Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3, 4 ... 65, 66, 67   >>
30 besök senaste veckan (392467 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Några bilder




_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Nu i helgen har jag monterat camberbultarna inför hjulinställningen samt även med Dremel modifierat innerskärmarna en aning samt att jag bänt in fästet som orsakade problemet. Att problemet med rub var olika på höger och vänster sida var inte så konstigt iom att innerskärmarna är asymetriska. Numera touchar det ytterst lite i vänster innerskärm nu dock endast när jag dyker in i en bankad kurva (alá karusell) som jag har här efter byavägen. Nu touchar det endast däck mot lite plast inte däck mot metall som tidigare.

Har även varit så fint väder i helgen att man fått ut och rasta bilen lite under helgen, fasen va bra den går alltså. Väghållningen liknar inget annat jag tidigare testat, känns verkligen härligt att det varit väl investerade pengar. Man kommer tillbaka från varje åktur med ett stort leende på läpparna thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
K&N panelfilter beställt. Filtret är av typen som man monterar i original luftburk. Jag hoppas att detta ska förbättra responsen en aning, den är lite för seg för att heel toe ska fungera tillfredställande för tillfället. Om detta inte räcker till så får jag försöka köpa en begagnad underdel till en originalluftburk och ta upp hål för en större frisklufts slang än de två som finns original.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



du har elektroniskt gasspjäll på din räser så om jag vore du skulle jag ta det lugnt med häl/tå grejerna för den stänger gasspjälet direkt å vill döda motorn om man ger mellangas å bromsar... tyvär... nån säkerhetsgrej går inte att vänsterbromsa häller .... thumbs down

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
rscliosport skrev:
du har elektroniskt gasspjäll på din räser så om jag vore du skulle jag ta det lugnt med häl/tå grejerna för den stänger gasspjälet direkt å vill döda motorn om man ger mellangas å bromsar... tyvär... nån säkerhetsgrej går inte att vänsterbromsa häller .... thumbs down


Heel toe känns som det fungerar det enda är att man får ligga kvar en aning längre än jag skulle önska för att få önskad respons vilket gör det lite svår doserat. Vänsterbroms tycker jag inte heller varit något problem även om jag inte har legat och direkt "viktat" mellan gas och broms. Men jag är rätt novis på det där så jag har inte riktigt klart för mig hur det ska fungera. Det känndes ju iofs lättare på tjejens gammla Audi 80vilket kan tala för att det där jäkla spjället spökar...

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

rscliosport skrev:
...stänger gasspjälet direkt å vill döda motorn om man ger mellangas å bromsar...

På vår FasII med "fly by wire" går det att gasa och bromsa samtidigt.

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
rscliosport skrev:
...stänger gasspjälet direkt å vill döda motorn om man ger mellangas å bromsar...

På vår FasII med "fly by wire" går det att gasa och bromsa samtidigt.


Det kan ju faktiskt vara så att det är åtgärdat, jag har också kännslan av att det ska fungera. På min -02 1,6'a vet jag att det fungerar och den har också elektroniskt spjäll.

EDIT: Kom just på att jag använt modellen gasa och bromsa samtidigt för att få bort lite ytrost jag hade på skivorna efter en tvätt och det gick hur bra som helst.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



märkligt dom jag har kört 02-nyare har det inte gått på å 192hk clio III e det bara att glömma märkte jag slog stopp direkt..

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

rscliosport skrev:
märkligt dom jag har kört 02-nyare har det inte gått på å 192hk clio III e det bara att glömma märkte jag slog stopp direkt..

Vår är ju en tidig FasII -02 utan antispinn.
FasII med antispinn vet jag har en annan (mycket bättre) reglering/programmering av ABS-joxet. Kanske är en del ändringar även på gas/broms programmeringen.
Som sagt, konstigt...

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Emil kommer du till Sviestad den 30:e?? Då får vi reda ut detta en gång för alla

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



lär inte hinna få ordning på grejerna till dess e ju bara några dagar....

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Då var banpremiären avklarad på Sviestad. Bilen gick mycket mycket bra enligt mitt tycke. Ett par R-däck på detta så borde det kunna gå riktigt fort.

En film från helgen, filmat av Falk här på forumet från hans Clio.
http://www.youtube.com/watch?v=VnLE0QmOSr4

Bilder tagna under helgen. Även dessa av familjen Falk, tackar!










Licenskurs på Sviestad inbokad nu i helgen den 5:e likaså körning på Sviestad den 7:e.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
K&N panel filter monterat i original filterbox. Faktiskt positivt överraskad, gasresponsen förbättrades mycket markant sen ryter den lite mer än innan. Även bromsoljan är bytt till Motul RBF600

¤ 15' OZ Racing Superleggera Clio Sport 2001 original fälgar - inköpta.
¤ 4x Toyo R888 195/50 15 - inköpta
¤ Mocal 10raders oljekylare + termostat - inköpt.
¤ Powerflex bussningar till nedre motorfäste - inköpt.
¤ Clio Cup kolfiber splitter - inköpt

Grejerna levereras nästa vecka då blir det skruva av

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Då så har äntligen alla grejerna kommit på samma dag och allt. Tusen tack till Falk, så hyggliga människor trodde jag inte fanns.

oljekylare, slangar, termostat platta, kolfiber splitter och bussningar


Toyo R888or


Sen har jag fått hem en uppsättning CliOSport Fas1 15' fälgar också men det har jag ingen bild på.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
[img]*oljekylare*[/img]

Följde det med några monteringspinaler, fästen etc. till oljekylaren?
Man skulle kunna kopiera dem tänkte jag...

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Inga speciella fästen, bara skruvar och muttrar.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Jaha i helgen har man blivit skitig under naglarna igen Det har såklart skruvats och fixats. Har monterat oljekyl, bytt olja och filter, Powerflex bussningar till det undre motorfästet och kolfiber läpp samt luftat bromsarna.

original motorfäste + de nya bussningarna


original motorfäste bredvid modifierat fäste. Lite stadigare prylar


Monterat och klart thumbs up


Fronten bort plockad inför monteringen av oljekyl


Hmm ja här någonstans ska den få plats...


Tillslut satt allt där det skulle. Kylaren sitter med distanser för att hamna i prefekt höjd. Ingreppet i balken blev minimalt.


Bilen med läppen monterad, förhoppningsvis tar den värsta smällen vi närkontakt med konor etc. Oljekylen kan skymtas bakom nätet.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Flitig värre... thumbs up

Tror vi diskuterade att montera med ansluningarna neråt... Finns det risk för att det blir luftficka...?
Sitter kylet stumt monterat i krockbalken?

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Flitig värre... thumbs up

Tror vi diskuterade att montera med ansluningarna neråt... Finns det risk för att det blir luftficka...?
Sitter kylet stumt monterat i krockbalken?


Det ska inte vara några som helst problem enligt K-tec, trycket är så stort att luften trycks ut. Det känndes också efter en varmkörning att hela kylaren var jämnvarm. Märks också hur effektiv den är, först efter 5-10min köning går det att varva över 6700 pga oljetempen. Det brukade gå hur bra som helst bara vattentempen var uppe tidigare.

oljekylaren är stumt monterad med 4skruvar. Har använt mig av 4st distanser på 15-20mm för att kylaren ska komma ner en bit. Om man inte gör så måste man antingen kapa en hel del i balken eller så "skymms" ganska många rader av kylaren.

/M

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Ser bra ut, nu är det ju bara 2 sitta still stolar och slänga ut baksätet som gäller =) orginal var rätt tunga med airbag och allt. Ett annat avgas med race kisse är kanske en idé oxå.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Klurar lite på en Qualife diff faktiskt + Grupp N koppling till vintern. Jag vill behålla bilen original invändigt så länge. Kul att du gillar det du ser. Åkte förbi ditt hus i fredags och såg din bil, så jag antar att du fått fart på den nu?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3, 4 ... 65, 66, 67   >>
30 besök senaste veckan (392467 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande