Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Morgan 4/4 -65
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (23819 totalt)
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Är själv lite osäker på den mindre negativa cambern på högersidan. Vet inte om man kör med olika? Enligt Peter Mulberry i England där jag köpte fjädrar/camber plattor så brukar man ha ~1/4 grad skillnad. Hursomhelst så har jag tillverkat en par plattor som har samma mått, dom är enkla att byta.

Kanske någon chassietrimmare kan tipsa om detta...?

BBDB logga? ... PMa, lägg upp här, vadsomhelst men visa...

(skall klura på Gelleråsen 14e)

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



superMOG skrev:
Är själv lite osäker på den mindre negativa cambern på högersidan. Vet inte om man kör med olika? Enligt Peter Mulberry i England där jag köpte fjädrar/camber plattor så brukar man ha ~1/4 grad skillnad. Hursomhelst så har jag tillverkat en par plattor som har samma mått, dom är enkla att byta.

Kanske någon chassietrimmare kan tipsa om detta...?

BBDB logga? ... PMa, lägg upp här, vadsomhelst men visa...

(skall klura på Gelleråsen 14e)


Den som väntar på något gott... Vi (Christina) håller på och fintrimmar lite på detaljerna, sedan blir den publik.

13:e är Gelleråsen, inget annat. Vad gäller olika camber är det väl för att de flesta banor går medurs och att det svänger in bättre och sliter mindre med sådan uppsättning. Men jag är ingen chassi-expert och jag kör med samma på båda sidor. För jag svänger åt båda hållen...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Dags för en liten rapport nu när säsongen närmar sig slutet och endast garagets varma Wiltonmattor kommer utgöra underlag...

Har kört på bana vid 5 tillfällen iår

Kinnekulle 1.5h
Gelleråsen 0.3h
Falkenberg 0.67h
Kinnekulle 1.0h
Falkenberg 1.3h

Summa kardemumma nästan 5h bankörning.

Det var ju banpremiär iår för den nytrimmade BD-motorn plus vissa injusteringar av framvagn med hårdare/kortare fjädrar och lite mer camber anpassade för R-däck. Motorn har leverarat det den skulle utan minsta protest och chassiemässigt så har jag fått till fin balans i framförallt snabba och medel-snabba kurvor. I riktigt långsamma partier stämmer inte utväxlingen bak vilket har gjort att bilen inte riktigt trivts där.
Lite småstrul har det också varit, speciellt på Gelleråsen där den 31 gradiga värmen gjorde att nya plåtar fick tillverkas för att leda in luften mer mot kylaren. En liten plugg i växellådan har saknats fram till sista körningen på F-berg vilket gjorde att endel växellådsolja har sölats ut under säsongen. En grenrörspackning har också gett sig på ettan plus att vid ett pass hoppade växelföraren ur sitt läge mot växellänkaget. Ljuddämparfästet har också justerats eftersom ljuddämparen har tagit i banan vid ojämnheter i högersvängar.

Är med andra ord rätt nöjd med bilen så här långt.

Inför vintern så planerar jag just nu bara att ändra utväxlingen bak till lägre toppfart.


Här nedan missar jag APEX i chikanen på Falkenberg, Pär's Porsche stressar.

Foto: Pär Hylander's fru.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag hittade visst två bilder på detta ekipaget från Kinnekulle (gti & osc's-träff). Måste bara säga att ljudet från denna maskin var helt fantastiskt trevligt, såg ut att gå mycket bra också när den fick sträcka ut på banan.



Nisse var beifahrer och spårvalsinstruktör, två väldigt fokuserade herrar detta som synes.


En till.

Tyvärr fick jag inte några 'actionbilder' denna gång. >

_________________
Peter Karlsson
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Nisse var beifahrer och spårvalsinstruktör, två väldigt fokuserade herrar detta som synes.


Tack för bilderna, väldigt fina thumbs up thumbs up thumbs up

Jag fick faktiskt inte några kör-tips av Nisse efter passet, han kanske glömde av det...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



superMOG skrev:
Jag fick faktiskt inte några kör-tips av Nisse efter passet, han kanske glömde av det...


Jag tyckte inte att det behövdes.

Jag får iallafall tacka för åkturen! Det var himla kul, jag sitter t.o.m. Och ler nu när jag tänker tillbaka på det.
Jag visste ju att det skulle vara skillnad mot en täckt bil, men inte så stor... Framförallt det att man satt så nära marken gjorde ju att farten kändes så mycket mer plus vinden som ryckte och slet i mig. Vad gör Brooklandsrutorna för något egentligen?
Att motorn sedan trivdes på höga varv och även talade om det högt och ljudligt gjorde det hela inte sämre!

Förövrigt så fick jag till slut rent både byxor och skor från all olja som drällde ut på passagerargolvet.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2168



Ja den där bilen imponerar mig oxå.
Kul igår, finns det fler bilder nånstans månntro? Fantastiskt kul bana den där *hemliga* banan..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Argentaperra skrev:
Ja den där bilen imponerar mig oxå.
Kul igår, finns det fler bilder nånstans månntro? Fantastiskt kul bana den där *hemliga* banan..


-Vad jag nu än gjorde igår eller vart jag än var så hade jag också väldigt trevligt och kul. Kändes som en fin avslutning på säsongen med det fina vädret och allt...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Jag visste ju att det skulle vara skillnad mot en täckt bil, men inte så stor... Framförallt det att man satt så nära marken gjorde ju att farten kändes så mycket mer plus vinden som ryckte och slet i mig. Vad gör Brooklandsrutorna för något egentligen?
Att motorn sedan trivdes på höga varv och även talade om det högt och ljudligt gjorde det hela inte sämre!

Förövrigt så fick jag till slut rent både byxor och skor från all olja som drällde ut på passagerargolvet.


En stor fördel med öppen bil tycker jag är att det fläktar lite i 'kalufsen', man blir väl avkyld i jämförelse även om det blir lite svettigt ändå iof. Sen tror jag du satt lite dumt (och trångt), passagerarstolen sitter lite längre fram vilket gör att med din längd så får du rätt mkt vind...och Brookland-rutorna jobbar inte optimalt

Brookland-rutor förresten är utprovade under 100år ungefär och har fintrimmats in i minsta detalj under alla dessa år och detta utan tester i löjliga vindtunnlar Dessutom så bara namnet 'Brookland-rutor' andas ju racing-historia, jämför bara med 'vindruta' eller 'vindavvisare'... :fly:

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Argentaperra skrev:
Ja den där bilen imponerar mig oxå.
Kul igår, finns det fler bilder nånstans månntro? Fantastiskt kul bana den där *hemliga* banan..

De var kul ja.... Jag körde ner i en sandfålla hehe.. (mest pinsamt att sabba bantid för de andra..) Nu vet jag hur det känns. Jag tog lite bilder i mellan passen. Här är en "fartbild":

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
rgm

Här sen Mar 2004
Inlägg: 107



superMOG skrev:
Nisse Classon skrev:
JVad gör Brooklandsrutorna för något egentligen?


En stor fördel med öppen bil tycker jag är att det fläktar lite i 'kalufsen', man blir väl avkyld i jämförelse även om det blir lite svettigt ändå iof. Sen tror jag du satt lite dumt (och trångt), passagerarstolen sitter lite längre fram vilket gör att med din längd så får du rätt mkt vind...och Brookland-rutorna jobbar inte optimalt

Brookland-rutor förresten är utprovade under 100år ungefär och har fintrimmats in i minsta detalj under alla dessa år och detta utan tester i löjliga vindtunnlar Dessutom så bara namnet 'Brookland-rutor' andas ju racing-historia, jämför bara med 'vindruta' eller 'vindavvisare'... :fly:


Dessutom syns det ju tydligt på bilden att passageraren inte har optimerat attackvinkeln på sin Brooklands-ruta.


Väldigt fin bil du har förresten! thumbs up

_________________
Rickard Madsen
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Nu har jag fått en, i det närmaste, religös upplevelse.

Jag förstår varför jag inte läst din tråd tidigare.





JAG VILL OCKSÅ HA EN BD!!! thumbs up
Erkänner att jag är jävligt avundsjuk. Du vill inte byta mot en fabriksny 6200 Vortec med 420 hk?

_________________
Håkan Persson
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
- Meckarna hälsar ifrån garaget att det inte har hänt ett skit sen sist (förutom allmän översyn och småfix) och att det snart behövs nya däck... Kinnekulle, here we come

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



superMOG skrev:
- Meckarna hälsar ifrån garaget att det inte har hänt ett skit sen sist (förutom allmän översyn och småfix) och att det snart behövs nya däck... Kinnekulle, here we come

Kul att ses i verkligheten Michael!

och jag kan bara instämma med tidigare talare - gött ljud och milt sagt cool bil!

"Tyvärr" såg den inte ut att slita speciellt mycket på däcken - probemet med lätta bilar...

Du får dra ett pm eller slå en signal på 0707-334722 när du behöver nya.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Martin G skrev:
superMOG skrev:
- Meckarna hälsar ifrån garaget att det inte har hänt ett skit sen sist (förutom allmän översyn och småfix) och att det snart behövs nya däck... Kinnekulle, here we come

Kul att ses i verkligheten Michael!

och jag kan bara instämma med tidigare talare - gött ljud och milt sagt cool bil!

"Tyvärr" såg den inte ut att slita speciellt mycket på däcken - probemet med lätta bilar...

Du får dra ett pm eller slå en signal på 0707-334722 när du behöver nya.


- Tack detsamma och tackar! Kullen kanske inte käkar lika mkt däck som Falkenberg, körde möjligen med lite högt tryck bak senast där så det var kanske orsaken. Hursomhelst när det är dax för nya Kumhos så ringer jag dig

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Michael

Hur går det med din Morgan

Lite ny info om du har

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Bengt Metz skrev:
Hej Michael

Hur går det med din Morgan

Lite ny info om du har

/ Bengt Metz


- Tjena Bengt!

Meckar nya grenrör i rostfritt SS321 pga att dom gamla 'kolat' ur och spricker hela tiden. Hopplösa att laga...
Så det har inte blivit något kört iår tyvärr med Morgan, dock så blev det 4 dagar på Nürburgring/Nordschleife med en Opel Speedster . Sen har fokus har också legat på att lära mig köra motorcykel istället så det har inte gått någon nöd på mig...

Snigelprojektet:


Hoj på Kinnekulle:

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Marco.S.T.
Höganäs
Här sen Dec 2005
Inlägg: 446



Riktigt härlig bil.
Välfyllt och fint garage.
Var kan man läsa mer om din Caterham, finns det en tråd om den.
Hondan rvf 400 är så fin.

Mvh Marco

_________________
Marco Sciacca Tunström.
Toyota Supra Mk5 B58
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Marco S.T. skrev:
Riktigt härlig bil.
Välfyllt och fint garage.
Var kan man läsa mer om din Caterham, finns det en tråd om den.
Hondan rvf 400 är så fin.

Mvh Marco


- Tackar Marco!

om 7en kan man läsa här i bifogad länk, tyvärr lite 'fel' sammanhang på nåt sätt (=till salu). Skall gå in hårdare på hoj och skaffa en 180-pållars med vilt sladdande bakhjul är det tänkt.

RVF'en är riktigt trevlig faktiskt trots sin blygsamma effekt. I påsk -12 skall den få bekänna färg på Mugello och tre dagars träningsläger med race

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73752&sid=9aeae361e99341932 . . . .

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Morgan 4/4 -65
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (23819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande