Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: R6-cart (dödsmaskinen...) STULEN!!!!!!!!!!!!!!!
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (108698 totalt)
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



KristianAE86 skrev:
FSN skrev:
..........................

Tror att du överskattar momentet i risraketen ganska ordentligt Pär. Max momentet är nog inte mer än 60-70Nm.



Actually the torque of (for example) the -03 CBR954RR Fireblade is SICK! It is rated at 105Nm@9500rpm, whereas the typical single cylinder ~600cc machine delivers about half as much..


Hett tips, gå in på yamahas hemsida.

_________________
Stefan Cedergren
Citera
Wannabee
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 12



Rätt pris för ett gammalt C-chassie utan motor är 1500-2000 mer ska ni inte ge. Då är det ett slitet 90tals chassie men förmodligen i bättre skick än vad erat yamma chassie ser ut att vara.
Titta på ett C-chassie så ser ni hur växel länkaget är gjort, man har kopplingen på ratten och använder den endast vid start. "Cross växling" är det som gäller, vet dock inget om hur tålig lådan på er motor är.
Titta på http://www.kartson.se/start2.htm och klicka på tex begangnat. Där är en bild på hur växellänkaget är gjort. Lite svårt att se men det ger en ide.

_________________
Staffan Karlsson
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Vridet i (-03 års) R6 ligger på 68.5Nm/12000rpm. Dock är det på vevaxeln. Vridet på utgående axel är "något" större.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pugho skrev:
Vridet i (-03 års) R6 ligger på 68.5Nm/12000rpm. Dock är det på vevaxeln. Vridet på utgående axel är "något" större.


Sant! (jag skäms... hur kunde jag glömma nått sånt?, Skyller på att jag tänkte på transaxelmaskiner...)

Vad ligger utväxlingsspannet inom?

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Wannabee skrev:
Rätt pris för ett gammalt C-chassie utan motor är 1500-2000 mer ska ni inte ge. Då är det ett slitet 90tals chassie men förmodligen i bättre skick än vad erat yamma chassie ser ut att vara.
Titta på ett C-chassie så ser ni hur växel länkaget är gjort, man har kopplingen på ratten och använder den endast vid start. "Cross växling" är det som gäller, vet dock inget om hur tålig lådan på er motor är.
Titta på http://www.kartson.se/start2.htm och klicka på tex begangnat. Där är en bild på hur växellänkaget är gjort. Lite svårt att se men det ger en ide.


Jag har nåt som kallas Quickshifter liggandes till min bilvande "hoj" i framtiden -
kastar ca: 700 kr för några år sedan.

Det är samma princip som racebilar med sekventiell låda använder sig utav.

när man för växelspaken 1mm framåt så dödas tändningen & man slår i samma rörelse i nästa växel.

K skonar motor lika bra somatt använda koppling faktsikt

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



Har faktiskt ingen aning om hur R6:an är utväxlad, men bak sitter det ett 180/55-17 som har rullomkrets 1979mm.
Nu har jag aldrig kört just en R6 men jag vet att en fireblade gör runt 120-130 på ettan, så det är väl inte helt orimligt att anta att jamman kan göra runt 100 blås med 12k varv på mätarn på ettan.. I samma fart varvar bakhjulet 842 rpm. Med originaldrevning (16/48 fram till -01 iaf) så betyder det att utgående axel varvar i krokarna 2526 rpm.
Vridet ökar väl i samma takt som varvet minskar, så det borde bli 12000/2526=4.75ggr högre än vevaxelvridet om vi försummar förlusterna i lådan..
Så runt 325Nm handlar det om på utgående axel. Pers ursprungliga gissning var m a o inte sååå illa pinkad.

Ang. växlingstekniken så funkar det alldeles ypperligt att växla UPP en hoj utan koppling. Det är bara att lägga lite tryck på växelpinnen samtidigt som man släpper på gasen ett ögonblick lagom så växeln hinner hoppa i. Ner måste man dock använda kopplingen om man vill att lådan ska hålla ihop i det långa loppet.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011



Primary Drive Ratio 1,955
1st Gear Ratio 2,846
2nd Gear Ratio 1,947
3rd Gear Ratio 1,556
4th Gear Ratio 1,333
5th Gear Ratio 1,190
6th Gear Ratio 1,083

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Tack alla för all information!! thumbs up

Tack Stefan för länken. Det gick ju att se någorlunda, och det verkar ju klart smidigare att ha kopplingen där!

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Jag kan tipsa om att titta lite på hur en superkart är byggd, där har du både växellänkage och kopplingslösningar som är uttestat sedan länge.

Tex. PvP har en del bilder: http://www.pvpkart.com/

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Benjamin Ernryd skrev:
Jag kan tipsa om att titta lite på hur en superkart är byggd, där har du både växellänkage och kopplingslösningar som är uttestat sedan länge.

Tex. PvP har en del bilder: http://www.pvpkart.com/

/Benjamin


Tack! thumbs up

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
chellquist
Umeå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 51



Fränt projekt
Det finns ensån dära i Hällnäs med R1 motor kommer inte på vad projektet heter. Det chassit var väldigt mycket uppstyvat med en massa svetsning. Den var fullständigt helvild eller så hade chaufören kraftig dödslängtan
Kolla in denna film http://gprime.net/video.php/gixxerkart en annan kart dock

_________________
Christer Hellquist
BMW 2002 -73 iT MSx
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Vad trevligt!!
Synd att det var långt borta annars kan man ju dra igång en tävling för riktiga män...

Förövrigt så har vi tjuvstartat lite och byggde nya fästen till stolen i måndags. Blev en bra förstärkning till ramen med thumbs up Bilder kommer troligtvis under dagen...

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Här kommer lite bilder! tyvär i .gif-format...




_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Axel - coolt att du kommit igång.

Men jag själv hade nog börjat med att mäta p motorn & hur mkt plats avgassystemet tar (utan att bränna hål på stolen/föraren - & sedan byggt förlängningen av ramen & sedan förstärkningarna till stolen.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Axel - coolt att du kommit igång.

Men jag själv hade nog börjat med att mäta p motorn & hur mkt plats avgassystemet tar (utan att bränna hål på stolen/föraren - & sedan byggt förlängningen av ramen & sedan förstärkningarna till stolen.


Hej Kristian!

Jag var tvungen att montera stolen där den skulle vara först för att se hur långt bak den kom. Det syns ju i och för sig inte på bilderna men det vänstra sidofästet är inte klart än då jag gör det när motorn är på plats. Så helt klart är det inte. Det som är tänkt nu är att jag ska göra någon provisorisk förstärkning av chassiet och sedan ska det kapas Sen tänkte jag hänga upp motorn i en travers och passa in den lagom bakom stolen. Sen lägger jag bakaxel-delen bakom och mäter hur mycket det måste förlängas. Hängde du med..?

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



japps det gör jag -
men du !.

jag hade nog kapat precis efter bakre stolsfästet & sedan skaffat 4 st rör som passar exakt in i ramens orginal rör knackat in dem med hammare & punktat fast dem med svetsen.

hade börjat med ca 45-50cm förlängning & sedan måttat in motorn.

när du sedan e klar med uträkningen av förlängningen så hade jag skafat mera rör i exakt samma dimension som ramens rör & trätt utanpå de smalare rören & sedan svetsat -
hänger du med *L* ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Jodå! Jag hängde med.

Jag kommer nog att göra lite som du tänkt då jag svarvar till (eller har otrolig tur och hittar ett) rör som passar inuti det gamla. Vi pratar kanske om en bit på två decimeter. Den sticker jag in i röret till hälften och punktar fast den där. Detta gör jag för att det ska bli lättare att få ramen rak hela vägen. Jag hoppas att det funkar... Skulle man nu hitta ett lämpligt rör så kan man ju trä i det för att lättare hålla bakaxeln på plats och vänta med att kapa av det. Men jag ser ingen anledning att sedan använda det smalare röret mer än vid ändarna.

Ramen kommer att kapas lite framför det tvärgående röret som går bakom stolen.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



jag byggde en för 15 år sen med en yamaha rd 350
tar fram den när isen tillåter den går som bara den med
49hk,kan bara tänka mig hur det går med en r6a huu

ps glöm inte hjälmen

_________________
Michael Öhrström
Citera
BZRacing
Skövde
Här sen Dec 2004
Inlägg: 14



Se där ja! Grym Micke! thumbs up

Vi ska väl göra nått liknande sen

Mvh Brorzon (testpiloten) ---->

_________________
Emil Brorzon
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



micke r1 skrev:
jag byggde en för 15 år sen med en yamaha rd 350
tar fram den när isen tillåter den går som bara den med
49hk,kan bara tänka mig hur det går med en r6a huu

ps glöm inte hjälmen



Micke -
jag ser jättegärna massor av bilder på denna leksaken -

Kan ske i detta tråden om det kan funka som inspiration för trådskaparen.

mvh/
........Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Ett tips på en sak som man gärna missar. Det med oljesystemet har redan varit uppe på tapeten.

Förgasarna gillar nämligen inte heller laterala g krafter. Problem med att motorn går illa under kraftig kurvtagning uppstår lätt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: R6-cart (dödsmaskinen...) STULEN!!!!!!!!!!!!!!!
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (108698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande