Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 -90 - SKROTAD.
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (17460 totalt)
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Blir nog riktigt bra när du fått ihop allt. denna sommar måste du ju ut på banan

ser fram emot vidare uppdateringar!

kommer du göra nåt åt kammarna?

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nik:
Du fick möligvis inga dämparkurvor med dämprnra?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Stefan: Dom kommer att vara original tills vidare. Syftet motormässigt har enbart varit att renovera men fodrena var så slitna så att jag tänkte att jag likväl kunde ta upp lite när jag ändå var tvungen att fixa

Fuling: Nix tyvärr. Jag hade iofs inte förstått ett jota av de där kurvorna ändå

_________________
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Tror detta kommer bli en killer

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Du har i vilket fall ingen GTI
fast.. eeh...

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Callek: Hoppas bara inte att det är mitt liv denna "killer" kommer att ta, men risken finns

Niklas: Jag är osäker på vad som gäller om/när man ska klassa in den. Jag har GTI-plåtar liggandes ifall ifall, men slipper man byta så är ju det enklare

_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



En liten "körplan" kanske skulle hjälpa dig?

Svetsa i buren och få det mesta av allt bolt-on-godis som du har just nu på plats är väl inte helt ogörbart till 10/6?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
En liten "körplan" kanske skulle hjälpa dig?

Svetsa i buren och få det mesta av allt bolt-on-godis som du har just nu på plats är väl inte helt ogörbart till 10/6?


Möjligheten finns att den kommer vara klar till april-maj...

Men Gelleråsen är på tok för långt ändå att släpa det där härket. Blir det nån karavan från syd så blir det isf bruksbilen som kanske får ta nåt varv
55 mil enkel resa med bil på släp, brrrrrrr

Körning på knutan och sturup är väl det som lockar mest, nära o bra

_________________
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Well, är väl bara tre riktiga projekt kvar nu. Ett av dessa är att sätta ihop motorn igen, och det jobbar jag på just nu.. (är roligare än att bygga bur (2) och dra en massa el (3))

Har monterat ihop en del av bottendelen, lite kvar


Nån som är en hejare på att fila kolvringar? Dom var stenhårda! och jag vågar inte riktigt ta till de större verktygen..


Har hämtat min topp som har blivit renoverad av Erland Cox
https://rejsa.nu/im/_garage/961-new_2006-03-19-imgp0868.jpg
https://rejsa.nu/im/_garage/961-new_2006-03-19-imgp0869.jpg


Någorlunda ihopmonterad

_________________
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Hinner du bli klar med bilen till sommaren?

om inte, så ligg för fan i!

_________________
Rachid Rachid
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Burbygget är nu officiellt startat!



Många tack till Johan o Rickard för era galna idéer. Det slutar med att jag sitter i baksätet med teleskoparmar o kör

_________________
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
I brist på motivation att göra nåt vettigare så har jag filat litegrann på ett förslag till på hur buren bör se ut..


_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Kul att bygget fortskrider. thumbs up Jag kommer att bli riktigt avis när det är klart!

Vad gäller buren (jag tror du har koll, men utifallatt):
-Jag antar att bakåtsträvorna går ner vid bakvagnsinfästningen?
-om du ska besikta så är det tre saker:
+Kryssade sidosträvor kan anses hindra insteget, det är även OK enl. SBF om du i princip tar bort det av de två bruna stagen som går nedåt från a-stolpen.
+Avstånd Toyotastag-ratt, tror det ska vara 10 cm, men uppgiften finns ngnstans på rejsa.
+Hjälmrossarstaget: enl. Dude i nån diskussion, så är det OK att ha det bakåt? Borde betyda att det går mellan huvudbågen och bakåtsträvorna... Skulle också underlätta insteg + besiktning utan att behöva ha huvudbågen så långt bak.
-Bältesinfästning: Är det tänkt att fästa bältena i tvärstaget längst bak? Annars är det ju vettigt att integrera en till tvärbalk lite högre upp.

Lycka till!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
-Jag antar att bakåtsträvorna går ner vid bakvagnsinfästningen?


Nej faktiskt inte!
Jag har dryftat denna issue de senaste 24 timmarna men jag är fortfarande lite villrådig.
Jag är faktiskt rätt såld på idéen att ha huvudbågen så här långt bak för att kunna ha stolen relativt långt bak och förbättra viktfördelning och körkänsla. Men det innebär också att det blir svårt att hålla de där 30 graderna om man skulle gå ner till främre bakaxelinfästningen.

Pär Hansson skrev:
-om du ska besikta


Nej!

Pär Hansson skrev:
-Bältesinfästning: Är det tänkt att fästa bältena i tvärstaget längst bak? Annars är det ju vettigt att integrera en till tvärbalk lite högre upp.


Tanken är en tvärbalk mellan antingen gul diagonal och huvudbåge eller rosa sträva och blågrönaktig diagonal. Vilket det blir vet jag inte, men det hänger väl på vinklar och avstånd o sådant som man får kolla upp lite bättre så det blir så säkert som möjligt.

Pär Hansson skrev:
Lycka till!


Tack det behövs! Denna biten är det jag fruktat mest hur länge som helst nu, och jag får fortfarande rysningar när jag tänker på vad som ska göras. Men med hårt arbete och en fruktansvärd massa hjälp så ska det nock gå vägen

_________________
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Pär Hansson skrev:
-Jag antar att bakåtsträvorna går ner vid bakvagnsinfästningen?

Vi har stött å blött detta i garaget vid ett par tillfällen redan...

SBF's Tekniska Regler skrev:
TR 5.8.2.2.3 Bakåtsträvor
Dessa är obligatoriska och ska vara anslutna till huvudbågen vid taklinjen och i närhet av bågens yttre böj på båda sidor. Dom ska vara anslutna till bågen med en vinkel på minst 30 grader mot vertikallinjen. De ska vara riktade bakåt och följa karossidan så nära som möjligt. Materialspecifikationerna och dimensioner ska uppfylla 5.8.3.
Dess monteringspunkter ska förses med en fastsättningsplatta. Varje bakåtsträva ska fästas med två skruvar enligt 5.8.2.2.2 och identiska förstärkningsplattor med en area på minst 60 cm2, (se skiss 253-25).
En skruv monterad i konsoll enligt skiss 253-26 är tillåtet under förutsättning att skruv och material i konsol är av tillräcklig dimension och hållfasthet och att en bussning är monterad och svetsad i röret.

om det är så att bakaxelinfästningen är en svag punkt i 205:an så anser jag att det får förstärkas utöver ordinarie 6-punktsbur. T ex från huvudbågen/övre dörrsträvan -> infästningen och kanske upp till bakåtsträvan som då sitter nånstans kl10-12 sett från sidan på hjulhusen. Mina .

Har sett Leif Blybergs bur på bild och den har ju vagnbok (svårt att sopa hem så många annars... ) så det verkar inte finnas ett rätt/fel enl. vagnboksbes.

Fler åsikter och idéer är välkomna, än är inte mer än huvudbågen i bilen.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Johan Rius skrev:
Fler åsikter och idéer är välkomna, än är inte mer än huvudbågen i bilen.


Under kvällens övningar så kom vi väl fram till att med huvudbågens nuvarande position så klarar vi 30-gradersgränsen hur vi än gör... (?)

_________________
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Har hänt nada med bilen, den står fortfarande där den står och det är fortfarande alldeles för många meter rör som ligger utanför bilen.

Men det blir brukshinken på Sturup imorrn, nu med r-däck...


_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Joda...

Du har snabbare och roligare brukshink än de flesta har banbilar. Det är väl styrningen som är den allvarligaste bristen hos RC f.ö. Annars så var väl Peugeots misstag att göra den lite för sofistikerad. Motorn drar t ex hyfsat jämnt ända från botten, men gör ändå rätt för toppeffekten. Man har också försökt bygga bort de värst spontan-backningstendenserna.

Inga hack i effektkurvan = tråkigt....

Bilen går dit man styr, varken mer eller mindre vid upp till 100% av greppet, kanske aningen understyrt går den. = tråkigt....

Men sen blir det livat, ju.

Varva över 6000 hela tiden, släpbromsa och härja, då tror jag det blir riktigt kul!

Jag skriver "tror" eftersom jag bara testat greppet i en RC på ganska riskfria områden på Gelleråsen.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Du har snabbare och roligare brukshink än de flesta har banbilar.


Kroppen börjar bli gammal (28 idag) men fortfarande ung o busig i sinnet. Därför är en bil av detta snitt helt enkelt ett måste. Alltför många sömnlösa nätter med en klump i bröstet har fått tala sitt språk..
Busbil all the way!!!

Samtidigt är det en fräsch bil med ACC osv. Rätt behaglig förutom ljudnivå och soppaförbrukning men jag kör inte så mycket att det är ett problem.

Dessutom för dom pengarna den kostar att inhandla så finns det inte mycket att klaga på heller. Jag lade dryga 100 och jag är säker på att många här med sina bruksbilar lagt betydligt mer, även om deras också varit 2 år gamla med 4000 mil på nacken när dom införskaffades.

För övrigt tycker jag inte den är särskilt understyrd, men jag har inte riktigt vågat utforska det territoriumet fullt ut. Men som jag upplever det, går man tillräckligt våldsamt in i böjarna/rondellerna så kommer släppet som ett brev på posten...

_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Nik skrev:
.......För övrigt tycker jag inte den är särskilt understyrd, men jag har inte riktigt vågat utforska det territoriumet fullt ut. Men som jag upplever det, går man tillräckligt våldsamt in i böjarna/rondellerna så kommer släppet som ett brev på posten...
För övrigt "ungefär precis" vad jag menar också.

Jag vill också försöka övertala dig att komma till PSC-körningen på Gelleråsen 10/6. 300 spänn i släp-hyra och lite soppa har du råd med!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448


Trådstartare
Snickrat lite bur. Ett stort tack till Kung Rius!!






_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 -90 - SKROTAD.
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (17460 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande