Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa TURBO CT -96
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (28611 totalt)
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
1:39 var ju inte så illa med gatdäck.

Tyvärr kan jag inte det datumet. Då ska jag dansa bland vargar med mitt lamm.

Tyvärr #2 är att min kamera har döden dött så jag får klara mig med min mobil. Vissa bilder blir bra. Andra blir det inte.


Fixade lite bilder på distanser till orginalvingen som nämndes tidigare.


Ser inte hemskt mycket olikt orginal.


5Hz GPS-puck installerad med kardborrband. Funkar utmärkt.


Nya delar till instrumentpanelen. Tryckmätare från bilbuttrix. Startknappen finns där för att jag inte vill strula med tändningslåset om motorn stallar. Den andra knappen ska användas till fjädringslägena. Under ventialtionsmanöverorganen så har jag satt 3 cigguttag. Det känns inte som om det är för lite.


Nya bältet.


Jag ville ha brandsläckaren framför stolen men det gick inte med nuvarande solsjustering så det fick bli bakom. Tur som en idiot ska man ha ibland för fästena till baksätet passade perfekt till hållaren för brandsläckaren. Eller om det var tvärtom.
Här ser man oxå lastnätet.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40



thumbs up

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Brandsläckaren sitter inte med gummiremmar hoppas jag?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 122



Jag hoppas att det är en turbotrycksmätare från bilbutterix och inte en oljetrycksdito då oljetrycksvarianten må kosta hälften av vad en "riktig" mätare gör men riskerar också att bara via halva trycket.

Det skall bli skoj att se vad allt moddande gör på cittran.

/P

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Brandsläckaren sitter inte med gummiremmar hoppas jag?


Jo det är det. Tänkte att det var bättre att ha någon än att inte ha någon. Men vad ska man ha? Läderremmar? Rostfria stålband? Sadelgjord?

Tux: Du tänker på Mats problem? Var det inte mer givarproblem?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3082



Kul och udda bygge! Hoppas det blir mycket bana i år!

Kan meddela att den mätare fungerar utmärkt, inte snyggast kanske men otroligt lättläst och mycket stabil visning. Hade en snikigare innan och denna är klart bättre på det mesta.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40



Har haft motsv varvis, och den påstod lite intermittent att tomgången pendlade mellan 2000 och 8000 varv. Samma kablage men med VDo-varvis så funkade visningen superbt.

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
VDo *pfft*

Detta är en franskrost!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Naqref skrev:
Eric Josefsson skrev:
Brandsläckaren sitter inte med gummiremmar hoppas jag?


Jo det är det. Tänkte att det var bättre att ha någon än att inte ha någon. Men vad ska man ha? Läderremmar? Rostfria stålband? Sadelgjord?

Tux: Du tänker på Mats problem? Var det inte mer givarproblem?


Enl. TR. Släckaren ska vara skyddad och placerad i kupéutrymmet. Den måste vara fastsatt så att den kan
tåla en accelerationskraft av 25 G.
Även om det inte framgår så skulle jag tolka det som 25G i alla riktningar.
Inte för att jag räknat på det, men jag är tveksam att den sitter kvar i någon riktning vid 25G.
Ett fast stopp åt både höger och vänster och sen stålband över skulle nog jag köra på.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
25G säger du. Så om den skulle väga 5kg så ska man kunna dra den med en kraft motsvarande 125kg åt alla håll? Det klarar den troligen utan problem sidledes. Dock gör nog inte resten av bilen det. Uppåt klarar den högst troligt inte 25G men skulle man få en sådan acceleration uppifrån så skulle taket nog ändå vara helt nertryckt. Då tror jag inte brandsläckaren behövs. Det är en bil för bandagar. Inte för tävling. Ska det tävlas med den så måste den ändå byggas om så mycket att en översyn av brandsläckarens fasthållning blir ett mycket litet bekymmer.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Naqref skrev:
25G säger du. Så om den skulle väga 5kg så ska man kunna dra den med en kraft motsvarande 125kg åt alla håll? Det klarar den troligen utan problem sidledes. Dock gör nog inte resten av bilen det. Uppåt klarar den högst troligt inte 25G men skulle man få en sådan acceleration uppifrån så skulle taket nog ändå vara helt nertryckt. Då tror jag inte brandsläckaren behövs. Det är en bil för bandagar. Inte för tävling. Ska det tävlas med den så måste den ändå byggas om så mycket att en översyn av brandsläckarens fasthållning blir ett mycket litet bekymmer.


Farligast är väl om man skulle krocka och klarar smällen men man dör av en brandsläckare som kommer bakifrån

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Jaha. Då har det gått en vecka sedan man körde konbana och under tiden har jag hunnit klurat på en massa undanflykter på varför det inte gick bättre än det gick...

Tror jag kommer få bra övning i detta.

Min systerson körde ifrån mig med en orginal kebab 318is för 6papp...

Det är bara att konstatera att den understyr liiiite för mycket. Vi pratar inte osceanångare men i den häraden. Mer negativ camber måste till fram. Eller mer och mer. Just nu har den nästan positiv camber så alla bidrag till det lilla negativa är välkommet.

I konsektionernar så klarade den sig väldigt bra även om systemet med motlutning är lite för långsamt för detta och att man i princip kan få extra lut istället för motlut. Men det gick inte så bra när man skulle bromsa och sedan svänga. Misstänker att det blev bra slitage på innerhjulet fram dessutom.

oavsett så tänker jag vänta med att göra några förändringar till efter den sista på Sturup. Då är det andra förutsättningar med mer svepande kurvor (som systemet hanterar bättre).

En annan sak som inte var riktigt optimal var laddtrycket. Det ligger runt 0.6 Bar som standard men p g a viss klantighet så kom jag bara upp i 0.25... Hade troligen som mest 120Hp. Det duger inte på en bil som har 1520kg som tjänstevikt. Det ska försöka åtgärdas så snabbt som möjligt.

Bild på pråmen hämtad från Carkings forum.


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



Den däringa gps pucken....är det motsvarande som finns på teknikmagasinet för en dryg femhundring?
Hur funkar den? kan du slänga upp lite exempel med kartor och tid/hastighet osv ?
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Nej denna puck är annorlunda. Fick tips om den i racechrono-tråden har jag för mig. 250pix på ebay. Precisionen var lite för kass för att funka bra på konbanan. Bör funka betydligt bättre på bana. Spana in racechronotråden.

Jag kör den tillsammans med min Asus Eee901. Har en del kvar att lära. Måste fixa ett bra fäste för computtern oxå.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



ok då vet jag.
Var mest för kollegans skull som jag frågade. Han är dock hojåkare och kan inte släpa på en laptop.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
ok då vet jag.
Var mest för kollegans skull som jag frågade. Han är dock hojåkare och kan inte släpa på en laptop.


Racechrono är dock ursprungligen gjort för mobiler och det borde han kunna släpa med sig?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



Naqref skrev:
Mats Karlsson skrev:
ok då vet jag.
Var mest för kollegans skull som jag frågade. Han är dock hojåkare och kan inte släpa på en laptop.


Racechrono är dock ursprungligen gjort för mobiler och det borde han kunna släpa med sig?


Han är iofs ingenjör och kan bygga en motorcykel på egen hand inkl motor och allt men som mobil har han en en Doro helt utan finesser så att få honom att använda en mobil med GPS ?

HAHAHAHAHAHA !!!
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Lite offtopic men den här: http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q1000EX-F.htm

kan passa både bil och mc åkare, racechrono rek. deras produkter och jag kör dom själva med mkt gott resultat. Vill man så kan man köra enbart denna och sedan plocla ut loggar från den medföljande mjukvaran.

Jag har inte testat deras mjukvara så den vågar jag inte säga något om.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009
Inlägg: 113



Vill du se skicket på Vadstenas activa så finns det bilder under: eftersnack 5 papp+ som kördes i helgen.
Den gick som vanligt som ett troll, 32000 mil utan renovering av drivlinan.........

_________________
Mikael Brandstedt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa TURBO CT -96
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (28611 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande