Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro Iroc-Z -89
<<   1, 2, 3
20 besök senaste veckan (46112 totalt)
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291


Trådstartare
Då dollarn verkar börjar röra sig uppåt så blev det dax att lägga en beställning på alutoppar och dumpa dom gamla originaltopparna i järn,viktskillnaden som försvinner över framvagnen blir runt 20kg och samtidigt så blir det en rejäl effekthöjning tillsammans med ett annat insug från Edelbrock och högre utväxling på rullvipporna så landar det på kanske runt en 40-50hk samt ett högre varvtalsregister.

Topparna är ett par TrickFlow 195cc som är ett kvalitetsmärke samt flödar riktigt bra ur kartongen.


Insuget/basplattan som kommer i från Edelbrock har större kanaler mot original men ska matchas ihop med toppens kanaler och "insugsrör" så kallade runners.



mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Mats Ahlgren skrev:
zoddri skrev:
Kul att flera börjar satsa på 3gen!

Har smiskar min stackars V6-variant på lite träffar och det är ju en väldans rolig bil att köra, även om det känns som att man försöker navigera ett slagskepp på göta kanal ibland..


Som du säger hoppas fler upptäcker gen3 Camaron fram för mer hockeyfrillor "mullets"
Gen 3 Camaron är riktigt lättkörd men samtidigt lite lömsk,när det släpper då släpper det j-lar i mig snabbt
Att du åker V6a behöver inte vara nån nackdel snarare tvärtom på inte så snabba banor,satsa lite på chassi/bromsar/däck så ska du se att den kommer överaska ännu mer positivt

mvh Mats


No shit att den är lömsk, hann pröva på det vid SS-körningen i Åmsele ifjol.. Men det är fashinerande hur man kan köra den på ställ runt konerna utan att det känns alltför dramatiskt, kanske jänkarna har lyckats bygga ett bra chassie trots allt

Tyvärr blir det inte så mycket banåkabil av min, har lillsexan på 2,8l och den är tyvärr för svag för att göra något vettigt. Det ska inte kännas segt uppför start/målrakan på Midlanda i en banåkabil. Kör den som bruksbil istället nu när jag har golfen att skruva sönder

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291


Trådstartare
Hej igen kollegor dags för en uppdatering vad som hänt i år som omfattar en vedbodsrenovering av 5.7l V8a efter att kamdrivningen gett upp,då cylinderloppen var fina så blev det att jag bara byte vev+ramlager samt att det trillade i en ny vassare rullkam samt nya alutopparna + insug.


Ny trimkam från Comp cams XR258HR-12 på plats kör vidare på gamla kamlager,på rullkam behövs ingen inkörning.


Bottendel klockan 1 oljefilterplats,klockan 3 oljepumpsplats,klockan 7 knacksensor,ordentliga marginaler på den här vedbotrimningsnivån så är det bara att rappa ihop grejerna och det fungerar på en jänk,riktigt lättmeckat även för nybörjare.


Lyftargalleriet i mitten spindeln som håller rulllyftarna på plats så dom inte börjar rotera.



Alutopparna från Trickflow bort med 10kg per sida och mer effekt hemma från staterna för 10papp,hade dock lite problem att få tätt mellan insug och toppar det läckte en del vatten in i motorn så fick lyfta av bottenplattan på insuget och göra om.


Fick åka 2månader i sommar och det var skönt efter allt trassel(bränd styrbox t ex),ovan är från Lazzat på Lunda i augusti var värt all möda och besvär,skön atmosfär med mycket trevliga "kollegor"


Inhandlat är även en ny stabil tourqe arm som sitter mellan bakaxel och växellåda i vanliga fall den här som kommer från Spohn performance sitter i stället på växellådsbalken så inte drivlinan påverkas ska hjälpa till vid acceleration rakt fram och ut ur kurvorna,den har även en så kallad kardanring för xtra säkerhet.


Nya A-armar ska oxå fixas samtidigt som det blir bromsuppgradering till nästa säsong något som fick skjutas på framtiden i och med den oförutsedda motorrenoveringen som jag råka ut för.
Samtidigt så måste det fixas med styrboxen avgasvärdena var åt pipan med nya kammen motorn går för tunt,trots det går den hyfsat.

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 333



thumbs up

Lite Monza-stuk på den torque-armen eller hur Mats?

Jag har också kikat (dreglat) på Spoons, dom har en del grejor till min bil också.

Vad är det för insprutningssytem du kör med? original?

Lycka till med bygget!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291


Trådstartare
Tinsfci skrev:
thumbs up

Lite Monza-stuk på den torque-armen eller hur Mats?

Jag har också kikat (dreglat) på Spoons, dom har en del grejor till min bil också.

Vad är det för insprutningssytem du kör med? original?

Lycka till med bygget!


Helt rätt om armen Monzan var ju testbädd/först ut med den uppbyggnaden på chassit för att sen komma på gen3 Pontiac/Camaro Spoon gör bra grejer helt klart.
Jag kör original TPI men vid det här laget så är det maximerat/moddat så mycket det bara går med eftermarknadsdelar,kan gå upp på större kam så klart men då byter jag nog hellre till ett Holley HSR sprut i såna fall.

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291


Trådstartare
Tänkte det var dags för en liten uppdatering var ju ett tag sedan det hände nåt här på jänke fronten.
Fick i slutet av sommaren hem nya frambromsar,dom gamla 26.5cm skivorna med enkolvsok i järn åker ut i stället blir det 30.7cm 2kolvskok i aluminium från LS1 Camaro 97-2002 årsmodell,rotorns tjocklek är 30mm mot originalets 26mm.
Det här är det största man kan ha bromsmässigt och fortfarande få plats under original IROC fälgarna på 16tum något jag vill behålla tills vidare,om man vill kan man senare enkelt uppgradera till Corvette C5 bromsar men då måste man upp i fälgstorlek.
Den här uppgraderingen kan göras på alla Camaros/Pontiacs av generation 3 och är så kallad bolt on det är oxå en enorm förbättring av uthålligheten på bromsarna tiden då man kunde bromsa bara 1½ gång är borta.
Totalkostnad med inköp frakt tull moms hem till min dörr slutade på cirka 10lappar väl värt pengarna får vi hoppas man måste ju kunna få stopp på järnsläden


_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Roggi79
Jönköping
Här sen Feb 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej!

Ser att det är min gamla Iroc-Z du har
Jag hade den 2002-2003, och ångrar ihjäl mig att jag sålde den.
Men kul att se att den har hamnat i rätt händer.
Själv så letar jag efter en IROC igen.

Var det dig jag pratade med på Power big meet i Västerås?
Träffade nämligen på min gamla pärla och dess dåvarande ägare på Camarofältet på träffområdet.
Men det måste ha varit för ganska många år sedan.

Med vänliga hälsningar, Roger

_________________
Roger Johansson
Citera
Roggi79
Jönköping
Här sen Feb 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej!

Ser att det är min gamla Iroc-Z du har
Jag hade den 2002-2003, och ångrar ihjäl mig att jag sålde den.
Men kul att se att den har hamnat i rätt händer.
Själv så letar jag efter en IROC igen.

Var det dig jag pratade med på Power big meet i Västerås?
Träffade nämligen på min gamla pärla och dess dåvarande ägare på Camarofältet på träffområdet.
Men det måste ha varit för ganska många år sedan.

Med vänliga hälsningar, Roger

_________________
Roger Johansson
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291


Trådstartare
Sorry sent svar !
Ja det stämmer det var mig du pratade med måste ha varit runt 2006-2007 nånting ja jag har haft bilen ett tag nu runt 7år och den får stanna kvar ett tag till då det är en sjukt skön känsla att ligga landsväg med T-topen av och se denna grymma huv som börjar inne i kupen svepa framåt och solen som bara gassar ner i kupen samtidigt som man drar av en Guns and Roses låt på stereon så rätt och så tidsenligt.....medans 5.7L monster gurglar under huven
Till i år blir det på med LS1 bromsarna svetsa dit subframe connectors för att binda ihop chassiet och till att montera mätare för motoroljetemp,växellådetemp,bredbandslambda från Innovate motorsports,dom här kommer sitta i 3pod på A-stolpen/förarsida.
Spekulerar lite oxå att inhandla ny direct fit alukylare från "Be-cool" samt 18" Irocs kromade fälgar däck(krom fälgar är ok inget annat)men ja får se vad som händer.
Roggi79: I dag är det inga problem att hitta gen3er billigt frågan är väl vad du vill ha så klart en 5petad 305a Iroc är väl optimal om du vill ha lite bankaraktär på bilen men dom växer inte på träden direkt inte så billiga heller finns mest söndermeckat där ute,om jag hade börjat från början så hade jag gått på en Iroc med 5 pet och sen bytt motor till LM7 truck Vortecen och en T56 låda,relativt billig grund att börja på och med en grym potential i den kombon.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291


Trådstartare



Original 80tal mot dom "nyare" LS1 Camaro,känns skumt att montera 15år gamla grejer och tycka att det är ett framsteg men ja det blir ju en skaplig höjning bromsmässigt,det går sen att montera t ex Corvette C5 rotor och behålla bromsoket så utrymme finns för förbättring om man önskar mer och värre.
Kostnaden mellan slitsat/borrat och solida var så liten så jag tog det men bilen går ju 99% på gatan så jag ångrar mig nog lite ändå skulle nog gett tusan i det och kört på solida rakt igenom,men prövar så får vi se hur det fungerar.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



varför skulle du ångra bytet till slitsade? Det är inte sämre och dom galvade är snyggare. Håller snyggheten länge. Har såna på min transam som jag köpte av bromsmannen för flera år sen. Mycket nöjd med mina och då har bilen aldrig ens sett skylten av en bana. Däremot gillade jag inte orginal efter att jag i 200 jagade en annan trans am och en söndags farare åkte ut framför i vänsterfilen på motorvägen. Jag stod upp och körde i en halv kilometer innan jag tog han på insidan.....
Bra bromsar är bra helt enkelt. Men INTE race belägg på gatan! Då måste du köra i 200 alltid och tvärnita så fort du vill sakta in....

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



Mats Ahlgren skrev:

Original 80tal mot dom "nyare" LS1 Camaro,känns skumt att montera 15år gamla grejer och tycka att det är ett framsteg


Kanske att dom 15 år gamla grejjorna fortfarande är moderna? Allt som kommer från USA är inte stenålder när det når denna kontinenten. Och GMs ingenjörer är inte idioter, även om vissa saker kunde vara bättre, men som dom väljer bort ur ekonomisk synvinkel. Har med volymerna att göra. Många tror ju att inget som kommer därifrån går att använda. Men visst säljer bekvämlighet bättre än sport i det landet. Därför måste du modda medan polaren kör med orginal BMW. Men jag piskade en nyare S60 med min firebird-91 V6 med 150 hästar.... Detta var 2004. 117 mellan hässleholm och bjärnum. Det går!
Nedvärdera inte amerikanskt järn även om det är lite grovhugget ibland.....

_________________
Magnus nilsson
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291


Trådstartare
Kan meddela att bromsarna fungerar kanon på gatan,det är ett så ruggigt bett att det är makalöst jag formligen hänger i bältet,jag har oxå bytt fjäder till en styvare i bromsfördelningen mot bakbromsarna så nu tar även dom mycket mer mot tidigare.
Det stora problemet just nu är att om jag bromsar fullt så tömmer jag tråget på olja framåt så oljetrycket försvinner all världens väg och det är ett megaproblem inte bra måste kolla på oljekontroll till nästa motorbygge.
Har även satt i en A-pillar 3pod från Autometer,ovanfrån ser man oljetemp motor/oljetemp lådan/bränsle-luft blandning bredbandslambda.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 291


Trådstartare
scaryeyes skrev:
varför skulle du ångra bytet till slitsade? Det är inte sämre och dom galvade är snyggare. Håller snyggheten länge. Har såna på min transam som jag köpte av bromsmannen för flera år sen. Mycket nöjd med mina och då har bilen aldrig ens sett skylten av en bana. Däremot gillade jag inte orginal efter att jag i 200 jagade en annan trans am och en söndags farare åkte ut framför i vänsterfilen på motorvägen. Jag stod upp och körde i en halv kilometer innan jag tog han på insidan.....
Bra bromsar är bra helt enkelt. Men INTE race belägg på gatan! Då måste du köra i 200 alltid och tvärnita så fort du vill sakta in....


Dom här skivorna är "Zink washed" nånting,spindeln är original men moddad för att adapterplatta för ok ska passa sedan har man fräst ner en original rotor så den går i centrum på LS1 rotorn med längre bultar,det blir alltså lite bredare spårvidd nån cm på varja sida.
Ja original är dom helt livsfarliga att få stopp på,då gäller det att köra med huvudet,lätt annars att hamna i otäcka situationer precis som du beskriver.
"Generalen" vill ju tjäna pengar och dom plockar vad som finns på hyllorna från budgetsegmentet även till sina "performance cars" men som tur är går allt att få ordning på och till rimliga pengar

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro Iroc-Z -89
<<   1, 2, 3
20 besök senaste veckan (46112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande