Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette Z06 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (31410 totalt)
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Lite bilder på min framvagn för er som inte riktigt vet hur Corvette ser ut:

Lite Corvettehistorik:
Corvette presenterades 1953 och gjorde sig genast rubriker i blivärlden p g a att den hade en kaross av "rymdmaterialet" glasfiberarmerad plast. Den hade då en mycket konventionell individuellt upphängd framvagn med skruvfjädrar, lånad från 1949 års personbilsmodeller. Bakaxeln var stel och delades även den med Chevrolets vanliga personbilar. P g a felaktig framvagnsgeometri, hade den också ganska dåliga vägegenskaper. Som tur var kom en person vid namn Zora Arkus-Duntov in i bilden och ritade om framvagnen något 1957 (?). Det han gjorde var att öka caster med några grader genom att lägga in ett kliformat shims mellan framvagnsbalken och ramen. Vips, så gick det att styra eländet också. Nu började Corvetten faktiskt att bli konkurrenskraftig på racerbanorna också (tvärtemot vad många tror). Faktum är att Corvette tog en hedrande 8:e plats på Le Mans 1960. Visserligen slagen av 6 st Ferrari och en Aston, men före en massa andra Ferrari, Aston och Porsche!

Corvette har sedan 1963 individuell hjulupphängning även bak och detta år kom också den karaktäristiska tvärliggande bladfjädern i bakvagnen. Mellan 1963 och 1982 var den i princip oförändrad. Med 1984 års modell kom en betydligt mer sofistikerad variant. Nu var även framvagnen avfjädrad med en "monospring" och den var gjord i glasfiber! Denna modell hängde med till 1996, då 1997 års Corvette (C5) presenterades. Även den hade monosprings både fram och bak. Det är denna variant jag har. 2005 kom C6:an som är snarlik C5.

Så här ser en monospring ut (i detta fall en eftermarknadsfjäder för bana):



Den sitter monterad på tvären mellan respektive hjulpar. Båda hjulen avfjädras med varsin ända av samma fjäder alltså:



Så här avfjädras A-armen, notera justeringsbulten:




A-armen underifrån:



Lägg sedan till ett par bastanta krängningshämmare:



Blanda ihop dessa ingredienser så har du en riktig racer!

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dennis Kullman skrev:

På min bil - som har väldigt lite gemensamt med Corvette - kör jag, med viss framgång, med en väldigt grov krängare fram; jag förväntade mig en ganska kraftig understyrning, men den uteblev, så till nästa säsong ska jag prova att åka med ännu mindre krängare bak - för att bättre få ner den lilla effekt jag har.


Jo - men glöm inte hur o-vridstyv din kaross är. Hela bilen vrider sig istället om du har för stor skillnad mellan rollstyvheten fram och bak, och förväntad effekt uteblir. Samma sak gäller min Westfield exempelvis där jag har samma problem (detta löser jag med bredare däck bak, på sikt).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Westfield skrev:
Dennis Kullman skrev:

På min bil - som har väldigt lite gemensamt med Corvette - kör jag, med viss framgång, med en väldigt grov krängare fram; jag förväntade mig en ganska kraftig understyrning, men den uteblev, så till nästa säsong ska jag prova att åka med ännu mindre krängare bak - för att bättre få ner den lilla effekt jag har.


Jo - men glöm inte hur o-vridstyv din kaross är. Hela bilen vrider sig istället om du har för stor skillnad mellan rollstyvheten fram och bak, och förväntad effekt uteblir. Samma sak gäller min Westfield exempelvis där jag har samma problem (detta löser jag med bredare däck bak, på sikt).


Jag börjar nog med att gå tillbaks till original bak, men t o m det får vänta tills jag testat de (ännu ej valda) dämpare och fjädrar som ska köpas i vinter...
Sorry för trådkapningen, Christer.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



Michael Karpers; Åkte ni diagonal eller radialslicks på Speedlab-corvetten? Känns som intressant data att beakta i diskussionen då de verkar kräva väldigt olika setup på bilen? (Saknar egen erfarenhet)

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Vi åkte diagonalslicks vilka är väsentligt mer förlåtande när det gäller t.ex camber än vad radialerna är. Vi ställde dock alltid camber med hjälp av däckstempen, men vi brukade börja på runt 1-1,25 grad fram och 0,5-0,75 grader bak. Olika banor gav dock ofta lite olika slutinställning höger/vänster. Men det avvek inte så mycket från grundinställningen.
Vi kommer dock att köra radialer på bilen nästa år och vi har varit i kontakt med tillverkaren som menar att vi bör börja vid ca. 2 grader statisk camber med den hjulupphängning vi kommer att ha.

