna så kan jag åka och hälsa på

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Så då har man varit och köpt lite saker för att klä in buren och lite annat småpill.

Första provturen resulterade också i liten arbetslista

Jag märkte att den inte blev varm så jag plockade isär termostathuset och mkt riktigt så satt det inte någon termostat i den så det har nu monterats.
Det lite jobbiga var att den bromsade för mkt bak vilken gjorde den lite lurig vid hårda inbromsningar i kurva så jag har köpt ett par hjulcylindrar med lite mindre diameter vilka ska monteras snarast så hoppas jag att det blir lite bättre.

Jag letar fortfarande efter en sats med stansar för att banka in chassinumret så om någon har en att låna ut så hör gärna av er eller om någon vet var det finns att kåpa i rätt storlek!

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gravyrpenna, sån där man stöldmärker med och som slår med motor, sök och finn, samt att du använder en bokstavsmall eller snikmetoden tuschpenna först och sen gravera.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2160



Behöver du verkligen stansa in chassinumret? Vad jag kommer ihåg från mina 70-talskojor så var inte chassinumret instansat någonstans på karossen, utan satt bara på typskylten under huven. På en av bilarna jag hade har jag i och för sig för mig att det också satt på en liten punktsvetsad plåt på bakgolvet/bakom förarstolen.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
bulten87
vaxholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 19



chassinumret ska sitta på golvet bakom passagerarstolen och är stansat direkt på golvet och på en aluminiumplåt som sitter bredvid varandra. har själv en -75 och en -77
/Marcus

_________________
Marcus Brottman
austin mini -75
leyland mini -77
austin mini pickup -69
austin mini 1275gt banbil -72
volvo 745 GLT -90
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2160



Hej Marcus Åhå, då är det nog annorlunda på senare 70-talsbilar. Jag (tror jag) hade -70, -72 och -74.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
steffe skrev:
Gravyrpenna, sån där man stöldmärker med och som slår med motor, sök och finn, samt att du använder en bokstavsmall eller snikmetoden tuschpenna först och sen gravera.


Den ska regbesiktigas och då känner jag att jag vill ha ett riktigt stansat chassinummer, enligt boken så ska det helst vara 6-8mm. Hela golvet är nytt och därav att jag inte har något inne i kupen.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini 1000 -78 "Red Devil" SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
47459 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande