Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO Cup - 86
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (17653 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Tack Jim!

Jag tror det är den nedre plattan jag saknar, ska kolla till helgen för säkerhets skull.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Jim, eftersom det är två bilder på samma platta precis som du skrev (ja, jag är trög precis som skåningar är i allmänhet) så är det den plattan jag saknar.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Idag har jag plockat av wastegate, avgassystem samt kamhus.

Än så länge har det gått smidigt, bara pajat en insexnyckel av billigaste sort under stor belastning. Sedan har jag dragit sönder några småsaker som en gång hade gängor när avgassystemet monterades för 20 år sedan.

_________________
Anders Hansson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2555



När jag läste om toulen så drog jag mig minnes en liten historia som jag skrev på alfaklubbens forum för några år sedan, eftersom sökfunktionen (har skrivit den själv:-) där fortfarande är i klass med google så letade jag enkelt upp den:

-----------------------------------------------------------------------------------------------
rykten och andra sanningar benny Fri 08 Aug 11:29 2003 Visa trådens start


"rykten" förtäljer att toulen var en av dom tillsatserna man hade i dom turboladdade F1 motorerna innan både turbo och medlet förbjöds av FIA. Numera används det av somliga turbo åkare. Och skall ha väldigt goda oktanhöjande egenskaper.

När jag jobbade en sommar på en färgfabrik så hade vi en tvätthall där lacknafta,thinner och andra trevliga ämnen fanns direkt på kran. En av kranarna var märkt "X1" och vad låst med nyckel.

Hade man ett särdeles intorkad och svårtvättat kärl kunde man gå till förmannen och han låste då upp kranen och man fick tappa upp lite "X1" under hans överseende. "X1" var just toulen....
---------------------------------------------------------------------------------------------

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Coolt, undrar vad literpriset är på X1.

Nu är toppen av, ska börja skruva i stället för på grejer nu.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Förresten, när jag plockade av toppackningen såg den väldigt fräsch ut, även om jag haft lite pingande vid tillfällen och kört med mer laddtryck än de flesta rekommenderar var det inga skador. Även cylindrarna såg rena och fina ut. Kolvarna hade lite sot men det är tvättat nu.

Kan rekommendera CRC's packningsrengöringsspray - funkar kanon.

_________________
Anders Hansson
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004
Inlägg: 94



vad har du kört med för laddtryck om man får fråga?

vad törs man ladda med en orginal packning?

en del säger runt 1,2 bar inte mer?

_________________
Johan Blomberg
Porsche 944 TURBO 1990
http://www.garaget.org/?car=62649
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
VR6 Syncro skrev:
vad har du kört med för laddtryck om man får fråga?

vad törs man ladda med en orginal packning?

en del säger runt 1,2 bar inte mer?


Uppemot 1,5 verkar inte vara några problem men det är inte att rekommendera. Tror jag blev räddad av att bilen gick lite fett över 6000 rpm. Försökte köra på 1,25 bar men hade lite väl tempkänslig kontroller ett tag. För det mesta låg det mellan 1,2 och 1,35 bar och jag körde blandat bana, väg och slalom.

Kommer att ha lite mer koll på vad som händer nu i framtiden med effektivare turbo, mer konsekvent wastegate, elektronisk laddtryckskontroller som kan lägga olika nivå beroende på växel och varvtal. Kommer även att logga avgastemp, bredbandslambda samt laddtryck med en Zeitronix och kunna göra justeringar med en SMT6 piggyback. Är fortfarande kluven på om jag ska använda en originalpackning eller en stålpackning. Provar förmodligen med stålpackningen.

_________________
Anders Hansson
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004
Inlägg: 94



ok

Hm då kanske man ska ladda mer i år då

Fast jag har problem redan med att mina spridare bottnar så jag behöver hitta #72 spridare

vad har du för boostcontroller? vad fick du ge för den?

vad gick bredbandslambdan på totalt?

_________________
Johan Blomberg
Porsche 944 TURBO 1990
http://www.garaget.org/?car=62649
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
VR6 Syncro skrev:
ok

Hm då kanske man ska ladda mer i år då

Fast jag har problem redan med att mina spridare bottnar så jag behöver hitta #72 spridare

vad har du för boostcontroller? vad fick du ge för den?

vad gick bredbandslambdan på totalt?


Jag sätter i #72 spridare nu, men har även ett par uppsättningar #55 över.

Jag har fyra boostcontrollers just nu.. Och en bil i molekyyyyler.. Ska köra med en Apexi AVC-R efter ett inledningsskede med en black knob controller. Jag har en Accuboost och en Reliaboost över samt en uppsättning Guru chips om någon är intresserad. Har även en original schimsad wastegate över (8000 mil) som håller 0.95 bar till varvstopp med lilla (K26/6) turbon.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Gå in på www.zeitronix.com och prisa ihop vad en bredbandslambda, själv vill jag helst inte påminnas om alla kostnader..

_________________
Anders Hansson
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jag vill se bilder på arbetet!!

Hur kommer du göra med avgassystemet? Jag vill minnas att cupbilarna hade rätt stora rör i systemet så du kanske inte behöver ändra något där? Har du lirkat dit turbon ännu?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Tyvärr är min digitalkamera stulen men jag ska se om jag kan låna till mig en.

_________________
Anders Hansson
Citera
Karl-ove
Fåker (Östersund)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 68



Hej, en liten undran ang tidigare ägare, var det inte Didrik Lundh som ägde den -87 till -93. Jag åkte några varv med honom på Mantorp -92, en upplevelse.
Karl-ove

_________________
Karl-ove Qvarfordt
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Karl-ove skrev:
Hej, en liten undran ang tidigare ägare, var det inte Didrik Lundh som ägde den -87 till -93. Jag åkte några varv med honom på Mantorp -92, en upplevelse.
Karl-ove


Är osäker på årtalen men det stämmer att Didrik ägt bilen.

_________________
Anders Hansson
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Benny Steen skrev:
När jag läste om toulen så drog jag mig minnes en liten historia som jag skrev på alfaklubbens forum för några år sedan, eftersom sökfunktionen (har skrivit den själv:-) där fortfarande är i klass med google så letade jag enkelt upp den:

-----------------------------------------------------------------------------------------------
rykten och andra sanningar benny Fri 08 Aug 11:29 2003 Visa trådens start


"rykten" förtäljer att toulen var en av dom tillsatserna man hade i dom turboladdade F1 motorerna innan både turbo och medlet förbjöds av FIA. Numera används det av somliga turbo åkare. Och skall ha väldigt goda oktanhöjande egenskaper.

När jag jobbade en sommar på en färgfabrik så hade vi en tvätthall där lacknafta,thinner och andra trevliga ämnen fanns direkt på kran. En av kranarna var märkt "X1" och vad låst med nyckel.

Hade man ett särdeles intorkad och svårtvättat kärl kunde man gå till förmannen och han låste då upp kranen och man fick tappa upp lite "X1" under hans överseende. "X1" var just toulen....
---------------------------------------------------------------------------------------------



Toluen är ett aromatisk kolväte som skall behandlas med största försiktighet, de förändrar arvsmassan. Eller som min kemistkollega sa "doppa inte bollarna i toluen". Jag har tilllgång till detta på jobbet men skulle aldrig drömma om att slaska med utanför ett dragskåp.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004
Inlägg: 94



En fråga?

Har du testat att köra reliaboosten ihop med en pysventil?

Såg att dom snacka om det på rennlist.

Sen kommer du åka nått mer till staterna?

tänkte om du kunde ta hem en G-tech åt mig

_________________
Johan Blomberg
Porsche 944 TURBO 1990
http://www.garaget.org/?car=62649
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
VR6 Syncro skrev:
En fråga?

Har du testat att köra reliaboosten ihop med en pysventil?

Såg att dom snacka om det på rennlist.

Sen kommer du åka nått mer till staterna?

tänkte om du kunde ta hem en G-tech åt mig


Har inge USA resa planerad just nu.

Förstår inte varför man skulle vilja köra med både pysventill och fjäderbelastad ventil (som Reliaboost är).

_________________
Anders Hansson
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004
Inlägg: 94



som jag fatta det så är relia boosten stängd till ett inställt laddtryck är uppnått.

då kan man sätta relia boosten på typ 1bar o ställa in pysventilen på 1,2bar.

då får man snabbt laddtryck men man riskerar inte laddtrycksspikarna som bara en reliaboost kan ge.

eller har jag förstått fel?

Här är tråden
http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=231757

Fast nu har jag hittat att turboxs har en kombinerad ventil, både kula/fjäder samt pysventil

_________________
Johan Blomberg
Porsche 944 TURBO 1990
http://www.garaget.org/?car=62649
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
VR6 Syncro skrev:
som jag fatta det så är relia boosten stängd till ett inställt laddtryck är uppnått.

då kan man sätta relia boosten på typ 1bar o ställa in pysventilen på 1,2bar.

då får man snabbt laddtryck men man riskerar inte laddtrycksspikarna som bara en reliaboost kan ge.

eller har jag förstått fel?

Här är tråden
http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=231757

Fast nu har jag hittat att turboxs har en kombinerad ventil, både kula/fjäder samt pysventil


Du kommer inte att få några laddtrycksspikar med en Accuboost. Det är klart inget fel att sätta en extra pysventil men det är ännu en grej som kan fallera och blockeras signalen på wastegaten blir det rätt mycket laddtryck.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245


Trådstartare
Nu är toppen monterad och turbon på plats! Allt drar ut på tiden då jag veckopendlar och bara får tid några timmar per helg men det går framåt!

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO Cup - 86
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (17653 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande