Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
<<   1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24   >>
17 besök senaste veckan (193999 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
Var ett tag sedan jag uppdaterade. Har hunnit vara till BugRun, men det blev bara två banpass, missade en växel och sedan slirade kopplingen. När jag kom in i depån, rann det växellådsolja under bilen, ridå..... Blev bärjare till garaget. Men jag hann köra en 1.39,80 tid på långa banan på Mantorp med en slutfart på 169km/h i slutet på långa rakan iallafall. Har filmat sista passet, skall försöka få upp den snart. Hoppades att det bara var en packbox som hade farit i ingående axel till lådan.

Så här såg det ut 21.16 ikväll:



Så här såg det ut 23.07 ikväll:



Tyvärr såg det ut såhär i växellådshuset....... Finn ett fel.....



Det är väl bara att krypa till korset och inse att 020 inte håller när man börjar åka lite fortare. Åtminstone verkar de inte hålla i orginalutförande iallafall.

Så det är nog bara att inse att det är dags att bygga en stöddigare låda nu.

Suck.......

Hade ju hoppats på en massa och inte en massa

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



neeeej, va f. va trist! skicket på lådan? renoverad? Hur mycket moddning blir det för att få i en stöddigare?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
r-2 skrev:
neeeej, va f. va trist! skicket på lådan? renoverad? Hur mycket moddning blir det för att få i en stöddigare?


Renoverade lådan förra sommarn, med nya lager och monterade lamelldiffen (efter ett ras även den säsongen). Så den har inte gått så många mil, men däremot har det väl varit ganska hårda.....

Det enklaste är att byta till en sk 02A låda (som satt bla på Passater), problemet där är dock utväxlingar. Samt att svänghjul och själva lådan är tyngre.

Annars finns ju vägen med eftermarknads drevsatser, men det blir dyrt. Och eventuellt förstärka själva växellådshuset.

Så det får nog bli en 02A (eller nyare som 02M eller 02J), men ekonomin räcker nog inte till det just nu.

Jag har dock en helt vanlig 020 låda liggandes, men utväxlingen på den är inte direkt baninspirerad.......

Är på väg till garaget för att riva lådan nu, så får man se hur mycket drev sallad det är.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Tråkigt

Hoppas du kan få ihop den så det går att köra lite mer, hör av dig om du behöver något...

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
Efter att man tappade lusten lite igår, när jag konstaderade att det var hål i lådan, åkte jag med ny energi till garaget ikväll igen.

Började med att tömma lådan på olja, hmm inga spån i oljan.....

Delar på lådan, hmm, alla dreven är hela och inget skräp, va e det här.....

Så här långt kommer jag med de verktyg jag har i garaget för tillfället, för att plocka sönder mer behöver man lite specialverktyg.



Svänger på lådan och kollar in i hålet och snurrar diffen varvet runt, aha! En bultskalle saknas! Den har gått av precis jämt vid bulthuvudet. Diffen är ihopdragen med 12.9 bult, de är återanvända en gång, frågan om det är det som har gjort att den har lossat. Bulthuvudet verkar ha slagit hål i huset och sedan satt sig i godset, men den verkar inte ha ställt till med något mer.

Det var bra att jag bärgade hem bilen iallafall, hade jag försökt köra hem hade bulten högst troligt lossat med drevsallad som resultat i värsta fall.

Nå, då var det ju inte så farligt iallafall. Jag har en annan låda som jag borde kunna flytta över dreven och diffen i.

Är lite sugen iallafall att försöka köra med 020 låda detta årer ut, allt är så mycket enklare då. Kanske det skulle hålla iallafall med rätt bultar..... Och bygga nått stöddigare till nästa år.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
JohanWing skrev:
Tråkigt

Hoppas du kan få ihop den så det går att köra lite mer, hör av dig om du behöver något...


Kommer nog att ringa dig när det är dags att gå över till 02A/02M/02J eller liknande. Skall se om jag får ihop nått av det jag har hemma först, då hela drevsatsen och diffen klarade sig.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Svetsa igen hålet? ser rejsigare ut också hör av dig om det skulle hjälpa dig.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
Vart en sväng till garaget igen, åkte först vila Jula för att plocka upp en avdragare. Den visade sig inte ha tillräcklig räckvidd, men efter en liten ombyggnad fungerade det.


Jula avdragare, efter en liten ombyggnad (129 kr istället för runt 1000kr för billigaste 250mm avdragare jag hittade)


Huvudaxeln och fyrans drev samt gafflarna borta.


Avdragaren in action.... 1an, 2an och 3an på väg bort


Alla dreven borta.....


Axeln borta....


Boven i dramat.....


