Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB Tourer -70
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (33231 totalt)
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Här kommer lite bilder:

Peugeot till vänster och MG till höger.



Peugeot till vänster och MG till höger.



Här ser man skillnaden i hålbilden. Peugeotskivan ligger överst.



Peugeotskivan har för stort centrumhål för att centrera ordentligt på MG-hubben. Det visade sig att ett 3" avgasrör passade perfekt för att fixa detta. Rörstumpen inhandlades för 80:- på feltema.



Centreringsringen på plats.







För att flytta in skivan och på sätt få lite bättre med plats mellan oket och fälgen tillverkades spacers. Jag har flyttat in skivan ca 5 mm. Praktiskt nog hade Bahco en hålsåg på precis 76 mm



Skivan på plats. Skruvhålen i skivan borras upp till 12 mm för att linjera med hålen i hubben.



Här de båda oken. Avståndet mellan fästhålen är 3" på volvooket och 3 1/4" på MGoket.





Skillnad i storlek mellan beläggen.



Fästhålen på Volvooken gängades med 1/2" UNF. I hålen drog jag sedan i skruvar som kapades jämns med okets fästöron. Skruvstumparna som blev kvar i hålen säkrades med en svetsloppa. Nu kunde jag borra upp nya hål.





Mellan ok och fästet på spindeln sitter en 3 mm bricka. Detta för att flytta in oket så att det ska bli lite bättre med plats mellan ok och fälg.



Lite svårt att se men luftningsnippeln som sitter mitt på oket kommer ganska nära ekrarna. En kortare luftningsnippel skulle lösa detta men jag har inte hittat någon M7-nippel som är kortare än 28 mm.



//Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



PerS skrev:
Skruvhålen i skivan borras upp till 12 mm för att linjera med hålen i hubben.


Här de båda oken. Avståndet mellan fästhålen är 3" på volvooket och 3 1/4" på MGoket.


Är det samma diameter på skruvhålen i MG- och Peugeotskivorna? Behöver de borras upp bara för att linjera? Risk för obalans när fästhålen blir större och skivan inte centrerar exakt? Men det löser sig kanske med centreringsringen?

Hur mycket gods blir det kvar utanför fästhålen när oken är omborrade? Skulle det räcka att bara modifiera/flytta ett av hålen?

Kul att det finns billigare alternativ än att köpa Wilwood-sats från Moss thumbs up
/ Peter

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Hej!

Det är inte samma diameter på skruvhålen och uppborrningen är för att hålen ska linjera. Skivan centreras m.h.a. centrumhålet.
Har inte mätt hur mycket gods det blir kvar men det skulle förmodligen räcka med att flytta bara det ena hålet. Om man tittar på bilden på volvooket ovan så är de befintliga hålen ca 12 mm och den förflyttning som ska göras är 1/4". D.v.s. den erforderliga förflyttningen är ungefär halva hålets diameter.

/Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Peter Svelenius skrev:
......Kul att det finns billigare alternativ än att köpa Wilwood-sats från Moss thumbs up
/ Peter


Prov Rally Design - £390 exc.VAT for samma kiten (tror jeg) som Moss selger uten bremsebelegg - http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=3983&osC . . . .

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Sonus, går Wilwood-kitet in bakom 14" ekerfälgar?

//Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Ja de sier så -
Citat:
Possible Wheelsize (Inches): 14


Men jeg har ikke spurt (inte frågat?) siden jeg bruker 15" knock offs

Snakket med Rally Design på telefonen i dag og de bekreftet at dette er det samme kitet som Moss selger - så her sparer du ca UK £100 når man inkludere bremseklosser som ikke/inte er med i Rally Designs kit

EDIT: tror ikke det går med 14" - her er hva Moss sier å sin nettside

Citat:
This kit can only be used with 15 Steel or Alloy wheels, original V8 wheels cannot be used due to lack of clearance.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



Moss har två olika Wilwood-bromskit. Det här som minst kräver 15"-fälg:
http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=12462 . . . .
och det här som fungerar med 14":
http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=11749 . . . .

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
ooops! Det sista var inte speciellt billigt!! För den pengen får man nästan Wilwood-kitet på Rallydesign och fyra 15"-fälgar http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=9103

Sonus! Vad väger dina knock offs? På några ställen har jag läst att de är väldigt lätta och på andra att de är väldigt tunga

/Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



De er veldig/mycket tunge - det er Miniator versjon med knock off nav fra Moss og Pirelli P6000. Skal se om jeg ikke kan få veid ett hjul.

Bestiller mest sannsynlig kitet fra Rally Design om noen dager da kan jeg melde tilbake om mine 14" eikefelger passer

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Hej!

Nu på morgonen var jag till bilprovningen i Lkpg för registreringsbesiktning och det gick vägen!! Blankt papper
Nu tänker jag använda bilen över sommaren som glassätarbil men har planer på att bygga vidare för att göra den mer svängvänlig. Håller på att kolla upp vad som krävs för att bli av med flexande ekerfälgarna. Till att börja med ska jag skaffa nya nav för plåtfälgar. Finns begagnade på firmor i England för nästan inga pengar. På dessa ska enligt uppgift lite äldre SAAB-fälgar (114,3x4) passa. Runt 1990 hade SAAB en 15" alu-fälg (Ronal Silver Spoke) som påminner om de klassiska minilitefälgarna. Har hittat ett antal uppsättningar sådana på blocket för rätt pengar. Äkta minilite är inte gratis!
Efter det ligger bakaxeln på tur. Håller på och letar runt på nätet och kommit fram till att en deDion-axel skulle vara trevligt men har inte börjat skissa ännu så jag vet inte riktigt vad det innebär.

_________________
Per Sjöberg
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
En liten uppdatering.
SAAB-fälgar är inhandlade och monterade! Härligt att slippa oballans och klonkande i slitna hubbar!
Jag har börjat samla prylar inför vinterns pyssel. Insug från en Suzuki GSXR-750 ligger på hyllan och väntar på ett nytt insprutningssystem.

_________________
Per Sjöberg
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Oj, länge sedan jag skrev något här!

MG'n har fått stå ganska mycket senaste året p.g.a. ombyggnad av hus. Det som hänt är att motorn har fått sej en omgång med planad och lätt portad topp, och nya Piper 285-kammar. Insuget och insprutning har kommit på plats. Har börjat mappa för att få den att gå tillräckligt bra för att klara en kontrollbesiktning. Kommer att ta hjälp med mappningen senare. Tyvärr så läcker bakre packboxen kring vevaxeln ganska mycket så motorn måste ur igen i vinter.

_________________
Per Sjöberg
Citera
Anders H
Luleå
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



PerS skrev:




oljefiltrets originalplacering hamnar väldigt nära det högra rambenet så ett originalfilter får inte plats. jag valde att flytta filtret för att kunna använda ett ordentligt filter.



vad har du för oljefilter hållare?
är in och ut på samma sida?

Anders

_________________
Tackar för all hjälp!

Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75
Ford Capri 2.0 -77
Volvo PV 544 -58

Tack för hjälpen!
www.mrtuning.se
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90


Trådstartare
Hej!

Det är från Mocal. Tror typen heter RFH1. In och ut på olika sidor.

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB Tourer -70
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (33231 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande