Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 [ ringenkebab ] - såld!
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
11 besök senaste veckan (44990 totalt)
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017




_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Stacke skrev:
Tycker det är mkt snack om PFC-belägg som äter skivor och på era inlägg låter det som att slitaget är extremt, vilket givetvis inte är fallet. Bromsar är en kompromiss och vill man ha belägg för motorsportbruk med extrema egenskaper så blir givetvis slitaget större än vid söndagskörning med std-belägg, eller hur? Kan man inte acceptera slitage tycker jag inte man ska börja köra på bana. Bromsfunktionen är fysik och någonstans sker slitaget - det är så det fungerar!

Jag har jobbat intensivt med rally under våren och sett mycket aggressivare skivslitage med andra fabrikat som nämns i tråden... Dessutom så finns det mkt varierande kvalité på skivor och det har också givetvis en stor påverkan på hur väl skivorna håller. Har ännu inte hört från någon kund som kör 01 med PFC-skivor att slitaget varit extremt. Använder man bilen 80% på gata så finns det dock andra alternativ som kanske är mer gatanpassade (eller så byter man belägg likväl som många byter däck inför bankörningen).
ogillar när saker generaliseras kategoriskt.

Tack för utredningen! Jag tycker ändå jag har vart tydlig med att säga att PFC01 troligtvis inte passar mig just för att bilen kommer rulla en hel del på gata. Det jag läst om PFC01 är att de är det bästa valet för min bil vid bankörning, men att just när dom är kalla (gatkörning) sliter dom rätt mycket mer på skivorna än andra belägg.

Så just nu ser jag själv på det som såhär:
Jag testar hur det fungerar med ferodobelägg (just för att det verkar enklast att få tag på rätt snabbt här i sthlm). Om jag märker att de inte räcker för mig vid bankörning testar jag med carbotech.. Om jag blir missnöjd även med dom får jag leva med att byta ut skivor oftare (iom min gatkörning) och köra PFC01:or. Alternativt, som stacke tipsade, byta belägg när jag åker till banorna!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



PFC har fina skivor, där du bara byter slitbanan i fortsättningen. Dyra i inköp, men vid mkt bankörning ekonomiskt..
Finns hos Stacke


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Qvisfr skrev:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15361&start=180

Verdammt! Där fick jag för att jag inte vart inne på 944sverige på länge... Med lite annan/tidigare planering hade det vart möjligt att åka dit ju

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Qvisfr skrev:
PFC har fina skivor, där du bara byter slitbanan i fortsättningen. Dyra i inköp, men vid mkt bankörning ekonomiskt..
Finns hos Stacke


Kunde du inte sagt det innan du köpte de som fanns till salu här på rejsa?? Jag får lägga in att även testa andra skivor som en möjlig lösning på mina framtida bromstester thumbs up

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



djungel-Jim skrev:
Qvisfr skrev:
PFC har fina skivor, där du bara byter slitbanan i fortsättningen. Dyra i inköp, men vid mkt bankörning ekonomiskt..
Finns hos Stacke


Kunde du inte sagt det innan du köpte de som fanns till salu här på rejsa?? Jag får lägga in att även testa andra skivor som en möjlig lösning på mina framtida bromstester thumbs up



_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



djungel-Jim skrev:



JORal skrev:
BMWRickard skrev:
djungel-Jim skrev:
En sån här x-brace har jag läst på mig ska vara vettig att sätta på på de här bilarna.. Vet någon partnummer hos bmw och hur mycket dom tar för den? http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=E36X


Nr 1 på bilden http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BK91&mospid=47423&am . . . .


Kostar 1200:- hos bmw, precis handlat ett själv Fin bil f.ö thumbs up


Tack! Prima, ett sånt får det bli! Jag har knappt hunnit kolla någonting under min kära bil, måste man riva bort en massa för att få på det här korset eller är det bara att skruva i?



Har du hunnit få på korset?
På vissa modeller finns det förgängade hål att skruva fast det i fram, på min fanns det inte så ett par muttrar svetsades dit. Annars sitter det bara ett stag rätt över baktill som man bara tar bort. Syns precis hur det ska vara om man kollar under

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
JORal skrev:
Har du hunnit få på korset?
På vissa modeller finns det förgängade hål att skruva fast det i fram, på min fanns det inte så ett par muttrar svetsades dit. Annars sitter det bara ett stag rätt över baktill som man bara tar bort. Syns precis hur det ska vara om man kollar under

Hej! Nej inte hunnit med det än - jag har inväntat mitt medlemskap i bmwcs så jag kan få lite rabatt på delar från bmw
Men det låter som det är rätt pang på om man bara har de där gängade hålen? thumbs up

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Japp, det ska det vara, du kan ju beställa ett par bultar till framfästet också så är det klart, kostar 4:- st

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



Jag har ju kört dessa PFC01 pads både fram och bak på min CSL under några år nu och kan då inte säga att jag märkt nåt särskilt med slitage på skivor. I övrigt kostar ju padsen nästan mer än ett set orginala CSL skivor. Det enda jag noterat under åren är att PFC01 pads är överlägset allt annat tycker jag personligen.

Nu gillar jag ju mest att köra och är absolut ingen supermek eller så. Men nog har man uppmärksammat då jag själv bytt pads på bilen att oavsett hur lite pads matrial som finns kvar så separerar aldrig PFC01 från stålplattan. Måste väl vara ett kvitto på att de tål höga teperaturer. Särskilt med tanke på att jag kör orginal bromsar(skivor och ok) och då de är små blir det varmt Men jäklar vad det funkar bra. Alla andra pads jag kört ner till milimeter nivå släpper väldigt i matrialet. PFC01 biter och bromsar extremt även då jag har ett par mm kvar. Andra pads jag kört orkar inte alls hålla i och bromsa bra och förtroende ingivande då de är nere på mm nivå.
Min bil går ju en del på gata oxå, och det bettar väldigt fint på iskalla pads oxå.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263



Ang. bredden på däcken på 7,5" fälg.
För några dagar sedan så skulle jag säga att 235 däck, speciellt r-däck, är för brett på 7,5" fälg.
Men nu när jag köpt min nya räcer, så sitter det ju 235:or runt om original på dessa smidda original fälgarna.
och där är det också 7,5" fälg fram och 8,5" bak. Visserligen så är det gatdäck på just nu.
Men det ser inte alls ut som "ballongdäck" som jag trodde det skulle göra

_________________
István Csiszár
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Jag har ju kört dessa PFC01 pads både fram och bak på min CSL under några år nu och kan då inte säga att jag märkt nåt särskilt med slitage på skivor. I övrigt kostar ju padsen nästan mer än ett set orginala CSL skivor. Det enda jag noterat under åren är att PFC01 pads är överlägset allt annat tycker jag personligen.

Nu gillar jag ju mest att köra och är absolut ingen supermek eller så. Men nog har man uppmärksammat då jag själv bytt pads på bilen att oavsett hur lite pads matrial som finns kvar så separerar aldrig PFC01 från stålplattan. Måste väl vara ett kvitto på att de tål höga teperaturer. Särskilt med tanke på att jag kör orginal bromsar(skivor och ok) och då de är små blir det varmt Men jäklar vad det funkar bra. Alla andra pads jag kört ner till milimeter nivå släpper väldigt i matrialet. PFC01 biter och bromsar extremt även då jag har ett par mm kvar. Andra pads jag kört orkar inte alls hålla i och bromsa bra och förtroende ingivande då de är nere på mm nivå.
Min bil går ju en del på gata oxå, och det bettar väldigt fint på iskalla pads oxå.

Tack för ditt inlägg! Härligt att höra allt gott om PFC01:orna; jag hörde faktiskt av mig till pean igår och det slutade med att jag beställde ett par pfc01:or att ha fram tillsammans med ett par carbotech XP8 bak

Valet föll på att ändå köra pfc01:or istället för ferodo mycket pga det Göte skriver ovan - att det ju nästan är billigare att köpa bmws originalskivor än nya belägg så då behöver jag inte oroa mig allt för mycket om nu pfc01:orna skulle slita lite mer på skivorna. Per på pean talade också rätt så varmt om original bmwskivor så jag hoppas det här blir bra! Förhoppningsvis hinner jag få på beläggen innan licenskursen på fredag nästa vecka.

Istvan skrev:
Ang. bredden på däcken på 7,5" fälg.
För några dagar sedan så skulle jag säga att 235 däck, speciellt r-däck, är för brett på 7,5" fälg.
Men nu när jag köpt min nya räcer, så sitter det ju 235:or runt om original på dessa smidda original fälgarna.
och där är det också 7,5" fälg fram och 8,5" bak. Visserligen så är det gatdäck på just nu.
Men det ser inte alls ut som "ballongdäck" som jag trodde det skulle göra

Perfekt! Det var det jag ville höra! thumbs up Då vågar jag nog testa med 235:or om jag inte får för mig att köpa nya fälgar innan r-däcksinköpet Tack för infon!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 358



Jag har kört över 1000 mil med mina PFC skivor (och belägg) på min evo sexa. Och dom är inte ens halvslitna Av dom 1000 milen så är ca 100 mil på bana och resten hård gatkörning. Så håller gör det thumbs up

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag kör 225/45/17 Toyo R888 på mina 7,5" fälgar och de är bredare än fälgarna. Jag skulle inte försöka lägga på 235 or. Nu har ju Istvan det realiserat och kanske det ser bättre ut i verkligheten än i tanken. Men om det inte vore för Istvan så hade jag föreslagit att du kör med mindre dimensioner. 225 or av R typ på 7,5" är redan det i överkant. Jag kikade på 235 or på 8,5" igår och det såg helt rätt ut.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
ok det låter som det kanske är värt att satsa på 225:or runtom då om det inte blir nya fäljga (det är väl också lite skillnad på hur breda olika modeller av däck är så jag får väl undersöka saken närmare)... billigt o bra om inte annat

Nu i långhelgen kom jag hem med en sån här till hallen!!!:



Nu måste jag bara lista ut hur man får på den på den extra bakluckan jag också köpt..
om någon känner till en bra och billig lackerare i stockholmsområdet (/norr om stockholm) som kan ta sig an den här vingen får du gärna höra av dig!!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mumma!!!

Köp färg på burk på Biltema, och passa på o lacka om hallen

Annars kanske Staffan Bergholm är sugen nu när han börjar bli varm i lackerar stället

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Mumma!!!

Köp färg på burk på Biltema, och passa på o lacka om hallen

Annars kanske Staffan Bergholm är sugen nu när han börjar bli varm i lackerar stället

Haha utmärkta tips! Ja rejsakändisen Staffan håller ju nästan till påvägen ut till mitt garage så det var ju en jättebra idé haha (namnet på min tråd är ju en hyllning till hans utmärkta 964 turbotråd som nästan fick mig att köpa en likadan bil thumbs up)

Jag har insett att det är lite minuspoäng på mig just nu att jag hunnit få tag på en vinge men ännu inte gjort något åt chassiet...

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



djungel-Jim skrev:


Jag har insett att det är lite minuspoäng på mig just nu att jag hunnit få tag på en vinge men ännu inte gjort något åt chassiet...


Det skall du inte tycka!

Jag har inte rört chassit heller!!

ORGINAL!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Dagens inköp!



PFC01:or fram och carbotech XP8 till bak och så var jag en sväng förbi stand21 och köpte handskar inför licenstagningen på fredag.

Nåja - beläggen har legat och väntat på mig på posten sen måndags (grymt snabb frakt från pean! thumbs up ). Men efter att ha läst om hur bra det gått för Qvisfr/Fredriks röda m3:a med originalskivor och belägg så tror jag jag åtminstone kommer köra med original nu på fredag i linköping så får jag sätta på de nya beläggen samtidigt som jag renoverar framoken när jag fått mina väghållningsprylar..

Närmaste priolistan för bilen:
Få bakluckan och vingen lackerad
Köpa Castrol SRF (tips på inköpsställe?)
Köpa främre bärarmsbussning från millway
Få hem väghållningsprylarna, samtidigt fixa r-däck och vettiga hjulinställning osv osv.

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 358



djungel-Jim skrev:
Köpa Castrol SRF (tips på inköpsställe?)


PEAN

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Rallystacke skrev:
djungel-Jim skrev:
Köpa Castrol SRF (tips på inköpsställe?)


PEAN

Hehe perfekt! Då blir det en till beställning framöver.. Tack!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 [ ringenkebab ] - såld!
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
11 besök senaste veckan (44990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande