Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S70 2,5T -98
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (33420 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jaja så där lycklig kan man väl inte bli??

Men JAG HADE RÄTT om du vågar erkänna det
Du kommer falla djupare ner i träsket efter en banträff.
Sedan snackar du lite med Maicek och du kommer vara fast
Bilen ser mycket bättre ut nu i höjd och bromsarna verkade du ju nöjd med?
Kul att du uppgraderat med rätt saker till att börja med.

OUPS????
Ja glömde visst thumbs up
Du har ju nu kört din EGEN bil ett par dagar ........................... GRATTIS!!!!

Ps......jag är helt slut efter Bug Run helgen......Ds.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Lillen skrev:

Du kommer falla djupare ner i träsket efter en banträff.
Sedan snackar du lite med Maicek och du kommer vara fast



Tror du det



































_________________

--VVTS--
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
lite saker jag hade för mig på nationaldagen

fick tag på en otroligt duktig mekaniker.. han har jobbat några år på volvo med att plocka ut växellådor på S80 bilar och fettat in drivaxeln så 1an och backen går i som dom ska (en miss på fabriken), ett 50tal lådor plockade han in och ut medans han jobbade där thumbs up thumbs up




här håller vi på att frakta in bilen i garaget med hjälp av en dollyvagn.. ska förklara senare varför jag var tvungen att backa in bilen i garaget med dollyvagnen

fanns ingen låsning på dollyn så man kan backa.. (3axlar som viker sig åt olika håll, pust) tips: haka lös dollyn från den andra bilen och styr vagnen för hand med bilen på!




Här är det första verktyget som är bra att ha..
en motor lyft som håller kvar motorn på plats och gör den enkelt att höjja och sänka motorn medan man ska ut och in med lådan.




nästa verktyg är till för att trycka ihop och centrera tryckplattan vid montering..




och denna underlättar fint, när man ska in med lådan så man snabbt och enkelt får axeln rätt direkt..
missar man kan man få börja om några gånger innan man fått dit lådan.. tid och krångel sparande! thumbs up




plockar lös lite prylar innan vi hissar upp bilen..
batteriet och luftburken är borta så man kommer åt att skruva lös reglagen på växellådan.




buntband på kopplinsslangen och röret från lådan i högläge så det inte står och rinner bromsvätska..




sådärja nu är kopplingarna från växelspaken till lådan lös och bilen är snart redo att lyftas upp..




vi fixade en kedja senare så gängorna på lyften räckte till för att kunna sänka motorn tillräckligt långt ner..




buntband på styrväxeln så den ligger kvar i läge när vi ska ut med lådan..




alla bultar och stag är losade, nu drar vi ut axeln så vi kommer åt lådan..




..och där har vi lådan!!




där ligger paketet med bromsskivan & knutarna fint på golvet..




en domkraft under motor ramen så vi kan sänka den lungt och försiktigt efter vi lossat alla skruvar..




nu är ramen på golvet så vi kommer åt lådan..
och domkraften på lådan så vi kan försiktigt dra ut den när vi lossat på allt..




..där var lådan ute och orginal tryckplattan blottar sig fint..




R-lameller till kopplingen..




här ser ni verktyget som vi trycker ihop och centrerar min nya kraftigare tryckplatta med inför monteringen..




..och där var den på plats.




..dags att montera in min nya upgraderade låda.




YES! där var lådan på plats.. 3 personer en domkraft och en planka, en som höll koll på domkraften upp och ner. en annan som höll i lådan så den kommer på plats och mekanikern som kollade att den kom rätt samt skruvade dit skruvarna på lådan.




dit med knutarna och skivan, skruva fast motor ramen och dit med alla stag till lådan samt tillbaka med batteriet och luftburken.. sen var det klart!!


mvh
//Krister

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare


nån timma efter skruvningen på nationaldagen.. IT'S ALIVE!

inga dämpare fjädrar eller skivor på den fram än.. glidar fälgar 17tum bak och banåkar fälgar 16tum fram.




gjorde en ordentlig motortvätt efter skruvningen..




..kanske lite för ordentlig, efter 1km spottade och fräste den och gick på 3-4 cylindrar..
men inget som inte en burk 5-56 kunde fixa
lös med precis alla kontakter i hela motorrummet och spraya sen gick den fint igen thumbs up




nu är dämparna, fjädrarna och skivorna monterade fram.. besiktad och klar!
16tum banåkar fälgarna på nu.




riktigt nöjd med sänkningen, blev lagomt.. längre än sådär går inte på våra vägar uppe i norrland


ha en bra dag!

mvh
//Krister

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare


Fixat 14/6:

bytte motorolja och bränslefilter, forskade inte så mycket om oljor.. var mer intresserad av att få klar bilen så jag tog det dom hade hemma.
kanske inte spec värmetålig den där Castrol oljan men den var då inte billig så rätt bra kvallité på den är det nog, skulle tro att den håller bra kvallité lite fler mil än normalt.




passade på att putsa avgassystemet när bilen liks var upphissad


Ändrade planer 17/6:

inte hittat någon som hade tid att rikta 16tum fälgarna åt mig, går inte åka på dem nu så pass illa är dom.
så det blir att beställa ett par bättre 17tum gatdäck istället och åka på nu i början.
"Goodyear EAGLE-F1 GSD-3" har jag hört ska vara rätt bra, men har inga erfarenheter av dem.
inte bestämt mig än om det blir 225 el 215, men går ner i profil till 40. bor fortfarande i norrland så lägre profil kan jag nog glömma.


18/6:
åker på semester till nyköping.. bilen är i princip helt klar och redo för banåkning.

lite småfix ordnar jag i nyköping, förra personen som bytta låda åt mig la en kylarslang fel över växelreglaget på lådan, vi märkte det nu när vi plockade ut lådan, slangen var nästan helt sönder nött, men har en ny slang nu som jag ska byta. hoppas bara den håller 82mil ner till nyköping, men har annars slangen, kylarvätska och verktyg med mig så det blir till att meka på en parkering isåfall
Det fattades även en skruv till motorramen och en skruv till lådan som dom inte hade skruvat dit, akta er lite för vem ni låter byta låda åt er

ha en bra dag!

mvh
//Krister

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
bestämt mig nu.. det blir en uppsättning "Hankook VENTUS RS-2 Z212 215/40 ZR17 87Y" att testa åka med på bana samt gata (http://www.hankook.se/dack/z212.htm) beställer dem nu. nästa projekt blir att rikta 16tum fälgarna å köpa r-däck till dem.

Goodyear GSD3 däcken visade sig enbart säljas i förlåg belastningsindex för min familjeracer, och Goodyear Assymetric däcken fanns visst inte i 215 men i 235, länge varit sugen på att testa dem men den idén fick vi glömma, visade sig rent allmänt att 215/40-17 med minst 87w var lite besvärligare att hitta.

satt flera timmar häromnatten och läste på lite om däck, är lite mer uppdaterad nu men det var bara toppen av isberget
tror bestämt man skulle behövt en 4årig högskoleutbildning för att lära sig allt om banåkning, men tar det steg för steg och försöker unvika lära mig den hårda vägen

Sen blir det att finna en däckfirma här i nyköping som vill lägga på dem åt mig, ringde runt lite och ett ställe ville ha 1500kr för att lägga på dem, men bättre pris på andra ställen så kommer nog kanske undan med 800kr för 4däck med balansering, samma ställe hade en uppsättning Yokohama Parada att sälja mig till bra pris, men att köpa ett par bättre gatdäck lokalt kostar fortfarande minst 2000kr/st så skillnaden är fortfarande förstor jämfört med att beställa däcken online, och mycket däck kommer det att gå åt

Knutstorp 15juli hade jag tänkt testa uppgraderingen å grejer på..

vaxar bilen just nu för mindre luftmotstånd (dock helt övertygad om att det är mannen bakom ratten som kommer att sätta all begränsning, varken bilen eller utrustningen tills man blivit lite varm i kläderna )

mvh
//Krister

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Kul o läsa om en "riktig" bil ibland också!

Lycka till på Knutstorp.


/MVH Martin

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Härligt krister med update.
Jasså däck nu redan??
Bromsarna då , luftat dem??

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
Fixat 5/7:

Däcken har anlänt och är monterade å klar för banåka.. hittade ett ställe 1,5mil utanför Nyköping (oxelösund) som fixade montering, balansering och nya ventiler för 750kr,, inne i Nyköping skulle ingen lägga på dem åt mig för under 1400-1500kr.






Fixat 10/7:

Kylarslangen är nu bytt.. säkert iaf minst 4 dagar kvar innan banträffen men törs inte ge mig på att byta bromsvätskan el servo-oljan, skulle någon nippel gå sönder eller något annat gå snett hinner jag förmodligen inte fixa det innan helgen, så fixar det efter Knutstorp istället. inte allt för länge sedan jag bytte bromsvätskan så den ska nog vara skapligt bra skick iaf men dock orginal vätska.




och såhär ser alltså kylarslangen ut när man låtit någon mindre erfaren mekaniker byta låda åt mig, dom la den över växelreglaget på lådan istället för lite åt sidan där den egentligen ska vara. tur min duktiga mekaniker såg det nu när jag hade ut lådan igen annars hade det nog blivit en trevlig överraskning när slangen sprängts.


..Knutstorp till helgen!

Ha en bra dag!!

mvh
//Krister

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
Made skrev:
Lycka till på Knutstorp.

/MVH Martin


tackar tackar!

mvh
//Krister

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Syns på Knutan Krister
Kom till mig så ska du få en åktur i min bil så kommer du vilja bygga om din egen ännu mera sen

_________________

--VVTS--
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lycka till på banåkar premiären nu då!
Jag är avis för ja vill åxå åka lite mer.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
.. dags att uppdatera vad som händer och inte händer

har varit en hel del sömnlösa nätter på sistone men nu sover jag gott igen och förklaring kommer här nedan...




Knutstorp var otroligt skoj och alla upgraderade prylar och däck fungerade utmärkt thumbs up

skönast var nog Quaife diffen,, och Hankook Z212 R-S2 däcken fungerade mycket bra, men gatdäck är trots allt gatdäck oavsett vilket märke man köper. givetvis blev de lite hala efter ett antal varv med 26 grader i skuggan, däremot blev de aldrig farligt hala som det blev för stackarn i V70 bilen framför som körde på regummerade däck.. såg ut som en tvålkopp på hjul efter några varv, han körde in i depån och körde inge mer den dagen.
48 varv, 30lit soppa och ett STORT leende på läpparna blev den den dagen

taggad till tusen och det kröp i kroppen att måsta sitta och vänta till nästa banträff som skulle bli på Rudskogen.... men så kul skulle vi inte få det för detta hände..








en Peugeot 406 backade in i mig.. Och där stog min bil isärplockad i 1,5mån så någon Rudskogen blev det inte.
fick tillbaka bilen,, glad i hågen och hoppade in körde en sväng och den gick mycket segt och slött, visade sig att den vägrade ladda mer än 0,4bar såå det saknades väl sådär en 50 hästar

blev genast mycket orolig att något hänt med min mappning i styrboxen.. körde tillbaka nästa dag för backjobb och fick veta att det var 1,5veckas väntetid för en tid. åkte in 3-4 gånger till verkstaden innan dom hittade felet, 1,5mån till hade gått. det visade sig att dom hade monterat dit en trasig intercooler

glad i hågen igen tog jag bilen en sväng på fullt vinterföre som det var då,, den laddade mer än 0,4 dock utan nämnvärt fäste så jag tänkte att nu var det bara att fortsätta åka bana till våren. men så roligt skulle vi inte heller få det första asfalten fick jag klart för mig att den vägrade ladda mer än 0,6bar. tillbaka till verkstaden där dom hade påskledigt och inte hade tid att felsöka,, jag var mitt i en pågående flytt söderut som inte gick att senarelägga så det var bara att ta bilen och packa den full med flyttprylar och åka söderut.

väl nere så fixade jag en felsökning i nynäshamn vilket jag fick bekosta själv 3000kr, och några veckors väntan på tid. där fick jag reda på vad som var felet. min turbo var slut på därav laddtrycks förlusten, sedan var det läckage på slagen till min laddtrycksmätare och även wasegaten var nerställd till 0,75bar av någon konstig anledning, antingen har fjädern mattats eller så har någon mekaniker pillat nån gång.

jag behöver nog inte beskriva hur skönt det är att veta vad som är fel, det är aningen svårt att laga något som man inte vet vad som är felet

bilen laddade fullt innan påbackningen och körde 3mån på vinterföre efter det så jag tycker det är mycket knepigt att turbon ska bli helt slut på så fort, vad jag tror har hänt är att jag övervarvat turbon när jag kört med trasig intercooler i 200mil, hade ju ingen aning eller för den delen kunnat tro att dom skulle montera dit en trasig. blev ganska hårt kört efter som jag fick gasa mer eftersom bilen kändes heldöd med bara 0,4ladd.


nåja får man ju en anledning att uppgradera

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
köpte lite rostfritt metall för 380kr/kg











3tum vinklat med stora anslutningen, sportkat.

blev ingen racekat just för att jag misstänker att det blir ganska besvärlig att få upp värmen i den när man pendlar till jobbet osv, är trots allt en bruksbil med så det fick bli en 3tum sportkat istället.

blev även en adapter för att ansluta detta till min nuvarande rostfria sport avgassystem som är på 2,5tum. plånboken sa nej till att fortsätta med 3tum just nu, ligger även en turbo och väntar som jag ska hämta nu på tisdag.

tror iaf att det blir ganska bra, huvudsaken är ju att jag får flöde genom downpipen och katen så kanske det inte gör så mycket att jag bara har 2,5tum efter det. är ju iaf inte klar med uppgraderingen så nya mappningen får vänta och jag kommer ladda på lite försiktigt bara med min nuvarande mappning så får jag se vad den tycker om den nya större turbon.

kommer fara en sväng förbi Mantorp nu i slutet av månaden, dock blir det nog ingen körning eftersom jag saknar däck men man kan ju stå och dräggla lite medans de andra kör och försöka tigga till mig nån åktur

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



KUL Krister att du är på gång igen.
Nästa år kanske jag kan haka på dig på nån Volvoträff ju! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
köpte lite mer prylers, 415kr /kg





motorolja med guldflingor i !?




verkar inte vara många som innehar kunnskap om magnetvetiler, och inte jag heller för den delen.. än mindre Volvo själv. såå jag köpte båda två istället

inbillar mig att den till V70R väger några gram mer, blir iaf jag som får testa det där och sedan kan jag svara på frågor från andra lär nog bli så att man får koppla bort dem och köra mekanisk styrning istället.




packning mellan turbo och grenrör.. fanns då inte att köpa någon packning mellan downpipe och turbo på volvo, packnings fritt eller får jag leta packning någon annan stans




bultar mellan turbo/grenrör och downpipe.. dom "råkade" missa att ta hem den 7e muttern men kommer på Tisdag.

Rompa hade visst några bättre muttrar åt mig men de andra var ingen större kostnad så dom får ligga hemma på lager.

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



oj har du eld i baken?
Händer mer än på ett helt år nu.
Det liksom kommer i omgångar?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
Lillen skrev:
Nästa år kanske jag kan haka på dig på nån Volvoträff ju! thumbs up

ja det tycker jag

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
Lillen skrev:
oj har du eld i baken?
Händer mer än på ett helt år nu.
Det liksom kommer i omgångar?

hehe jo det kommer i omgångar.. har inte vetat vad det var för fel på bilen så har legat i dvala ett tag och flytten har tagit en hel del energi och pengar men nu börjar jag komma på fötter igen

iof så bytte jag ut hela framvagnen i december,, 6000kr.. fast var ju ingen uppgradering utan bara helt nya delar så det uppmärsammades inte så mycket

och ja du vet ju hur jag är.. gör sällan en "halvdan" uppgradering utan funderar gärna både två och tre gånger innan samt letar reda på all info först så att uppgraderingen blir bra. men sedan när jag väl kör igång så brukar jag fixa rubbet på en eller två veckor

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
satte dit en av de nya magnetventilerna idag,, den som är orginal till min motor.

märkte genast skillnad faktiskt,, fick bättre respons på turbon och laddtrycket kom snabbare.

givetvis så orkade inte turbon ladda mer än förut, 0,7-0,75bar konstant.. men vid belastning på 5an så laddade den 0,9bar i nån sek, medans med den gamla magnetventilen så laddade den max 0,8bar så den var nog lite trött iaf.

sedan märkte jag även att den jobbade mycket bättre med att försöka få mer laddtryck, vid gaspådrag på 5an från 100-200 så gick den somvanligt upp kring 0,8-0,9bar för att sedan ganska snabbt sjunka till ca 0,65-0,7bar men medans jag höll ned gasen så jobbade den med att försöka öka laddtrycket vilket steg sakta uppåt.. 0,7- 0,75 - 0,8.. Och gick sedan ner för att stanna en längre stund på 0,75bar. den höll även laddtrycket bättre på högre varv, med den gamla magnetventilen så gick den genast ned till 0,6 bar efter 4500varv.

Men det är fortfarande trötta bar som jag får,, något egentligt drag i bilen är det inte längre vilket märks tydligt vid gaspådrag från låga varv då det tar lång tid innan man börjar känna att den verkligen drar frammåt. mellan 3000 och 4000 varv så drar den helt ok, men under eller över så händer det inte så mycket.

har inte testat magnetventilen för V70R Awd -00 än men ska göra det senare..

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 50


Trådstartare
var på Volvo och shoppade nya rör för oljan till turbon, troligen överkurs men käns som en billig försäkring sen var jag en sväng förbi Rompa och hämtade en metall klump..






Är ju ingen risk att jag står där utan bultar muttrar och packningar iaf

_________________

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S70 2,5T -98
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (33420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande