Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 #0806 "SÅLD" | << 1, 2, 3, 4 >> 21018 besök totalt |
De kanske ska ha lite olika utföranden? Med breda framsulor o hårda Nitrons ska de iaf vara så här. _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||
lite förutsättningar för att tillverkning kan ske är att man har hårdare fjädrar än original.
lämplig fjädersättning fram är i svängarna 60-80N/mm och jag tror att alla eftermarknadskit ligger därimellan. om ngn har hårdare/mjukare, så vill jag veta värden till att börja med. dessutom ligger detta projekt utanför mina vanliga åtaganden, så någon garanti att det verkligen blir tillverkning låter jag var osagt tills jag har hunnit sätta mig in i problemet. att tillverka 1st är ju lätt och snabbt, men så fort det blir fler, så krävs en massa tid som jag inte alltid har _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Nu skall vi hålla tungan i rätt mun
Dude badbalja är en racebil + samma däcksbredd runt om och framför allt krängare bak OCH fram. Pga däckbredderna så är framkrängar reält mycket styvare än den borde vara OM man fick optimera däcksbredderna. Skall gatbadsbaljerna gå med kärngre bak och fram eller bara fram? Vart det besväligt nu? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Näe då, bara ni optimerar efter min bil så blir det bra!! Hårdare fjädrar Bredare framdäck Krängare FRAM _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||
Tjolahopp!
här var det krängardisskussioner... då vill jag vara med Visst är det så att om man styvar upp krängaren fram utan att lägga till krängare bak så blir bilen understyrd. Det är väl viktigt att få en bra balans mellan krängarna oxå??? För att detta inte ska bli ett jätteprojekt för dude så skulle jag vara nöjd bara man fick en skysst ritning med alla dimensioner på krängarna så kan man ju tillverka (låta tillverka ) dem själv på egen hand... Fram är det ju rätt enkelt att ordna skulle jag tro. Men jag skulle vilja ha en bra beskrivning på hur man löser det bak. _________________ Mattias Meldert |
||||
när du lägger på mera däck fram och bibehåller bak i samma dimension, så minskar understyrningen ganska ordentligt. i ditt fall med 195/225 blir det inte lika påfallande som en med typ 215/245 alt 205/235. bara att fixa så hjulen pekar åt rätt håll, gör bilen definitivt mindre understyrd _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Sen skall vi också har en just balans mellan pitch och roll också.
Tumme pekfinger är det samma som spårvidden/axelavståndet = pitch/roll summa fjäderkonstanter. För att inte få en ända(bak/fram) onödigt hårt fjädrad så vill man hälst ha krängre bak och fram. Med lite lurande, bolla runt med fjädrar och krängre tror jag man kan skippa bak krängran även om jag inte tycker om det. citat: Visst är det så att om man styvar upp krängaren fram utan att lägga till krängare bak så blir bilen understyrd. Ja om bilen är neutal innan man styvar upp krängarn fram. Men är bilen överstyrd innan så blir den mindre överstyrd eller neutral. Hmm allså frågan är var utgångsläget är _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jovisst minskar understyrningen rätt rejält när man byter till 205:or (och även 195:or) fram. Vad jag menade var att om man då hänger på mer krängare fram tar man då inte bort mycket av denna effekt? Jag vill ju att bilen ska vara som den blev med enbart bredare däck. _________________ Mattias Meldert |
||||
Jag håller inte med dig där... när man slänger på 205:or så försvinner understyrningen i princip helt, men att säga att bilen blir överstyrd tycker jag är att ta i. Det känns så till en början eftersom man är så van vid understyrningen som orginalhjulen ger. När man väl vänjer sig så tycker jag att bilen blir mycket trevligare i mer neutralt utförande. Vad jag menade var att man vill ju inte att bilen återigen ska bete sig som den gör orginal, eller??? Därför kanske man måste kompensera den kraftigare kränghämmaren fram genom att lägga till lite kränghämmare bak. _________________ Mattias Meldert |
||||
om man pressar bilen spinner den, det har den gjort både för dig och mig. Jag håller med om att bilen känns balanserad och bra men om man kommer i 180 under bron på Kinnekulle och bilen släpper............... kommer baken då??
Jag har använt Fulings excelark och han har hjälpt mig med egna beräkningar som visar att dagens 5 N/mm (sugrör) borde ökas till 35-50 N/mm. Inte mycket krängning kvar då!! _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||
mycket krängning kvar ja nu kommer fuling ta mig i örat, men en gissning från mig är att med 60N/mm fjädrar fram och med 50N/mm krängare, så har du fortfarande typ 2grader i kräng. min racerbil har 1grad och den hade 3 med std-krängaren. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
då hade jag 48 fram och 60 bak. dvs hårdare än originalets 36/48 irc _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jo, baken kommer jävligt lätt om man släpper av i en kurva. Men det gör den även om det är understyr skillnaden är väl bara att när man har rejält med understyrning (orginal) så kan man inte gå så fort i en kurva att man får för sig att släppa av. Apropå kullen; släp inte av under bron då! . Jag har snurrat en gång pga överstyrning/sladd ut ur en kurva när det är blött, men denna sladd går ju att häva så länge man inte blir rädd och släpper gasen för då är det kört... Släpp bak för att man släpper upp i en kurva beror ju på att man gått för snabbt in i den, här gäller det ju bara att lära sig behärska bilen och lära sig vart gränsen går... (det här fenomenet har ju mer med lastväxling hus mittmotorbilar att göra) Visst har man understyrt fram så kommer bilen börja kana fram innan man hinner bli rädd (man når helt enkelt aldrig den hastighet som gör att det känns läskigt) Det innebär ju att bilen går långsammare, så ska man få ut max ur bilen så ska det ju inte vara för understyrt. Men visst känns det säkrare att börja kana framåt... Det går dock att provocera fram understyrning (vrid mer på ratten - släpp INTE gasen) även med de bredare däcken och därmed skrubba av fart i en kurva om det går för snabbt, det gäller bara att ha sinnesnärvaro att göra det istället för att släppa på gasen, men det är ju en träningssak. _________________ Mattias Meldert |
||||
Svårt att veta, men om man stoppar in original-värdena i arket så får man en lätt understyrning, vilket visar att Lotus räknar på samma sätt.
om man ensidigt breddar framdäcken så blir överstyrning den beräknade konsekvensen. Det känns som om jag har massor av grepp nu, det är kul, men jag vet inte riktigt var gränserna går, ännu. Mindre krängning vore mumma och med en justerbar krängare så går det nog att labba sig fram till optimum. _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||
Har bollat lite siffror nu
Däck: Fram 205-215 Bak 235-245 Fjäder: fram 60-80N/mm Bak 80-100N/mm Bräknat på R-däck ger ca ca ca 2grd krängning, dude slipper bli ryckt i örat Beräkningen säger också att bilen är överstyrd, men med dudes åk som test så är den inte det så era åka borde inte häller vara det. Framkrängra borde ligga på ca 35N/mm på hjulet och säg +-10N/mm. Ligger i häraden va de 50 vi/jag bubblde om tidigare. Mer krängare fram kommer bara att lyfta inner framhjul. Vill man nu minska kränging är det styvare krängre fram + en krängre bak också. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 #0806 "SÅLD" | << 1, 2, 3, 4 >> 21018 besök totalt |