Dock undrar jag hur mycket radial/diagonal påverkar fjäderuppsättningen? Men det finns säkert folk här som vill upplysa mig om detta!

Nej, back to work. Har en deadline vid lunch idag...

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



Michael Karpers skrev:
Dock undrar jag hur mycket radial/diagonal påverkar fjäderuppsättningen? Men det finns säkert folk här som vill upplysa mig om detta!


Skulle tro att diagonalslicksen funkar bättre än radialslicksen på en relativt mjuk bil då den troligtvis har relativt stora camberförändringar. Med radialslicksen är det nog lättare att hamna utanför optimalt "camberarbetsområde" om bilen är lite mjukare satt.

Endast gissningar dock..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Igår fick jag leverans av min nya Lap Timer. Det är en RacePak G2X och den verkar vara precis vad jag vill ha. Jag har redan hunnit testa den runt kvarteret och den ritade efter bara 2 varv, en perfekt karta över "banan". Den verkar vara späckad med funktioner, men framför allt så håller den reda på varvtider åt mig. Dessutom kan den visa hastigheten på varje sträcka under varvet och lagra på varv efter varv, med tider och G-krafter- Det är lätt att se var man kan förbättra sig!

Cool pryl helt enkelt!

Leveranstid Californien till Sverige 2 dagar!!!



Jag köpte den direkt från RacePak, men såg sedan att Persåkers Speedshop i Åkers Styckebruk säljer den för samma pris som jag fick betala i slutändan!

Nu ska jag montera den i Corvetten...

Edit: Hittar nya funktioner hela tiden! Den har bl a inbyggda shift lights och växelläges indikator!

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1057



62an skrev:


CCW-fälgarna köpte jag i våras direkt från www.CCwheel.com i Florida.


Måste flika in...Fräck bil thumbs up
En liten fråga. Funderar på att beställa CCW Classic jag med ,undrar bara vad du fick pröjsa
i frakt, tull och moms?
Mvh Mikael

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Hej Mikael,

Fälgarna kostade $2050, flygfrakt $550. Tull är 4% tror jag och momsen blir ju 25%. Tänk på att tull och moms beräknas på pris INKLUSIVE FRAKT.

Med dagens kurs så blir det c:a 23 500 kronor!

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1057



62an skrev:
Hej Mikael,

Fälgarna kostade $2050, flygfrakt $550. Tull är 4% tror jag och momsen blir ju 25%. Tänk på att tull och moms beräknas på pris INKLUSIVE FRAKT.

Med dagens kurs så blir det c:a 23 500 kronor!


Tackar thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Världens snyggaste fälgar förövrigt thumbs up (Sry för trådkap)

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



Riktigt trevligt projekt! Min far har en 04:a Z06 Commemorative Edition som byggs för att hård bankörning (den som var på bild i senaste Automobil)

Får jag fråga vad du kör/ska köra med för tune på Vetten?

Ska du köpa shortshift? Klart värt pengarna!
Cags eliminator?

Kul med sådana här projekt!

Lycka till!

Mvh Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
CobraErik skrev:
Riktigt trevligt projekt! Min far har en 04:a Z06 Commemorative Edition som byggs för att hård bankörning (den som var på bild i senaste Automobil)

Får jag fråga vad du kör/ska köra med för tune på Vetten?

Ska du köpa shortshift? Klart värt pengarna!
Cags eliminator?

Kul med sådana här projekt!

Lycka till!

Mvh Erik


Just nu har jag bara SuperMaxx long tube headers, VaraRam luftintag, och SuperTrapp ljuddämpare. Men snart kommer jag att installera AFR 205 toppar, FAST insug med 90 mm trottelhus, LG 5G3X vass kam, Moroso elektrisk vattenpump, mindre remskiva, racingkylare samt ommappning. SKa ge c:a 480-500 hk på bakhjulen. Alla delar är redan beställda och en del ligger i garaget. Det sista ska komma denna vecka.

Har redan Hurst short shift och en CAGS eliminator.

Sen blir det full fart!

om det är Håkan Cederberg du refererar till, så har jag talat med honom ett antal gånger per telefon. Vi har diskuterat just Z06 och hur man på bästa sätt hottar upp den för racing. Det skulle vara kul att höra hur den bilen har blivit modifierad i slutändan.

Hälsa från mig!!

/Christer

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



62an skrev:
CobraErik skrev:
Riktigt trevligt projekt! Min far har en 04:a Z06 Commemorative Edition som byggs för att hård bankörning (den som var på bild i senaste Automobil)

Får jag fråga vad du kör/ska köra med för tune på Vetten?

Ska du köpa shortshift? Klart värt pengarna!
Cags eliminator?

Kul med sådana här projekt!

Lycka till!

Mvh Erik


Just nu har jag bara SuperMaxx long tube headers, VaraRam luftintag, och SuperTrapp ljuddämpare. Men snart kommer jag att installera AFR 205 toppar, FAST insug med 90 mm trottelhus, LG 5G3X vass kam, Moroso elektrisk vattenpump, mindre remskiva, racingkylare samt ommappning. SKa ge c:a 480-500 hk på bakhjulen. Alla delar är redan beställda och en del ligger i garaget. Det sista ska komma denna vecka.

Har redan Hurst short shift och en CAGS eliminator.

Sen blir det full fart!

om det är Håkan Cederberg du refererar till, så har jag talat med honom ett antal gånger per telefon. Vi har diskuterat just Z06 och hur man på bästa sätt hottar upp den för racing. Det skulle vara kul att höra hur den bilen har blivit modifierad i slutändan.

Hälsa från mig!!

/Christer


Det där receptet låter helt underbart! Mycket manligare att ta ut 500 sughästar gentemot överladdning! Ska bli kul att se (och höra) din bil "in action" nästa sommar

Själv så har jag köpt en ny Pontiac GTo (underbar bil) men den ska säljas i förmån för ett liknade bygge som ditt, men "tyvärr" där jag är tvungen att köra på överladdning för att få ut mina 500hkr som jag vill ha. Det blir ett dubbelturbo bygge på en ny Mustang med coil-overs, 8 kolvs ok och hela balletten för att köra fort på bana.

Vad ska du köra på för bromsar? original eller några fetare? Du ska inte ta och investera i ett set C6 Z06 bromsar runt om? Grymt bra pris på dom!

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
CobraErik skrev:

Vad ska du köra på för bromsar? original eller några fetare? Du ska inte ta och investera i ett set C6 Z06 bromsar runt om? Grymt bra pris på dom!


Hmmm... Kör på originalbromsarna, men skulle nog behöva uppgradera. Kanske C6 Z06. Vi får se. Originalbromsarna är på gränsen.

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



62an skrev:
CobraErik skrev:

Vad ska du köra på för bromsar? original eller några fetare? Du ska inte ta och investera i ett set C6 Z06 bromsar runt om? Grymt bra pris på dom!


Hmmm... Kör på originalbromsarna, men skulle nog behöva uppgradera. Kanske C6 Z06. Vi får se. Originalbromsarna är på gränsen.


originalbromsarna är verkligen inte dåliga om man uppgraderar skivor och belägg, men man kan aldrig få nog med bromskraft enligt mig!

Jag kan fixa ett komplett C6Z06 bromskit, inkl all "hardware" och belägg för bra pris om du är sugen. 8 kolv fram och 6 kolv bak, 14" skivor fram och 13.4" bak. Sen lägger du till med brake cooling ducts och hu har bromsförsåga som räcker hela dagen!

Mvh Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1057



CobraErik skrev:
62an skrev:
CobraErik skrev:

Vad ska du köra på för bromsar? original eller några fetare? Du ska inte ta och investera i ett set C6 Z06 bromsar runt om? Grymt bra pris på dom!


