Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,0 # TILL SALU #
<<   1, 2, 3
13231 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
BTG skrev:
Kul att se dig tillbaka i god fart Martin!
Se nu till att äga den här bilen tillräckligt länge för att kunna komma till Mantorp!


He he, Mantorp är inplanerat, och jag fick sådan mersmak efter Gelleråsen att jag nog försöker klämma in Sviestad nästa måndag också !

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Läcker bil, ska bli kul att se den live på Mantorp..

Du en fråga som sagt, du som kört e30, e36 och e46 på bana.. kan du inte kommentera lite hur du ser på de olika bilarna ställda mot varandra? Vet att e30=lätt, e36=bra kompromiss, e46=tung men snabb osv.. men mer subjektiva aspekter såsom vilken har du upplevt som roligast? Mest bang for the buck? Mest ekonomisk? Mest lättmekad? osv..

Anledningen till att jag frågar är att jag har börjat snegla på e30 igen såhär på gamla dar.. vad nu det skulle kunna leda till..

M v h

// Johan
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Sunk skrev:
Läcker bil, ska bli kul att se den live på Mantorp..

Du en fråga som sagt, du som kört e30, e36 och e46 på bana.. kan du inte kommentera lite hur du ser på de olika bilarna ställda mot varandra? Vet att e30=lätt, e36=bra kompromiss, e46=tung men snabb osv.. men mer subjektiva aspekter såsom vilken har du upplevt som roligast? Mest bang for the buck? Mest ekonomisk? Mest lättmekad? osv..

Anledningen till att jag frågar är att jag har börjat snegla på e30 igen såhär på gamla dar.. vad nu det skulle kunna leda till..

M v h

// Johan


E30 är nog bästa valet om man inte har nått emot att skruva en del. Den kan bli riktigt lätt.

Utan att bli allt för fattig går den att få ner till under 1000 kg (ink förare,full tank & bur).
Sarsar man hårdare & på en hel del kolfiber kan man hamna runt 950kg men då kostar det
Båda ovanstående är ink M20 eller M52 som väger ungefär lika.

Motormässigt är en M52B28 bästa alternativet 220 hk nås väldigt billigt. 250 hk med nya kammar
högre comp & ett nytt sprut.

1000kg /220-250 hk rör på sig & går även snabbt när det svänger.

Behövs mer effekt stuvar man ner en M60B40 4l V8 under huven där når man billigt ca 310-320 hk
blir rätt snabbt i en 1000kg E30

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Sunk skrev:
Läcker bil, ska bli kul att se den live på Mantorp..

Du en fråga som sagt, du som kört e30, e36 och e46 på bana.. kan du inte kommentera lite hur du ser på de olika bilarna ställda mot varandra? Vet att e30=lätt, e36=bra kompromiss, e46=tung men snabb osv.. men mer subjektiva aspekter såsom vilken har du upplevt som roligast? Mest bang for the buck? Mest ekonomisk? Mest lättmekad? osv..

Anledningen till att jag frågar är att jag har börjat snegla på e30 igen såhär på gamla dar.. vad nu det skulle kunna leda till..

M v h

// Johan


Hmm, ja man har ju varit lite nerkärad i både E30, E36 och E46....

Summa sumarum skulle jag ändå vilja säga att E36 M3 är den perfekta kompromissen, gäller att hitta ett ex med hyffsade mil och med fräsch motor, kanske redan lite banoptimerad, lagom pengar, lagom mycket jobb. Risken är ju överhängande att garagetimmarna blir måååååååånga när man hamnat i E30-träsket, E36:an jag har nu räknar jag med bara kommer rulla och gå med lite vanlig service ( peppar peppar....).

Jag kör snabbare med den M3 E36 jag har idag, än med den tävlingsklara E30:n jag byggde för några år sedan, och den kostade i alla fall mig betydligt mycket mer, den motorn byggde vi från grunden på en M20B25, kostade ca 45.000 - 50.000 sek, och den gav sedan ca 240 hk.

E46:an är också kul att köra, och krånglar kanske minst, men som sagt lite tung, tror dock du kommer kunna få riktigt bra fart i den du nu skaffat, fixa lite bra bromsar bara, ska bli spännande att se vart det tar vägen....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Jaha, då var säsongen avslutad efter en mest lyckad dag på Mantorp igår. Började gå riktigt fort enligt mina mått mätta, låg på 1,33... tider när det flöt på utan allt för mycket trafik ( fick dock knappt något varv helt utan omkörningar..), dessvärre slutade dagen med lite för dåligt grepp ( eller hög fart... ) efter långa rakan och jag gjorde mitt första besök utanför banan, långt ut i lecakulorna. Jag och bilen klarade oss bra, frontsplittern är dock historia, och leca-kulor finns det rätt gott om för tillfället.




Inte mycket att anmärka på när det gäller bilen, utan det är nog mest föraren insats som får prioriteras för det ska gå fortare i framtiden.

Vintergöra:

-Rensa lecakulor
-Ny frontsplitter
-Allmän översyn
-Nytt avgassystem ( för ljudets skull... )
-Montera halvburen
-Fixa tutfunktion ( för besiktningen...)
-Flytta stolen mot mitten ca 3 cm
-Någon form av översyn på motorn, så allt är ok där, känns lite sliten....


_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Spara lecakulorna, dom kan jag ge till svärmor som driver trädgårdsbutik vid sidan om! ;-)

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Då var det dags för ett nytt försök att ta lite "time out" från banåkat, måste försöka tänka lite mer på ekonomin och annat...

Annons kommer snart i rätt forum, priset blir 119.000 sek !! Bara att ta ut och köra direkt, körde tider omkringt 1,33,5 på Mantorp, så med en riktigt duktig förare går nog denna bil att köra rysligt fort...helt fantastisk bil att köra...=)

Gott nytt år...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Martin, du skrev att motorn var lite trött eller sliten, hur är det med det? (sätt i en e46M och jag är sugen )

_________________
Stefan Larsson
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
höfläkt skrev:
Martin, du skrev att motorn var lite trött eller sliten, hur är det med det? (sätt i en e46M och jag är sugen )


Den får du sätta i själv....

Motorn funkar nog några tusen mil till, har haft den på verkstaden på lite kontroll, och allt verkar normalt....finns nog många som är betydligt mer slitna !! =)

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



[quote="Bistec"]
BTG skrev:
Se nu till att äga den här bilen tillräckligt länge för att kunna komma till Mantorp!


Så var det dags igen. Tur att du inte räds att köpa ny bil.
En tre månader och några dagar gammal kopiering ovan...
Hoppas du köper en ny bil innan 2010.

Gott Nytt År!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,0 # TILL SALU #
<<   1, 2, 3
13231 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande