Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 -79, kompressor. SÅLD | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 9 besök senaste veckan (99175 totalt) |
Jag tyckte det kändes ganska billigt? Ska nog ringa själv när jag kommer hem från jobbet nästa vecka nångång _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Nu har jag ett litet projekt att försöka minska svikten i bussningar, samt "steloperera" bakvagnen för att ta bort den sk Weissach-axeln som ger toe in vid inbromsning. (Minskar risk för överstyrning vid inbromsning)
Jag tror att jag fått lite för mycket instyrning pga mkt bredare och R-däck. Liten idé om vart jag ska staga upp: Byter ut länkarmar mot länkarmsleder. Måste vara mycket bättre än gummibussningar. _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Har börjat sätta mig in i vad jag kan göra med mina kammar för att få den att andas bättre. Att plocka ut original 240hk ur 4,5lit är ju inte direkt imponerande och det gör att jag med överladdning inte får riktigt valuta för pengarna. Jag har idag 4.5 liter -79:a, 2-ventilerstopp med 43mm insug och 38mm avgasventil.
Jag förstår inte riktigt hur jag ska tolka verkstadshandboken som säger: Insug öppnar 8deg ATDC Insug stänger 55deg ABDC dvs 227 deg duration (eller?) Avgas öppnar 38deg BBDC Avgas stänger 2deg BTDC dvs 216 deg duration (eller?) "Timing with 1 mm lift and zero clearance" Hur tolkar man detta? Spontana konstigheter: Utblås stänger före ÖD och insug öppnar efter ÖD, dvs inget överlapp dvs förstår jag säkert fel? ovanligt kort duration. Menar man att vinklarna är angivna vid 1 mm lyft? Är det någon som vet? och vart lämnar jag dem bäst för att slipa om? och vart köper man bäst fjädrar? Har hört någon som säger att man kan slipa om originalkammen till 264 duration och 11.8mm lyft. Vad har en 944 för kamprofil (halv 928)? /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
ATDC = After Top Dead Center ABDC = After Bottom Dead Center BBDC = Before Bottom Dead Center BTDC = Before Top Dead Center Skillnad mellan TDC och BDC är ett halvt varv d.v.s 180 deg Utgår man från BDC, insug: (180 - 8) + 55 = 227 deg duration och för avgas: 38 + (180 - 2) = 216 deg duration Precis som du skriver. Allt vid 1 mm lyft och utan spel, d.v.s. fyllda hydraullyftare. Men överlappningen blir väl då: 55 + 38 = 93 deg _________________ Stephan Nilsson |
||
Mellan insug stänger och och avgas öppnar kommer kompression och förbränning. Mellan EVC och IVo är det -10deg overlap - dvs. ingen låter som en turbokam. Det är ju inte så populärt att blåser bränsle och luft rakt igenom. iaf för produktionsbilar med kat osv. _________________ |
||
Jag får det också till detta. Är inte detta lite väl fegt? original har jag varken överladdning eller kat, så den verkar lite väl mjuk? Borde man inte kunna jobba med mycket mer överlapp och duration? Jag har fått uppgift på att kunna slipa om till 264 grader duration och 11.8mm lyft, vilket lär göra en del eller? Vad brukar man kunna göra med en 944-kam? och vad menas med "vid 1 mm lyft"? Mäter man vinklarna från när ventilen väl lyft 1mm istället för precis när den börjar lyfta? Det kan ju förklara att durationerna är väl låga. /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Jag svarar själv... Visst är det så. Hittade mer info här: http://www.sorman-racing.com/vedbod_ /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Intressant ombyggnad av bakvagnen. Jag har länge undrat hur rejsputtarna gör med 928:ans "medstyrande" bakvagn.
Lycka till med bygget _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Jag skulle också vilja veta hur de gör... /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Sakta men säkert kommer jag närmare hälften av allt jobb.
Fronten är kläckt ur formen och nu återstår att få ordning på all spackling och bakskärmar etc. Hittade lite extravikt där bak, men nu behöver jag en tank... /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Lite bussningar här och var...
Styrservot Övre främre A-armen, med hålen borrade offsenter: och de rätta fälgarna har kommit /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
otroligt kul med ett 28:projekt!!
Jag är lite medhjälpare i en kompis 928:a banmöte racer! Skulle det va ok om han ringer dig med lite frågor? Var fick du tag i diffbromsen och vad kostade den? Var köpte du bussnings satsen och vad kostade den? Vet du va det är för insprutning på mellan modellen 1985 (310hk)? Vad är det för front, skall du skippa gataåka= inga lyktor? Vad tror du den väger nu? Mvh Peter _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
Tjenare,
Jag tror vi träffats på Emmaboda när Gullabo eldade din koppling... Vi körde Smart då vår riktiga bil blev stulen natten innan. Inga problem att ringa 031-220810. Diffbroms begagnad 650 USD på http://www.mailordercentral.com/928i Bussningar är hemmagjorda helt och hållet. Vet inte sjukt mycket om originalinsprutningen, utan kör vårt eget SA1000G2. Ska bli gatåka, men har inte hunnit göra hål än... Gjutfronten är lånad av en annan race 928 med biffturbo http://www.928turbo.se/ Nu gissar jag på 1275kg _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Vart hittar man billiga och bra race tankar? Behöver inte vara FIA-godkänd.
/Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Ahh trevligt att återta bekantskapen :-) Åfaan det var inte farligt för diffbromsen! Kan du göra en uppsättning bussningar till? Finns de möjlighet för att göra ytterligare en front samt kanske dom feta breddarna bak som 928turbon har??(Har tjuvkikat på den innan:-) Min kamrat har ju 310HK versionen med nytt dubbelt 2,5 tums avgas med fritt flöde. Hur mycket skulle det kosta i tid och pengar att konvertera motorn till ert sprut samt E85 samt vad tror vi det skulle kunna bli för effekt vinst? Ren spekulation jag vet men lite vinterspekulationssjuka kan man väl få ha?! ;-) Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
Jag är ledsen, men är så trött på all konstruktion och tillverkning nu så inte pengar i världen skulle få mig att göra fler stag, bussningar eller glasfibergjutningar. Kör jag av i första böjen så kommer jag gräva ner bilen i en grop...! Jag vågar inte spekulera i hur mycket effekt man skulle kunna få med E85 i den. Jag provade tidigare att höja tändningen i vanligt sugutförande , utan att det gav nämnvärt mer effekt. 310 hk motorn har ju högre kompression och kanske skulle kunna svara bättre på tändhöjning. Klart värt ett försök, om ni har spridare etc som räcker till. Själv kör jag från och till på E85, vilket gör att jag kan höja laddtrycket regält, plus att jag kyler med en 9:e spridare vid gasspjället. Ring mig så diskuterar vi priser och så. /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928 -79, kompressor. SÅLD | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 9 besök senaste veckan (99175 totalt) |