Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa "Else" S2 1969 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (43693 totalt) |
På ren svenska JÄVLAR va snyggt fräst !!! Hade jag inte klarat av på jobbets stenåldersfräs.
Nu är din bil helt återställd, en riktig kulturgärnig ! _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
Här kommer en lista med min bestyckning av 2X45 Weber
halsring 37 mm HM 160 EM 180 Tm 060 AxM 0.40 Detta ger 169 hk i Arne Bergs bänk på en 1565 cc motor med grupp 2-topp, trippeltändning och 308-kam En annan motor byggd på 80-talet har följande bestyckning: halsring 37 mm HM 140 EM 180 E-rör 6 AxM 0,38 TM 0,55 ventilspel 0,40 vid kall motor Tändning 14 BTW har du funderat nåt mer på europaträff? verkar vara en hel del som vill komma då. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
Ja, Europaträffen ! Åker till Stockholm ett par dagar nu men så fort jag är hemma ska jag prata med Magnus (IMA) och Ingemar (Rydaholmsbilmuseum) och höra när det skulle passa. Det får väl bli någon helg i augusti kan jag förmoda. Ni som är intresserade kan väl bara skriva ett inlägg och säga att ni är intresserade så tar jag det som en intresseanmälan. Tycker att vi bjuder in lite andra Lotus åkare oxå
_________________ jakob rydh |
Har nu pratat med Magnus på Motorima och han har inte en ledig helg på hela hösten. Dock är vi välkomna på besök till våren. Bilmuseet är öppet och har ett par Lotusar till beskådning plus en massa andra bilar såklart. Så mitt förslag är att vi träffas Den 15 Augusti i Värnamo och sedan tar vi en härlig väg till museet där vi tar en rundvandring. För dom som sedan är intresserade kan vi äta en bit på någon närliggande restaurang. Så ni som är intresserade, skriv ett par rader!
_________________ jakob rydh |
Den lördagen är den enda i augusti som jag inte har nåt annat inbokat!
Alltså kommer jag. Är det väder tar jag Esthern. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
Appropå Lotusträff, http://www.sportvagnstraffen.se/ har brittiskt tema i år och Lotus Car Club of Sweden är "Klubb i fokus". Vi försöker därför få dit så många bilar som möjligt. Väl mött!
Mvh, Stefan körandes en Opel Speedster aka Type 116 _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
Hm , kan även icke medlemmar stå med er ?
Får jag tummen ur röven (3bilar att fixa med nu) så är lotusen besiktigad o klar då _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Helgen närmar sig !
Var när & hur träffas vi i värnamo på lördag ? Skulle egentligen varit på british car meet på öland i helgen, men vart tvungen att stanna hemma så då kommer jag ner till värnamo istället. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
Jag har pratat med dom som var lite sugna på att träffas i helgen. Då intresset inte var så stort och att det krockade med träffen på Öland bestämde vi att ta den till våren istället. Då kommer vi oxå att få besöka Magnus på Motorima. Så då får vi träffas istället Rickard om vi inte ses tidigare. Ska ev. åka på träffen i Borås sista helgen i augusti.
_________________ jakob rydh |
Har nu under vintern öppnat både Else motorn (1470cc) och motorn (1565cc) som satt i bilen när jag köpte den. Upptäckte att 1565 motorn hade platta kolvtoppar och lotus använde ju kolvar som var lite högre ute i kanterna för att öka kompressionen. Else motorn hade kolvar som var höga i mitten och urfräsningar för ventilerna. Else motorn är inte i bästa skick har jag oxå upptäckt. Foderna, ventilerna och förbränningsrummen är rostiga. Så frågan är hur ska jag göra? Ska jag flytta ta toppen och foderna från 1565 motorn och stoppa i dom i Else motorn eller ta kolvarna och vevaxeln från Elsen och stoppa i dom i 1565 motorn? Kan man göra denna operationen? För visst är det väl bara kolvarna och vevaxeln som skiljer en 1470 och en 1565 motor ifrån varandra?
provade att lacka men lite wrinkle paint på ventilkåpan. Provade en gammal kåpa innan jag lackar Else kåpan. _________________ jakob rydh |
http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&am
Tänkte om du är intresserad av sånt här Angående foder så vet jag vart det finns nya till 1470 cc om du är intresserad , kan vara så att dom är kompletta med kolvar. Har rätt mycket länkar på andra datorn annars till firmor som säljer nya delar ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Jag har orginal tidningen som artikeln var i och bilen så klart Jag är intresserad utav både foder och kolvar! Vet du hur orginalkolvarna såg ut i 1470 motorn? Mina kolvar är förhöjda i mitten med "urgröpningar" för ventilerna. Fick två bilder av en kompis i Usa och dom kolvarna ser annorlunda ut men dom hade ju 1565cc på sina motorer.
1565cc 1565cc _________________ jakob rydh |
Ska ringa till han som eventuellt har dom på lager så kan jag höra av mej via pm med lite nyttiga länkar med delar
Vet att han sagt att han hade det på lager för några månader sen iallafall _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Måste få fråga :
Är det inte så att 1470 cc-motorerna har "Renult" block och 1565 cc-motorena har Ford (Anglia?)block . Eller har jag fått det hela om bakfoten ? Tror åxå att det finns minst 2 olika toppar till resp block ,,, men kan ju ha fel i det åxå . Någon som kan räta ut dessa frågrtecken ? Mvh Nalle _________________ Björn Bolumlid |
Alla Renault 16 motorer (det är dom som sitter i alla S1 och S2)har samma block från Renault, däremot stämmer det att det finns olika toppar. Två olika för 1470cc motorn och en hel del olika för 1565cc motorn. Motorn som är 1565cc kom oxå senare som crossflow senare även med insprutning. Här följer en länk med lite uppgifter om olika Renault spec. http://www.syer.net/donor_cars.htm
_________________ jakob rydh |
_________________ jakob rydh |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa "Else" S2 1969 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (43693 totalt) |