Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type-R -05 | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (20849 totalt) |
De gör så att man får tillbaka rollcentra som det ska vara efter man sänkt bilen. Med vanliga spindelleder så hamnar undre länkarmen i en knasig vinkel som klämmer leden. Lederna slits fortare och hela geometrin är sämre i framvagnen vad jag förstått.
Har man sänkt sin bil och behöver nya spindelleder så är det rekommenderat att skaffa förhöjda. Det är också billiga än att köpa orginal då man måste köpa hela spindeln från honda. Blir ungefär dubbelt så dyrt. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Intressant! Jag läste lite på Buddyclub UK och det är inte omöjligt att jag också fixar såna under vintern. _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
Har haft mailkontakt med Buddyclub UK och de påstår att de där inte passar våra bilar utan är till JDM-modellen samt Integra DC5!
Vet du nåt om det? Trodde inte det var skillnad i framvagnsupphängningen mellan den japanska och den europeiska modellen... _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
Vad jag läst ska dom passa alla årsmodeller av EP3:orna, står här tex:
http://www.speedstar-racing.com/stor Så jag tror du kan vara lugn! _________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS |
||
Har någon måtten på vad kulbulten är i själva pressningen + kulbulten isig Tänker att det kanske kan passa nått annat. |
||
Tänkte jag skulle skriva av mig lite vad som händer med bilen i år
Jag har spenderat 5 månader i england nu och har cirka 1,5 månad kvar innan jag flyttar hem igen. Under denna tiden har bror min kört bilen till och från för att den ska få röra på sig. Häromdagen hände dock något tråkigt. Plötsligt tappade bilen drivning och det rasslade bara fult från motorrummet. Bärgning till verkstan och drivaxel trasig Tur att det inte var koppling eller växellåda som jag bytt för 500 mil sen. Beroende på pris så passar jag nu på att byta till förhöjda spindelleder, upp och ner vända styrleder från integra och smäller på en grövre krängningshämmare från japanska type-r. Detta plus mindre service och småfixar gör nog bilen fint. Ska bli skönt att komma hem och köra lite snart! Återkommer med recension på allting för er andra hondanördar! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Nu har jag fått tillbaka bilen, men den är inte riktigt klar ännu...
Drivaxel bytt Spindelleder bytta till förhöjda från buddyclub spolarvätskemotorn bytt liten service genomförd Det som är kvar är ett trasigt fäste till främre krängningshämmaren som ska bytas och byta bakre till jdm krängare. Jag åker nu runt försiktigt utan krängare i fram. Det är en mycket speciell upplevelse... ;D Förhoppningsvis blir bilen klar i veckan så man kan göra hjulinställningar igen. Ingen billig historia detta... får hoppas man kan hinner gasa lite konbana eller dylikt i år så man får lite valuta för pengar och möda! over and out! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Uppdatering:
Bilen är nu färdig med japanska krängaren bak och fixad orginal fram. Hjulinställningarna gick inte lika bra i år som förra året. Troligtvis pga höjda spindellederna som jag förstod det. Fick byta ut en av camberbultarna i fram till orginal så cambern landade på 1.7 eller något sådant. Bättre för gata antar jag och där åker bilen mest. Annars känns den väldigt responsiv i styrningen och sitter som ett strykjärn i rondellerna _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Vad hände med cambern efter bytet, blev det mer än tidigare? Menar du att du körde med båda bultar utbytta till excentriska innan du bytte spindelled? Då antar jag iaf att prylen från Buddyclub passade. Du råkar inte ha artikelnumret liggande så man är säker på att det blir rätt? Finns ju fortfarande de som säger att det finns olika beroende på vilken modell man har... _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
Jag hade båda bultarna bytta till excentriska innan bytet av spindelleder. Då kunde jag få cirka 2,7-2,8 grader camber.
Med nya spindellederna fick dom inte ihop det alls. Var tvungen att byta ut 1 av dom excentriska bultarna till orginal. Tror jag har cirka 1,7 grader camber nu. Inte helt värdelöst men inte optimalt på bana såklart. Spindellederna fungerade bra. http://www.buddyclubuk.com/roll_cent DC5/EP3 Buddy Club P1 racing extended ball joint DC5/EP3 (SET) Måste ju stämma ? Hör med malkolm på HPC annars, det var han jag beställde genom. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Nu har jag äntligen fått testa alla uppgraderingar! Lunda flygfält och konbana blev det.
Måste säga att skillnaden är enorm med diff, coilovers och lite hårdare krängare bak. Bilen kändes verkligen bra! http://www.youtube.com/watch?v=FPzcQ Bilen har potential... nu ska bara föraren lyckas tygla bilen också _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Dessa grabbar förmodligen: www.2fat.se Jag skulle dit, men tyvärr räckte inte tiden till... _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
Det var 2fat racing ja. Vi var väldigt få så man fick köra hela tiden nästan Hade tyvärr inte tid att komma på hondaträffen där dagen efter.
Synd att du inte kom på lördagen Andreas, hade varit kul att jämföra liknande bilar! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Gotland ring avklarat i helgen. Det gick riktigt bra! Körde många varv sista dagen och det var superkul med diffen! Svängde så bra att en fönsterlist lossnade mitt i en kurva ;D
Så bra att jag känner att en racestol vore på sin plats. Någon som vet stolsunderrede som passar för sparco stolar i ctr? Här ser man listen på väg upp. Hade bra utgångshastighet ut på rakan. Full gas från botten av hårnålen, genom S:et och ut på rakan Lite andra bilder. Superkul körning! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Gotland ser verkligen kul ut, måste försöka komma dit nästa säsong.
När jag hade mina pro 2000 stolar monterade jag dom med sparco glidskenor och egentillverkade fästen i golvet. Titta en bit ner här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41850&postdays=0&postorder=asc&start=42 Har även sett färdiga lösningar på den här sidan: http://www.tougedistribution.com/lis Lite dyrt om man redan har själva skenorna dock. /T _________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS |
||
Gotland är riktigt kul, men tyvärr ganska slarvigt skött bana kan jag tycka. Vi hade hyrt banan med jobbet i måndags och det var inte ens någon där
Intressant med egentillverkat, tyvärr har jag inte så stora möjligheter att göra liknande. En färdig lösning vore att föredra trots högre pris. Ska kika lite på den andra sidan där. Känns som en mindre djungel detta _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Kolla med denna killen, han hade Recaros i sin CTR och har plockat ur dessa, dem skenorna borde vara finfint för dig.
http://www.hondaklubben.com/forum/vi _________________ Mattias Silverglantz |
||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type-R -05 | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (20849 totalt) |