Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (38769 totalt)
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Hadde väl hoppats att ha bilen ute och rulla nå till helgen, men tyvärr...

Micke, Per och jag holdt på nå på söndag en god del, men blev inte klara. Micke fixade klart kabelskarven och Per och jag gjorde diverse annat som att montera kylaren lite provisorisk i påvänte av nya festen, nya kopparrör til oljakylaren (her får det bli nya slanger senare), delvis klar med servorstyrningsslanger, men måste få lagat en ny eller hämta en begagnat, kapade och svätsade mer i gränrören, inte klar med det yttre, då det är för j. trångt ned där!
Hadde bestält nya klips till el-kontakten til spridarna. Måtte köpa kompletta kontakter, men fick fel sort hos BMW...

Diverse annat småfix ochså.

Tyvärr var avgassystemet som jag köpte av Henrik, inte 2 x 2.5 tumm, men däremot 2 x 2 tumm, vilket jo gör en ganska stor skillnad på flödet. Funderar nå på om det är något poeng i att testa det på bilen eller inte? Någon som har god koll på det här?? original till M5án er ca. 55 mm, medans 2 tumm blir ca. 47 mm. Tar tacksamt emot "expert-tips" om det här, då systemet till Henrik jo passar under bilen, men är laget till en 528á, väl och merke som sportavgas. (Ingen problemer med Henrik i fall jag inte bruker det, han tar det tilbaks) Va ska man göra?

Et lite bilde på Per och hans grymma 535á:


Ha det kul, nu måste jag på jobbet.

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Roligt att se att det rullar på Jan! Ska bli kul å höra hur du upplever skillnaden och hur resten av bilen klarar effektökningen.

Vad kom ni fram till gällande växellådan? Ska du testa att köra med din gamla eller har du fått tag på en ny?

Lycka till!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Jan! vem är den tunnhåriga långskånken brevid den röda e28:an?

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004
Inlägg: 65



Ja Jan, vem är det?

_________________
Michael Hedlund

Bmw E28-85
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Det där, det ser ni väl, det är Rejsa Von Duck, in persona!

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Jeppe skrev:
Roligt att se att det rullar på Jan! Ska bli kul å höra hur du upplever skillnaden och hur resten av bilen klarar effektökningen.

Vad kom ni fram till gällande växellådan? Ska du testa att köra med din gamla eller har du fått tag på en ny?

Lycka till!


Hej Jeppe! Vi lar den gamla hänge kvar så länge den håller. Klumpen likeså. Har 3.61 i slutväxel, vilket jag tycker funker bra med bilen, och borde gå endå bättre med nya motorn. Ddäremot har jag "safet" lite med att hälla på Red Line MTL olja i växellådan och Red Line Shock Proof där bak. Med lite tur holder oljefilmen, och om jag inte idiotstartar, så borde väl lagerfesten ochså hänge kvar..

Har du klurat ut om du vill köra i standard eller mod.-klassen och med dertil hörande 528 motor?

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Jan Skj skrev:


Har du klurat ut om du vill köra i standard eller mod.-klassen och med dertil hörande 528 motor?

Jan


Ja nog har jag klurat Jag har kommit fram till att jag kommer köra modifierat, har redan kapat bort massor med plåt =)

Jag slår dig en signal i dagarna!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Måste bara gratulera dig Jan till en riktigt fin bil! dessa e28 BMW så är nog en av bilvärdens vackraste bilar!

>Per: Dig känner jag igen från när du var och "driftade" i Norge på rudskogen i sommar!
jä***gt synd när du inte fick köra mer på Lördagen så jag skulle fått åka med på något varv.
Du måste också starta en egen tråd med din bil här på rejsa!


Äsch!! Nu skrev jag med min brors inloggnings namn!! H:Patrik Kulla

_________________
mvh
Kristian
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Patrick: vi får väl se ang tråden... tiden är knapp. Och det är ju roligare att skruva än att skriva

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
xx

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Jeppe skrev:
Jan Skj skrev:


Har du klurat ut om du vill köra i standard eller mod.-klassen och med dertil hörande 528 motor?

Jan


Ja nog har jag klurat Jag har kommit fram till att jag kommer köra modifierat, har redan kapat bort massor med plåt =)

Jag slår dig en signal i dagarna!


ok, Jeppe, då står det en 528-motor och väntar på dig

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Jan, du har ett PM som väntar på dig

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Här ser ni kuttet i det inre gränröret, samt det yttre före dom stora kutten kommer.


Ja det nästa blir väl modelljobb för Playgirl.. måsta bara tvätta oss först.
Micke och jag med gränrören som vi kapat isär (nypris ca. 15000 stk, så det tar jo liiite imot)... Per med raggar-kylslangen.

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Var och tittade på Stockholm Challenge med Micke i går. Jättekul!

Som den fartdåre man är, så var det jo svårt att bara kolla på andra...

Jaguaren blev rensat för allt löst, och det var inte lite.. Och fick sig ett par varv rundt banan med lågt lufttryck! 1.42 går inte precis in i Guinnies rekordbok, men det låt fint i svängarna!!

Måste väl legga till att när jag skulle på förarträning med BMW-klubben på Gälleråsen i fjor, så lösnade kränghämmarfestet fram för Beamern, så Jaggan fick sig en hel-dag med banåka. Gick fint som bara den. Ted Björk visade mig också et par svängtriks med den. thumbs up

Hobbe körde i går på 129.84 med sin Z4, så det får vara första mål nesta vår.. inte med Jaggan dock!

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
ok, tiden går, men vi närmar oss... Mekade förra helgen, en dag i väckan och i går.. Har brukt mycket tid på att få ordning på grenrören. Måtte till slutt kapa långt upp och dela så jag hadde tre lösa biter. Sen klippa till och mäta till ett klipt 2.5 tumms rör och bygga egen kollektor. Det gick till slut ned i bilen med lagom fem millimeter klaring till alla sidor, puuh! Micke har varit och hjälpt mig igen, och man kan väl trygt seja att det blit skillnad på våra svätser....!

Har forskat lite på det här med va som är best storlek på avgaset. Köpte jo ett begagnat Simons-system som visade sig vara 2 tumms x 2, men det ger bara ett volym på 84% av original, och jag tycker det vore dumt att strypa en så fin motor. Originalet er 2 x 51 mm innvänding, och i och med att det är en udda dimensjon, så mistänker jag att M-gänget hos BMW har forskat fram att detta är besta storlek. Om man så räknar lite på det med 2 pi r i annen, så visar det sig at ett 3 tumm på 73 mm i diameter, ger 2 % mer volym än original! Svårt att se med ögat, men så är det. I tillegg gär ett stort rör bättre flöde än två mindre, så motståndet blir därvid mindre än original. Dom som kan det, sejer att det viktigaste på en icke-turbo motor är att ha den originale storleken vid kollektorn, sen kan det vara hur öppet som helst.

Jag går därför för ett stk. tre tumms hela vägen och har införskaffat två stycken Apple Racing Dämpare, som jag kommer att ha mitt under bilen och bak, i vanlig ordning, och utan att måtta kapa i bilen. Krille får säkert mindre motstånd och mer ljud, men jag är nöjd med det här. I övrigt stor tack till grabbarna hos HansenRcing som har bockat fancy rör åt mig.

Nå är planen att få bilen klar till Sviestad, som har öppen dag på den 16 oktober, samt "Nachtburgring" i Stockholm dagen däräfter. Hoppas att se många av är på dom dagärna!!

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



hej Jan.

Jag vet inte om det blir så bra att köra alla sex burkarna i ett rör..
Rekommenderar dig att ringa till Köhler och höra efter vad han har för erfarenheter av detta..
0346-31049

MVH

Krille

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Låter bra Jan! Det är alltid lite pill att snickra ihop avgassystem men det är helt klart värt att lägga ner jobb på det så att man får bra flöde och skönt ljud :P

Ska bli kul att se pärlan framöver. Du har inga roliga bilder att visa?

Keep up the good work!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Hej,

Jag har pratat lite med Köhler, och det kan väl vara slik att jag inte får helt maximal effekt på dom övre varvtalen, men det bekymrar mig inte så mycket. Bilen var snabb rundt banan redan med 150 hk, så om jag nå får ut det dobbelte eller bättre så är jag nöjd. Får heller lägga energi (och däck) på att få körtekniken så bra som möjligt, då jag innbillar mig att det finns mycket mer att hämta där. (Skulle inte skada at få min svenska bättre heller, ni får ursäkta..)

När det är sagt, så märker man jo att bilen tar för mycket på framdäcken vid innbromsning. Skulle behöva mer broms där bak. Vet man kan köpa färdiga justeringsätt till att montera på bromspedalen, med två cylindrar etc. Annars så har väl gamla Volvo'r en bromsreduceringsventil som kan brukas fast då måste den stå på rören som går som går till framhjulen.

Det jag skulle önska mig var en enkel och billig justerbar ventil som man skruva på för att justera effekten bak/fram, men det måste inte vara medans man kör.

Någon som har goda ideér?

Jan

PS: Jeppe, bilder kommer om en stund, kör gammaldags spegelreflekskamera..

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Jan. jag hade hemlängtan i går, lämnade din bostad 0.19 och öppnade husdörr'n 0.58... det inklucerat ett proviantstopp på shell. Å en sak säger jag, ljudet från ett "hett" avgassystem liknande det från ett bastuaggregat är bland det skönaste att lyssna på när allt om kring är alldeles lungt... satt minst en minut!!?
Som tur var låg polisen å sov medans jag var på E18...

"Vi snakkes"!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Höres gött ut Per. Inget är som att låta bilen strekka helt ut en gång imellan Tack så mycket för hjälpen på tisdag till båda dig och Micke. Va skulle man gjord utan..

Info till är andra, nu är monstret ute och kör!!!!

Ute och kör är kanskje en lite överdrift, då det fattas lite arbete för det hela är klart. Vi dro i gång motorn på kvällen, och det låter jo skönt med bara en ljuddämpare på för tillfället... thumbs up

Tog en kort tur på kvällen och näste morgon, och det går jo bare så inn i... När man passerar 4000 varv på tvåan så känns det som första gången jag körde tung motorcykel, det bara drar och drar!!

Nå går den i övrigt som en traktor på tomgång, då det suger mycket falsk luft någonstans under plenumet. Lite svårt att se vart det är i övrigt, då innsuget jo däcker de meste av den sidan..

Annars måste vi svätsa inn lambasonden, då motorn defintivt inte tycker om att gå utan.

Skall kapa hål i spoilärn för att få inn luft till oljekylaren, fixa tempmätaren som konstig nog ligger på noll, hitta en oljeläkka som är lite för mycket, bocka till avgasrör under bakakseln och kopla på bakre ljuddämparen, samt få till en patent så fläkten går i. Kofangeren bak skall också på om jag hinner.

Sen är det bara att byta olja, montera R-däcken och dra till Sviestad på förstkommande söndag. Det är öppen banåka mellan 09-14 och kostar bara 350,- så kom ni också!!

Jan

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jasså, vrålåket är redan klart för lite bankörning ? thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (38769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande