Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
<<   1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44   >>
9 besök senaste veckan (202164 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Idag har 2st Toyo Proxes R888 beställts. Dessa kommer att slåss med två beg. Yokohama A038:or om greppet denna sommaren. Någon som har någon idé om vilket däck som bör sitta vart? Tips på bra/billig däck-krängare i GBG eller norröver?


Yokohama A038 resp. Toyo Proxes R888

Bromsvätska är också beställt (naturligtvis slut i detta vårvädret) och just nu utforskas marknaden av bromsbelägg. Rekomendationer och erfarenheter av belägg till miatan mottages gladeligen! Drömmen hade ju varit om allt var klart innan helgen då jag tänkte testa bilen på SVKG:s sprintrace men så blir det nog tyvärr inte. Bara att hoppas att orginalbeläggen står pall. Och det var inte många mm kvar sist jag kollade.

Ja just det, dimljus är också monterat. Så nu slipper man köra med "luftbromsarna" uppfällda hela tiden.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Frågan är vilken balans som blir minst fel, att ha lika däck per sida eller axel? Lika på en sida borde ge samma balansfördelning fram-bak oavsett sväng men olika maxgrepp i vänster och högersvängar (och dessa två grepp varierar olika med temp/tryck.
Lika däck per axel borde ge samma balansfördeling fram-bak oavsett höger eller vänstersväng men denna balansfördelning borde ändra sig med temp/tryck/tid.

Jag skulle nog testat med lika per sida om jag hade känt mig tvungen att testa.
Var glad att du har samma dimension runt om och att de bara är rotationskänsliga när de skall pumpa vatten (detta gäller iaf Toyo).

Dahlins däck&fälg i Torslanda har alltid hjälpt mig till ett bra pris (speciellt om du kommer med grejjerna under armen och är lite smidig).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Frågan är vilken balans som blir minst fel, att ha lika däck per sida eller axel? Lika på en sida borde ge samma balansfördelning fram-bak oavsett sväng men olika maxgrepp i vänster och högersvängar (och dessa två grepp varierar olika med temp/tryck.
Lika däck per axel borde ge samma balansfördeling fram-bak oavsett höger eller vänstersväng men denna balansfördelning borde ändra sig med temp/tryck/tid.

Jag skulle nog testat med lika per sida om jag hade känt mig tvungen att testa.
Var glad att du har samma dimension runt om och att de bara är rotationskänsliga när de skall pumpa vatten (detta gäller iaf Toyo).

Dahlins däck&fälg i Torslanda har alltid hjälpt mig till ett bra pris (speciellt om du kommer med grejjerna under armen och är lite smidig).


Att sätta däcken på varsin sida har jag inte ens funderat på bara fram eller bak. Jag vill nog ha en så konsekvent bil som möjligt och att ha olika däck på höger och vänster känns lite oroligt. Skulle tro att det är bäst fäste i Yokisarna och jag skulle därmed sätta dom fram. Understyrning = . Men jag kan sluta fundera för tillfället då jag blev uppringd av en försäljare under kvällen som meddelade att däcken var restade , för resten av sommaren!!!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Jag hade utgått från att sätta bästa däcken bak - miatan vill gärna bli lite "tail-happy" så allt man kan göra för att undvika det är bra tror jag. Har upplevt att 032:or har bra grepp även om om däcken slits, tror Toyo däcken är bättre i början av sin livstid.
Viktigt är att hålla koll på arbets-temperaturen på sina r-däck så de inte slits ner fort/jobbar rätt.


/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Cyberoid skrev:
Understyrning =
En understyrande Miata är inte så illa som man kan tro, det kräver bara lite annan körstil. En Miata som uppvisar snap-oversteer och gärna i lite fart är inte riktigt lika angenäm upplevelse (man sitter där och väntar in dunsen). Hade jag tvingats fippla med olika däck hade jag "safat" lite.

Hoppas att det inte regnar på lördag

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Cyberoid skrev:
Understyrning =
En understyrande Miata är inte så illa som man kan tro, det kräver bara lite annan körstil. En Miata som uppvisar snap-oversteer och gärna i lite fart är inte riktigt lika angenäm upplevelse (man sitter där och väntar in dunsen). Hade jag tvingats fippla med olika däck hade jag "safat" lite.

Hoppas att det inte regnar på lördag


Ja, det finns egentligen inget bättre/enklare sätt än att prova sig fram . Nu var ju som sagt R888 195/50 slut så vi får se vad det blir istället. Funderar på att köpa 205/50 istället och sätta dom bak? Det skiljer inte mer än 1.7% i rullomkrets så det märks nog knappt. Vad tror ni? Har iofs inte fått svar på om de har några kvar ännu?

Regn på lördag? Det kanske kunde vara bra för mig som kommer att åka på 3 olika däcksmärken.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Tänkte passa på att byta bromsvätskan innan helgen. Kan man tömma hela systemet på olja (inklusive koppling) utan problem? Eller bör man bara pumpa fram ny olja för att slippa luft i systemet? Bilen har ingen ABS.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag skulle undvika att tömma och sen fylla på.

Pumpa ner nivån i behållaren så långt det går utan att den suger luft, fylla på nytt, fortsätt töm och kör igenom en del extra vätska.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Westfield skrev:
Jag skulle undvika att tömma och sen fylla på.

Pumpa ner nivån i behållaren så långt det går utan att den suger luft, fylla på nytt, fortsätt töm och kör igenom en del extra vätska.


Det skulle jag också rekommendera! Mitt system var helt tömt och det strular med att få bromsarna bra. Iofs inte samma bil men ändå!

Lycka till!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Westfield skrev:
Jag skulle undvika att tömma och sen fylla på.

Pumpa ner nivån i behållaren så långt det går utan att den suger luft, fylla på nytt, fortsätt töm och kör igenom en del extra vätska.


...eller sug upp den gamla vätskan från behållaren med en pipett eller spruta - finns gratis på apoteket! - fyll på ny vätska, öppna luftningsnipplarna (en i taget) o fortsätt som ovan

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



miataninja skrev:
Westfield skrev:
Jag skulle undvika att tömma och sen fylla på.

Pumpa ner nivån i behållaren så långt det går utan att den suger luft, fylla på nytt, fortsätt töm och kör igenom en del extra vätska.


...eller sug upp den gamla vätskan från behållaren med en pipett eller spruta - finns gratis på apoteket! - fyll på ny vätska, öppna luftningsnipplarna (en i taget) o fortsätt som ovan


Varför? du måste ju iafl samla upp det som kommer från bromsoken, så lika bra att öppna en nippel och pumpa igenom så mkt som går, slipper man suga och hålla på och slabba? Jag ser inte varför man skulle göra så?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Man lär spara packningarna i huvudbromscylindern om man inte pumpar så mkt, man får ju ett betydligt längre slag utan motstånd och hamnar utanför normalt arbetsområde (om detta nu har betydelse...).
Jag har råkat ut för att en tätning har gått sönder med totalt bromsbortfall som följd och avåkning i 140 km/h efter korta rakan på Knutstorp...
Att det sedan ska vara tvåkretssystem verkade inte bilen bry sig det minsta om.

Henrik, vi har en vaccumsug som vi kan använda i racinggaraget.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Tack för kommentarerna.
Jag tror jag undviker att tömma hela systemet och suger upp det som finns i behållaren. (Jag har med mig en oljesug Thomas) och sedan luftar som vanligt. Man vill ju inte riskera att det blir svampiga bromsar när det är körning imorgon! :woot:

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Tjaaaa, svampiga bromsar var ju knappast det största problemet......
Eller vad säger du, Henrik?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Här kommer några bilder från första på bana. I lördags var det första sprint-racet med Sportvagnsklubben Göteborg i stålande väder. Jag och min bror delade bil i utbyte mot att vi körde på hans gamla sommadäck. Med horn i panna och däck som visade sig inte besitta den friktionskofficient som en gång i tiden vart specad gjorde att det gick brett både på och av banan.


Innan start


Full fart på baksidan


Skrik och kräng


Inte ens i närheten....

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Cyberoid skrev:



Inte ens i närheten....


Där är inte direkt vanligt att köra av så tidigt i kurvan och framförallt inte om det är torrt ute...
Dock så visar det ju på att ni (du och din bror) lät bilen visa vad den gick för

Vad tyckte du om Parkbanan i övrigt och vad blev det för tid?

//Fredrik - 1.42 med Kadetten förra året tror jag det var...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Det är fler än en som fått problem på rakan fram till den kurvan (kurvan innan tas med max på tvåan och då är inte marginalerna stora), men inte så många på torrt underlag.
Det ska ryktesvis finnas en fin bildsekvens på gräspassagen men den har inte kommit fram till ytan än.

Däcken ylade fint över hela banan iaf
De hade C17/C18 som startnummer förresten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Figgz skrev:
Cyberoid skrev:




Där är inte direkt vanligt att köra av så tidigt i kurvan och framförallt inte om det är torrt ute...
Dock så visar det ju på att ni (du och din bror) lät bilen visa vad den gick för

Vad tyckte du om Parkbanan i övrigt och vad blev det för tid?

//Fredrik - 1.42 med Kadetten förra året tror jag det var...


Nej, det blev minsann helt tokigt det varvet. Jag hann precis upp på trean och när jag växlade ner igen så släppte det i bak. I kombination med på tok för hög ingångshastighet.

Parkbanan var jäkligt skoj och utmanande. Den är i stort sett inte rak någonstans och smal som bara den. Det tar nog många varv att lära sig ett bra spår. Tiden denna gång vart av given anledning. Men vad spelar tiden för roll egentligen, man kör ju för att det är kul eller hur!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Figgz skrev:
Där är inte direkt vanligt att köra av så tidigt i kurvan och framförallt inte om det är torrt ute...
Dock så visar det ju på att ni (du och din bror) lät bilen visa vad den gick för

Vad tyckte du om Parkbanan i övrigt och vad blev det för tid?

//Fredrik - 1.42 med Kadetten förra året tror jag det var...


Blanda inte in mig i de där piruetterna...!
Jag hade bara mindre incidenter, t.ex 5-6 m långa bromsspår innan målgång.
Märkte inte att hjulen låste, skitskumt.

Niklas, jag var ju C18 men min tid verkar inte stämma?
Sista åket (inkl bromsspåren) gick på 1.46 men så fick jag tydligen 3 s tillägg pga en kona (har ingen aning om vilken dock).
om jag inte läste fel på lappen förstås, men det tror jag inte...

Med R-däck och något fler än två varv runt banan så ska nog tiderna kunna putsas ordentligt! thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



TPR skrev:
Niklas, jag var ju C18 men min tid verkar inte stämma?
Sista åket (inkl bromsspåren) gick på 1.46 men så fick jag tydligen 3 s tillägg pga en kona (har ingen aning om vilken dock).
om jag inte läste fel på lappen förstås, men det tror jag inte...
Alla tider är alltid preliminära, det går alltid att läsa fel mm
Får kolla nogrannare när jag kommer hem.

Edit: 1.49.81+3

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Till helgen är det körning igen med Sportvagnsklubben på Kinnekulle och då det greppade fantastiskt dåligt sist (se ovan) så har jag fått tummen ur och inhandlat nytt gummi. Det var inte lätt att hitta 195-50-15" R888 så här års men tack vara Martin på Wheelbase löste det sig till sist. Tack!


God kandidat till titeln "King of pallbocks" snart?

Bilen har stått på bockar några dagar nu medans jag har jagat däck. Bromsarna fick sig en översyn och Ferodo Premier belägg levereras till banan av C.A.R Engineering. thumbs up Bak sitter det några mm gröna belägg men de håller nog till det lilla de ska uträtta.

Funderade länge på hur jag skulle sätta däcken på bilen. R888:orna har nog utan tvekan bäst grepp kontra de beg. A038:orna. Med bilderna i huvudet av vad som hände Renaulten på kullen sist jag var där (bankalaset 2002?) så kör jag nog hellre understyrt än överstyrt denna helgen. Därmed hamnade Yokosarna fram till att börja med. Däcken har ju rotationsriktning så tyvärr kan jag inte skifta sida på bilen utan att kränga om dem men fram och bak ska jag testa framöver är det tänkt.


Fram: Beg. Yokohama A038 från 2001


Bak: Toyo Proxes R888 från sent 2005

Körde en runda igår på kalla och fuktiga vägar men tyckte ändå att greppet var hyffsat. Det viner en hel del från däcken och hjulhusen låter som torktumlare fulla med småsten så lite bättre greppar det säkert.

Ser fram emot en trevlig fredag Kinnekulle Ring.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
<<   1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44   >>
9 besök senaste veckan (202164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande