Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type-R -05
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (20849 totalt)
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



enzodiac skrev:
Nu har jag ... beställt förhöjda spindelleder från staterna.


Vad gör dessa för nytta?

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
De gör så att man får tillbaka rollcentra som det ska vara efter man sänkt bilen. Med vanliga spindelleder så hamnar undre länkarmen i en knasig vinkel som klämmer leden. Lederna slits fortare och hela geometrin är sämre i framvagnen vad jag förstått.

Har man sänkt sin bil och behöver nya spindelleder så är det rekommenderat att skaffa förhöjda. Det är också billiga än att köpa orginal då man måste köpa hela spindeln från honda. Blir ungefär dubbelt så dyrt.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



enzodiac skrev:
De gör så att man får tillbaka rollcentra som det ska vara efter man sänkt bilen. Med vanliga spindelleder så hamnar undre länkarmen i en knasig vinkel som klämmer leden. Lederna slits fortare och hela geometrin är sämre i framvagnen vad jag förstått.

Har man sänkt sin bil och behöver nya spindelleder så är det rekommenderat att skaffa förhöjda. Det är också billiga än att köpa orginal då man måste köpa hela spindeln från honda. Blir ungefär dubbelt så dyrt.



Intressant! Jag läste lite på Buddyclub UK och det är inte omöjligt att jag också fixar såna under vintern.

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Har haft mailkontakt med Buddyclub UK och de påstår att de där inte passar våra bilar utan är till JDM-modellen samt Integra DC5!

Vet du nåt om det? Trodde inte det var skillnad i framvagnsupphängningen mellan den japanska och den europeiska modellen...

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Hmm
Vad jag vet är det ingen skillnad på jdm och edm i upphängningen. Måste undersöka detta. Mina har nämligen inte skickats ännu... Funderar på att avbeställa.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Vad jag läst ska dom passa alla årsmodeller av EP3:orna, står här tex:

http://www.speedstar-racing.com/store/catalog/product_info.php/cPath/3 . . . .

Så jag tror du kan vara lugn!

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Team_hink_racing

Här sen Mar 2004
Inlägg: 404



Tobias H skrev:
Vad jag läst ska dom passa alla årsmodeller av EP3:orna, står här tex:

http://www.speedstar-racing.com/store/catalog/product_info.php/cPath/3 . . . .

Så jag tror du kan vara lugn!

Har någon måtten på vad kulbulten är i själva pressningen + kulbulten isig Tänker att det kanske kan passa nått annat.
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Tyvärr är jag i england och jobbar till sista maj och spindellederna är hemma i sverige

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Tänkte jag skulle skriva av mig lite vad som händer med bilen i år
Jag har spenderat 5 månader i england nu och har cirka 1,5 månad kvar innan jag flyttar hem igen.
Under denna tiden har bror min kört bilen till och från för att den ska få röra på sig.

Häromdagen hände dock något tråkigt. Plötsligt tappade bilen drivning och det rasslade bara fult från motorrummet. Bärgning till verkstan och drivaxel trasig Tur att det inte var koppling eller växellåda som jag bytt för 500 mil sen.
Beroende på pris så passar jag nu på att byta till förhöjda spindelleder, upp och ner vända styrleder från integra och smäller på en grövre krängningshämmare från japanska type-r.
Detta plus mindre service och småfixar gör nog bilen fint.

Ska bli skönt att komma hem och köra lite snart!

Återkommer med recension på allting för er andra hondanördar!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Nu har jag fått tillbaka bilen, men den är inte riktigt klar ännu...

Drivaxel bytt
Spindelleder bytta till förhöjda från buddyclub
spolarvätskemotorn bytt
liten service genomförd

Det som är kvar är ett trasigt fäste till främre krängningshämmaren som ska bytas och byta bakre till jdm krängare.

Jag åker nu runt försiktigt utan krängare i fram. Det är en mycket speciell upplevelse... ;D

Förhoppningsvis blir bilen klar i veckan så man kan göra hjulinställningar igen. Ingen billig historia detta... får hoppas man kan hinner gasa lite konbana eller dylikt i år så man får lite valuta för pengar och möda!

over and out!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Uppdatering:

Bilen är nu färdig med japanska krängaren bak och fixad orginal fram.

Hjulinställningarna gick inte lika bra i år som förra året. Troligtvis pga höjda spindellederna som jag förstod det.

Fick byta ut en av camberbultarna i fram till orginal så cambern landade på 1.7 eller något sådant.
Bättre för gata antar jag och där åker bilen mest.

Annars känns den väldigt responsiv i styrningen och sitter som ett strykjärn i rondellerna

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



enzodiac skrev:

Hjulinställningarna gick inte lika bra i år som förra året. Troligtvis pga höjda spindellederna som jag förstod det.
Fick byta ut en av camberbultarna i fram till orginal så cambern landade på 1.7 eller något sådant.


Vad hände med cambern efter bytet, blev det mer än tidigare? Menar du att du körde med båda bultar utbytta till excentriska innan du bytte spindelled?

Då antar jag iaf att prylen från Buddyclub passade. Du råkar inte ha artikelnumret liggande så man är säker på att det blir rätt? Finns ju fortfarande de som säger att det finns olika beroende på vilken modell man har...

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Jag hade båda bultarna bytta till excentriska innan bytet av spindelleder. Då kunde jag få cirka 2,7-2,8 grader camber.

Med nya spindellederna fick dom inte ihop det alls. Var tvungen att byta ut 1 av dom excentriska bultarna till orginal. Tror jag har cirka 1,7 grader camber nu. Inte helt värdelöst men inte optimalt på bana såklart.

Spindellederna fungerade bra.

http://www.buddyclubuk.com/roll_centre.htm

DC5/EP3 Buddy Club P1 racing extended ball joint DC5/EP3 (SET)

Måste ju stämma ? Hör med malkolm på HPC annars, det var han jag beställde genom.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Nu har jag äntligen fått testa alla uppgraderingar! Lunda flygfält och konbana blev det.
Måste säga att skillnaden är enorm med diff, coilovers och lite hårdare krängare bak. Bilen kändes verkligen bra!

http://www.youtube.com/watch?v=FPzcQQJzplE

Bilen har potential... nu ska bara föraren lyckas tygla bilen också

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Alltid fint med nya grejor, speciellt såna man märker av ordentligt!

Vilka körde du med på Lunda? Hondaklubben var ju där hela dagen igår, 200kr för medlemmar

_________________
David Lundin
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



David Lundin skrev:

Vilka körde du med på Lunda?


Dessa grabbar förmodligen:
www.2fat.se

Jag skulle dit, men tyvärr räckte inte tiden till...

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Det var 2fat racing ja. Vi var väldigt få så man fick köra hela tiden nästan Hade tyvärr inte tid att komma på hondaträffen där dagen efter.

Synd att du inte kom på lördagen Andreas, hade varit kul att jämföra liknande bilar!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Gotland ring avklarat i helgen. Det gick riktigt bra! Körde många varv sista dagen och det var superkul med diffen! Svängde så bra att en fönsterlist lossnade mitt i en kurva ;D
Så bra att jag känner att en racestol vore på sin plats.

Någon som vet stolsunderrede som passar för sparco stolar i ctr?

Här ser man listen på väg upp.


Hade bra utgångshastighet ut på rakan. Full gas från botten av hårnålen, genom S:et och ut på rakan


Lite andra bilder.





Superkul körning!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Gotland ser verkligen kul ut, måste försöka komma dit nästa säsong.


Citat:
Någon som vet stolsunderrede som passar för sparco stolar i ctr?


När jag hade mina pro 2000 stolar monterade jag dom med sparco glidskenor och egentillverkade fästen i golvet.
Titta en bit ner här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41850&postdays=0&postorder=asc&start=42

Har även sett färdiga lösningar på den här sidan:
http://www.tougedistribution.com/list/24/Interior+seatrails+Honda+EP3+ . . . .
Lite dyrt om man redan har själva skenorna dock.

/T

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Gotland är riktigt kul, men tyvärr ganska slarvigt skött bana kan jag tycka. Vi hade hyrt banan med jobbet i måndags och det var inte ens någon där

Intressant med egentillverkat, tyvärr har jag inte så stora möjligheter att göra liknande. En färdig lösning vore att föredra trots högre pris.

Ska kika lite på den andra sidan där. Känns som en mindre djungel detta

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Silverglantz
Vendelsö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 159



Kolla med denna killen, han hade Recaros i sin CTR och har plockat ur dessa, dem skenorna borde vara finfint för dig.

http://www.hondaklubben.com/forum/viewtopic.php?f=39&t=58406

_________________
Mattias Silverglantz
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type-R -05
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (20849 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande