Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf Memphis 16v | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (92805 totalt) |
Trot eller ej. Tråkigt var ordet, men om du tittar på en bild lite längre upp (5: februari) ser du hur det ser ut innan en massa 5-56 och honingen. Och som sagt det ser bara konstigt ut men det är inget som man kan känna. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Nu känns det verkligen som man kliver framåt med stormsteg! Vevaxeln på plats med nya fina lager och kolvarna också på plats, bara det känns ju som att man är halvfärdig. Oljefilterhållaren sitter där den ska, med nya skruv och ny packning. Den främre packboxen är på plats också. Det som tar tid är alla dessa ventiler, putsa och rengöra.
Nya fina lager på plats. Vevaxeln på plats åtdragen med rätt moment. om ni tittar ordentligt (vid cylindern längst ner på bilden) kan ni se att jag glömde oljesprutarna som sitter under kolvarna. Men det är ordnat nu. Lite jobbigt var det att sätta dit dom efter vevaxeln men det var ju tur att jag kom ihåg det överhuvudtaget. Kolv med nya kolvringar redo för montering . Kolvarna på plats, blankt och fint. oljefilterhållaren: med nya fina, blanka, skruv. En skitig ventil. Det är något beläggning på den, men det tar "jag" bort med våtslippapper. En rengjord ventil, mycket trevligare och titta på. "Bara" 15 kvar . Hejs! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Ja monteringen har stått stilla ett tag nu pga ett lite problem med mellanaxeln. Fast det va ju egentligen efter operationen jag såg det som ett problem då jag inte hade för avsikt att byta dessa lager från första början. Men glad är jag att jag gjorde det för nu glappar inte mellanaxel någonting och den kommer garanterat hålla sig på sin plats många tusen mil. Nu ska ju dessutom oljebytena ske lite mer regelbundet och på korrekt sätt. Bra gick det ju också, inge problem egentligen bara man tog det lugnt och och var noggrann när de nya lagrena skulle brotchas in mot axeln. Här kommer lite bilder på hela operationen.
Yttre axellagret. Man kan se att det är lite naggat i kanten. Inre lagret, en större bit fattas, i övrigt helt. Efter att jag tagit loss det inre lagret kunde jag pilla bort det innerskiktet. Tur man bytte det iaf då, hade ju egentligen bara planerat att byta det yttre. Det nya inre på plats. Mycket finare än det gamla. Oljehålet på rätt ställe också, tillochmed mer mitt över än orginalet. Yttre lagret på plats. lättaste momentet för dagen. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Bitarna börjar falla på plats. Alltid kul när allting går som planerat och bitarna passar som dom ska. Idag har den bakre packboxen åkt på, apparataxeln är på plats likaså vevhusventilationen.
Vevhusventilationen på plats med nya packningar och skruv. Packboxen på plats. Vart lite trångt mellan stativet och motorn men det gick att lirka på plats Motorn i sin helhet som den ser ut nu. Apparataxeln på plats med nya packningar utåt också. Men nu vet jag inte om jag kan göra så mycket mer förens toppen är på plats, så det blir nästa grej att få ordning på den. Måste även titta över vattenpumpen och se att den är funkis ordentligt. Har även planer på någon typ av skvalpplåt-variant i oljetråget, men jag kommer nog vänta med det. Måste tänka ut vad som händer i oljetråget först och hur en bra lösning skulle kunna se ut. Har ju ett extra tråg löst som jag skulle kunna provbygga på om jag kommer på något. Hejs! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Har bland annat tittat över vattenpumpen idag. Och det blev ju inte så bra. Hade av 6 av 8 skruv när jag skulle ha loss lagerhuset från själv pumphuset. Så jag tänkte, "vattenpumpen är ju ganska viktigt, lika bra att köpa en ny." Så en ny får det bli, åker in och köper en imorgon. Toppen kanske blir något helare senare i kväll också, ventilerna börjar se ganska bra ut nu allihopa.
Här kommer lite bilder på hela eländet: 2/8 poäng = riks-IG Vattenpumpen i delar Hejs! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Jo det blir inte alltid som man tänkt, men nu är toppen i ett stycke. Har bytt ventiltätningar, återmonterat knaster, herregud vad pillrigt och så är kamaxlarna på plats också. Ser riktigt trevligt ut, nu ska bara motorn nollas först innan det monteras. Och så ska jag ju hämta vattenpumpen idag också är det tänkt.
Ny och gammal tätning Ventilerna börjar falla på plats Min sorterade lilla ask med alla rörliga delar till toppen börjar bli tom. Alla pinnbultar på plats, ser ut lite som en spikmatta eller något. Kamaxlarna på plats sent igårkväll. Mycket trevlig syn. En liten bonusbild jag tog när jag var ute och körde med bilen. En milstolpe, eller ska man säga 21 tusen milstolpar Hejs! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Ja nu skulle man kunna säga att hela motorn mekaniskt är färdig. Toppen är på plats, och dragen, samt oljepumpen och oljetråget. Har även detaljmålat locket som sitter precis ovanför oljepumpen.
Locket skissat så jag vet vart färgen skall vara. Så blev resultatet efter tre målningar. Nya topplockspackningen på plats, snyggt med röda ränder på, men det kommer ju inte synas tyvärr. Toppen på plats och dragen med rätt moment. Fick ta i ordentligt sista biten, jag som är klen antagligen Toppen och blocket nollade och hålls här på plats med en rem. Den ska givetvis bytas till en sprillans ny innan motorn startas. oljepumpen på plats, blank och fin och snurrar med lätthet. Oljetråget med packning på direkt efter bilden tagen. Ventilkåpan på plats också, så nu är motorn i princip helt tät igen. Man kan även se oljelocket på sin rätta plats. En mysig liten detalj tyckte jag. En annan detalj är pappa uppe i hörnet, han hjälpte mig med monteringen och ville givetvis inte missa "ögonblicket". Så det var det med det, nu väntar vattenpumpen som skall hämtas imorgon, kom inte i tisdags som det var tänkt . Känns skönt att motorn faktiskt ser ut som en motor nu. Ha det bra allihopen, nu skall jag äta säsongens första grillade köttbit. Hejs! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Ny vattenpump, blank och fin på plats. Samt oljekylaren och vattenröret som går halvvägs runt motorn likaså. Alla slangar som går därimellan sitter fast med slangklämmor också. Blev "vanliga" men jag hade tänkt rostfria eller dyl. men dom jag kunde hitta lokalt vart alldeles för dyra för det.
Nya vattenpumpen, följde med packningar till den också. Har nu tre uppsättningar av dom . oljekylaren stålborstat och rengjord med thinner och klar för målning. Utgångsläget. oljekylaren på plats med en slang lösmonterat till vattenanslutningen till toppen och vattenpumpen. Vattenröret på palts och alla slangklämmor sitter nu fast. Växellådan har också börjat få sig en omgång. Här är den ordentligt rengjord med diesel, roterande stålborste, avffetningsmedel, ja typ massa grejer. Den var helt svart förut täckt med en "oljefilt". Nya packboxar och tätningar är inköpta och jag ska även leta reda på ett nytt spakställ så växlingarna blir så precisa som möjligt. Lär väll bli av eftermarknadstyp. Jag har sagt att jag inte ska öppna upp den, men det har sagts förut om några grejer innan också som slutat i delar, så vi får se hur det blir med den biten. Just nu håller jag på med diverse motorfästen och generatorfästet. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
|
||||
Ja arbete med växellådan fortsätter. Några delar har man fått loss och några delar har lämnat ett klink/skrammel-ljud efter sig när dom tagits bort , ingen fara . Det kommer att ordna sig bara jag får isär de olika delarna från varandra. Just nu går inte det, säger bara *klonk* så fort jag ska dra isär dom. Antar att det någon växel i som ska ur först. Får leta på Internet om hur man demonterar. Eller det kanske är någon här som vet hur man får isär en 2Y 5-vxl 020-låda.
En ny kamrem har införskaffats också, så nu ska den på plats och plastkåporna som skyddar denne, sen är den sidan av motorn nästan helt färdig. Kollade vad plastkåporna skulle kosta nya på VAG: 206+260 för två kåpor. Inte alls så dyrt som jag trodde men helt klart ovärt! Växellådslocket som sitter precis i slutet av växellådan inköptes nytt... ...av den anledningen att det var hål i det som satt där nu. Ganska svårt att se, det enda som avslöjade det var att det rann olja "genom" metallen. Mycket mystiskt till en början. Några nya packningar som ska sättas på plats i lådan. Några orginal, några köpta på andra ställen. Diverse fästen och växellådsdelar. Växellådans bakre del borta och några kugghjul för den delen också. Pusselbitar! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Denna sida har jag haft mycket hjälp av, här finns det mesta för hur man mekar med 020 lådor. Det krävs ju lite special verktyg för en del saker. Jag lejde bort jobbet sist, men nästa gång blir det nog att skaffa lite verktyg så gör man det själv istället. Länk: http://www.brokevw.com/ Lycka till! /Johan _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Kom på en del saker till när vi snackar 020 lådor. När du endå har upp lådan, se till att byta nitarna som håller ihop diffen och kronhjulet. I de flesta rasde lådor jag sett (eller rasat själv), är det en nit som har lossat och skapat hål där det inte skall vara hål..... Bultar finns att köpa på VAG och kostar runt 800kr tror jag, men det är det värt. Gör du detta så kommer lådan att hålla bra mycket bättre.
Ett annat bra tips om du kommer att sänka bilen (och speciellt om du vill ha lite roligre camber också), är att ta bort drivknutarna från drivaxeln och ta bort de konkava brickorna som ligger där. Vad som oftast kan hända (med sänkt bil och roliga hjulvinklar) är att knutarna kan bottna och då trycker de in medbringarna, vilket gör att packboxen trycks ut och vips har du växellåds olja i knuten, inte bra....... Been there, done that... Se till att ha en glidhammare bara, så går rätt lätt och fort att ta bort drivknutarna, tex en sån här: http://www.biltema.se/products/produ tillsammans med en sån här: http://www.biltema.se/products/produ Går liksom hundra gången lättare med dessa...... En annnan ovärderlig sida för oss VW chaufförer är denna (fattigmans ETKA, synd bara att man inte kan söka på delar eller art nummer): www.vagcat.com Bara att regga sig och så kan man få sprängskisser och ART nummer på alla delar, mycket smidigare när man skall beställa delar om man har VAG nummret på saken man skall ha. Keep up the good work! /Mvh Johan Ps Hmm, det känns som det är dags att jag borde lägga upp en tråd om min bil också, man blev ju lite inspirerad nu.... Ds _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
oj oj oj, tack för all informationen och tipsen. Alltid kul och bra när man kan lära av andras misstag och erfarenheter
men ...
...om man inte får pilla själv så lär man sig ju inget heller. Länkarna var ju jättebra! Ska lusläsa dom senare. Och dom konkreta växellådstipsen ska jag helt klart tänka över. Alltid kul när man kan förnya det som varit bra från början. Om jag inte minns helt fel har denna motor gått ca 23k mil. Så en ordentlig renovering är ju på sin plats både här och där.
Gör det, man kan aldrig få för mycket Golf. Tack än en gång för tipsen, känns som jag fått lite mer självförtroende angående växellådor nu. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Jaha, då var själva operationen igång. Äntligen! Körde ut bilen tillsammans med en kompis idag till ett garage med lite mer plats för själva motorbytet. "Men vänta nu" tänker ni, "är växellådan klar", nej det är den inte men jag bestämde mej för att köra med den som sitter där nu. Alltså köra med en vanlig CL-låda för att kunna få iordning GTi-lådan i lugn och ro. Utan någon stress.
Så här är det planerat: Dag 1. Få ut den gammla motorn Dag 2/3. Städa iordning och göra rent i motorrummet. Dag 4/5. Få dit 16v motorn Dag 5/6. Montera runtomkringgrejer, tex, insug och bränsleledningar. Får se hur det går med det, verkar dock som en ganska bra tidsplan. Även fast jag ligger lite efter redan. Var dåligt påläst om hur man hade isär avgasgrenröret och sen glömde jag ta med verktyg för att få bort drivaxlarna. Men det är sånt som kommer ordnas ganska snabbt när jag opererar nästa gång. Här kommer lite bilder på dagens verk. Hur hamnade den där inne... ... efter att jag insett att vändradien var alldeles för snål, fick vi ta till den gamla åka-på-McDonalds-brickor-under-bakhjulet-tricket. Sen var det dax att tömma motorn på vattnet. Gick ju bra till en början men det blev panik med hinken några gånger till när några andra slangar monterades bort . Plockat bort en del. Bland annat förgasaren. De flesta sladdarna uppmärkta och borttagna. och shit va många sladdar, såg inte så mycket ut till en början, men nu har man ju sammlat alla på ett ställe. Tror att det blir en del då det en sån där Mono-Jet förgasare. Jag kopplar loss växellänkaget på ett så bra sätt som möjligt för att det inta ska vara ivägen och gå sönder när motorn väl hoppar ur . Diverse delar som tillhör 90-hästarsmotorn. Hejs! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Dag 1: (kompliteringsdag) = Mer bilder från motorbytet. Nu är hjärtat urplockat samt hjärnan och ryggrad. Håll till godo med bilderna.
Vattenkylaren plockades ur för att få lite mer plats. Kommer sätta dit en kylare från en VW-diesel istället senare. En motorfästemutter som behövde lite övertalning med hjälp av ett gammalt avgasrör och en stark kompis. Hjärtat på väg ut... ... Och det önskades genast lite högre takhöjd i garaget. Men men, det ordnade sig till slut. Gott om plats för lite nyare grejer. Ska göra så rent jag kan innan jag slänger ner nya motorn. Balken under batteriet ser inte så kul ut . Här snackar vi seriös lättning. Skulle gissa på någonstans mellan 100-150 kg som plockats bort. Hjärna och ryggrad på golvet. En bonusbild skulle man ju kunna kalla det. Har gjort färdigt motorns framsida då det är lite klurigt att komma åt där när den är på plats. Bara generatorn och kilrem som ska på plats härifrån sett. Hejs! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Det blir bra det här och jag är impad över din energi!
För att det ska gå lättare när du monterar den nya motorn så kan du enkelt skruva bort den delen av fronten som lamporna sitter i. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Har sett att vissa gör det, ganska smart. Då kan man ju köra motorn rakt in framifrån i princip. Jag löste problemet genom att ta ner bilen från pallbockarna . Lite hemmarbete har det blivit under förmiddagen. Insuget har fått tebaks sina insprutarinsatser. Vet inte varför jag inte gjort det tidigare, var ett ganska lätt jobb. Tog totalt 40 min. Här kommer lite bilder. Dagens uppgift. Fritt från insatser. Så här såg hela paket ut innan dom skrövs fast. Inoljad tätring och låslack i gängorna, fast det inte syns. Blankt, fint, och vitt Eftermiddagens kommande arbete kommer uppdateras senare ikväll, kanske. Hejs! _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Jo det var länge sen. Hade sönder två sånna plasthylsor när jag tog bort spridarna så jag tänkte jag skulle köpa nya. Vart inte så fasligt dyrt vad jag kommer ihåg, eller så köpte jag så mycket just då så den kostnaden försvann i mängden
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf Memphis 16v | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (92805 totalt) |