Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -69 "rally" edition | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (60638 totalt) |
Tack!
Happ, tidsplaneringen idag blev lite fuckad.. Men jag fick några timmar i garaget iaf. Karvade bort en hel del kladd från undersidan, nån kväll till så är det färdigt! Nog för att det här tar lite tid men det känns som att det är värt det... Dels för att jag bara vill ha färg på undersidan, inte 5mm asfaltsmassa, det är inte rejsigt alls... Sen får jag 100%-ig koll på karossen! jag vet exakt vart det är rost nu och det kommer bli såå mycket trevligare att svetsa i plåten utan en massa kladd Nåväl, såhär såg bilen ut när jag lämnade den idag. Här är ett litet problemområde.. Nån slags lådförstärkning mellan rambalk och tröskel, samt förstärkning för domkraftsfäste. Det ser rätt trasigt ut, jag ska rengöra och ta lite mer bilder nästa gång. Men här är även en av anlednignarna till att jag började mäta ut huvudbågen, jag kan kapa till längden på rören, rostlaga golvet och slipper såga hål i golvet igen |
||
Länge sen uppdatering nu..
Jag har knappt gjort nått med bilen heller. Har däremot samlat på mig lite prylar för att kunna hänga upp karossen i en vagga! Så ikväll bestämde jag mig för att svetsa ihop skräpet :P Lite begagnade rör och grejer som jag fick kapa lös, gratis såklart Stommen blir bygd av 50x50x5 fyrkantsrör, stadiga som berget! Svetsade ihop dom grejer som blir själva stommen! Min stackars 180A svets fick bjuda på allt den hade... Fixade sedan ett fäste som passar i kofångarinfästningen fram och dekorerade med en gammal bromsskiva Sen svetsade jag fast en gammal spindel från en 140 framvagn i stativet.. Bara att lyfta på plats och gänga på ett par hjulmuttrar! Åsså en till likadan till bakdelen av bilen. Orkade inte göra klart fästet utan jag köpte en pizza istället.. Imorgon hänger nog karossen på plats! Bara att vända skivan bakåfram så får man god frigång. |
||
Tackar
Man ska ju göra det lite enkelt för sig! inte fundera så mycket, bara göra.. då blir det färdigt nångång Jag har sett många som har ritat sånnahär snurror i cad, kapat material i digitala bandsågar och allt möjligt.. Men, jag gillar när jag själv kan gå från idé till att verkställa, själv i mitt garage med svets och rondell! Nåja.. Gjorde klart bakre fästet idag iaf, så nu hänger karossen där! Lite tur ska man ju ha oxå.. jag orkade inte mäta och räkna så mycket utan hoppades att det skulle funka. Med 0,03cm marginal till taket så gick det att snurra bilen oxå För att det ska funka ännu bättre så borde jag flytta upp fästena och få ett högre "rotationscentrum" Det hade jag som räknat ut innan men det blir så bökigt att göra fästena så det får va såhär, funkar ju! Skrapade underredsmassa nån timme till oxå.. Lite kvar men det mesta är gjort, ganska mycket nafta-tvättande kvar med. men fan så fint det blir Bakaxelinfästningen och domkraftsfästet har som sagt rostat kraftigt. Men det blir ju busenkelt att laga nu när bilen är uppåner |
||
Nej nej.. ingen meckarvinter..
Är så jäkla sugen på att fara ut å sladda nu så jag är rätt peppad på att va i garaget! Jag blev less på tvättandet för stunden. Så jag rullade fram svetsen och började svetsa igen hål i golvet från olika konstigheter som golvmattor, bromsrör och sånt... Tror aldrig det har varit så trevligt att svetsa golvet på en bil nån gång |
||
Ja nog är det helt underbart att laga rost då grejerna är rena och fina
När jag hade nyblästrat projektet var den en dröm att svetsa i den. Hoppas du håller ångan uppe så den kommer ut snart _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Gjorde om fästena till vaggan idag för att få upp rotationscentrum en bit närmare mitten av karossen.
Svetsade på en grej och borrade ett par nya hål. Så blev det fram. och! nu går det snurra bilen runt runt utan att den tar i varken golv eller tak Samt att den aldrig är tung att lyfta.. Jag har nu snurrcentrum 11cm över centrum på kofångarinfästningen. Skulle nog bli optimalt med 15cm men jag hade inga fler bra grejer att svetsa på.. |
||
Smart karossvagga!
Märker du av att rambenen viker sig i sidled eller håller de sig raka? Jag är lite orolig för min kaross, rambenen är väldigt rostiga precis där de svänger under golvet. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Nä inte viker dom sig nått.. En tom 142 kaross är väldigt lätt får jag för mig. Jag med min lilla klena kropp lyfter ju upp den del som ska in i snurran utan större problem, och orkar jag lyfta så är jag inte minsta orolig att rambenen inte orkar hålla emot.. ny är ju mina ramben visserligen ganska rostfria men.. |
||
Jag gjorde en väldigt basic vagga för en jagga E-type som kan ses lite i min projekttråd. Det är ju bara några hundra kg det handlar om oftast. Inga jänkejärn. Bara tunna profiler som svetsats ihop.
rör i rör för snurrfunktionen. inga lager eller dylikt. en bult trycker mot innerröret för låsfunktion. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Det här var väl kanske inte jätteviktigt för att få ut 142an på isen men..
Ja började mäta lite på en "reservmotor" ifall 2,7:an känns trött.. Ganska stor pryl det här.. Tror att det kan bli lite bökigt att få till en bra och stabil infästning. AMG...? Antagligen Mera Glädje? |
||
+1!!!! Lätt kaross + AMG prylar = skoj! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Jaja, klart det ska spåra ur lite! lite lagomt iaf..
Jaha.. Då var det väl dags att lägga upp lite bilder igen Kompressormotorn blir det inget inget gjort åt nu iaf.. fortsätter bara samla på mig delar till den allteftersom jag ramlar över rätt prylar. Men jag ser till att 16v motorn passar i karossen iaf! Nåja.. Det här var ju ett litet problem.. rost.. å ännu mer dold rost. Kapade bort all dålig plåt och borrade lös bakaxelinfästningen som jag tänkte spara... Sen knäckte jag till en plåt och svetsade igen hålet.. Det ser inte ut som original men, det skiter jag i.. huvudsaken det funkar! Tänkte att det blir ju perfekt att ställa lådorna till huvudbågen på den här plåten oxå.. Ska bara knäcka till nått typ av domkraftsfäste och lappa igen golvplåten som är dålig. Det här hjulhuset såg lite lurigt ut.. Hittade en massa popnitar som jag borrade bort. och bakom var det.. ett hål Samt ett typ 30x30 vinkeljärn som sitter mot ryggstödet.. Sjukt ful lagning måste jag säga, tur det är enkelt att göra som det ska vara istället.. det blir nästa projekt. Det här såg inte så bra ut heller.. Infästning för panhardstag, samt nån typ av dragöggla? Enkelt att fixa till iaf! dragögglan kapar jag bort och ersätter med något mer lättåtkomligt under kofångaren. Annars höll jag på halva dagen idag med att svetsa igen stora och små hål i torpedväggen! sjukt tidsödande och på gränsen till lika tråkigt som att svetsa rost... Insidan börjar se ut som ett lapptäcke.. Men, lika bra att göra det nu när karossen lix är rensad! Var även på Biltema en sväng och köpte mig ett par av dom här berömda Saab förstärkta bakfjädrarna. Från vänster på bilden.. Original (vad jag vet), Saab fjäder och Sänkfjäder som är kapad ytterligare nått varv. Jag tänkte åka med saabfjädern. |
||
Msåte säga att det är ett väldigt fisnk skick på karossen. Varför har den inte rostat bort?
|
||
Nårrland = no f*cking salt. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -69 "rally" edition | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (60638 totalt) |