Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 -93 "svarta ormen"
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (44905 totalt)
hexxon
Växjö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



beepbeep skrev:
Fortsätter min monolog här.

En omgång SAAB-turbo spridare från skroten senare (26% större än orginal) och ett Biltema-filter senare så går bilen numera på E85. Den började naturligtvis hacka och släcka stift vidd full laddtryck och efter mycket huvudkliande bytte jag stift till vanliga NGK kopparstift som knackades ner till 0.5 mm och nu går den rent och fint även vid 1.4 bar. Den slurpar i sig en hel del bränsle dock. Som lägst kommer man ner till cca. 1.15L/milen. Jag intalar mig ändå att den går liiite billigare per mil med nuvarande etanolpris.

Startar gör den också! Som lägst startade den vid -6 grader. Dock är kallstartsuppfettingskurva (vilket långt ord!) lite knasig så den startar lättare vid -6 än vid +2 grader. Fullgaslambda ökade en aning från 0.73 till 0.85 på E85 (spridarna är fortf. lite för små) men inga spikningar förekommer. Detta motsvarar 12.2 i vid bensindrift så jag intalar mig att den går tillräckligt fett på E85 ändå.

Det börjar bli bra skjuts i kärran nu...synd att den väger bly.


Kallstartsanrikningskurva för E85 är inte på långa vägar linjär mot samma funktion för en motor som går på bensin, därför får du dessa märkligheter.

Att köra din motor på 12.2 på E85 med dessa effektuttag bör inte vara några större konstigheter.

_________________
Patrik Eklund

POWER by Cosworth
"Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
[quote="hexxon"]
beepbeep skrev:


Kallstartsanrikningskurva för E85 är inte på långa vägar linjär mot samma funktion för en motor som går på bensin, därför får du dessa märkligheter.

Att köra din motor på 12.2 på E85 med dessa effektuttag bör inte vara några större konstigheter.


Tjohoo! Äntligen någon som kommenterar i min monologtråd!

Har du någon hum om hur kallstartsanrikning bör se ut för E85 jämfört med bensin? Jag har nämligen inte haft möjlighet att kolla i SAAB:s Trionic-tabeller och det vore himla kul att slippa slira på kopplingen på kalla morgnar tills motorn har blivit ljummen

Angående AFR på E85, det är egentligen inte 12.2:1 utan snarare 8.3:1 på Etanol (E85 har 9.76:1 som stochiometrisk AFR) men det ska motsvara 12.2 om man skulle köra på bensin....vilket är enligt min mening tillräckligt "fett", åtminstone med tanke på att etanol kyler bättre och är mer spikresistent.

Men i och med att man såsar i en hel del mer "vätska" i cylindrarna än vid bensindrift....vätska som dessutom har tre gånger högre förångningsenergi verkar det behövas betydligt mer fjong i gnistan för att antända blandningen. Jag har aldrig varit med om att behöva knacka ner stiften lika mycket.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Jag följer din monolog slaviskt. Har liknande planer för min bruksbil så alla misstag du gör antecknas, även det du gör rätt

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
OK, jag har haft proböem med KLONK KLONK i framvagnen sen jag bytte till 17-tumsfälgar med två varv med eltejp runt (som ska föreställa däck).

Efter mycket om och men fick jag för mig att problemet måste vara topplagringar (då folk på Nordic Audi säger det). Sagt och gjort, jag spenderade en hel dag i kyla för att plocka topplagringar från en annan bil på skroten (då jag är för snål för att köpa nya). Tips: det går att plocka ut topplagringar om man trycker ihop fjädrar med fjäderspännare men det går inte att återmontera då dom lätt går isär.

Jag passade på att renovera lagringar jag hämtade på skroten hela vägen...i det här fallet plockade jag isär topplagringen, pillade ut alla kulor, gjorde rent lagerbanor, packade om allt med fett och satte tillbaka.

Sen insåg jag att man måste plocka ner hela fjäderbenet för att pilla in topplagringar. Shit! När jag redan gjorde detta tyckte jag att man lika gärna kunde byta dämpare...så jag köpte A100 gasdämpare på Biltema (400:- styck) och en länkarm då jag pajade gummihylsan på gamla.

Efter massa svärande och bankande låg fjäderbenet nere. När jag plockade av fjädern insåg jag två saker:

1. Topplagringen var frisk, inga fel på den.
2. S4 V8 dämpare som satt i mina fjäderben hade pistong som var betydligt tjockare än Biltemas dämpare och verkade fungera hur fint som helst. Den var inte glapp och kändes frisk.

Jahapp....då var det bara att bulta allt tillbaka igen. När jag redan höll på passade jag på att byta länkarmen. När jag plockade av den från hämnkrängaren insåg jag att det var antagligen den som glappade. Gummihylsan som håller i kränghämmaren har separerat helt från aluminiumhylsan.

Jag hann bara bulta dit den på ena sidan men klonket är helt borta på den sidan nu.

Så jag har köpt nya dämpare i onödan (som dessutom verkar vara klenare), spenderat 200:- och massa tid på att plocka nya topplagringar på skroten, plockat ner hela fjäderbenet i onödan osv. när enda som behövdes bytas var en sketen länkarm.

Så tips för folk med C4 Audi:

Klonkar det i framvagnen, börja med att byta länkarmar. Dom kostar 400:- styck på Biltema. Det är grisjobb att plocka ner hela fjäderbenet och ännu mer så när man inser att topplagringar faktiskt är friska.
Dämpare kan faktiskt bytas utan att plocka ner fjäderbenet (genom att plocka bort gummibussningen) och länkarmen byts lätt underifrån.

Länk här:
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1170&strCar . . . .

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Jag har kört saab 900 S konverterad till etanol ett par vintrar och jag har satt dit en extra kallstartsspridare som jag kan aktivera (genom att sätta dit kabel) från motorrummet och den ger extra bränsle när startmotorn går. Det har gjort att det blivit mycket lättare att starta på vintern, jag behöver nästan aldrig hålla på med stargas numera
Men glömmer man koppla bort spridaren och ska starta med motorn varm så drunknar den fullständigt.

Det är ju ett tips du kan testa, extra kallstartsspridare alltså.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Karl V skrev:
Jag har kört saab 900 S konverterad till etanol ett par vintrar och jag har satt dit en extra kallstartsspridare som jag kan aktivera (genom att sätta dit kabel) från motorrummet och den ger extra bränsle när startmotorn går. Det har gjort att det blivit mycket lättare att starta på vintern, jag behöver nästan aldrig hålla på med stargas numera
Men glömmer man koppla bort spridaren och ska starta med motorn varm så drunknar den fullständigt.

Det är ju ett tips du kan testa, extra kallstartsspridare alltså.


Hej!

Jag har faktiskt också en SAAB 900S -90 som jag kör på etanol och den behöver ingen kallstartsspridare. Den startar ner till +6 grader, längre ner än så räcker det med liten skvätt vanölig bensin för att den ska starta i alla väderlek.

I Audis fall är det troligtvis så att kallstartsanrikning leanar ut kraftfullt över 10 grader så kontentan är att bilen är lika svårstartad vid -2 grader som vid +10 grader. Iofs. är mina spridare lite för små. Dom är bara 26% större men det skulle behövas cca. 40% större. Lambdan är korrekt ändå...lambdasensorn reglerar vid halvgas och min chipp går så pass gris-fett på fullgas att man når 12.8 i AFR på E85 trotts lite för små spridare.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
800Nm
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 13



oj så mycket onödigt jobb med framvagnen. Stackare. Det är när sånt där inträffar som man ångrar att man inte håller sig till en enda bilmodell hela livet. Men å andra sidan hur kul är det att aldrig byta... Läste på ett annat forum att ett "audi-mappare" la på 200% extra E85 första 30 motorvarven efter kallstart sen samma upprikning som bensin. Vet själv att det behövs väldigt mycke bränsle vid kallstart med E85 (har en BMW 635turbo som du kollat med bredbandslambda).

_________________
Mattias Nilsson
BMW e30 m50turbo
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Jag hade stora problem med belägg som helt sonika åkte ur oket och vid ett tillfälle gjorde en ganska stor rispa i fälgen.



Jag var helt övertygad att det fanns hjälpfjädrar som höll dom på plats men någon ingenjör på Audi har fått för sig att dubbelhäftande tejp var bättre grejer (nej, jag skämtar inte. Jag åkte till VAG och öppnade en förpackning med nya belägg, utåt-belägg hade stickig yta vars mening är att hålla dessa på plats).

I och med att jag gjorde mina belägg rena efter "flytten" och att nya kostar 2600:- på VAG fick jag göra dom rena igen från all kopparfett (som jag i min enfald smetade på) och applicera dubbelhäftande tejp på baksidan. Det verkar funka!




Jag passade på att installera Biltema länkarmar på andra sidan också. Det var troligtvis fästet mot kränghämmaren som klonkade och priset är oslagbart!

Gamla länkarmar:



_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JBlom
Gävle
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34



Tack för tipset om länkarm på Biltema, dom är ju 1000:- billigare än Meca.
Behöver till min Audi 200 med S4 V8 ben.

När jag monterade mina klossar så trodde jag tejpen på baksidan var skrikdämpningsplatta.
Får nog klistra dit dom för säkerhetsskull.
På mina klossar sitter det en metallbygel upptill, är det inte så på dina?

_________________
Jonas Blom
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Jag tyckte att bilen inte riktigt gick som den skulle på senaste tiden. Den förde också massa Fast & Furious oljud när man far fram vilket var ytterst pinsamt. Efter att ha trycksatt hela insugskedjan hittade jag orsaken. Slangen lagades på ett proffesionellt sätt.

VAG vill ha 2400:- (!!) för slangen så jag funderar på att snickra ihop något med eftermarknadsslangar.



_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Alternativet där är ju helt sonika att du sätter en rörbit däremellan med en slangbit i varje ände och så svetsar på en bit rör som den tunnare slangen passar på.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Vag är helt sjukt dyra på slangar till s2an oxå.
Kolla om det finns något kitt till din bil med samco slangar. Man brukar kunna välja färg på dem så du slipper the fast and the furious blåa slangar.

Dessa kitt brukar ligga en smula över 2000:- och då får man alla tryckslangar som behövs till hela bilen.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Vag är helt sjukt dyra på slangar till s2an oxå.
Kolla om det finns något kitt till din bil med samco slangar. Man brukar kunna välja färg på dem så du slipper the fast and the furious blåa slangar.

Dessa kitt brukar ligga en smula över 2000:- och då får man alla tryckslangar som behövs till hela bilen.


om du behöver en beggad S2 slang finns en hos Artic Tuning för OK pengar. Jag ringde igår. Tyvärr passar den inte på S4:an.

När det kommer till slangen kommer jag att göra som Kristian sa. Jag ska kapa SAAB-tryckrör och pussla ihop något ifall jag inte kan hitta en beggagnad.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34



Är du hundra på att klistret är till för att hålla beläggen på plats?.

Jag har alltid monterat klistret itron om att det är som skrikplattor.
Det var vad jag fick lära mig, och på dom satt det oxå en metalllåsning på.

Inte så enkelt att du saknar låsningen?
kollade ngn sprängskiss på bromsoken?.

_________________
Andreas Nyström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
_Andrew_ skrev:
Är du hundra på att klistret är till för att hålla beläggen på plats?.

Jag har alltid monterat klistret itron om att det är som skrikplattor.
Det var vad jag fick lära mig, och på dom satt det oxå en metalllåsning på.

Inte så enkelt att du saknar låsningen?
kollade ngn sprängskiss på bromsoken?.


Hej!

Jag jämförde beläggen på S4 -94 (som har dessa bromsar orginal) och mina belägg. Orginalbelägg verkar ha ett hål längst ner som hakar i en pigg. Mina belägg (Pagid någonting) saknar denna helt och hållet. Jag saknade metallåsning när jag fick dessa belägg så nu har jag helt sonika limmat fast yttre belägg med superlim Det håller prima...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Att underhålla dessa bilar är ständig kamp mot komplexiteten och friska förnuftet. Jag överdriver inte när jag säger att det har gått cca. 100 arbetstimmar för att få järnsängen att fungera klanderfritt (om än med några kosmetiska fel).

Ta t.ex. det senaste "enkla" felet:

Elfläkten gick när jag stängde av bilen vilket drog ut batteriet. På en "vanlig" bil betyder det att fläktkontakten är dålig. Man köper den på skroten, skruvar in och *puff*, bilen är lagad.

På Audin blir allt betydligt svårare. Bilen har en motordriven viscofläkt och en elfläkt. Viscofläkten går snabbare ju varmare den blir. Elfläkten har tre (!) hastigheter som styrs beroende på vad bilen tycker. Hastighet 1 går när AC-n är på samt när knasiga "aftercooler-systemet" (som förtjänar egen essé) är igång. Hasighet 2 går när kylarvattnet är "lagom för varmt". Hastighet 3 går när kylarvattnet är "för varmt" samt när tryckgivaren i AC:n säger att trycket i kylmediet är för högt.

Bara elsystemet som styr elfläkten (trotts att vanlig viscofläkt finns) består av tre ballast-resistorer, två reläer, temperatursensor som triggar två utgångar beroende på temperatur (som i sin tur också innehåller elektronik).

Efter flera timmars läsning av elschemat, utbytt tempkontakt på kylaren (dyr!), utbyt glykol (då den rinner ut), test av ballastresistorer och aftercooler kontakten samt felsökning av reläer visade det sig att det var en av reläer som hade dålig kontakt.

Summa: cca. 5 timmar felsökning, en termokontakt utbytt i onödan, glykol utbytt i onödan och en relä á 19:- utbytt (egentliga orsaken till felet).

Nästa fel: oljetempmätare visar inget. På vanlig bil: byt kontakt för 59:- eller skruva tillbaka tråden. På Audin: Fösökt skruva tillbaka kabelskon. Skruven sitter fast. Hela plasten börjar spicka, kontakt börjar läcka olja. Köp kontakt för 400:-, hissa upp bilen. Skruva ur kontakt. Massa olja rinner ut. Inse att kontakten också håller fjädern/kolven som reglerar oljetryck. Skruva i nya kontakten och klura ut hur det hela satt. Fyll på olja.

Det har också kommit till min vetskap att bilen innehåller styranordning vars utväxling varierar med hastigheten. Tack och lov verkar den fungera.

Precis när jag trodde att allt är fixat och Motronicen är fri från alla felkoder kom gammalt problem tillbaka.

Det är 30 grader ute. Motronic har i sin oändliga visdom bestämt sig att luftmängd den får i sig i värmen är mindre och därmed höjt laddtrycket från vanliga (chippade) 1.2 bar till nästan 1.4 bar. Resultatet är att min ömt vårdade (och jävligt dyra) original tändanordning började misstända över 1.2 bar. Det är ett känt problem. Bilen var bland dom första på marknaden med coil-on-plug tändning och den räcker helt enkelt inte när laddtryck är 1.4 bar och man matar med massa etanol.

Skrattretande nog led gamla fördelarutrustade varianten av motorn aldrig av dessa problem.

Så nu är jag jävligt less på detta och tänker konvertera hela fanskapet till nyare spolar. Det har visat sig att nya 1.8T tändspolar ska ha bättre fjutt och att dessa passar mer eller mindre bolt-on (yeah right). Så nu är fem stycken "06B 905 115R" spolar inhandlade och jag väntar på att VAG ska skinna mig på kabelkontakter. Dessa spolar har integrerade ignitorer så jag kan förhoppningsvis riva gamla separata ignitorer också.

Nu blir det sånna här:


Efter det blir det nog slut med motorfix för ett tag (yeah right).

också, min bakre diff har börjat småläcka. Den innehåler en manuellt låsbar diff (som styrs av en skrattretande mängd Audi-idiotisk elektronik och kopplas ur över 15km/h). Istället för att plocka ner fanskapet och försöka täta om den (och betala VAG gud vet hur mycket för tätningar) köpte jag en läckfri V8 diff som innehåller en riktig Torsen diff. Den ska monteras in istället och "minidatorn" + all kablage som går till gamla diffen ska rivas ut. Sen (om jag någonsin blir klar med allt finlir) ska jag skaffa en till V8 diff och montera Torsen-klumpen bakom framhjulen också. Då blir det Torsen "runt om". Ska bli kul att se hur mycket mer schizofren handling vid hjulsläpp man kan få med tre Torsen-diffar man kan få!


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
För skojs skull, lista över alla skitprylar som byttes ut (och kostade som halva bilen).
Hoppas tjejen aldrig får syn på denna tråd.

1. Främre fjäderben, ok och belägg.
2. bromsrör och bromsslang fram
3. belägg bak.
4. länkarmar, P-ändor och styrled fram.
5. däck och fälgar.
6. kylare
7. skärm + lackning (vänster fram)
8. lampor i instrumentpanelen
9. Chip i styrboxen
10. AC-gas + olja
11. Kylar termokontakt
12. Dragspel-slang till intercoolern
13. Gummislang från turbon
14. Luftmängdmätaren + luftfilter
15. Soppafilter
16. Alla fem bränslespridare
17. Avgas-klämmor
18. Diffolja, växellådsolja, motorolja (gud vet hur många gånger)
19. Oljetempgivare
20. Baklykta
21. Kamrem + vattenpump + löprulle (gamla ägaren).
22. Framlykta vänster fram (varför alltid vänstersida på allt karosskit??)
23. Fixa bucklan under dörren (vänster fram naturligtvis)
24. Servo "bomben" - tryckakkumulator.
25. Hjulinställning

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



På något vis känns Saaben betydligt mer prisvärd.
Men Audin måste ha varit state-of-the-art när den kom, precis som alla nya bilar innan de blir gamla.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Jupps, men som med allt som var "state of the art" när det kom finns det massa lösningar som inte riktigt var färdigutvecklade. (= pill att få det tillbaka till fungerande skick)

Nu är den i alla fall så gott som klar. Tyvärr är banambitioner för Audin lagda på is. SAAB:en får tjänstgöra på banan (och IKEA, då man får plats med mer i den ) och Audin får tjejen köra.

Handen på hjärtat är S4:an en utsökt långfärdsvagn med fantastik komfort. Tyst, säker och faktiskt ganska kvick. Efter all underhåll känns det som att det vore ganska dumt att göra sig av med den.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



beepbeep skrev:
Så nu är jag jävligt less på detta och tänker konvertera hela fanskapet till nyare spolar. Det har visat sig att nya 1.8T tändspolar ska ha bättre fjutt och att dessa passar mer eller mindre bolt-on (yeah right). Så nu är fem stycken "06B 905 115R" spolar inhandlade och jag väntar på att VAG ska skinna mig på kabelkontakter. Dessa spolar har integrerade ignitorer så jag kan förhoppningsvis riva gamla separata ignitorer också.

Vågar man fråga priset på spolarna?
Ignitor=Tändmodul typ bosch?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
super7 skrev:

Vågar man fråga priset på spolarna?
Ignitor=Tändmodul typ bosch?


468:- styck på VAG,
395:- styck på Mekonomen

Dom sticker titt som tätt på 1.8T bilar så dom finns på hyllan på varenda VAG verkstad. Se till att du köper den med "R" på slutet. Dom har haft olika revisioner på tändspolar och nu är alla bytta till "R" som ska vara bästa och senaste.

Ignitorer = tändmodul, japp. Det är spole + tändmodul i en enda stav. Man tillsätter bara +12V och tändsignal till den så blir det gnista.

Gamla såg så här ut:


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 -93 "svarta ormen"
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (44905 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande