Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 till salu!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (26682 totalt)
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549


Trådstartare
liv räddar dom... å det e olagligt att byta bort en airbag ratt så har man otur så blir det en flagga i rutan å bärgare där ifrån... men men får e snälla djur på gotland eller hur e det... min bil nytjas bara till fin turer på sommaren & ban/konbane körning...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549


Trådstartare
nu e det problem har skottat ett hål i v-lådan stort som en knyttnäve tyvär tur i oturen e väll att jag har en låda ligger men den måste renoveras å jag vet inte om lamell diffen har klarat sig heller har jag otur så e det både renovering och en ny diff som behövs å några 18000 för en ny grupp N diff finns inte nu när man e hus ägare så om den e paj så kanske en qulif diff (stavning) måste inhandlas jag kan nog inte köra bilen utan diff det e så jävla skönt att ha den....
mer info kommer ikväll eller morgon ska riva lite å se ikväll...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

rscliosport skrev:
nu e det problem har skottat ett hål i v-lådan stort som en knyttnäve tyvär tur i oturen e väll att jag har en låda ligger men den måste renoveras å jag vet inte om lamell diffen har klarat sig heller har jag otur så e det både renovering och en ny diff som behövs å några 18000 för en ny grupp N diff finns inte nu när man e hus ägare så om den e paj så kanske en qulif diff (stavning) måste inhandlas jag kan nog inte köra bilen utan diff det e så jävla skönt att ha den....
mer info kommer ikväll eller morgon ska riva lite å se ikväll...


Lider verkligen med dig Emil. Det är ju ett helvete att behöva gröta runt i lådorna på dessa bilar också har jag förstått. Jag fick tag på en Renault service manual och att komma åt diffen var ju inte helt lätt. Iofs har jag förstått att du jobbar på Volvo? Då lär ju inte något i mekväg vara ett problem.

Quaife diffen borde ju ha en del fördelar jämfört med den du nu använt. Vad jag förstått ska den vara helt underhållsfri, livstids garanti + att du behåller original hastighetsmätar funktion. (iaf på min 182'a)

http://www.quaife.co.uk/Renault-Clio-172-182-ATB-differential

Ca 11000kr direkt från Quaife.

Det är bara att ogilla läget och komma igen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

...









_________________

Rice and shine
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777



rscliosport skrev:
nu e det problem har skottat ett hål i v-lådan stort som en knyttnäve tyvär tur i oturen e väll att jag har en låda ligger men den måste renoveras å jag vet inte om lamell diffen har klarat sig heller har jag otur så e det både renovering och en ny diff som behövs å några 18000 för en ny grupp N diff finns inte nu när man e hus ägare så om den e paj så kanske en qulif diff (stavning) måste inhandlas jag kan nog inte köra bilen utan diff det e så jävla skönt att ha den....
mer info kommer ikväll eller morgon ska riva lite å se ikväll...


Nej!!! F*n vad trist

Hur hände det?

Jag hade ju hoppas få tampas lite med dig på Lazzat och Challenge. Så ut i garaget och

/Johan

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549


Trådstartare
tog ur lådan i ren frustration på typ 2 -3 timmar igår kan konstatera att diffen e SPRÄNGD å resten av lådan har fått en ordentlig omgång hål lite överallt men utgången till höger drivaxel (halva diffhuset) e inte längre en del av lådan den har fått en egen adress bort sprängd av diffen... slog isär lådan igår åxå å kan konstatera att det bara e skit av 1:ans växel å krongjulet men det blir en fin blommkruka av alla delar (har kvar en fälg från gammla clion som e blommkruka på gräsmattan) känns som om att växelhuset kan bli nått liknande å chifft gafflar kan bli blomm pinnar..

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

rscliosport skrev:
tog ur lådan i ren frustration på typ 2 -3 timmar igår kan konstatera att diffen e SPRÄNGD å resten av lådan har fått en ordentlig omgång hål lite överallt men utgången till höger drivaxel (halva diffhuset) e inte längre en del av lådan den har fått en egen adress bort sprängd av diffen... slog isär lådan igår åxå å kan konstatera att det bara e skit av 1:ans växel å krongjulet men det blir en fin blommkruka av alla delar (har kvar en fälg från gammla clion som e blommkruka på gräsmattan) känns som om att växelhuset kan bli nått liknande å chifft gafflar kan bli blomm pinnar..


