Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Midlana: V6 Mittmotorbygge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 110 besök senaste veckan (13475 totalt) |
Skulle det bli nödvändigt att notcha balken, efter att nytt drivpaket införskaffats, så biten du svetsar in på plats är förslagsvis något tjockare än rörtjockleken. Sedan, på andra sida balken (om inte notchats) så svetsar du på ett extra platjärn. Du är du nog hemma med ungefär samma styrka som ursprunget.
Att lyfta paketet är så klart den andra vägen, om det funkar med oförändrade geometrier för hjulupphängningen. _________________ Magnus Falk |
||||
Hoppas på att ha en motor i garaget på lördag Växellåda har jag hittat i andra änden av landet, söker något närmre.
|
||||
Jag är inte jättesugen på att lyfta paketet. Inte heller vidare sugen på att notcha, men föredrar nog det ändå. Sträckgräns för materialet är 235MPa, analysen visar ca 6 MPa som värst i riskområdet. Då med 100kg statisk last, jag ska även försöka mig på en analys med dynamisk last/stöt i något slags randvärdesfall. |
||||
Kanske går växla av genom att t ex såga ur en fyrkant stor som tråget och sen svetsa in en fyrkantig ram? Bättre med en rund ring men svårare att lösa..
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag ska titta lite mer på konstruktionen när motorn är urplockad i helgen. Vore ju schysst att hitta på något där motorn kan få komma ned lite istället för motsatsen. Lekås nämnde att ramen innehåller en hel del rör, det kanske finns någon triangel som stödjer tillräckligt för att göra en öppning där oljetråget går ned, och sänka motorn 2-3 cm istället.
|
||||
Tänkte även titta på drag/tryck då detta kanske är lite mer relevant för en korrekt komponerad ram.
Max stress runt 7MPa ifylld, 15MPa med öppet hål. Sträckgräns kring 235Mpa. Deformation ca 0.03mm i värsta fallet nedan. Tror att jag kan göra detta ingrepp utan att nämnvärt påverka ramens integritet. |
||||
Precis |
||||
Då var gamla motorn utplockad och nya motorn hämtad. Den behöver lite kärlek innan den får ta plats i chassit, men en god nyhet är att motorfästena inte behöver flyttas. Min 012-växellåda verkar också passa rakt på, om jag skulle vilja använda den.
Jag ser ut att behöva byta rören från intercoolern upp till motorn, dessa går nu 'framför' kamremmarna och kommer krocka med baksidan på buren. Enkelt löst om de får gå utanpå ventilkåporna istället Smyger även in en bild som visar ramverket kring motorn, ifall någon är nyfiken. Mycket rör är det! Jag hämtade motorn hos en mycket trevlig snubbe i Österbybruk som även råkar driva en tuningfirma vid sidan av. Han planterade några frön gällande maxxECU, och kanske viktigare än så dubbelkopplingslåda istället för manuell 6a. För mig har det varit en hel självklarhet att köra manuell låda, så jag har inte forskat i storlek och vikt på automatlådorna, eller möjligheten att få in en bra diff i en sådan, men det är lite frestande att ha paddlar på ratten... 2.7t ser väldigt stor ut jämfört med den 2.4 som jag plockade ut, nu innan den är strippad. Fortsättning följer! |
||||
Tack, jag hoppas det!
Herrn i Österbybruk nämnde som sagt dct auto-låda istället för manuell, vilket går emot alla mina instinkter. Efter lite fundering är jag ändå nyfiken. Vad anser Rejsa om saken? Paddlar på ratten eller manuell 5/6vxl? |
||||
Det här håller verkligen inte alla med om men för egen del toppar aktiv körning med paddlar, bilen blir mer härligt aggressivt "på". Manuell låda blir ju rena kafferasterna och lite gäspande paus när man växlar
_________________ Magnus Thomé |
||||
Det är ju högst individuellt vad man gillar, själv tycker jag DSG är ett sömnpiller och tar bort en del av det roliga, och dessutom en källa till krångel, men alla tycker olika
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ska man vara "modern" är väl förbränningsmotor redan fel? Paddlar kanske skalar tid på banan, men om det ändå alltid finns någon som är snabbare (vilket det i regel gör) så är det ju känsla som bör avgöra. Där sen, är alla olika en del värdesätter den mekaniska känslan i växelbytet, andra prioriterar vikt, en tredje gillar teknik och utmaningarna med att få elektroniken att fungera och en fjärde tycker paddelväxling känns rejsigare än spak. Jag skulle säga börja manuellt och ta i så fall paddelväxling som en framtida uppgradering istället. Har för mig alla rakställda dsg lådor till VAG har den modernare utformningen med diffen typ 100mm längre fram med? Kan krävas en hel del extra jobb för att få in en sån låda. Klart bredare över drivaxelflänsarna med så även drivaxlar behöver bytas ut etc. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tack för input!
Det blir manuellt till en början, kanske till och med behåller 012-lådan jag idag har. Provmonterar inom kort. Det finns en Porsche-variant av denna till vilken Quaife mfl gör rejsigare diffar, jag ska bara försöka avgöra vad som skiljer porsche-varianten från den jag har (om något). Ja, det kliar något oerhört i fingrarna när det kommer till nya motorn. Jag ska börja med att avgöra vad jag inte behöver och plocka bort det. Pump för servostyrning och AC-kompressor är ju enkla, likaså diverse kåpor. Därefter blir det lite klurigare. |
||||
Rödmarkerade hamnar i kläm. Styrservopump och fläkt (gröna) ryker, det lämnar ett par centimeter mellan ramen och kåporna över kamremmen. Jag behöver även flytta spännaren för multiremmen (som kanske skulle kallas generator-rem då det blir det enda den driver?)
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Midlana: V6 Mittmotorbygge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 110 besök senaste veckan (13475 totalt) |