Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 -90 - SKROTAD. | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (17460 totalt) |
Blir nog riktigt bra när du fått ihop allt. denna sommar måste du ju ut på banan
ser fram emot vidare uppdateringar! kommer du göra nåt åt kammarna? |
||||||||
Stefan: Dom kommer att vara original tills vidare. Syftet motormässigt har enbart varit att renovera men fodrena var så slitna så att jag tänkte att jag likväl kunde ta upp lite när jag ändå var tvungen att fixa
Fuling: Nix tyvärr. Jag hade iofs inte förstått ett jota av de där kurvorna ändå _________________ |
||||||||
Callek: Hoppas bara inte att det är mitt liv denna "killer" kommer att ta, men risken finns
Niklas: Jag är osäker på vad som gäller om/när man ska klassa in den. Jag har GTI-plåtar liggandes ifall ifall, men slipper man byta så är ju det enklare _________________ |
||||||||
En liten "körplan" kanske skulle hjälpa dig?
Svetsa i buren och få det mesta av allt bolt-on-godis som du har just nu på plats är väl inte helt ogörbart till 10/6? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Möjligheten finns att den kommer vara klar till april-maj... Men Gelleråsen är på tok för långt ändå att släpa det där härket. Blir det nån karavan från syd så blir det isf bruksbilen som kanske får ta nåt varv 55 mil enkel resa med bil på släp, brrrrrrr Körning på knutan och sturup är väl det som lockar mest, nära o bra _________________ |
||||||||
Well, är väl bara tre riktiga projekt kvar nu. Ett av dessa är att sätta ihop motorn igen, och det jobbar jag på just nu.. (är roligare än att bygga bur (2) och dra en massa el (3))
Har monterat ihop en del av bottendelen, lite kvar Nån som är en hejare på att fila kolvringar? Dom var stenhårda! och jag vågar inte riktigt ta till de större verktygen.. Har hämtat min topp som har blivit renoverad av Erland Cox https://rejsa.nu/im/_garage/961-new_2006-03-19-imgp0868.jpg https://rejsa.nu/im/_garage/961-new_2006-03-19-imgp0869.jpg Någorlunda ihopmonterad _________________ |
||||||||
Kul att bygget fortskrider. Jag kommer att bli riktigt avis när det är klart!
Vad gäller buren (jag tror du har koll, men utifallatt): -Jag antar att bakåtsträvorna går ner vid bakvagnsinfästningen? -om du ska besikta så är det tre saker: +Kryssade sidosträvor kan anses hindra insteget, det är även OK enl. SBF om du i princip tar bort det av de två bruna stagen som går nedåt från a-stolpen. +Avstånd Toyotastag-ratt, tror det ska vara 10 cm, men uppgiften finns ngnstans på rejsa. +Hjälmrossarstaget: enl. Dude i nån diskussion, så är det OK att ha det bakåt? Borde betyda att det går mellan huvudbågen och bakåtsträvorna... Skulle också underlätta insteg + besiktning utan att behöva ha huvudbågen så långt bak. -Bältesinfästning: Är det tänkt att fästa bältena i tvärstaget längst bak? Annars är det ju vettigt att integrera en till tvärbalk lite högre upp. Lycka till! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Nej faktiskt inte! Jag har dryftat denna issue de senaste 24 timmarna men jag är fortfarande lite villrådig. Jag är faktiskt rätt såld på idéen att ha huvudbågen så här långt bak för att kunna ha stolen relativt långt bak och förbättra viktfördelning och körkänsla. Men det innebär också att det blir svårt att hålla de där 30 graderna om man skulle gå ner till främre bakaxelinfästningen.
Nej!
Tanken är en tvärbalk mellan antingen gul diagonal och huvudbåge eller rosa sträva och blågrönaktig diagonal. Vilket det blir vet jag inte, men det hänger väl på vinklar och avstånd o sådant som man får kolla upp lite bättre så det blir så säkert som möjligt.
Tack det behövs! Denna biten är det jag fruktat mest hur länge som helst nu, och jag får fortfarande rysningar när jag tänker på vad som ska göras. Men med hårt arbete och en fruktansvärd massa hjälp så ska det nock gå vägen _________________ |
||||||||
Vi har stött å blött detta i garaget vid ett par tillfällen redan...
om det är så att bakaxelinfästningen är en svag punkt i 205:an så anser jag att det får förstärkas utöver ordinarie 6-punktsbur. T ex från huvudbågen/övre dörrsträvan -> infästningen och kanske upp till bakåtsträvan som då sitter nånstans kl10-12 sett från sidan på hjulhusen. Mina . Har sett Leif Blybergs bur på bild och den har ju vagnbok (svårt att sopa hem så många annars... ) så det verkar inte finnas ett rätt/fel enl. vagnboksbes. Fler åsikter och idéer är välkomna, än är inte mer än huvudbågen i bilen. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||
Under kvällens övningar så kom vi väl fram till att med huvudbågens nuvarande position så klarar vi 30-gradersgränsen hur vi än gör... (?) _________________ |
||||||||
Joda...
Du har snabbare och roligare brukshink än de flesta har banbilar. Det är väl styrningen som är den allvarligaste bristen hos RC f.ö. Annars så var väl Peugeots misstag att göra den lite för sofistikerad. Motorn drar t ex hyfsat jämnt ända från botten, men gör ändå rätt för toppeffekten. Man har också försökt bygga bort de värst spontan-backningstendenserna. Inga hack i effektkurvan = tråkigt.... Bilen går dit man styr, varken mer eller mindre vid upp till 100% av greppet, kanske aningen understyrt går den. = tråkigt.... Men sen blir det livat, ju. Varva över 6000 hela tiden, släpbromsa och härja, då tror jag det blir riktigt kul! Jag skriver "tror" eftersom jag bara testat greppet i en RC på ganska riskfria områden på Gelleråsen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Kroppen börjar bli gammal (28 idag) men fortfarande ung o busig i sinnet. Därför är en bil av detta snitt helt enkelt ett måste. Alltför många sömnlösa nätter med en klump i bröstet har fått tala sitt språk.. Busbil all the way!!! Samtidigt är det en fräsch bil med ACC osv. Rätt behaglig förutom ljudnivå och soppaförbrukning men jag kör inte så mycket att det är ett problem. Dessutom för dom pengarna den kostar att inhandla så finns det inte mycket att klaga på heller. Jag lade dryga 100 och jag är säker på att många här med sina bruksbilar lagt betydligt mer, även om deras också varit 2 år gamla med 4000 mil på nacken när dom införskaffades. För övrigt tycker jag inte den är särskilt understyrd, men jag har inte riktigt vågat utforska det territoriumet fullt ut. Men som jag upplever det, går man tillräckligt våldsamt in i böjarna/rondellerna så kommer släppet som ett brev på posten... _________________ |
||||||||
Jag vill också försöka övertala dig att komma till PSC-körningen på Gelleråsen 10/6. 300 spänn i släp-hyra och lite soppa har du råd med! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 205 -90 - SKROTAD. | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (17460 totalt) |