Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 Coupe -92 "Svängedition" Såld!! | << 1, 2, 3, 4 ... 32, 33, 34 >> 1 besök senaste veckan (118837 totalt) |
Ajdå, meka bruksbil är alltid fel, dörrsidorna blev sådär bara för att jag inte orkade stoppa i orginal nu när m3 inredningen åkte ur, sen slipper jag ju lägga armbågen på dörrsidan nu också, blev alltid så innan, blev det rakt så åkte armbågen upp på stödet
_________________ Viktor Starkman |
||||
Hmm, undrar föresten vad besiktningen tycker om dörrsidorna?
Jaja, idag fick jag mekat dit chassit, var ju inte helt smidigt med allt mätande och justerande, men det sitter där, dock måste jag justera höjden nästa helg, den ska ner 40-50mm fram och 20-30 bak, blev lite fel md mätningarna , fram mätte vi fram att vi fullt tryck på benen så var det 10mm lägre än innan, vilket var bra, sen sänkte vi ner bilen.. hmmpf.. ERROR! , men men, nu när man vet hur allt fungerar är det ju inte så svårt. Blev en kort provtur i mjukaste läget och det känndes kanon, knappt stötigare än innan bara över fart gupp men allt var så mycket mer kontrollerat och bilen så mycket mer solid, underbart _________________ Viktor Starkman |
||||
Låter bra, men jag har ju ingen platta under utan la bara mattan över för att det skulle se bra ut, kommer kanske sätta några självborrande skruv i kanterna så det hålls kvar, kommer eventuellt göra om det också då det blev lite sisådär _________________ Viktor Starkman |
||||
Blev inget pillande med rideheighten i helgen, håller också på att fixa den för beiktning, se vad som är fel .
En fundering är hur jag ska göra med hjulinställning, kommer inte bli innan Gelleråsen, problemet då är ju att jag har massor av toe-out i fram och massa toe in i bak Ska nämligen byta till nya bärarmar fram och excentriska delrin bussningar, känns onödigt att göra hjulinställning flera gånger, det kostar ju lite. Sen gnisslar nått i bakvagnen, har ju också tänkt att montera MIllways alu bussningar i bärarmar bak, då blir det ännu en hjulinställning.. hmmpf. Jag testade iaf bilen i hårdaste dämparläget igår också, hoppsan, blir till att köra i mjukaste läget till och från banorna . En negativ ska är att jag antagligen behöver sälja mushibushi snart igen då det verkar bara vara jobb denna månad ut . _________________ Viktor Starkman |
||||
Iaf, besiktning idag, gick ju inte igenom, inte helt oväntat men det var absolut inget att gråta över .
Vänster halvljus för högt/bländande , jar har ju inte fått in rätt höjd på bilen än så den är lite bakåt lutande, så när den når rätt höjd med lite frammåtlutat stuk så lär det bli rätt. Det andra var bakdäcken, blankslitna ett par CM på insidan, detta visste jag om. Så summan blir att köpa nya däck och sänka bilen, smidigt edit, detta var då med racestol, moccaratt, justerbar rattspacer, inga dörrsidor fram o bak och ingen hatthylla, så sånt gnäller dom inte på.. bra o veta _________________ Viktor Starkman |
||||
Idag har jag justerat höjden i fram lite grann iaf, tror det blev lite lågt, för på bilden har jag 215/40-17 däck på.
Imorgon får jag på nya som är 225/45-17, det är alltså 3.1cm högre hjul, det betyder att ytterligare 15mm går in under skärmkanten, det kan ju bli problem.' R-däcken är 1.6cm högre än dom på bilden och då 1.5cm lägre än gathjulen med nya däcken jag får imorrn. Hmmpf, bara bak nu också som ska bli bra, tror det blir att köra lägsta. lite dålig bild bara _________________ Viktor Starkman |
||||
+ En nyfiken fråga, -Hur kommer du fram till den rideheighten? -Är det en ren utseendefråga eller siktar du på att åka snabba varv också? Hur är bärarmsgeometrin fram ? -eller du kanske har distanser vid yttre infästningspunkten på bärarmen för att få låg tyngdpunkt och bättre rollcentra? _________________ Patrik Skoog |
||||
Ne jag vet inte, jag tänker pula till så allt går fritt o fint och så det inte är nån risk att det ska ta i nånstans. Det jag menade med framåtlutat stuk är ju att det brukar bli så på e36:or , sen får man ju se hur det blir, innan var den alltså lägre bak än fram så ljuset blev fel vid besiktning, jag är ju självklart inte ute efter epa stuk då Så länge allt går fritt o fint o allt känns bra så är jag nöjd, klart det ska se lite snyggt ut me När det sen nångång är dags för att tävla, om det blir så, då blir det väl o räkna på allting såklart, men jag är inte nått tidsfreak direkt, jag vill utvecklas och få bilen att kännas som jag vill. _________________ Viktor Starkman |
||||
Kolla nu bara så inte bärarmarna fram lutar uppåt i ytterkanten = inte bra
Kolla så dom är minst paralella med marken annars får du mindre camber vid infjädring & ett rollcentra nere i backen samt stort avstånd till tyngdpunkten höge upp detta ger en lång hävarm som gör att bilen kränger mera detta ger i sin tur ännu mindre camber & ännu mindre grepp i däcken = inte vad du var ute efter Det är därför min E30 fortfarande är hög som ett hus jag har idag rätt lite avstånd mellan rollcentra & tyngdpunkt & bilen kränger väldigt lite. Skulle jag sänka mera blir vinklarna på bärarmarna helt åt pipan & det skulle kränga mera & bli mindre grepp i däcken _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Som sagt, har ju inte ställt in klart än, kommer ställa in med nya gatdäcken på, för det blir dom största hjulen jag har då, så då blir det att kolla alla dom här punkterna.
Kom på i efterhand att det inte va så smart o ställa in när jag hade dom däcken jag hade på eftersom dom är väldigt små. Men tycker det är lite kort fjädringsväg, iofs är ju dämparna hårda, och fjädringsvägen kan man ju inte pilla på så det blir väl bra, hjulet sjunker typ 5cm när jag höjjer upp. Det kommer nog vara bra tills Gelleråsen iaf! Dock kommer det väl inte bli nån vidare hjulinställning tills dess då jag har lite annat att byta innan dess. _________________ Viktor Starkman |
||||
Förstår din inställning, men som Hr Bäck skriver så är inte ekvationen "sänka max=bäst väghållning" och om du har valet att skruva ihop det bra eller mindre bra så är ju valet enkelt eller hur Hittade en bild åt dig som beskriver lite ang bärarmspositionen i statiskt läge, i princip paralell med marken. Skruva lite på din kärra så det blir såhär så kommer du märka skillnaden och samtidigt kunna utnyttja och ställa in dina stötdämpare bättre. _________________ Patrik Skoog |
||||
Tack för det!
Kommer köra en inställning då med gathjulen med lite marginaler för de lite mindre banhjulen, iofs, smidigare o ställa in med banhjulen då så man får rätt med bärarmen, jaja, först ska den ombesiktigas med nya däck och lägre i fram så lyset blir rätt . Sen har jag ju några helger på mig att få till höjden. _________________ Viktor Starkman |
||||
Jag har idag konstaterat att jag behöver höjja minst 10mm, kommer ställa bilen på plank så man kan se ordentligt och plocka bort fronten.
är det nått speciellt bak man ska tänka på med geometrin osv? en annan grej att åtgärda är att jag verkar ha mer camber i bak än fram, så då bör det just nu vara närmre 4.5grader bak , ooops! bara o skruva lite igen _________________ Viktor Starkman |
||||
Vi la camber fram på 4,5 och bak 3,5 och toein fram 1mm på vadera sida och bak 1,5mm vadera sida. och har en kanon bil att styra _________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||
Kolla först det jag nämde förut att bärarmarna fram är minst paralella med marken annars får du de tidigare beskrivna negativa effekterna. 3,5-4 grader camber fram & 2,5 -3 grader bak kan var bra början likaså lite toe in bak & lite toe out fram. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Lite toe in bak är att rek. men fram kan man välja lite, kör du med toe in fram blir bilen lite mer stabil, men väljer du toe out fram blir bilen lite mer nervös men instyrning blir bättre.(skall du köra mycket vanlig körning på gata rek. toe in fram)Ps: kör själv med toe out |
||||
Mikael: jo precis, det var det jag menade med minst 1cm upp för att dom ska bli någelunda rätt.
Jag tänkte försöka landa på 4fram o 3 bak, nu vet jag ju itne hur mycket jag fått fram men borde ju ligga på samma som jörgen tycker jag? Eller kör Jörgen med brickor fram för lite extra? Jag har hela tiden nu kört med toe-out i fram och toe-in i bak så det känner jag att jag vill fortsätta med, bilen används inte som brukis längre och har inga andra planer än att ta den till och från banan samt till nån träff då o då kanske. Så jag är van vid nervig bil på gata Men enligt ögonmåttet bör jag alltså ligga typ 1grad mer camber bak än fram, jaja, smidigt o skruva på stagen tack o lov , hejja Millway . Till Gelleråsen blir det ögonmått med cambern, vill som sagt inte kosta på hjulinställning innan jag bytt bärarmar fram och samtidigt plockat dit excentriska delrin bussningar. Frågan är bara om jag ska skippa det helt innan vintern så ajg kan plocka dit alubussningar i bärarmarna bak också innan hjulinställning. hmmmmm Mycket att tänka på! _________________ Viktor Starkman |
||||
Jörgen har filat ur sina camber plattor fram för dom tog stopp innan hålet i fjäderbenet gjorde det om jag minns rätt
Camber mäter du enkelt med ett vinkelvattenpass från bliltema kostar 159:- http://www.biltema.se/products/produ _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 Coupe -92 "Svängedition" Såld!! | << 1, 2, 3, 4 ... 32, 33, 34 >> 1 besök senaste veckan (118837 totalt) |