I say god damn

Verkar som det har smällt rejält då.. kan du inte utöva någon typ av påtryckningar mot leverantören av lådan? Lådan var väl nyrenoverad och bilen har vad jag förstått nästan inte gått något alls sedan bytet av låda? Bör ju hålla längre än ett par månader.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549


Trådstartare
det small till ordentligt lådan e sen den gammla bilen men den har inte gått mer än typ 1500 mil pratade nyss med diff leverantören å det e ingen garanti kvar på den... så det blir att köpa en ny... tror det blir en Quaife diff ska prata med han men lamell diffen ikväll angående pris...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

rscliosport skrev:
det small till ordentligt lådan e sen den gammla bilen men den har inte gått mer än typ 1500 mil pratade nyss med diff leverantören å det e ingen garanti kvar på den... så det blir att köpa en ny... tror det blir en Quaife diff ska prata med han men lamell diffen ikväll angående pris...


Jag har kollat runt rätt mycket gällande Quaife och jag tror att det är svårt att få billigare än om man köper direkt vi Quaife. Iaf om man ska handla till konsumentpriser. Du kan ju alltid höra om man kan få mängdrabatt på två

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Jag har heller inte lyckats hitta bättre pris än att handla direkt av Quaife när jag köpte till min förra året.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549


Trådstartare
diff beställd blev en Quaife diff försökringbolaget betalar.... dom betalar även synkringar å så får jag betalt för att göra det hela... thumbs up

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

rscliosport skrev:
diff beställd blev en Quaife diff försökringbolaget betalar.... dom betalar även synkringar å så får jag betalt för att göra det hela... thumbs up


Hur lyckades du med det? Har det något att göra med vart du jobbar??

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
rscliosport skrev:
diff beställd blev en Quaife diff försökringbolaget betalar.... dom betalar även synkringar å så får jag betalt för att göra det hela... thumbs up


Hur lyckades du med det? Har det något att göra med vart du jobbar??

> och Lenas CliOSport är försäkrad i samma bolag... Inte undra på att premien blir hög när Emil förbrukar grejer i den här takten...







Säg till när du fått grejerna. Skulle vara kul att titta på diffen..
Ska bli intressant att se hur du upplever torsendiffen jämfört med lamelldiffen.
Vore intressant att kika lite när du bygger lådan... Jag kan ge dig en hand om det passar... Ska du inte passa på att trycka dit en längre femma. Det sitter fint på autobahn på väg till ringen... thumbs up



_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
rscliosport skrev:
diff beställd blev en Quaife diff försökringbolaget betalar.... dom betalar även synkringar å så får jag betalt för att göra det hela... thumbs up


Hur lyckades du med det? Har det något att göra med vart du jobbar??

> och Lenas CliOSport är försäkrad i samma bolag... Inte undra på att premien blir hög när Emil förbrukar grejer i den här takten...







Säg till när du fått grejerna. Skulle vara kul att titta på diffen..
Ska bli intressant att se hur du upplever torsendiffen jämfört med lamelldiffen.
Vore intressant att kika lite när du bygger lådan... Jag kan ge dig en hand om det passar... Ska du inte passa på att trycka dit en längre femma. Det sitter fint på autobahn på väg till ringen... thumbs up




Låter bra Lars, fota som en galning och var med och mecka så kan du hjälpa mig med min sen i vinter

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Låter bra Lars, fota som en galning och var med och mecka så kan du hjälpa mig med min sen i vinter

Skulle vara kul med nå'n typ av bromsad diff i vår bil oxå... Vi kanske kan få mängdrabatt... Jag har skruvat ett gäng Renaultlådor (R12-16-18) i forntiden. Det var inte särskilt krångligt, så jag tror nog att man rätt lätt fixar att byta diff själv. Man skulle leta reda på en låda på någon skrot från en fas2 (kortare slutväxel) och fixa till med diffbroms och lååång femma från nå'n dieselmodell åsså bara byta och spara originallådan. Undrar hur det funkar med torsendiff? (Har aldrig kört nå'n fwd med torsen vad jag minns). Hur beter den sig t.ex. Om man skuttar över kurbs och ett hjul hamnar i luften en stund...?

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
Låter bra Lars, fota som en galning och var med och mecka så kan du hjälpa mig med min sen i vinter

Skulle vara kul med nå'n typ av bromsad diff i vår bil oxå... Vi kanske kan få mängdrabatt... Jag har skruvat ett gäng Renaultlådor (R12-16-18) i forntiden. Det var inte särskilt krångligt, så jag tror nog att man rätt lätt fixar att byta diff själv. Man skulle leta reda på en låda på någon skrot från en fas2 (kortare slutväxel) och fixa till med diffbroms och lååång femma från nå'n dieselmodell åsså bara byta och spara originallådan. Undrar hur det funkar med torsendiff? (Har aldrig kört nå'n fwd med torsen vad jag minns). Hur beter den sig t.ex. Om man skuttar över kurbs och ett hjul hamnar i luften en stund...?


Personligen vet jag inte om jag är så sugen på att köpa på mig en hel extra låda bara för att få i en diff, har sett att extra lådorna ligger kring 6000kr. Som jag fattat det ska ju en torsen var underhållsfri så det borde ju vara problemfritt att stoppa även i originallådan.

Undrar vad det där med lång slutväxel skulle göra för bränsleförbrukningen?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549


Trådstartare
har beställt diffen nu kommer i slutet av juli tyvär så det blir nog inte så mycket köra i sommar
skönt att det blev billiigt iallafall 200 kr i skälvrisk dom köper diff å synkringar jag står fär låda å arbete... å det har mycket med att jag jobbar där jag gör som det gick igenom...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549


Trådstartare
efter mycket om och hur och var så har diffen kommit en fin liten järn klump... nu ska jag bara ringa ludde å se när han har tid lust å ork sen ska man hitta alla skruvar å muttrar hemma i garaget har typ inte varigt ner sen i garaget sen juni/juli... hoppas det blir is så kan man prova diffen iallafall...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

rscliosport skrev:
efter mycket om och hur och var så har diffen kommit en fin liten järn klump... nu ska jag bara ringa ludde å se när han har tid lust å ork sen ska man hitta alla skruvar å muttrar hemma i garaget har typ inte varigt ner sen i garaget sen juni/juli... hoppas det blir is så kan man prova diffen iallafall...


Gott! Sjukt vilken lång tid det tog Jag och säkert många andra vore evigt tacksamma om du kunde dokumentera bytet av diffen med många bilder.

Tack på förhand och lycka till! thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Lars Falk skrev:
Undrar hur det funkar med torsendiff? (Har aldrig kört nå'n fwd med torsen vad jag minns). Hur beter den sig t.ex. Om man skuttar över kurbs och ett hjul hamnar i luften en stund...?


Torsendiff funkar allmänt dåligt om ett hjul hamnar i luften då den inte har någon förspänning att tala om utan endast kan överföra en viss del av momentet ifrån hjulet i luften (som i praktiken blir nästan noll).
om detta är ett problem när man kör framhjulsdriven bil på bana vet jag inte. När jag skuttar över curbs brukar det vara med innerhjulen och långt ifrån den punkt jag har nämnvärt med gas.

Däremot ger ju mycket negativ camber (vilket är ett måste med Max Pääärson framvagn) en rätt dålig anliggningsyta på innerhjulet och därmed kan man bli begränsad i hur mycket en torsendiff hjälper.

Börjar känna behov av diffbroms i min bil i utgången av vissa kurvor numera så det är ju intressant med jämförelser i frågan. Skulle nog bli betydligt bättre med lite styvare fjädring då mitt chassie börjar kännas lite mjukt med riktigt varma 205 r-däck

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Blir inte klok på detta hur man ska fästa kronhjulet på Clio diffen.

På en Honda bultar man fast det som på denna bild:



Men på Quaifes bilder ser Clio diffen ut såhär:



Kan väl inte vara möjligt att man bara pressar fast kronhjulet på diffen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 till salu!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (26682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande