Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport -01 | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (9780 totalt) |
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||||||||
Jag trodde ni skulle matcha R26:ans tider dvs, typ 7.45 BTG inte bara kommer under 8 minuter |
||||||||||||||||
så länge den är orginal ja!! Vi fuskar ju inte med kåålfiber å sånt _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||||||||
Men R26:an är ju oxå original Dessutom kostar den väl bara hälften av vad värstingen från M gjorde som ny |
||||||||||||||||
Men värstingen från M kostar ju idag mindre än hälften av R26:an som ny! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||||||||
Visst men det är ju en viss skillnad på en 2008 års modell raceklar och en (minst) 10år gammal som man måste lägga en hel del på för att få raceklar.
|
||||||||||||||||
För att göra inläggen i denna tråd aningen mer seriösa igen så tror jag också att potentialen i R26R:en är stor. Med mer effekt och annan setup kan självfallet tid vinnas. Men, för mig handlar det i slutändan inte om tid utan om kontroll. Låt mig förtydliga: Hittills i mitt liv har jag kört såväl bak- som framhjulsdrift. På Ringen har jag dock till 99% bara kört framhjulsdrift, vilket har varit en alldeles ypperlig skola att gå i. Snälla köregenskaper och inte alltför mycket effekt har gjort att fokus har kunnat läggas på körteknik och inlärning av banan. Nu känner jag att jag nått en nivå där jag är redo för nästa utmaning. Den för mig rent känslobaserade åsikten är att nästa utmaning är att gå på den klassiska layouten för sportiga bilar, nämligen bakhjulsdrift. Visst finns det framkrafsare som är ganska överstyrda och bakdrivare som understyr mer än en Saab 900, men det fordon jag söker ska vara neutral till lätt överstyrd och ha tillräckligt med effekt för att riva loss bakhjulen i åtminstone upp till medelsnabba kurvor. Att behärska och kontrollera denna typen av bil på gränsen är för mig höjden av körkunskap, att säkert kunna balansera bilen med styrning och gas i hög fart med full kontroll. och det är här tider kommer in för mig. Mina tider är ett kvitto på hur nära gränsen jag ligger och målet är att nå gränsen på ett reproducerbart sätt, dvs utan att framkalla kalldeformerad plåt! Jag kontrollerar fordonet och inte tvärtom liksom. Med Clion inbillar jag mig ha kommit ganska nära den gränsen och att börja om på nytt med den ovan beskrivna layouten är den utmaning jag vill ha. Därför är en R26R inte aktuell, hur cool och snabb den än är! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||||||||
okej sorry...
Jag förstår dock helt resonemanget, det är ju utvecklingen som förare som är intressant. |
||||||||||||||||
Nej nej, finns inget att vara sorry för! Försökte bara förklara närmare vad just jag drivs av just nu. Alla är ju berättigade till sin åsikt utan att behöva kritiseras för den osv. Och man kan ju faktiskt vara så bred i stt intresse att man gillar många saker samtidigt. Gillar R26R:en extremt skarpt och tycker det är jättekul att Renault gör en sådan bil, gillar t.e.x gamla M3:or skarpt pga mycket bang for the buck, gillar Clio Sport extremt skarpt pga att det också är extremt mycket bang for the buck + att man är underdog, gillar GT3/CSL för att de är så underbart kompetenta bilar, gillar även Lotus Elise, Aston Martin DB 4 Zagato, Corvette Z06, F430 Scuderia, Impreza/Evo-vagnar, AC Cobra, Bizzarini 5300 GT, äldre bilar, nyare bilar osv osv, you name it! Listan är hur lång som helst.. och vad gäller din andra mening: Precis, det är ju det allt handlar om! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||||||||
Hoppas det blir många härliga stunder på ringen nästa år Ska bli kul å se vad den röde kommer att gå för!
Håller verkligen med om att du nog i princip nåt gränsen för Clion så bilbyte är nog helt rätt, omväxling förnöjer... Ser även fram emot lite coaching från Dr. Eick, en annan har mycket kvar att lära när det gäller spåret... |
||||||||||||||||
Hej alla Clio fans!
Som ny ägare till CEs bil så kan jag inte annat än hålla med om vad han skriver. Den är snäll och lättkörd och det är lätt att hitta farten med förtroende. Clion är en mycket potent bil utan att sticka ut, ja lite av en sleeper. Med 169 hk kan det bara bli lite sleeper. Till Dignell kan jag bara säga att jag har haft mycket glädje av din biltråd, tack. Och det skulle vara mycket kul om du hörde av dig när du skall till ringen. Jag har lika långt dit som du har till Sviesta! Vet Herr Dignell vart man får tag på Clio cup prylar, mest intreserad av fjädrar och dämpare och passar dessa på gatbilarna? CE vet du om man kan ta över en biltråd så att historien följer med till nästa ägare, det skulle ju vara lite kul. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||||||||||||
Hej T.Weber!
Jag har en del tipps att ge och har skapligt bra koll på var man kan få tag på grejer. K-tec racing är bra att ha med och göra och ligger ofta riktigt bra i pris. Om du kollar på dämpare och fjädrar kan jag inte annat än rekommendera de Bilstein jag kör på. I kombination med ett par Compbrake solida topplagringar och cambersjusterskruvar har du ett mycket fint chassi till bilen som ändå inte är för stötigt för gata. Faktum är att det nästan är bekvämare än original. Men det är ju såklart inga rena racing prylar. Jag antar att du kör mest på ringen och som jag förstått det är det inte bra att ha en för aggressiv och hård setup där?! Så du kanske klarar dig på tuffa gatgrejer? Dessutom passar nog inte Cup prylarna på din bil iom att de kör med en annan spindel som bara sitter på cup-racer bilarna samt Ragnotti/Cup gat-varianterna. Yes! Jag håller på och diskutera en nedresa med en annan Rejsa medlem. Om det inte blir av kommer iaf jag åka ner. Kommer också höra av mig till Christian så får vi se om vi kan dra ihop något. Kul att min tråd varit till någon nytta, jag svarar gärna på frågor i tråden eller vi PM. Lycka till med ditt bygge! |
||||||||||||||||
det är framför allt kul o se att denna lilla fransyska som levt hårda år, och så förblir, på Ringen gått så vansinnigt bra och utan några större reparationer. Bara slitdelar om jag fattat det hela rätt?
De kan nog allt bygga bilar, Renault!? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||||||||
Hej Thomas! Jag skulle ju kunna ändra något i rubriken, men bäst blir kanske att starta en ny tråd och länka till denna tråd i första posten? Denna tråd försvinner ju inte om jag förstått det rätt och du får ett klart markerat brott där du tar vid som ny ägare. Kan ju tillägga att jag tycker det är fantastiskt roligt att bilen fortsätter sin Ringenkarriär och jag ser fram emot att få följa utvecklingen och t.o.m. se den igen då och då framöver!
Jag funderade ett tag på H&R:s Clubsport-kit som jag efter att ha forskat runt lite har förstått ska funka väldigt fint på Ringen. Men jag tror att det kanske blir för hardcore för dig Thomas, du vill ju kunna fortsätta bruksa bilen och köra ungarna till dagis med den. Därför låter ju Mårtens alternativ kanoners, fastare än original men inte obekvämt verkar vara en bra kombination i mina ögon! och helfestligt skulle ju vara om vi kunde sy ihop något på Ringen och närvara alla 3 samtidigt! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||||||||
Jag har diskuterat lite med en Rejsa medlem som också kör Clio om det skulle gå att synca något. Hade varit riktigt riktigt kul. Ang. fjädringen. De coilover kit som jag kollade på var H&R, KW 2 och Bilstein. Jag fick av engelsmännen höra att H&R är mjukast sedan KW och hårdast Bilstein. Därför valde jag Bilstein. Nu kan det ju vara så att det kit Christian talar om inte är samma som det kit jag kikat på iofs. Jag har ju också kännt mig tvungen att byta till ännu hårdare fjädrar fram men allt handlar ju om hur man tänkt använda bilen. Min går ju bara som bana/hobby bil. Personligen tror jag att en hårdare krängare fram skulle göra susen, men då kanske i kombination med en diff. EDIT: Vill du ha riktigta vurstingar finns ju dessa: http://www.yozzasport.co.uk/proddeta |
||||||||||||||||
Denna biltråd fortsätter på annan plats under den nya ägaren regi.
prövar med en länk https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php om vi alla tre kunde sammanstråla vore det synnerligen trevligt, väl mött CE och MD _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport -01 | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (9780 totalt) |