Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE | << 1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (72129 totalt) |
hehe så där kan det se ut ibland
men igår städade jag lite så nu är det tomt på taket _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2009-01-24|:-
I dag testade jag Label off från Biltema. Den funkade klockrent på asfaltsmattorna. Jag tänkte att då underredsmassa ofta är asfaltbaserat så kanske label off fungerar bra på det också, men det gjorde inte så mycket nytta. Så istället blev det den vanliga varianten med vinkelslip och roterande stålborste med tvinnade trådar. Bilder: Städade lite runt min plats Nu är höger hjulhus bak mycket renare Hittade lite mer rost Label off'at på höger sida, på vänster sida verkar det fortfarande _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2009-01-27|:-
Mit skärmkantsproblem håller mig tillbaka lite då jag ännu inte vet vilken lösning det blir. om jag börjar svetsa igen för mycket så kan det bli svårt att komma åt och byta skärmkanterna om jag får tag i några från en frisk supra. Men det finns inget som hindrar mig från att ta bort underredsmassa Bilder: En favorit Vänster hjulhus bak med mindre underredsmassa Hittar rost på samma ställen som på högersidan _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Äh, det är ju bara härligt. Visar att du är där och jobbar. Ser ju riktigt bra ut detta. Synd att brorsans Supra blev så illa tilltyglad och sedan länge blivit metallskrot, annars hade den kanske kunnat donera plåt. :P Ska du ut och jobba något idag, eller dröjer det till imorgon? _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||
det hade inte varit fel. ska se om supran jag plockade list från kan donera något istället.
Jag har varit ute en sväng å jobbat med bilen i dag, var nog där från 14 lr något sånt och har precis kommit hem. I morgon lär det nog bli en sväng dit _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2009-01-29|:-
Fortsatte jobba i vänster hjulhus bak så nu är det inte mycket kvar innan det är helt rent. Kapade även bort lite rostig plåt där som jag tänker svetsa igenom när jag är i garaget nästa gång. Tidigare i projektet när jag plockade isär bakvagnsbryggan så strulade en av bultarna som håller diffen. Jag misstänkte att muttern på insidan bara gick runt. Så jag kapade ur lite och mycket riktigt så satt inte muttern fast ordentligt, men det fixade jag med svetsen Gjorde likadant för den andra muttern för att vara på den säkra sidan. Jag ska svetsa ihop hålet när grundfärgen har torkat. Bilder: Bakvagnsbryggan före Bakvagnsbryggan efter lite kapning Bakvagnsbryggan efter lite mer kapning och sen lite svetsning Gjorde samma arbete på andra sidan om diffen Grundmålat En magnetisk jordpunkt som jag precis har köpt Vänster hjulhus bak _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2009-01-30|:-
I dag hade jag tänkt hålla på mycket med supran. Men det blev inte riktigt så, den yttre drivknuten på volvon som jag brukskör gick sönder när jag tog en avstickare för att skjutsa hem morsan från hennes jobb. Så nu är det lite svårare att komma till garaget :-/ Men drivknuten fixar jag så fort jag får hem någon sån. _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
robber:
Tack Robin men nu när jag är utan bil så verkar de andra ha tagit ett ryck _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
_________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2009-02-02|:-
Nu har jag fått svetsa lite mer Höll på en del i vänster hjulhus bak. Har ett hål kvar, sen är iaf den inre halvan av hjulhuset klart. Antennhålet fick stryka på foten, ändå bara onödig vikt Svetsade även lite på bakvagnsbryggan. Ska svetsa lite mer där, sen plockar jag bort diffen och förstärker hela bakvagnsbryggan så att jag slipper göra det sen. Bilder: Klart!...eller kanske inte Svetsat Vänster hjulhus bak Nu finns det inte längre något hål för antennen Har en del kvar att göra runt diff-infästningen _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2009-02-14|:-
Jag kunde inte hålla mig borta längre :P Volvon är fortfarande inte reparerad, ska göra det efter tentan på tisdag. Men en garagekompis skjutsade mig Jag fortsatte bearbeta underredet och hittade så klart mer rost Det är tvärbalken som går över bakvagnsbryggan, den går ut över de längsmedgående balkarna och då även anslutningsytan för bakvagnsbryggan. Jag glömde mäta tjockleken på plåten. Någon som har en aning vad det kan vara? Jag har lite plåt som är 1mm, men misstänker att det är lite grövre plåt i balken. Jag tog bort bränsle och broms ledningarn så att jag kommer åt bättre. Jag upptäckte då att när bromsledningarn byttes ut av någon verkstad så fuskade dom lite och skarvade istället för att byta ut hela ledningen. Jag kommer att byta ut alla ledningar både broms och bränsle till nya. Senare när det var dags att åka hem klantade jag mig ganska ordentligt. Jag snubblade på en pallbock som flög upp och träffade sidokjolen på min kompis bil Bilder: Hittade lite mer rost Avmonterade broms och bränsle ledningarna Lyckades äntligen ta bort "armbågen" från turbon Tog bort tändspolarna Råkade skada min kompis bil _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Grr! Nej vars, som jag sa i helgen så går det förhoppningsvis att få bort efter lite övertalning med vatten och rengöringsmedel. I värsta fall så lär det inte vara någon som tänker på det, man bygger ju inte showbil! _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||
Trevligt projekt, du är flitig. Konstigt nog blir jag sugen på liknande skitgöra.
Har lite klister kvar från asfaltsmattorna, jag tänkt ta bort länge nu & lägga på lite färg istället. Tyvärr lider jag av värmebrist, & när termometern visar mellan -10 & 20° ut är det långt ifrån mysigt i garaget! Får fortsätta följa ditt projekt istället, & invänta varmare tider. _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
Tala om totalrenovering av hjulhusen! He he! Sjukt vad du slipar alltså... Ser verkligen fram emot när du ska börja pula med det under huven istället för skitgörat. Blir nog bra det här. Lite mer bilder vore kul...
_________________ Erik Kilander |
||
Mikael Svantesson:
hehe men då får jag bjuda på käk någon gång iaf annars fixar jag lite färg åt dig. Hornlund: Tack så mycket Så fort bruksbilen är reparerad hoppas jag på att bli flitigare. Skitgörat är väldigt bra...när man är klar med det för då blir man så glad Då är det bara att ösa på med label off som jag blev tipsad om och har testat. Löser det nästan läskigt lätt. Jag var tidigare van att mecka ute i kylan utan tak över huvudet. Men jag har förfrusit några fingrar lite lätt och nu förstår jag inte hur jag har klarat mig utan garage :P Men bruksbilen får jag fixa utomhus iaf. Det låter som en utmärkt ide Men de varmare tiderna borde vara här snart...tycker jag iaf mjong: Tackar Så fort det blir lite varmare och alla tecken på snö försvinner så kommer den vita mazdan smyga sig fram. Så jag kommer inte att vara utan någon rolig bil medan jag pillar på supran. Jag har aldrig hört tjejer skrika så mkt som några gjorde i den när vi åkte ett varv runt campus :P Kanske kan få dig också skrika som en liten flicka också? korrekrok: Jag kände att det var lättare att kapa ur, men blev kanske lite mkt. Men det ska nog gå att få ihop igen Du får börja skrika efter att komma med till garaget så får du se till så att något blir gjort! Men vetefan om jag vågar låta dig svetsa på bilen med tanke på svetsarna idag :o Fler bilder kommer efter nästa besök. Du såg ju flänsen från i dag så jag väntar nog med att lägga upp bilder på den. _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2009-02-16|:-
Då jag inte är gjord av pengar men gillar att tillverka saker är det precis det jag ska göra. Så länge jag går i skolan har tillgång till skolans maskinpark. Där håller jag på att lära mig saker som kan vara bra att kunna, t.ex: svetsa (tig, mig, i alu osv.), svarva och fräsa. Det är väl inte de snyggaste svetsarna jag lägger eller de finaste delarna jag fräser fram, men jag försöker och lär mig vilket ger förbättringar. Hittar olika bitar i skräp högarna som jag kan använda och lära mig med. I förra omgången av KTH-Racing (R5) fick titta lite i en trevlig värld som heter GT-Power som är ett simulerings system för motorer. Under den här omgången av KTH-Racing (R6) har jag jobbat lite med programmet och den lilla kunskapen tänkte jag applicera på mina egna projekt. Först på tur står suprans motor som jag har gjort en modell av. Den är inte koplett och 99,9999999999% av värdena är fel. Men allt eftersom ska förhoppningsvis rätt värden matas in och ge en bild som är så lik verkligheten som jag kan få den. Målet är då att ta fram ett nytt insug, grenrör osv. På det här sättet hoppas jag på att få fram en trevlig motor som jag trivs med. Förhoppningsvis slipper jag även spendera stora mängder pengar på att prova mig fram till ett bra motor koncept. Det som står först i kön till svarven är bussningarna för bakvagnsbryggan. orginal setup'en har en gummi bussning i bryggan och sedan ett mellanlägg mellan bryggan och karossen. Mellanlägget är en cirkulär metallskiva som är klädd på sidan mot bryggan med gummi. Det många gör i USA är att dom köper mellanlägg i enbart metall och då ska "jänke/cadillac" känslan försvinna. Men jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Jag är medveten om att det sitter en diff i bryggan som tillsammans med hjulupphängningarna genererar vibrationer som vandrar in i karossen. Min bil ska gå på bana, men kommer även att användas på gatan då och då. Så jag har några alternativ på lösningar och skulle behöva lite tips och ideér ang. dessa: 1. En bussning som inkluderar mellanlägget, tillverkad av aluminium, solid. 2. Mellanlägg i metall + org. bussning. Helt enkelt nöja sig med det enklaste. 3. Mellanlägg i metall + bussning i något hårdare, polyrethan, delrin eller nylon. 4. Mellanlägg i gummi eller plast + bussning i alu. Kommer att behöva göra samma sak med framvagnen. Resterande bussningar köper jag i ett kitt då det är enkelt och billigt samt "enkelt" att byta. Bilder: orginal turbo armbåge Flänsen mot turbon för downpipe'n En virtuell 7M-GTE med frånkopplad IC, ingen turbo och inget avgassystem _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE | << 1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (72129 totalt) |