Har haft världens tur, bulthuvudet har bara slagit ett hål och sedan studsat runt lite. Skall se om jag försöker få det svetsat eller om det blir kemisk metall.


IKEA versionen av lådan.....


Dålig bild av bulthuvudet och resten av bulten samt ytterliggare en bult som hade fått huvudet skadat.


Använde detta verktyg för att få bort resten av bulten som satt fast i diffen, bästa verktyget jag har hittat för detta jobb.

Efter att jag fick bort resten av bulten tror jag att jag vet varför den har lossat. Tittar man på bulten så ser man att gängorna är helt paj på större delen av bulten. Detta pga att den har gått emot drevet när man har dragit fast. Detta skulle jag tro beror på att drevet inte är helt centrerad mot hålen i diffen. Och detta har gjort att det har blivit fel belastning på bulten och därför har det gått av ca 3mm ovanför bulthuvudet.

Hur som helst har jag haft världens tur, bulthuvudet låg helt löst så det hade kunnat fått för sig att hoppa in mellan huvud drevet och huvudaxeln och sedan hade det blivit drevsallad.......

Kan även tipsa om www.brokevw.com , där finns tydliga instruktioner både för att plocka isär och sätta ihop en 020 låda.

Så nu är det bara att få tag på nya bultar och centrera om drevet mot diffen.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
r-2 skrev:
Svetsa igen hålet? ser rejsigare ut också hör av dig om det skulle hjälpa dig.


Kan du möjlighet att tigga aluminium? Gjutningen verkar inte vara helt 100, är en del porer, så det är nog inte så enkelt att svetsa skulle jag kunna tänka mig. Det är kanske bättre att laga det med kemisk metall istället?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Vilken tur att det inte var "värre"!

Hjälp vad växellådsolja luktar! Jag blev ju orolig för min egna låda när jag hamnade bakom dig på BugRun och det började lukta.

Bra att du är igång och plockar med den.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
Nils Classon skrev:
Vilken tur att det inte var "värre"!


Jepp! och det var en j*kla tur att jag inte försökte köra hem den, då hade det nog inte sett lika roligt ut när jag öppnat den.........

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



SixPs skrev:
r-2 skrev:
Svetsa igen hålet? ser rejsigare ut också hör av dig om det skulle hjälpa dig.


Kan du möjlighet att tigga aluminium? Gjutningen verkar inte vara helt 100, är en del porer, så det är nog inte så enkelt att svetsa skulle jag kunna tänka mig. Det är kanske bättre att laga det med kemisk metall istället?


om du tvättar ren kåpan riktigt-riktigt ordentligt kan vi väl testa du har PM

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
SixPs skrev:
Efter att jag fick bort resten av bulten tror jag att jag vet varför den har lossat. Tittar man på bulten så ser man att gängorna är helt paj på större delen av bulten. Detta pga att den har gått emot drevet när man har dragit fast. Detta skulle jag tro beror på att drevet inte är helt centrerad mot hålen i diffen. Och detta har gjort att det har blivit fel belastning på bulten och därför har det gått av ca 3mm ovanför bulthuvudet.


Efter en noggrannare inspektion av diffen och diverse diskussioner är jag inte lika säker på vad det är som gjort att bulthuvudet har lossat. Bultarna har inte gått emot drevet som det först såg ut, utan de har tagit i den del som inte är gängad i diffen. De flesta bultarna har skador på gängorna, men det borde inte påverka hållbarheten på dessa. En annan teori är att drevet skulle rört sig i förhållande till diffen pga olika värmeutvidningskoefficienter, då lådan blir varm och vid tillfället var det ganska varmt samt att jag hade kört i ca 30min. Att det är en lamell diff gör ju inte saken bättre för värmen...... Antagligen är det en kombination av en massa saker som gjort att det gått som det gått.

Nya bultar är på G iallafall, blir att täta hålet med kemisk metall och sedan smälla ihop lådan och hoppas det håller resten av säsongen.

Hoppas kunna köra på Lunda med GTI klubben den 12 Juli iallafall.

Så det är bara att kavla upp ärmarna och

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



SixPs skrev:
SixPs skrev:
Efter att jag fick bort resten av bulten tror jag att jag vet varför den har lossat. Tittar man på bulten så ser man att gängorna är helt paj på större delen av bulten. Detta pga att den har gått emot drevet när man har dragit fast. Detta skulle jag tro beror på att drevet inte är helt centrerad mot hålen i diffen. Och detta har gjort att det har blivit fel belastning på bulten och därför har det gått av ca 3mm ovanför bulthuvudet.


Efter en noggrannare inspektion av diffen och diverse diskussioner är jag inte lika säker på vad det är som gjort att bulthuvudet har lossat. Bultarna har inte gått emot drevet som det först såg ut, utan de har tagit i den del som inte är gängad i diffen. De flesta bultarna har skador på gängorna, men det borde inte påverka hållbarheten på dessa. En annan teori är att drevet skulle rört sig i förhållande till diffen pga olika värmeutvidningskoefficienter, då lådan blir varm och vid tillfället var det ganska varmt samt att jag hade kört i ca 30min. Att det är en lamell diff gör ju inte saken bättre för värmen...... Antagligen är det en kombination av en massa saker som gjort att det gått som det gått.

Nya bultar är på G iallafall, blir att täta hålet med kemisk metall och sedan smälla ihop lådan och hoppas det håller resten av säsongen.

Hoppas kunna köra på Lunda med GTI klubben den 12 Juli iallafall.

Så det är bara att kavla upp ärmarna och


Kemisk metall och värmeutvidgning är ju kanske inte den bästa lösningen?
Då tror jag nog hellre jag hade packat över alla grejor i en reservlåda!?
Men de kan ju fungera vad vet man?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
Lillen skrev:
Kemisk metall och värmeutvidgning är ju kanske inte den bästa lösningen?
Då tror jag nog hellre jag hade packat över alla grejor i en reservlåda!?
Men de kan ju fungera vad vet man?


Det är rätt mycket mer jobb att flytta över grejerna i ett annat hus, du måste schimsa om både diffen och ingående axeln. Kan jag göra så här fixar jag allt det själv, enda inköpet av verktyg var en avdragare för 129 kr.

och sedan är det ju inte värmeutvidning i lådhuset som är problemet. Men jag kommer ju inte att laga hålet med enbart kemisk metall, det skulle nog inte hålla så länge. Utan det blir att få dit en plåtbit för hålet och sedan täta med kemisk metall.

Nya bultar till diffen fick jag levererat på posten igår (Tack David!!!), så nu skall jag bara köpa växellådsolja till så har jag allt för att få ihop allt igen.

Skall bara käka lite så blir det att dra ut till garaget. Semestern börjar idag också!! Men det blir bara en vecka nu till att börja med.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Härligt jobbat Johan !!!

Tur att du bärgade från BR, och stort tack för mekhjälpen.

Det där fixar du i ett nafs.
Redan på tisdag är du ute och provkör så att hjulinställningen stämmer....

Vi syns på Lördag!!!

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
Lilla_Vargen skrev:
Tur att du bärgade från BR, och stort tack för mekhjälpen.


Det var så lite så.....

Lilla_Vargen skrev:
Redan på tisdag är du ute och provkör så att hjulinställningen stämmer....


Har vart ute ikväll och testat redan....

Lilla_Vargen skrev:
Vi syns på Lördag!!!


Jajamensan! Ser fram mot lite , det var ju ett tag sedan.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777


Trådstartare
Har tok mekat i två dagar, men det har gett resultat......


Nya bultar monterade på diffen...


Skruvad plåtbit för hålet i lådan.


Andra sidan.


Lagat med kemisk metall och sedan nedslipat.


Andra sidan, tätat med kemisk metall.

Det blev rätt bra, så jag tror det kommer att hålla. Hoppas det håller säsongen iallafall.....


Fick uppfinna ett mothåll av prylar som fanns i garaget, behövs när man slår ihop de två växellåds halvorna


Diffen har hittat hem igen.....


Huvudaxeln på plats med 1:an, 2:an och 3:an


Ingående axeln på plats samt 4:an


Gafflarna på plats.


Sedan hade jag inte mera bilder förrän hela lådan var ihop plockad


Mitt 3kg svänghjul och uppfräschad lamell, den hade klarat sig bra fast det hade kommit en hel del växellådsolja i kopplingshuset.


Allt på plats igen.....


och här står "Bettan" och gottar sig efter att ha varit ut på en provtur!

Allt verkar fungera som det ska, det som behöver göras är att justera växellänkaget lite. Annars är den race-ready!

Får ursäkta för de usla bilderna, har bara mobilen att fota med. Måste försöka fixa en bättre kamera när ekonomin tillåter, just nu går det som är över till att hålla skrotet rullande.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2001



Panik mek är alltid härligt

du har inte lust att ta fram tumstocken åt mig??

http://img21.imageshack.us/img21/9703/nrthebadger.jpg


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lind4hl skrev:
Panik mek är alltid härligt

du har inte lust att ta fram tumstocken åt mig??

http://img21.imageshack.us/img21/9703/nrthebadger.jpg



Vill du ha måtten från en Mk I eller Mk II?
Den du visar på bilden ÄR en Golf "etta".

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2001



helst en 1a, men 2an borde ha ganska lika hjulhus, eller

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
<<   1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24   >>
17 besök senaste veckan (193999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande