Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323im E30 -84 (Skrotad)
<<   1, 2, 3, 4   >>
12733 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



Bästa alternativet i min mening är att hiva allt vad fläktar, värmepaket och sidoruta på förardörren all världens väg!

Kostar inget, spar mycket vikt och det immar jäklar ta mig inte. "Det blir kallt" säger cynikerna, icke i fyra lager nomex säger jag!

Förutsätter dock att man har ett vettigt garage att parkera i.

Vet för övrigt att det går att få ner en E30 under 900 kg med fullbur utan exklusiva material...
och detta utan att karva i baskarossen.. Blir nog omöjligt med en sexa i dock.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rikard Ahlin skrev:
Bästa alternativet i min mening är att hiva allt vad fläktar, värmepaket och sidoruta på förardörren all världens väg!


Herr Ingenjörn har inte läst så mkt aerodynamik va?

Mao.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
OBS: Detta är inte riktat till en enskild person utan ett mer generellt tips.

Man ser detta problem tom hos amatörerna i BTCC och STCC och hela vägen ner genom klassleden då alla ska härma "de stora pojkarna" istället för att tänka själva...

Har tappat räkningen på hur många "geniala och genomtänkta" ventlösningar man sett i SLC osv genom åren som till tävlingen efter är utbytt mot ett mer gediget fläktsystem.
och detta på tävlingsbilar där man kanske kan tjäna ngt på lägre vikt.
Men ser man inte ut eller bara har en handflatas storlek att glo genom är det inte lika kul att hålla fullt överallt.

På en ren banträffsbil arkiverar jag likannde tilltag under samma fack som "Man måste ha R-däck och regndäck på banträffsbilen.". Trams!

Sen är det ju alltid kul att lätta max och se hur lågt man kommer. Men inte på bekostnad av körbarheten.

Gör som KL sa, sätt iaf dit ngt originalsystem från ngn småbil.

MVH från Herr Messerschmitt.


Kul med kommentarer hehe som det ser ut just nu så kommer värmepaketet att åka ut men fläktenheten att sitta kvar.

Får väl ta & lätta fläktbladen som plåster på såren

Nä körbarheten ska vi inte tumma på dock ska det experimenteras frisk till låg kostnad
varför växer inte pengar på träd då kunde man tagit ut svängarna ordentligt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Bästa alternativet i min mening är att hiva allt vad fläktar, värmepaket och sidoruta på förardörren all världens väg!

Kostar inget, spar mycket vikt och det immar jäklar ta mig inte. "Det blir kallt" säger cynikerna, icke i fyra lager nomex säger jag!

Förutsätter dock att man har ett vettigt garage att parkera i.

Vet för övrigt att det går att få ner en E30 under 900 kg med fullbur utan exklusiva material...
och detta utan att karva i baskarossen.. Blir nog omöjligt med en sexa i dock.


Går inte med en sexa dock jodå det ska nog gå när lättningsdjävulen har slagit klorna i motorn lite senare i år ska den berfias från all övervikt då kommer fyrorna att kännas tunga

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



Andreas Lidström skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Bästa alternativet i min mening är att hiva allt vad fläktar, värmepaket och sidoruta på förardörren all världens väg!


Herr Ingenjörn har inte läst så mkt aerodynamik va?

Mao.


Hade jag gjort det hade jag förmodligen kört Hyundai eller nåt annat inspirerande istället för en 30 år gammal relik. Och hur kul hade det varit...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Japp då har det varit lite skruva idag igen inget lättande

Men motor vx-låda & kompett framvagn står vid sidan om

Motorn på gång.


Nu vart den ur


Här har vi framvagnen


oj vad tomt det blev


Nästa steg blir att få ner bakvagnen & tanken om jag inte minns helt fel så läckte tanken

Hela bilen ska skrapas ren undertill rosten lagas & sen ska den målas med hammarlack.

Får se vad jag hinner med imorgon

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Ja det vart ett pass idag &så

Har demonterat framvagnen men varför ska allt sitta så fast >


Plockade ut hanskfacket som inte kommer att vara kvar passade även på att
plocka bort all ljudämpning i motorrummet detta gav totalt 6 Kg



Viktstatus -6kg totalt -164 Kg

Vikt med förare 1046 Kg
vikt utan förare 976 Kg

På rätt väg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Nämen en till 323a projekt i trekterna

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kom precis på att de senare modellerna av E30 har betydligt lättare startmotor och grenrör oxå om jag mins rätt.


Bara så du inte missar det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Teres skrev:
Nämen en till 323a projekt i trekterna


Japp nu har jag gjort slag i saken den har ju stått nästan 3 år nu när jag tänker efter
1 år ute inte bra 2 år i garaget. Men nu ska det bli nått av den hoppas slantarna
räcker bara.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Kom precis på att de senare modellerna av E30 har betydligt lättare startmotor och grenrör oxå om jag mins rätt.


Bara så du inte missar det.


Tackar & bockar det ska jag titta närmare på varje gram som kan lättas
bort är av godo allra helst under huven.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Liten uppdatering.

Nu var det ett tag sen man var ute & skruvade

Idag åkte resten av abs systemet ut (kablar &databox)
Dräneringsslangarna till takluckan.
Tog ut instrumentpanelen & alla isolering bakom den.

Instrumentpanelen på väg ut.


Resultatet blev 5 kg

Viktstatus just nu -169 kg = 1041kg utan förare 971 kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Liten uppdetering.

Har plockat ut större delen av elsystemet ikväll trasseltrassel & det väger



Nu är instrumentpanelen borta



Panelen vägde över 10 kg > blir nog att hitta på nått där



Även bakljusen åkte ut


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2471



Aaaa, bronzitbeige, det är en bra färg att bygga räserbil på

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Blev en del skruvande idag &så.

Båda framskärmarna Åkte av. Har börjat slipa & skrapa bort underedsmassa.
Resten av elsystemet åkte ur. Pallade upp bilen lite högre så man kommer
åt under. Håller på & ta ner bakvagnen med de förba...de > > bussningarna
sitter som &%¤%##¤% SUCK... Nedan lite bilder..


Vilket trassel tur att man ska städa upp & plocka bort hälften



Här har framskärmen åkt av den vägde bara 3,5 kg ink list & blinkers



Det ser lite tomt ut i fronten



Här har man börjat med skitgörat & får bort att underedsmassa >



Här är den eländiga bakvagnen som inte vill komma ner nytt försök imorgon


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ulrik
Gellivare
Här sen Jan 2005
Inlägg: 8



ojojoj du har mycket rostlagning framför dig

_________________
Mvh Ulrik Green
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Ulrik skrev:
ojojoj du har mycket rostlagning framför dig


Mycket rost då har du inte sett en Opel....

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Då har det hänt lite i garaget igen.

Så här ser det ut just nu.


Har tagit bort bakaxeln.


Så nu är det tomt under bilen då även tanken är borta.



Även rutorna bak har åkt ur.



Skrapa underredsmassa ett slitgöra >


Här är lite delar som ska på blästring.


Här står motorn & låda lådan ska bytas då det saknas nägra växlar


Även 9 kg vikt försvann.
Viktstatus just nu -178 kg = 1032kg utan förare 962 kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Har varit ute & vägt lite prylar på bilen.

3,5 Kg framskärm ink list & blinkers
16 Kg huv ej lättad
4,5 Kg stötfångare fram
8 Kg bagelucka lättad (11 Kg orginal)

Framvagn:

13 Kg fjäderben komplett förutom skiva & ok
3,5 Kg bromsskiva fram
3,5 Kg Bromsok fram
5 Kg styrväxel
5 Kg framvagnsbalk
4 Kg krängningshämmar
4 Kg länkarm(ej alu)
0,25 Kg Motorkuddar

66,5 Kg Komplett framvagn

Bakvagn:

30,5 Kg diffklump
9,5 Kg Bakaxelbalk
1,5 Kg stötdämpare per /st

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Ser ut som att du lyckats få bort allt lim som sitter i kupén på B och C stolpar. Själv har jag prövat med varmluftspistol, thinner, förtunning utan något resultat. Har du något tips på hur man får bort det?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Michael Bäck skrev:
Har varit ute & vägt lite prylar på bilen.
16 Kg huv ej lättad





deffinitivt något som behöver lättas...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323im E30 -84 (Skrotad)
<<   1, 2, 3, 4   >>
12733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande