Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO Cup - 86 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17653 totalt) |
Idag har jag plockat av wastegate, avgassystem samt kamhus.
Än så länge har det gått smidigt, bara pajat en insexnyckel av billigaste sort under stor belastning. Sedan har jag dragit sönder några småsaker som en gång hade gängor när avgassystemet monterades för 20 år sedan. _________________ Anders Hansson |
||
När jag läste om toulen så drog jag mig minnes en liten historia som jag skrev på alfaklubbens forum för några år sedan, eftersom sökfunktionen (har skrivit den själv:-) där fortfarande är i klass med google så letade jag enkelt upp den:
----------------------------------------------------------------------------------------------- rykten och andra sanningar benny Fri 08 Aug 11:29 2003 Visa trådens start "rykten" förtäljer att toulen var en av dom tillsatserna man hade i dom turboladdade F1 motorerna innan både turbo och medlet förbjöds av FIA. Numera används det av somliga turbo åkare. Och skall ha väldigt goda oktanhöjande egenskaper. När jag jobbade en sommar på en färgfabrik så hade vi en tvätthall där lacknafta,thinner och andra trevliga ämnen fanns direkt på kran. En av kranarna var märkt "X1" och vad låst med nyckel. Hade man ett särdeles intorkad och svårtvättat kärl kunde man gå till förmannen och han låste då upp kranen och man fick tappa upp lite "X1" under hans överseende. "X1" var just toulen.... --------------------------------------------------------------------------------------------- _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Förresten, när jag plockade av toppackningen såg den väldigt fräsch ut, även om jag haft lite pingande vid tillfällen och kört med mer laddtryck än de flesta rekommenderar var det inga skador. Även cylindrarna såg rena och fina ut. Kolvarna hade lite sot men det är tvättat nu.
Kan rekommendera CRC's packningsrengöringsspray - funkar kanon. _________________ Anders Hansson |
||
vad har du kört med för laddtryck om man får fråga?
vad törs man ladda med en orginal packning? en del säger runt 1,2 bar inte mer? |
||
Uppemot 1,5 verkar inte vara några problem men det är inte att rekommendera. Tror jag blev räddad av att bilen gick lite fett över 6000 rpm. Försökte köra på 1,25 bar men hade lite väl tempkänslig kontroller ett tag. För det mesta låg det mellan 1,2 och 1,35 bar och jag körde blandat bana, väg och slalom. Kommer att ha lite mer koll på vad som händer nu i framtiden med effektivare turbo, mer konsekvent wastegate, elektronisk laddtryckskontroller som kan lägga olika nivå beroende på växel och varvtal. Kommer även att logga avgastemp, bredbandslambda samt laddtryck med en Zeitronix och kunna göra justeringar med en SMT6 piggyback. Är fortfarande kluven på om jag ska använda en originalpackning eller en stålpackning. Provar förmodligen med stålpackningen. _________________ Anders Hansson |
||
ok
Hm då kanske man ska ladda mer i år då Fast jag har problem redan med att mina spridare bottnar så jag behöver hitta #72 spridare vad har du för boostcontroller? vad fick du ge för den? vad gick bredbandslambdan på totalt? |
||
Jag sätter i #72 spridare nu, men har även ett par uppsättningar #55 över. Jag har fyra boostcontrollers just nu.. Och en bil i molekyyyyler.. Ska köra med en Apexi AVC-R efter ett inledningsskede med en black knob controller. Jag har en Accuboost och en Reliaboost över samt en uppsättning Guru chips om någon är intresserad. Har även en original schimsad wastegate över (8000 mil) som håller 0.95 bar till varvstopp med lilla (K26/6) turbon. _________________ Anders Hansson |
||
Gå in på www.zeitronix.com och prisa ihop vad en bredbandslambda, själv vill jag helst inte påminnas om alla kostnader..
_________________ Anders Hansson |
||
Jag vill se bilder på arbetet!!
Hur kommer du göra med avgassystemet? Jag vill minnas att cupbilarna hade rätt stora rör i systemet så du kanske inte behöver ändra något där? Har du lirkat dit turbon ännu? |
||
Är osäker på årtalen men det stämmer att Didrik ägt bilen. _________________ Anders Hansson |
||
Toluen är ett aromatisk kolväte som skall behandlas med största försiktighet, de förändrar arvsmassan. Eller som min kemistkollega sa "doppa inte bollarna i toluen". Jag har tilllgång till detta på jobbet men skulle aldrig drömma om att slaska med utanför ett dragskåp. / P _________________ /Pär Nyman |
||
En fråga?
Har du testat att köra reliaboosten ihop med en pysventil? Såg att dom snacka om det på rennlist. Sen kommer du åka nått mer till staterna? tänkte om du kunde ta hem en G-tech åt mig |
||
Har inge USA resa planerad just nu. Förstår inte varför man skulle vilja köra med både pysventill och fjäderbelastad ventil (som Reliaboost är). _________________ Anders Hansson |
||
som jag fatta det så är relia boosten stängd till ett inställt laddtryck är uppnått.
då kan man sätta relia boosten på typ 1bar o ställa in pysventilen på 1,2bar. då får man snabbt laddtryck men man riskerar inte laddtrycksspikarna som bara en reliaboost kan ge. eller har jag förstått fel? Här är tråden http://forums.rennlist.com/rennforum Fast nu har jag hittat att turboxs har en kombinerad ventil, både kula/fjäder samt pysventil |
||
Du kommer inte att få några laddtrycksspikar med en Accuboost. Det är klart inget fel att sätta en extra pysventil men det är ännu en grej som kan fallera och blockeras signalen på wastegaten blir det rätt mycket laddtryck. _________________ Anders Hansson |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO Cup - 86 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17653 totalt) |