Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (15733 totalt)
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Andreas Ingemarson skrev:
Jag tror att det går att köra betydligt snabbare med fjädrar/dämpare anpassade för bankörning än det går med orginalprylarna som är anpassade för gatkörning.


Ja men det är ju självklart, inte riktigt det jag undrade... mer bara om det var nödvändigt eller om du borde lägga pengarna på körning istället. Har du pengar och tid så är det ju klart du ska byta... även en orutinerad förare som jag känner ju skillnad med bättre dämpare/fjädrar.

Hoppas du får bilen som du vill ha den innan våren!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
patand skrev:
Andreas Ingemarson skrev:
Jag tror att det går att köra betydligt snabbare med fjädrar/dämpare anpassade för bankörning än det går med orginalprylarna som är anpassade för gatkörning.


Ja men det är ju självklart, inte riktigt det jag undrade... mer bara om det var nödvändigt eller om du borde lägga pengarna på körning istället. Har du pengar och tid så är det ju klart du ska byta... även en orutinerad förare som jag känner ju skillnad med bättre dämpare/fjädrar.

Hoppas du får bilen som du vill ha den innan våren!


Pengar till att köra tror jag inte ska vara något problem såvida inte det inte är för långt att åka till banan ifråga. Tid däremot vet jag inte säkert hur det blir med men jag får försöka att ta mig tid. Tävlingsmänniskan i mig är nog ganska så stor även om jag bara tävlar mot mig själv. Huvudsyftet med bankörningen är ju självklart att ha kul men jag vill hela tiden utveckla mig och bilen så att man blir snabbare. Fjädrarna/dämparna ser jag som några av de viktigaste delarna när det gäller att utveckla bilen för att den ska bli snabbare.
Tack!
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Andreas Ingemarson skrev:
Fjädrarna/dämparna ser jag som några av de viktigaste delarna när det gäller att utveckla bilen för att den ska bli snabbare.
Tack!


Alldeles riktigt! Viktigare med väghållning än med stark motor!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



När jag fick min bil förra året körde jag två banträffar med vanliga gatdäck och därefter på r-däck och efter att jag satt på r-däcken tog det inte lång tid innan framdämparna tog slut så riktiga grejjer är att föredra


_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Ajaj highway... inte ha rutan nere på förarsidan! Kan gå illa! Rejsa nu vidare med rutan uppe! Läcker bild för övrigt!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



patand skrev:
Ajaj highway... inte ha rutan nere på förarsidan! Kan gå illa! Rejsa nu vidare med rutan uppe! Läcker bild för övrigt!


Hos norska Porsche klubben var det OK med fönstret lite öppet i 30 graders värme men visst det är inte att rekommendera.

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Highway skrev:
Hos norska Porsche klubben var det OK med fönstret lite öppet i 30 graders värme men visst det är inte att rekommendera.


30 grader varmt! Då kanske det är farligare att inte få lite svalka med rutan nere...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Det har inte hunnits med så mycket mekande för min del de senaste månaderna men det har däremot dykt upp lite trevliga bra-att-ha-prylar när man ska svänga:


Bridgestone RE540S 225/50-15 från Dahlbäck Racing




BBS 9x15 + 8x15 från Hirschbergs Autoservice




Ställbart från Leda Suspension




Camber/Caster-justerbar stötdämparinfästning från Lindsey Racing




Måste ta mig tid för lite mekande nu, men det är ju som vanligt att man jobbar bäst när det börjar bli lite småtressigt...


Min svarting har dessutom fått sällskap i garaget av en annan svarting som också har ett vapen i fronten.
Förhoppningsvis dyker väl ägaren så småningom upp här på rejsa med en presentation av bilen.

Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



vad kostar en sån stötdämparinfästning??

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Hur hårda fjädrar blev det och hur kom du fram till det??

Är dämparna från gruppköpet på Rennlist?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
RED44 skrev:
vad kostar en sån stötdämparinfästning??


Runt 2900kr med frakt och tull.

Sandéns har väl något liknande för 3200kr (har jag för mig) men de saknar väl caster justering. Sandéns är dock upphöjda vilket kan vara en fördel om man saknar höjdjusterbara fjäderben.
Men denna informationen satt du kanske redan på.


Har förresten klurat lite på transporten av dörren och frontplåten och jag har inte kommit på någon bra lösning ännu. Har inget ärende där nere på ett bra tag vad jag vet och dörren gör väl att det skulle bli väldigt dyrt och krångligt att skicka.
Som jag nog sa vid min första intresseanmälan angående dörren så är det så att du får en spekulant med pengarna i handen så kan du släppa den till spekulanten ifråga då det nog kommer dröja ett tag innan jag kan hämta den. Men har du inte fått sålt den när jag ordnat transport av något slag så är jag fortfarande intresserad av den.
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
FSN skrev:
Hur hårda fjädrar blev det och hur kom du fram till det??

Är dämparna från gruppköpet på Rennlist?


Yep, grejerna är från gruppköpet på Rennlist.

Angående fjädrarna så har jag ju ingen praktisk erfarenhet från någon 944 med hårda fjädrar så det fick ju bli mer eller mindre på känn. Tittade jag på siffrorna från ex. Cupbilar, Red Devil's, Utzon's eller andra vagnar så skiftar förhållandet fram/bak ganska mycket så det blev jag inte direkt klokare på.

Jag ville ha bilen ganska hård men inte för hård i bak pga att jag kör utan diffbroms.
Efter en del funderingar så bestämde jag mig för 100 N/mm i fram och 120 N/mm i bak. När jag öppnat leveransen från Leda så upptäckte jag dock att jag fått fel fjädrar: 87.5 N/mm i fram och 105 N/mm i bak. Får se hur villiga Leda är att lösa det hela men sätter de sig på tvären så jag blir tvungen att köra med fjädrarna jag fått så ska det nog gå hyffsat ändå. Förhållandet fram/bak är hursomhelst detsamma.

Vad kör du själv med för fjädrar?
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Andreas Ingemarson skrev:
FSN skrev:
Hur hårda fjädrar blev det och hur kom du fram till det??

Är dämparna från gruppköpet på Rennlist?


Yep, grejerna är från gruppköpet på Rennlist.

Angående fjädrarna så har jag ju ingen praktisk erfarenhet från någon 944 med hårda fjädrar så det fick ju bli mer eller mindre på känn. Tittade jag på siffrorna från ex. Cupbilar, Red Devil's, Utzon's eller andra vagnar så skiftar förhållandet fram/bak ganska mycket så det blev jag inte direkt klokare på.

Jag ville ha bilen ganska hård men inte för hård i bak pga att jag kör utan diffbroms.
Efter en del funderingar så bestämde jag mig för 100 N/mm i fram och 120 N/mm i bak. När jag öppnat leveransen från Leda så upptäckte jag dock att jag fått fel fjädrar: 87.5 N/mm i fram och 105 N/mm i bak. Får se hur villiga Leda är att lösa det hela men sätter de sig på tvären så jag blir tvungen att köra med fjädrarna jag fått så ska det nog gå hyffsat ändå. Förhållandet fram/bak är hursomhelst detsamma.

Vad kör du själv med för fjädrar?


Ganska pinsamt faktiskt men jag fick fjädrar från Forza (detta var ett år innan Rejsa.nu startade och jag hade ingen att fråga) 100N/mm fram och 100N/mm bak. På nåt konstigt sätt så hade leverantören bestämt sig för att stavarna var kvar bak men det var dom inte. Har kört med den sättningen sen dess. I år blir det 100N/mm fram och minst 160N/mm bak.

Sen gjorde jag misstaget att sänka lite mycket bak. Mjuk fjädring bak gav extrem understyrning tills genomslagsgummit bak tog i..... ->övertyrningen.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
FSN skrev:
Andreas Ingemarson skrev:
FSN skrev:
Hur hårda fjädrar blev det och hur kom du fram till det??

Är dämparna från gruppköpet på Rennlist?


Yep, grejerna är från gruppköpet på Rennlist.

Angående fjädrarna så har jag ju ingen praktisk erfarenhet från någon 944 med hårda fjädrar så det fick ju bli mer eller mindre på känn. Tittade jag på siffrorna från ex. Cupbilar, Red Devil's, Utzon's eller andra vagnar så skiftar förhållandet fram/bak ganska mycket så det blev jag inte direkt klokare på.

Jag ville ha bilen ganska hård men inte för hård i bak pga att jag kör utan diffbroms.
Efter en del funderingar så bestämde jag mig för 100 N/mm i fram och 120 N/mm i bak. När jag öppnat leveransen från Leda så upptäckte jag dock att jag fått fel fjädrar: 87.5 N/mm i fram och 105 N/mm i bak. Får se hur villiga Leda är att lösa det hela men sätter de sig på tvären så jag blir tvungen att köra med fjädrarna jag fått så ska det nog gå hyffsat ändå. Förhållandet fram/bak är hursomhelst detsamma.

Vad kör du själv med för fjädrar?


Ganska pinsamt faktiskt men jag fick fjädrar från Forza (detta var ett år innan Rejsa.nu startade och jag hade ingen att fråga) 100N/mm fram och 100N/mm bak. På nåt konstigt sätt så hade leverantören bestämt sig för att stavarna var kvar bak men det var dom inte. Har kört med den sättningen sen dess. I år blir det 100N/mm fram och minst 160N/mm bak.

Sen gjorde jag misstaget att sänka lite mycket bak. Mjuk fjädring bak gav extrem understyrning tills genomslagsgummit bak tog i..... ->övertyrningen.


Låter inte som någon vidare setup då.

Nu har jag ju en input till som talar för att jag borde välja lite hårdare bak men det får nog bli "trial and error" den första och eventuellt andra säsongen. Jag får helt enkelt se senare, med x antal bankörningsvarv i ryggen, vilka hårdheter som kanske passar bättre än vad jag nu valt.
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Nu har jag med hjälp av Jonas Jarlmark, Ischerwood Racing (Stort tack! ), bytt ut fjädrarna med Leda. Det slutade med 100/130N/mm Fram/Bak. Hur de kommer att fungera på bilen får vi se.

Det har inte blivit speciellt mycket garagetid de senaste månaderna och det lär inte bli det de närmsta månaderna heller men jag fortsätter att kämpa med borttagningen av torsionsstavarna. Det faktum att flera bultar roar sig med att vara fastrostade, så att man måste såga av dem eller att de går av så det blir borrning, kombinerat med att min tumme sitter mitt i handen gör att det drar ut på mekandet. >
Hade hoppats på att vara klar med bilen till min licenskörning med PCSR den 10:e April men eftersom jag har ca 1 mekdag kvar innan dess så ser det mycket mörkt ut. Det blir nog bruksbilen som får agera räserbil.
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



bultarna där bak är inga roliga har jag också märkt den värsta var till stötdämparna den övre som går genom rambalken den drog jag av skallen på o gissa hur kul jag hade sen

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Andreas Ingemarson skrev:
Nu har jag med hjälp av Jonas Jarlmark, Ischerwood Racing (Stort tack! ), bytt ut fjädrarna med Leda. Det slutade med 100/130N/mm Fram/Bak. Hur de kommer att fungera på bilen får vi se.

Det har inte blivit speciellt mycket garagetid de senaste månaderna och det lär inte bli det de närmsta månaderna heller men jag fortsätter att kämpa med borttagningen av torsionsstavarna. Det faktum att flera bultar roar sig med att vara fastrostade, så att man måste såga av dem eller att de går av så det blir borrning, kombinerat med att min tumme sitter mitt i handen gör att det drar ut på mekandet. >
Hade hoppats på att vara klar med bilen till min licenskörning med PCSR den 10:e April men eftersom jag har ca 1 mekdag kvar innan dess så ser det mycket mörkt ut. Det blir nog bruksbilen som får agera räserbil.


Låter bra det där Andreas, kommer du att köra din bil till och från banan eller kommer du att traila den för den kommer nog att bli lite stötig

Jag skall höra med Forza i Alingsås imorgon om hjälpfjädrar så att jag får ihop min bil, kommer du köra med dropstops eller hur tänker du lösa SUV-problemet?

Magnus

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
RED44 skrev:
bultarna där bak är inga roliga har jag också märkt den värsta var till stötdämparna den övre som går genom rambalken den drog jag av skallen på o gissa hur kul jag hade sen


Jag har märkt det också! Det finns en del nackdelar med att ha en gammal bil...
De övre stötdämparbultarna hade jag inget problem med men det beror på att de nyligen varit lossade. Resten av bultarna har tyvärr inte varit lossade. Skam den som ger sig!
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Andreas Ingemarson skrev:
Nu har jag med hjälp av Jonas Jarlmark, Ischerwood Racing (Stort tack! ), bytt ut fjädrarna med Leda. Det slutade med 100/130N/mm Fram/Bak. Hur de kommer att fungera på bilen får vi se.

Det har inte blivit speciellt mycket garagetid de senaste månaderna och det lär inte bli det de närmsta månaderna heller men jag fortsätter att kämpa med borttagningen av torsionsstavarna. Det faktum att flera bultar roar sig med att vara fastrostade, så att man måste såga av dem eller att de går av så det blir borrning, kombinerat med att min tumme sitter mitt i handen gör att det drar ut på mekandet. >
Hade hoppats på att vara klar med bilen till min licenskörning med PCSR den 10:e April men eftersom jag har ca 1 mekdag kvar innan dess så ser det mycket mörkt ut. Det blir nog bruksbilen som får agera räserbil.


Låter bra det där Andreas, kommer du att köra din bil till och från banan eller kommer du att traila den för den kommer nog att bli lite stötig

Jag skall höra med Forza i Alingsås imorgon om hjälpfjädrar så att jag får ihop min bil, kommer du köra med dropstops eller hur tänker du lösa SUV-problemet?

Magnus


Jo, meningen är att den ska bli trailerqueen såfort som jag känner att jag har råd med ett bra släp. Ska försöka hinna med att ta BE-kort också.

Jo, jag är i ännu större behov av dropstops eller hjälpfjädrar än dig! Även om hjälpfjädrar är mer rätt så passar dropstops min ekonomi bättre så dropstops får det bli.
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Det var ett tag sedan jag skrev här senast men det har trots allt hänt en del sedan dess.

Jag blev efter låååååång tid och många svordomar klar med demonteringen av torsionsstavarna, mycket tack vare min brorsa David som hjälpte mig när det strulade som mest. När jag sedan hade drygt 1 dag kvar att meka på före licenskörningen och jag trodde det bara skulle vara att skruva dit stötdämparna bak så trodde jag fel. De tog emot på flera ställen så de fick helt enkelt inte plats. Efter en dags stressmekande och återigen mycket hjälp av David så lyckades vi genom att kapa och slipa lite här och där samt flytta ett par infästningar till torsionsboxen, så småningom få dit dämparna så att de gick (nästan) helt fritt. Ett stort tack även till Christian Merheim för tips om modifieringarna!
Dagen därpå styrde jag bilen mot Gelleråsen för licenskörning med PCSR. Körningen gick bra men bilen var ganska överstyrd. Jag misstänkte att detta berodde på däcken, vilket senare visade sig stämma. Jag körde vid tillfället på riktigt gamla utslitna gatdäck och bakdäcken var betydligt äldre och uppenbarligen sämre än framdäcken (olika tillverkare fram och bak).

Efter den lugna men sladdande licenskörningen så bytte jag till BBS-fälgarna med R-däcken. Motorn fick Statoil Racingway 25-W50 och bromssytemet Motul RBF 600. Jag ställde hjulvinklarna till ca -3,2 runt om, vilket egentligen var något mer än jag ville ha men då det inte fanns tid att skruva mer så fick jag nöja mig med detta.
Efter att jag provbromsat lite på vägen så knäppte jag även en bild med mobilen. Ber om ursäkt för den taskiga kvalitén.




Eftersom jag är bekväm av mig samt av några andra uppenbara skäl så passade jag vid lämpligt tillfälle på att köpa mig ett släp, så nu är 944:an en trailerqueen.
För att få upp bilen utan att den fastnade på trösklarna så var vi dock tvugna att bygga om släpet något. Provlastning, återigen plåtat med mobilen.




I lördags körde jag med PCSR på Gelleråsen och med R-däcken kändes bilen betydligt mer neutral än tidigare. Då det regnade större delen av dagen så fick jag bara ett torrt körpass vilket på sätt och vis var lite tråkigt men det var även kul och nyttigt att köra i regn. Däcken, Bridgestone RE540S, fungerade också oväntat bra i vätan.
Eftersom jag är helt ny på RWD så blev det som väntat många sladdar men det var inte värre än att jag kunde häva dem. Bromsandet är nog det som jag är sämst på och det underlättar ju inte heller att bilen saknar ABS. Jag har dock inget emot att träna så mycket som möjligt!

Totalt sett så är jag hittills mycket nöjd med bilen och jag ser verkligen fram emot kommande bankörningar!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Kul att du är färdig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (15733 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande