Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318csn -90 | << 1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19 >> 8 besök senaste veckan (119495 totalt) |
Jag menade den ledade delen mellar styrväxel & styrstång har man en e30 utan servo så är det mindre
diameter på den splinzade delen i styrväxeln. Skrev lite otydligt kanske lite trött i skallen efter allt svetsande idag _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
ok. Den ena vi hade, hade en del i "järn"....så den gick att svetsa som vanligt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det jag noterade var att splinesaxeln sticker ca20mm längre från rackets centrumlinje på E36-servoracket än på E30-servoracket. I jänketråden tjatar de om att knutarna kärvar om man inte kortar knutjoxet motsvarande. Sedan har de problem med att rattsången tar i torpedväggen... Den ledade E30-servo-knutgrejen jag har är bara ungefär hälften så lång som den som sitter på E36'an. Vill nog allt ha servo, att köra utan känns lite 80-tal och detta är ju en 90 års modell... Jag får nog ge upp att förbereda allt och göra ett snabbyte. Det får bli en riva ner ena dagen kolla hur det ser ut och skruva ihop "nå'n-annangång" operation... |
||||
Håkan, det är inge problem för mig att fixa och dona och smida till grejerna egentligen, jag har både kunskap och utrustning att snickra till det. Tänkte bara vara lite lat och försöka göra allt klart och bara smacka dit grejerna på ett par timmar. Tid är bristvaran... (Jag har t.ex. monterat servo på ett par servolösa Volvo240. Det är hur enkelt som helst. Allt passar direkt.) Tack för tipsen och idéerna förresten... Mera... |
||||
Det blev finolja i CSN-räsern i alla fall...
Min granne Johan "fuling" råkade lägligt ha kvar 5 pannor TWS. Nicke i full färd med att byta olja och filter. Vi kikade lite på övriga detaljer eftersom besiktning stundar om några dagar. Upptäckte att en spindelled var tok-glapp. Bara att riva ner och skaffa en ny kulled att pressa i. De är ju inte så dyra... Fast fasen vilken knölig konstruktion på E30-framvagnens bärarmar och dess lagringar... inte helt lättskruvat. (Nu kommer halva rejsamaffian att säga emot och framhålla förträffligheten i BMW's knäppkonstruktioner...) Fast'n Furious asymmetrisk bussning i bakkant. Det finns tydligen lite olika konfiguration kring servopumparna. Det är tydligen den remskivan med "inpressning" som gäller. (Edit: Det var det inte alls. Den platta remskivan var det.) Lite rengöring av pumpen bara. (Trist att inte föregående supermek har gjort rent och tätat till inlopp/utlopp till pumparna...) I bakgrunden en rengjord E36 servoväxel med friska E30 styrleder. Väntar på att kastas på plats. |
||||
Sådär...
Trots min tumme mitt i handen lyckades jag montera av bärarmen och byta spindelleden med hjälp av Johan och hans press. Sedan hann jag även få dit grejerna i tid till besiktingen. Besiktningen gick utmärkt. Blankt papper. _________________ |
||||
Det är precis så där det ska gå till
Nu var det ett tag sen jag höll på på det där viset.. Men det är en fin känsla när man lyckas få ihop hopplösa grejer till felfritt skick på kort tid. man kanske skulle skaffa nåt gammalt bös igen.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Idag pillade vi lite med E36-styrväxel projektet.
Monterade bort det oassisterade "9-varvs" racket. Nedan 3 styrväxlar. Uppifrån: E30 servoväxel, E30 icke servo och längst ner E36 servo. Man ser att det är lite olikheter. Pinjongaxelns vinkel är olika på de tre racken. E36 pinjongaxel sticker längre än E30's. Kortar knutmojjen lika mycket som E36-axeln är längre. Tre "knutar". Från vänster: kortad E30-servo, original E30-servo och E30 utan servo Gjorde distanser eftersom det skiljer ungefär 13mm i "tjocklek" vid infästningen. Kanske hinner montera ihop hela joxet imorrn. Det beror lite på om slangarna och pumpfästet passar... |
||||
Nu är E36-servoväxeln på plats. Det känns klart annorlunda att köra, som en helt annan bil.
Det är stor skillnad på direktstyrdhet och eftersom vi valde att använda servofunktionen, så är det ju mindre trögstyrt. Zahnradfabrik Friedrichshafen _________________ |
||||
Kul att den känns bra trots pappas ögonmåttsjusteringar...
Får väl bli lite budget hjulinställning i morgon enligt denna principen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Man kan nästan tro att du kör min gamla is, den var också röd. Tyvärr har den gått till de sälla jaktmarkerna. Den brann upp något år efter att jag hade sålt den.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Skulle behöva en låda till CSN-räsern att hänga dit medan jag byter 2'ans synkring på den befintliga lådan...
Jag har browsat runt på alla bimmernörd-forum som finns i hela världen. Uppfattningen om vad som passar i växellådsväg mellan de olika motorerna och bilarna verkar inte vara helt entydig bland experterna... Alla bondmekar har sin egen uppfattning om vad som passar och termen "det passar rakt av" kan betyda vad i stort sett vad som helst. Lurade på om alla E30 M4X motorer har samma låda (fysiskt och utväxlingsmässigt). Passar en låda från en 318/316 rakt av på en 318is. Mot kardan? Pilotlagret i vevaxeln? Splinesen? och bultmönster/lutning? Vad är skillnaden på en Getrag 240 från en E30 M20 och t.ex en E30 M42? Lutningen på motorn och startmotorn kanske?... ZF-lådorna från M42 E36 går bort antar jag för de är väl 1:1 på femman, eller? Fett förvirrad. Nå'n som sitter på den totala växellådsguiden till E30? Är Getrag 240-lådorna knepigare att skruva än andra lådor man rotat i? Krävs några specialverktyg eller fixturer? |
||||
om M20-lådorna passar, så finns det ett par st i ett garage nära dig
Vi har slutat med BMW-skit _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Nä dom passar ju tydligen inte, men jag skulle kunna förbarma mig över en Getrag 240 M20 som reservdelslager. Mycket av inkråmet, synkringar och sån't torde vara mer eller mindre detsamma...
Respekt!! |
||||
M20 motorn har 20 graders lutning mot M42's 30 grader. Går att få att funka men det är inte "bolt on" Har en billig originallåda till salu om det är intressant annars _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318csn -90 | << 1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19 >> 8 besök senaste veckan (119495 totalt) |