Hmmm... Kör på originalbromsarna, men skulle nog behöva uppgradera. Kanske C6 Z06. Vi får se. Originalbromsarna är på gränsen.


originalbromsarna är verkligen inte dåliga om man uppgraderar skivor och belägg, men man kan aldrig få nog med bromskraft enligt mig!

Jag kan fixa ett komplett C6Z06 bromskit, inkl all "hardware" och belägg för bra pris om du är sugen. 8 kolv fram och 6 kolv bak, 14" skivor fram och 13.4" bak. Sen lägger du till med brake cooling ducts och hu har bromsförsåga som räcker hela dagen!

Mvh Erik

C6 Z06 bromsarna har väl bara 6 kolvar fram och 4 kolvar bak, tror jag.
Billiga e dom http://www.trademotion.com/partlocator/index.cfm?action=MorePartInfo&a . . . .
Men är tydligen mer bling än performance enligt massa inlägg på Pro-touring.com och
Lateral-g.net. Tydligen så har 2st utav skivorna ventileringskanalerna åt fel håll
Har ej sett detta själv men det har debaterats på ovanstående forum....
Bromsoken har ju ett bromsbelägg/kolv så fram blir det 6st och bak 4st/ok= mindre bromsyta.
Snygga e de dock!!!

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



Camarogbg skrev:
C6 Z06 bromsarna har väl bara 6 kolvar fram och 4 kolvar bak, tror jag.
Billiga e dom http://www.trademotion.com/partlocator/index.cfm?action=MorePartInfo&a . . . .
Men är tydligen mer bling än performance enligt massa inlägg på Pro-touring.com och
Lateral-g.net. Tydligen så har 2st utav skivorna ventileringskanalerna åt fel håll
Har ej sett detta själv men det har debaterats på ovanstående forum....
Bromsoken har ju ett bromsbelägg/kolv så fram blir det 6st och bak 4st/ok= mindre bromsyta.
Snygga e de dock!!!


My bad, jag skrev fel där! Givetvis är det 6kolv fram och 4 kolv bak!

Jag känner flera som äger nya Z06:or, samt en del som kör med dessa bromsar och tills idag har jag inte hört om några problem med dom. Och det efter mååånga varv på Ringen, och även på mindre banor hemma i USA!

Men visst är dom snygga som du säger!!

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
CobraErik skrev:

originalbromsarna är verkligen inte dåliga om man uppgraderar skivor och belägg, men man kan aldrig få nog med bromskraft enligt mig!


Jo, jag kör förstås med Hawk blue racingbelägg, och då biter bromsarna bra, men med breda R-däck, så finns det potential för att bromsa ännu mer, och man får trycka på bra för att nå gränsen. Bromsarna blir extemt varma, men med bromsvätska av racingtyp, så har jag klarat mig från kokning. Dock så brinner alla gummitätningar upp! >

Jag har inte hittat några bromsskivor jag är nöjd med. Med de extrema påfrestningar som bromsarna utsätts för, så spricker de stup i kvarten. Lade ner 3000 kr på två borrade och slitsade framskivor i somras. De höll för ett race sedan sprack de också. Då tycker jag (och många andra) att det är bättre att köra på originalskivor som håller längre och är billigare i inköp. Jag gjorde av med 3 set skivor i somras, inklusive ett set bakskivor som slits mer än man tror.

Men C6 Z06 borde väl vara mer än bara bling tror jag. Jag ska läsa lite av de kommentarer som finns på forumet som camarohog föreslog. Får se vad de säger...

Men bromsarna är verkligen på marginalen nu när bilen blir så uppgraderad på andra områden.

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



62an skrev:
CobraErik skrev:

originalbromsarna är verkligen inte dåliga om man uppgraderar skivor och belägg, men man kan aldrig få nog med bromskraft enligt mig!


Jo, jag kör förstås med Hawk blue racingbelägg, och då biter bromsarna bra, men med breda R-däck, så finns det potential för att bromsa ännu mer, och man får trycka på bra för att nå gränsen. Bromsarna blir extemt varma, men med bromsvätska av racingtyp, så har jag klarat mig från kokning. Dock så brinner alla gummitätningar upp! >

Jag har inte hittat några bromsskivor jag är nöjd med. Med de extrema påfrestningar som bromsarna utsätts för, så spricker de stup i kvarten. Lade ner 3000 kr på två borrade och slitsade framskivor i somras. De höll för ett race sedan sprack de också. Då tycker jag (och många andra) att det är bättre att köra på originalskivor som håller längre och är billigare i inköp. Jag gjorde av med 3 set skivor i somras, inklusive ett set bakskivor som slits mer än man tror.

Men C6 Z06 borde väl vara mer än bara bling tror jag. Jag ska läsa lite av de kommentarer som finns på forumet som camarohog föreslog. Får se vad de säger...

Men bromsarna är verkligen på marginalen nu när bilen blir så uppgraderad på andra områden.


Borrade skivor är bland det sämsta som finns, om man nu inte kör på porsches där hålen är gjutna och inte borrade. Jag har också kört på dom och dom sprack vid första bankörningen i Bilsport superstage

Titta och se vad som händer när man kör ändå på spruckna skivor
http://videos.streetfire.net/video/wm/60a2014c-8b1b-4cf8-99c4-982a0110 . . . .

Det mest optimala vore att köpa seperata slitsade skivor och sen C6Z06 bromsok egentligen.

Fördelen med Z06 skivor är just att dom är större, större anläggningsyta = mer bromskraft.

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



C6 Vetteoken har varit rätt stora diskussioner kring.
Det har klagats på att beläggen slits snett och måste bytas i förtid (när jag läste detta kostade beläggen 20 dollar styck vill jag minnas... springer ganska fort iväg), att produktionsbilarna har levererats med två vänsterskivor (samma som på Ford GT tex ) och lite annat smått och gott.

Jag vet inte om GM löst problemet med snedslitningen som med all sannolikhet beror på att belägget är förhållandevis fyrkantigt i sin yta och bara kontrolleras av en kolv. Oket verkar vara en rätt bra konstruktion men jag hade gärna velat veta hur mycket det flexar.

Skivor ska man definitivt inte ha något annat än vanliga släta. På sin höjd slitsade. Jag har kört C5ok med släta skivor (jaja, så var vi där igen.. min bil står bara på pallbockar hela tiden och bla bla bla.) och Hawkklossar med ganska stor framgång. Dock är detta med gatdäck och det är först till nästa år som jag kommer köra Rdäck. Det enda som jag egentligen har emot C5oket är att det flexar kopiöst mycket när man börjar trycka rätt hårt. Det är till och med så att det knakar och knäpper från oken om man står stilla och pressar pedalen hårt mot golvet (med motorn avstängd, annars hör man inget). Detta förklarar antagligen varför pedalen känns lite svampig också. Vid ett tillfälle när vi plockat av hjulet och en kompis till mig pressade pedalen kunde man tom se med blotta ögat hur oket rörde sig fram och tillbaka.

För priset av nya vetteok (typ 5-600 dollar fram) kan man istället köpa ett par lätt begagnade Wilwood Integra 6 (5-700 dollar fram) vilka med all sannolikhet är ljusår bättre än vetteoken. Dessutom saknar dessa gummidamasker som annars brinner upp

Jag vet faktiskt inte om GM löst problemet med att klossarna slits snett. Jag har för mig att jag läste någonstans att problemet uppdagats och GM tagit fram en garantilösning (vilket därmed borde ersätta felaktiga komponenter och lätt kunna införskaffas för eftermarknadsbruk också) och i så fall kan oken kanske vara något att tänka på. Annars hade jag gått rakt på wilwood eller liknande.

om någon känner en C6ägare, får denne person gärna mäta med indikatorklocka och se hur mycket oket flexar som mest (jaja, man måste ha linjetryck för att få det vetenskapligt också, men man kan få ett riktvärde iaf).

EDIT: 2 högerskivor ska det vara... inte 2 vänsterskivor.

originalbeläggen är riktig p**s - spricker, lossnar från plåten eller slits snett som sagt. Folk som bytt upp sig till bättre (eftermarknads)belägg verkar dock inte ha några klagomål på bromsarna.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette Z06 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (31410 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande