Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVO V -1998 - HD film från nya Rudskogen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (31451 totalt) |
Jag har inte haft mycket tid till bygget på sista tiden men i helgen bestämde jag och en kompis oss för att utmana oss själva med att bygga min evo och hans nissan s14. Från de nästan tomma skal som de är just nu till race färdig på bara 3 veckor från och med ikväll.
Så det första vi började med vara att styra upp några stora fasta punkter som ska göras. Sen började vi med inköps listor så ikväll ska jag beställa lite lager, krängare, slangar etc till min bil. Vi jobbar båda heltids jobb så det är kvällar/helger som gäller nu. Om vi lyckas vet vi om tre veckor För att det ska vara godkänt ska bilen vara mappad och klar samt kunna köras på bana den 26e. I helgen har det blivit mycket gjort, mest svets arbete. Denna biten gör ja på båda bilarna sen varvar vi med saker som ska göras mellan båda bilarna så det ska gå så fort som möjligt och nästa söndag är målet att ha bilarna lackade invändigt. Jag kommer uppdatera med bilder så mycket jag hinner. Här kommer några från helgens jobb. Usäkta dåliga bilder men ja tog de bara snabbt innan jag gick in ikväll. _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Här kommer lite bilder på "lackboxen" och den nu färdigsvetsade buren.
Robin har påbörjat det kraftiga slit jobbet att slipa rent bilen invändigt från asfaltsmatta. Så lack på söndag känns rimligt! _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Tack och kul att ni följer bygget!!
Första lagret lack las igår, efter en dag med maskering, slipning mm. Vi gick in från garaget runt 00. Idag lackade jag klart evon. Just nu går Robin över sin bil med tinner så jag kan spruta den med. Här kommer lite bilder. Mer bilder å info kommer när vi hinner! _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Ny update, nu är både bilarna lackade.
Är inte fullt nöjd med hur lacken blev i min och kommer få bättra lite med sprayburk. Det är typ första gången jag gjorde en bil invändigt och med så här mycket rör. Men när jag sprutade Robins hade jag fått till det bättre och den blev riktigt snygg Alltid skoj när man lär sig och gör bättre andra gången! Tältet flög från marken flera ggr under dagen för att de har blåst och jävlats endel. Här kommer lite bilder på Nissan med! _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Ja det är "bara" lite kvar nu hehe Tänkte porta toppen ikväll/natt efter jobbet. Sen plana och tvätta den imorgon kväll så jag kan börja bygga motor till helgen _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Blev mycket gjort igår kväll/natt
Skönt när man är igång och allt flyter på. Först portade jag klart toppen och fixade förbränningsrummen lite. Efter att jag tvättat av toppen inför planing så tog jag fram block och lite andra motor delar som tvättades och oljades in. Mätte upp lagerspel med nya lager på vev och ramlager. Allt stämde så som jag vill ha det. Monterade i nya lager vridna för att slippa balansaxlarna samt stumpen i oljepumpen istället för balansaxeln. Sen var det bara att skruva på och innan det var dags att gå in var bottendelen ihop med pump och sump Tyvärr blir det inget garage ikväll, så på torsdag kväll blir det lite att ta igen _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Motor paketet var på plats fredag kväll runt 23.
Igår byggdes det avgassystem och dp, blev inte klar med dessa för tillsatsmatrialet tog slut. Provade med 0,6 migtråd men de var för klent. Robin höll på med elen i min bil hela dagen igår fram till runt 22. Han hade mest problem med att koppla ur det jävligt jobbiga larmet som har suttit i bilen sen den importerades. Han har börjat få ordning på det mesta så vi kan passa in panel och värmepaketet. Som kräver en hel del modifiering. Resten av kvällen idag blir rätt lugn så vi kan på det igen imorgon kväll. _________________ //StaffanEdvardsson |
||
EVon kommer tyvärr inte att bli klar till 26e, det har varit lite små strul som har dragit ut på tiden, så för att bli klar i tid nu måste jag stressa och det vill jag inte. Vill ha allt som de ska med en gång. Så nu blir det att lägga all kraft på Robins s14 för att få den klar
Lägger upp bilder på hur långt vi har kommit med evon när jag hinner! _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Var och mappade en kompis evo hos maxxtuning. Jag har byggt grenrör mm till han och det är ungefär samma spec som min. Samma turbo, kammar etc. Det blev 516hk 595nm på 98 sen började det misstända och det var även ett luftläckage i spjällaxeln som spökade lite. Men det var skoj att se att det blev mer en 500hk och skulle då gissa att min motor kommer hamna på 520-530 hk
Jag har byggt om hela bränslesystemet nu, så nu ser det ut så här: walbro 255l pump i tanken, catchtank i bagaget, dubbla bosch pumpar, an8 ledningar som matning och an6 som retur. Bilder kommer.. Har även beställt nya tändspolar som jag ska koppla in och bygga fästen för. _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Har äntligen fått ordning på elen (tror jag). Så jag har monterat instrument panel, stol, elhärvor mm. Sen monterade jag på dörrarna och framskärmarna är på plats(inte helt skruvade). Provmonterade nya fronten innan lack och det kommer bli att kapa endel för att få plats med tryckrören som går ut från ic.
Tyvärr måste jag tänka om med tändspolarna, hade tänkt köra vag och hade kopplat in dessa. Men sen såg jag att mitt autronic inte kan justera dwelltime. Standard är 4,5ms och spolarna ska ha 2,5ms så nu är det bara att leta reda på andra spolar och börja om. _________________ //StaffanEdvardsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi EVO V -1998 - HD film från nya Rudskogen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (31451 totalt) |