Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 BMW-cup/SLC -96 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 52466 besök totalt |
Nope, inte per automatik. Finns sk. FIA-godkända burar att köpa men tydligen ska detta inte spela ngn roll då SBF krav är högre än FIA:s...om jag nu minns en utläggning av detta ämne i en tidigare tråd. |
||||||
Aha, intressant information. Enklast kanske är att skicka en ritning till SBF och fråga om den blir godkänd innan man beställer den med andra ord. Lite trist att bli sittande med en FIA godkänd bur som man inte
får tävla med i Sverige Det är inte så lätt alltid. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Precis. Läs Johan D:s biltråd så får du mkt info redan på de första sidorna. Ser chansen att få igenom en sådan "köpebur" som snudd obefintlig. |
||||||
Nu köpte jag buren främst för säkerheten utan en tanke på att tävla med den.
Skall bilen byggas om för tävling så kommer all inredning åka ut och då blir det garanterat en ny bur efter egen design i vilket fall. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
Då får du en ypperlig chans att plocka ur det vita lädret..... Andreas, är det så att skruvade burar per automatik är blää hos SBF (frånsett roadsport/modsport)? _________________ Stefan Larsson |
||||||
Men Robin, när du nu bygger, är det inte lika bra att göra den ready for race när du ändå håller på? _________________ Stefan Larsson |
||||||
_________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Triss: Bra att du klargjorde detta så ingen får för sig ngt felaktigt. Stefan: Normalt är att man MÅSTE använda skruvar om man bygger buren själv. Dock ska alla sådana förband följa gängse regler och de hittar du på SBF:s hemsida eller om du söker lite här på rejsa. Sen är det detta med att tex A-stolperöret inte för ha en extra bock för att ta sig runt instrumentbrädan tex som sätter stop för användandet inom tävling samt vad jag sett att alla sånna burar inte heller har godkända bultförband. Sorry Triss om vi är allt för OT i din tråd. |
||||||
Det booorde vara så...men i all logik som råder i denna bransch har erfarenheten sagt mig annat. FIA är inte samma sak som SBF även om man tycker att om FIA godkände en sak borde de natinella förbunden följa detta. Nu är det inte så, hur underligt det än låter. Ja du vet ju hur det är med hjälmar tex. Logiskt? Nja, inte alltid. EDIT: Nu läste jag rpecis i John C:s tråd att han fått om buren var FIA-certad. varför har inte alla besiktningsnissar sagt samma sak då? Blir så trött på att SBF inte kan utfärda ett dokument som ALLA sen kan följa om det så är bes.gubbe eller bilbyggare. > |
||||||
Jag skrev det i en annan tråd tidigare idag men jag roade mig för ett par timmar sedan att prata med SBF och då med en besiktningsman och han var väldigt klar på att det inte var några som helst problem med en skruvbur så länge som det följde med FIA handlingar/certifieringshandlingar. FIA handlingar hade en funtion som överskrev SBF's regler.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Vill tydliggöra att det inte är skruvarna i sig som utgör problemet om nu ngn snöade in på detta. Med skruvbur avses i detta fallet "Färdig bur för min bilmodell köp färdigbockad och klar att bara bulta i bilen utan svets"? Då är jag med. Mer förtydligande. om man kollar Johan D:s tråd omnäms där den bil jag haft mest koll på som berörts av liknande burfunderingar. Lars åkte ett år med en Heigobur. Dock på dispens tills en riktig bur svetsats i. Mao, man ville utreda hur man ställde sig till dessa typer av burar innan man gav klartecken rakt av från SBF. Nu bytte Lars bur till året efter så jag vet inte hur dessa fudneringar och beslut slagit ut. Är det så att man sedan dess (2004) bestämt att dessa burar är helt OK? Vet ngt garanterat att alla besikningsmän följer samma regler? om man kan åka lite klubbracing med liknande lösningar öppnar det ju dörren för en mängd personer som i dagsläget drar sig från att bygga om bilen helt ut med svetsad bur osv. Moderator: Kanske dax att splitta ut diskussionen om trådskaparen vill? |
||||||
Som sagt, jag håller med dig både i sak och rent logiskt. 2004 gjorde dock inte SBF det i samma tydliga anda utan saken skulle "utredas". Dock fick Lars åka på dispens det året. Så fick jag det framlagt för mig. Tycker SBF är klart dåliga på denna punkt att verkligen säga som det är rakt ut. Det hade underlättat för hugade burköpare och desinformation likt min egen kunde ha sluppits. |
||||||
Jag håller med dig. Med tillägget att det kanske inte är SBF som organisation som brister utan enskilda företrädare. Vill också betona att långt ifrån alla färdiga skruvburar går att få med FIA-cert. |
||||||
Då är vi helt överens. Trodde inget annat heller. |
||||||
hm..
Det allra enklaste är att skriva ut SBF's regelverk angående burar. Där finns all info ni behöver:Hur buren ska vara utformad, materialtjocklek, godkända materialtyper osv osv osv... Det är som Lidström säger ruskigt svårt ( ialla fall i mina regioner) att få igenom en "lego"-bur. (en sådan man typ köper på postorder... ) _________________ Johan Dahl |
||||||
Dags för en liten uppdatering. Jag skulle uppskatta om moderator splittade tråden.
Bromsar, katersättare, grenrör, bussningar samt insug på plats. Ljudet är inte att leka med, man får nästan ha hörselkåpor på sig Jag måste nog skaffa en stereo. En liten en med 2 högtalare och sen riva ur den gamla med alldeles för många. Den funkar ändå inte eftersom jag inte har koden till den. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 BMW-cup/SLC -96 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 52466 besök totalt |