Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -67 6cyl TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (100250 totalt)
RostFritt
Simrishamn
Här sen Apr 2006
Inlägg: 54



Den där bilen kommer att sitta som en damstövel, som en smäck!

Underbart

_________________
Alfred Wigren

BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd
Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt
Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
RostFritt skrev:
Den där bilen kommer att sitta som en damstövel, som en smäck!

Underbart



Tackar! Alltid lika roligt med uppskattning


Mvh
Joakim








Liten uppdatering från dagens arbete.
Ringde till Menoknomen i morse det första jag gjorde för att kolla om det fanns några hardyskivor hemma.
Givetvis så hade dom inga på lager så de beställde hem en som kommer på TISDAG!! Behöver den nu ju...

Men men, fortsatte med att bygga växellådsfästet, blev näst intill klart.
Morfar byggde ena "boxen" eller vad man ska kalla det?
En förstyvning av karossen är det i alla fall (som man fäster växellådsfästet i)
Den kommer svetsas fast i karossen från rambalken och ut på undersidan av golvet.





Slänger upp lite bilder...



Fästet färdigsvetsat





Boxen





Så här kommer fästet sitta monterat på boxen, samt att boxen svetsas fast i karossen











Allt från mig för idag!




Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
marmander
Torestorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 15



Kul projekt, blir nog gött mos med en BMW-spis (även om jag själv är svag för b30 turbo )

Tänkte lite ang. din framvagn, vill inte vara någon glädjedödare, men har du ritat och klurat något på pappret? Känns som du kommer få negativ camberacceleration med den övre länkarmens längd och infästningar...

om du inte optimerar länkarmarnas längder och infästningar i förhållande till varandra så kommer du förmodligen få väldigt konstiga reaktioner såsom stor ändring av rollcentra, felaktig camberförändring mm.

Hur har du tänkt lösa styrinrättningen? original snäcka?
Har du tänkt använda kuggstång så kommer den förmodligen behöva gå genom framvagnsbalken för att få till en hyffsad Ackermann

Lycka till!

MVH/
Simon

_________________
Simon Marmander
Busbil; Volvo 164 TURBO. 526Whp, 724WNm B30.
(förra 164:an.. 644hk 808Nm volvo b30)
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
marmander skrev:
Kul projekt, blir nog gött mos med en BMW-spis (även om jag själv är svag för b30 turbo )

Tänkte lite ang. din framvagn, vill inte vara någon glädjedödare, men har du ritat och klurat något på pappret? Känns som du kommer få negativ camberacceleration med den övre länkarmens längd och infästningar...

om du inte optimerar länkarmarnas längder och infästningar i förhållande till varandra så kommer du förmodligen få väldigt konstiga reaktioner såsom stor ändring av rollcentra, felaktig camberförändring mm.

Hur har du tänkt lösa styrinrättningen? original snäcka?
Har du tänkt använda kuggstång så kommer den förmodligen behöva gå genom framvagnsbalken för att få till en hyffsad Ackermann

Lycka till!

MVH/
Simon


Tackar! Kul att du gillar mitt projekt

Tyvärr så har vi inte ritat eller skissat något, men den konstruktionen vi har nu har vi mätt fram.
Som det ser ut i dagsläget så ser vinkel på själva spindeln okej ut. Har dock inte kollar hur vinkel
blir med fjädrarna på, måste ha stötdämpare monterade också för att få det färdiga resultatet.
Men har faktiskt haft i åtanke att detta problem kan uppstå. Morfar och jag diskuterade detta senast herrom dagen.

Amazonen fungerar ju tvärtom om jag har fattat det rätt. När bilen fjädrar ihop så ska däckens lutning i lodrätvinkel luta innåt.
Men på amazoner om man sänker dom för mycket så blir det tvärtom, att dom lutar utåt vid fjädring.
Det är väl antaligen därför man på gammla rally amazoner sänkte dom lågt bak och hade ganska hög fjädring fram,
för att få "rätt" vinklar på däcken vid fjädrad belastning?

Men fårse hur resultatet blir när jag får ner den på alla fyra på backen med allt monterat.
om inte annat så lär ju första testkörningen avgöra om konstruktionen blev bra eller ej
Blir det käpp rätt åt ¤%&¤#"!, så blir det in med bilen i verkstan igen och börja bygga nya länkarmar


Ang. styrningen så kommer jag till en början att köra med originalsnäcka, då vi kom fram till att den inte kommer vara ivägen för motorn.
Samt att det i nuläget verkar vara den enklaste lösningen. Var inne ett tag på kuggstång, men misstänkte att man skulle få dra den igenom framvagnsbalken och det vill jag inte göra.




Tack för att du tog dig tid att läsa igenom tråden och påpeka eventuellt komma problem, det är jag tacksam för!




Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Måste säga att detta projektet är mer intressant än ditt förra. Inget ont om Peggan men förutsättingarna för Amazonen ser ut att bli riktigt bra!
Citera
marmander
Torestorp
Här sen Sep 2006
Inlägg: 15



Jocke,

Lite tips (endast lite mellan tummen och pekfingret, finns folk på forumet som kan det långt bättre):
Hissa upp spindeln till den höjd du tänkt ha när bilen är körklar, då skall undre länkarmen stå horisontalt eller lite nedåt och den övre länkarmen skall stå med lite lutning uppåt (typ 5-10grader).

Sedan så antar jag att castervinkel är 0-1grad på en amzon? skulle nog inte vara fel att ha lite mer än så i så fall, då är det enklast att modifiera övre länkarmen och sätta spindelleden lite längre bak.

kör hårt!

//SM

_________________
Simon Marmander
Busbil; Volvo 164 TURBO. 526Whp, 724WNm B30.
(förra 164:an.. 644hk 808Nm volvo b30)
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
skrev:
Måste säga att detta projektet är mer intressant än ditt förra. Inget ont om Peggan men förutsättingarna för Amazonen ser ut att bli riktigt bra!


Tackar! Jag förstår precis hur du menar, har själv insett att jag är inte så mycket för "styling" längre.
Jag har provat på det och det var kul, men nu så i efterhand så är prestanda och gatbils tema något helt annat och mycket roligare!!




Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
marmander skrev:
Jocke,

Lite tips (endast lite mellan tummen och pekfingret, finns folk på forumet som kan det långt bättre):
Hissa upp spindeln till den höjd du tänkt ha när bilen är körklar, då skall undre länkarmen stå horisontalt eller lite nedåt och den övre länkarmen skall stå med lite lutning uppåt (typ 5-10grader).

Sedan så antar jag att castervinkel är 0-1grad på en amzon? skulle nog inte vara fel att ha lite mer än så i så fall, då är det enklast att modifiera övre länkarmen och sätta spindelleden lite längre bak.

kör hårt!

//SM


Har inte mätt länkarmarna, men när jag monterade ihop framvagnen innan jag monterade
den på karossen så testade vi med att höja spindlarna till dem nivåerna som jag ville ha dem.
Då vart den undre länkarmen näst intill eller om den var rent av horisontell (har i alla fall för mig det!),
samt att den övre länkarmen hade några graders lutning nedåt.
Men ska kolla upp det säkert när jag åker till verkstan imon.
Det är ju till en stor fördel om alla vinklar stämmer så man inte sitter i sk*ten när bilen är klar sen.

Ska även ta och kolla upp hur alla hjulvinklar osv ska stå.



Tack för tipsen! Fortsätt gärna följa min tråd och kom gärna med fler tips och idéer!



EDIT: Kan hänvisa till bilder på framvagnen på sida 2. Där kan man ju se lite hur vinklarna är.
Blir dock annat när fjädrar och stötdämpare kommer på, så kan inte säga något i nu läget om resultatet.




Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
eslöv
Skåne
Här sen Apr 2008
Inlägg: 20



Fundera lite på vad du ska ha för kardan axel, bmw axlen startar med hardy skiv, axel, stödlager, knut kors, axel, cv-joint. nu har du en axel som rör sig, så du får inte en rak linje som där är på en bmw. tror stödlagret som är orginal på bmw är lite för klent i gummit för att ta upp rörelsen från kardanen när bakvagnen rör sig sen går det inte att ha knutkors i en ände och cv-joint i andra änden om det ska röra sig och man vill det ska hålla.

_________________
Fredrik Hernvall
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
eslöv skrev:
Fundera lite på vad du ska ha för kardan axel, bmw axlen startar med hardy skiv, axel, stödlager, knut kors, axel, cv-joint. nu har du en axel som rör sig, så du får inte en rak linje som där är på en bmw. tror stödlagret som är orginal på bmw är lite för klent i gummit för att ta upp rörelsen från kardanen när bakvagnen rör sig sen går det inte att ha knutkors i en ände och cv-joint i andra änden om det ska röra sig och man vill det ska hålla.


Hmm, jag hade tänkt att ta hela kardanstång från volvo 240, skarva ihop den främre delen
från 240 kardanstång med bmw:s främre del av kardanstång (den första biten som är utgående från växellådan)

Så du tror inte det kommer funka alltså?


Jag gjorde en snabb liten skiss i paint (hoppas du förstår hur jag menar?)
Den röda delen är bmw kardanstång och till hörande harydskiva.





Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
eslöv
Skåne
Här sen Apr 2008
Inlägg: 20



Jo det tror jag blir riktigt bra med 240 kardanen. var bara lite orolig att du tänkte köra med bmw hala vägen.
det är jö bara att kapa av den delen där hardy skivan är monterad o svarava till den så den passar i volvo axlen och sen svetsa dit den.

Hela bygget ser ut att blir ett roligt projekt, skoj att följa.

_________________
Fredrik Hernvall
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Det är inte bra att kapa/skarva en kardan mitt på. Det funkar på bilar med lite effekt.

Lägg skarven så nära ena änden du kan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
eslöv skrev:
Jo det tror jag blir riktigt bra med 240 kardanen. var bara lite orolig att du tänkte köra med bmw hala vägen.
det är jö bara att kapa av den delen där hardy skivan är monterad o svarava till den så den passar i volvo axlen och sen svetsa dit den.

Hela bygget ser ut att blir ett roligt projekt, skoj att följa.


Du blev orolig? Jag som började fundera på om det ens var möjligt att genomföra motorbytet
Men det känns skönt att du tror det kommer funka, då är jag på spår igen! Men blev lite smått orolig igår

Tackar, det är alltid lika kul när projeket uppskattas!
Fortsätt gärna att följa det.




Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det är inte bra att kapa/skarva en kardan mitt på. Det funkar på bilar med lite effekt.

Lägg skarven så nära ena änden du kan.



Hade tänkt göra så, tack för tipset!

Går nog inte göra på mycket annat sätt, då bmw:ns kardanstång börjar som "smal" och mynnar ut till "tjockare".
Den smalare delen på bmw kardanstång, är början på kardanstång och har näst intill samma diameter som volvo kardanstång.
Så det blir bra att kapa där.

Ska se om jag kan ta ett jämnförelse foto idag.
Lättare att förklara då...





Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Dagens uppdatering!

Idag så svetsade jag ihop förstärknings plåtarna ("boxarna") till växellådsfästet, sedan
svetsade jag fast dem under bilen och monterade växellådsfästet. Så nu sitter lådan på plats!

Sen kom Macke upp och hjälpte till. Vi åkte hem och hämta 18"arna och monterade naven
fram, samt framskivorna. Sedan monterade vi fjädrarna i framvagnen och skruvade ihop den och drog dit fälgarna.
Vi smackade även dit fälgarna bak och satte dit merca fjädrar på bakaxeln som jag och morfar fixade från skroten igår.
Bilen vart relativt stum (utan stötdämpare),och i ganska bra höjd men behövs kapas ett eller ett par varv!
Men för att vara original så var höjde inte helt fyskam!
När vi monterat fjädrarna på bakaxeln så sänkte vi ner bilen på backen och för första gången på över 12 månader så står bilen på alla fyra hjulen!! YEES!

Bilen ska sänkas lite till runt om! Sitter sänkfjädrar till amazon fram, men de sänker inte tillräckligt...
och bak så blir det att kapa merca fjädrarna lite med..

Tack så mycket för all hjälp idag Macke!!


Tills vidare kommer jag lägga projektet på is, då jag är nöjd med att ha den nere på alla fyra.
Projektet kommer tas upp 09 igen för fortsatt byggnation!


Ha en trevlig afton och Gott nytt år!!






Här kommer bilder på bilen nere på alla fyra )

Nere för första gången på över 12 månader!




Sänkning behövs





Den ska sänkas några centimeter till bak...


...och fram.









Allt för mig från idag!






Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Det har inte hänt så jätte mycket under/efter nyårs veckan här nu.
Men idag så beställde jag två st nya gummi hållare för fjädertallriken till bakaxeln.
Förhoppningsvis får jag hem dem till fredag och då kommer jag bygga klart bakfjädrarnas fästen.



Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Blev en snabbvisit i verkstan idag.
Putsade till svetsarna samt alla skarvar till kaross-förstyvningarna.
Dom ska snyggas till ytterligare, med att slipas ner och lackas.

Förhoppningsvis så får jag hämta ut mina nya gummi-hållare imon!
Fick sms om att posten hade dom nere på stan (får inte hämta ut där, måste vänta tills de kommer till konsum :P)
Så förhoppningsvis får jag lite mer gjort imon



Slänger upp en liten bild på växellådsfästet monterat.





Bild









Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Jockek skrev:

Bilen vart relativt stum (utan stötdämpare),och i ganska bra höjd men behövs kapas ett eller ett par varv!
Men för att vara original så var höjde inte helt fyskam!
När vi monterat fjädrarna på bakaxeln så sänkte vi ner bilen på backen och för första gången på över 12 månader så står bilen på alla fyra hjulen!! YEES!

Bilen ska sänkas lite till runt om! Sitter sänkfjädrar till amazon fram, men de sänker inte tillräckligt...
och bak så blir det att kapa merca fjädrarna lite med..



Jag har lite emot kapade fjädrar, så jag rekomenderar att prata med sellholm,så att du kan få tag på fjädrar som är anpassade för din bil.
Alt kolla in denna tråden...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38368
där finns det solklara budget alternativet!

When you know, what fits.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
lindgren skrev:
Jag har lite emot kapade fjädrar, så jag rekomenderar att prata med sellholm,så att du kan få tag på fjädrar som är anpassade för din bil.
Alt kolla in denna tråden...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38368
där finns det solklara budget alternativet!

When you know, what fits.


Jag är igentligen emot det med, vill helst inte göra det.
Men bak tror jag inte det gör så mycket då fjädern träs upp på ett genomslagsgummi som är ganska långt.
Så det blir nog stabilt. Annars har jag funderat på merca sänkfjädrar, men tror inte det finns några
i den längden jag vill ha dem i + att jag vet inte rikigt sjäv än vilken exakt läng jag vill ha.

Ska upp till verkstan nu och börja jobba lite. Ska försöka få fast gummihållarna till fjädertallrikarna på bakaxeln idag!


Tack för tipset!





Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Kapade fjädrar är det i mina ögon inget fel på så länge fjädrarna är rätt för bilen med rätt fjäderkonstant, det kan ju tex fungera ypperligt med kapade merca-fjädrar. Men kapade originalfjädrar är ju aja-baja.

Trevlig bil! Fast det är ju bakvänt med BMW-motor i en Volvo.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Niklas Rosell skrev:
Kapade fjädrar är det i mina ögon inget fel på så länge fjädrarna är rätt för bilen med rätt fjäderkonstant, det kan ju tex fungera ypperligt med kapade merca-fjädrar. Men kapade originalfjädrar är ju aja-baja.

Trevlig bil! Fast det är ju bakvänt med BMW-motor i en Volvo.

Tackar! Kul att du gillar mitt projekt

Rätt hjärt i rätt bil... eller?


om jag kapar merca fjädern så är det nog ingen fara, då fjädern är relativt hård och den ligger bra
i fjädertornet med ett genomslagssgummi som centrerar fjädern. Så det funkar nog ok med kapat





Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -67 6cyl TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (100250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande