Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
<<   1, 2, 3, 4 ... 19, 20, 21   >>
7 besök senaste veckan (163960 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Man får tacka för alla positiva kommentarer!
Känns som om det börjar likna en bil igen, efter 3 år på pallbockarna.
Kan för övrigt nämna att jag ägt denna vagn sen oktober -95, och jag är ägare nr 2...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Jag har en fråga angående coilovers'en. Stötdämpar infästningarna på gamla oplar är ju knappast konstruerade för att ta upp kraft både från fjäder och stötdämpare. Har du färstärkt infästningen i bakvagnen på något sätt? Jag skulle gärna se bilder på installationen (eller den kommande installationen) på både fram och bakvagn.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
På bakaxeln har jag svetsat fast fästöron i 3 mm plåt och i karossen har jag byggt in ett par fästen i en balk. Fram har jag flyttat ner de nedre fästena i länkarmen.
Allt är svetsat i bästa "bonnasmide" taktik, alltså ganska överdimensionerat, så det ska hålla.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Lite nya bilder på bygget.

Dämpare bak. Nedre fästet nedflyttat ca 7 cm, ska förstärkas lite till.

Dämpare fram. Nedre fästet sitter 5 cm lägre än original.

Motorn har fått lite mer slangar och sladdar nu. Snart dags för provstart!

Fördelarlöst ska det vara. Man skymtar EDIS-modulen längst ner i bild. Spolen sitter på innerskärmen under huvudcylindern.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708



Jävligt trevlig bil .

Var har du köpt skivorna (prelude?), och vad kostade de?

_________________
Markus Ålind
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
om det ändå hade varit Preludeskivor... Det är Civic VTi skivor, samma diameter men fel "inpressning" därav spacern mellan navet och skivan. Kommer garanterat att slå sig.
Sivorna köpte jag på AD center i Jönköping, det är EBC skivor. Jag minns inte riktigt vad de kostade, det är nog över 2 år sen jag köpte dem. Gissar på runt 1000 lappen/st.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Provstart på lördag!
Börjar bli lite nervös nu...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Anders Karlsson skrev:
Provstart på lördag!
Börjar bli lite nervös nu...


Lycka till thumbs up
fräsigt bygge de här...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur mycket åker den övre bärarmen upp när bilen står på hjulen???

Hmm jag gillar ej vinken på den övre bärarmen, lutar neråt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Den startade!!!

Fick tjuvkoppla tändlåset, eftersom det inte går att vrida nyckeln (skumt :confused: ), på första försöket malde jag på starten i kanske 10-15 sek, sen puttrade det till i down-pipen. Lite feg som man är så släppte jag då så den hann aldrig starta helt. Försökte direkt igen, malde kanske 5 sek denna gång, och BRRUMMM!!! Startade och gick på ca 1000 rpm tomgång! Något ojämnt förstås, den går nog ganska fett än så länge. Lite svårt att höra hur motorn går när man bara har 0,5 m avgasrör...
Hursomhelst, de följande 20 min sprang och kröp jag överallt runt motorn för att kolla efter läckor, lyssnade efter missljud (en ventiljustering är nog på sin plats, det slamrade lite) och kunde konstatera att den höll förvånansvärt tätt. Lite kylvätska från expansionskärlet och lite olja som skvätte förbi stickan, så det var inget farligt.
Jag trodde jag skulle få tillbringa natten med felsökning av diverse givare alternativt plocka isär en rasad motor, men så blev det ju inte!

Ja, vad mer kan jag säga? Över 3 års slit har äntligen börjat löna sig. Min 18-årsbil! Inköpt okt. -95, avställd okt. -97. Efter att ha stått tyst och stilla i över 7 år så har den plötsligt fått liv igen! Det är helt enkelt underbart!

Tack ska ni ha allihop som uppmuntrat mig under byggets gång!


och det är klart att den startade direkt, det är ju en Opel!!!

Fuling: jag vet inte riktigt hur mycket övre bärarmen rör sig, jag tror den står ganska paralellt med marken när bilen står på hjulen (vilket den bara gjort 2 ggr de senaste 3 åren...)
Det går inte att lägga i så mycket mer schims bakom bärarmsfästet, det tar i innerskärmen.
Finns vissa planer på bärarmar i rör med uniballs i ändarna, då skulle det gå att fixa till lite bättre vinklar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Grattis till uppstarten!!!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Nu har jag handlat på mig ett par såna här och då betyder det naturligtvis att jag också ska ha en bromsvåg.
Finns det nån som har en ritning på en sådan tingest, Dalhems variant kostar 700 spänn, är det värt de pengarna för en gängstång och ett par ledlager? Jag gör den hellre själv om det är möjligt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
oj, här var det inte uppdaterat på ett tag...
Har inga nya bilder att visa direkt, men lite nya kosmetiska detaljer har hittat ombord på bilen.
Fick tag i två vettiga plastskärmar, väger 4 kg st. Hälften av vad plåtskärmarna väger.
Jag ska försöka samla mod och börja klabba med glasfiberhuv och baklucka snart...
Har även micklat ihop en dubbelljussats, byggde om ett par BMW E21 lyktor. Lite knöligare att justera ljusbilden nu, man måste plocka ur hela lykthållaren för att komma åt justerskruvarna. Det får nog bli nån liten lucka i bakkant på lykthuset så man kommer åt lite lättare.
Kardanfrågan är nu löst i teorin, ska ordna med lite svarvhjälp så blir den snart klar.
Inga fästen till bromsoken bak ännu, klurar på att göra dem i alu. Finns lite spill på jobbet, 20 mm tjockt borde väl räcka?
Hydraulisk handbroms ska det också bli, lutar åt att handla en cylinder till från Dalhems och göra spaken själv. Bromsvågen ligger på is för tillfället, funderar nästan på att köpa en färdig, vi får se hur det blir.
Bilder dyker nog upp snart!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Lite nya bilder.



Nya bromscylindrarna och en huvudcylinder till kopplingen från en Toyota!



oljefälla från SAAB. Nån som vet hur den ska kopplas in?



Plastskärmar och dubbelljus.



Batterilåda och tank i skuffen.



Kommandocentralen...



Det lyser lite här och där iaf... Ska dit ett par mätare till, volt och avgastemp eller nåt annat fräsigt.



och tillslut löste jag mysteriet med den ojämna gången! Kolla in fjärde vippan bakifrån... Avgasventilen öppnade nog ganska dåligt på 3ans cylinder...
Antingen har jag slarvat när jag skruvade ihop maskinen, eller så har det släppt lite grann allteftersom. Det är över ett år sen jag monterade ihop motorn. Ingen skada skedd dock, det var bara att justera in ventilerna och starta igen så gick den betydligt jämnare och tystare!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138



Vilken Saab kommer oljefällan ifrån? behöver nämligen en till min koja så denna såg sjysst ut thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8111



Cooper Killen skrev:
Vilken Saab kommer oljefällan ifrån? behöver nämligen en till min koja så denna såg sjysst ut thumbs up

Ser ut som den som sitter på 9-5:an.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Artikelnr 919 74 27.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Nypris 181:-

Finns givetvis även beg hos mig...

_________________
Marcus Marklund
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138



Maccan skrev:
Nypris 181:-

Finns givetvis även beg hos mig...


Va?? 181:- då e det inte ens värt att skicka en från dig alltså, man vet ju aldrig när det gäller bildelar men runt 500:- trodde jag nog man fick ge iaf är detta bara en box eller sitter det ngt i den oxå? typ ett filter. Sedan är frågan hur den skall kopplas? kan det vara lilla nedre röret som retur till vevhuset och det ena stora till ventilkåpan och det andra till insuget? Annars får man väl fråga ngn snäll 9-5 ägare om man kan få se under huven

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1434



Angående oljefällan har jag för mig att den övre vänstra ska till vevhuset, den högra ska till inloppsröret.
Den nedre ska till oljesumpen.
Den brukar de som eftermontera oljefälla montera en genomskinlig pluggad slang, så kan man enkelt se när det är dags att tömma slangen från olja.

om jag inte minns fel är oljefällan enkelt uppbyggd med en vertikal vägg som skiljer vevsida och inloppssida åt. Oljan rinner ner för väggen och ut genom röret.

Dock bör ni tänka på att det övre vänstra hålet bör borras upp om det inte är det redan. (Saabs vevhusventproblem ni vet)

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



[quote="jonka"]Angående oljefällan har jag för mig att den övre vänstra ska till vevhuset, den högra ska till inloppsröret.
Den nedre ska till oljesumpen.
quote]

Detta gäller om man han anslutningarna FRÅN sig...

_________________
Marcus Marklund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
<<   1, 2, 3, 4 ... 19, 20, 21   >>
7 besök senaste veckan (163960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande