Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 206 GTi och RC - starten på ett hyrbilsstall | << 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (5692 totalt) |
Gör hårdare bussningar bak att överstyrning minskar på de här bilarna? Är det inte mest att brottgränsen är smalare? _________________ Anders Hansson |
||||||||
Vad syftar du till med brottgränsen? Under sidobelastning av bakvagnen så vrider sig bakaxeln och på så sätt skapar det en passiv fyrhjulsstyrning. Det gör bilen väldigt rolig att köra men gör också att man kanske inte kan köra på 100% av greppet, men kul är det. För att citera Pär H för 15 år sedan ang 205
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Tack, då är jag med på vad du menar. Brottgränsen är området med mest grepp, toppen på kurvan som ju blir plattare men kanske inte lika hög som när allt är stumt. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Idag vinschades det upp en bil på släp, en RC som ska byggas om till banbil.
En fråga kom om vinschen kunde ta en bakre bil utan att dra två i tåg. Vajern går väldigt lågt så beroende på markfrigång på främre bil går det att göra så. Är det förresten någon som vill ha en dragkrok eller delar av inredningen? _________________ Anders Hansson |
||||||||
Gör ett fäste för ett brytblock på halva släpet så kan du ha vajern under den första bilen utan att oroa dig för att vajern ska ta i första bilen....
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Släpet nu svenskregistrerat utan problem efter importen. Det visade sig att besiktningen bara handlade om att dyka upp, legitimera mig och släpet samt betala.
Första bokningen var en dansk kille som åkte med sin brorsa som kör Miata. De skulle köra MS-R's trackday och passade på att prova hyrbilen jag hade med mig. Båda gav idel lovord om att den var mycket mer förtroendeingivande. Så här låga blir de med 6 cm sänkning fram och 8 cm bak. Min teori om att någorlunda mjuk bakvagn med uppstyvad framvagn med trevliga hjulvinklar verkar stämma. Föraren var full av lovord över hur mycket tillit han byggt snabbt och hur konsekvent bilen var att köra. Lynnigheten verkar vara borta och man kan verkligen "luta på" framvagnen. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Det visade sig att intresset för att hyra banbil finns där!
Till www.3hnu.se som är www.timeattacknu.se's satsning på långlopp i samband med deras timeattack helger. Två bilar blev uthyrda direkt, de andra två övertygades jag att hyra ut av kompisar till de som bokat de första två. Så jag har att göra, flyttar till större verkstad nu i helgen och det är efterlängtat. Äntligen kan jag jobba på mer än en bil åt gången. 🙂 _________________ Anders Hansson |
||||||||
2020 var ett minst sagt intressant år, hade 2-3 bilar på alla 3h-tävlingar som gick i Timeattacknu-seriens regi och körde själv med en bil och två gästförare på Landskampen 6H.
Det visade sig vara en utmaning att få bilarna att hålla, både materialfel och förarfel ingick varje helg och även om det är en naturlig del så beslutade jag mig för att inte försöka jobba mig runt alla de problemen även om det säkert är möjligt. Det skulle kräva för mycket resurser och till viss dela behöva dumma ner bilarna så de inte blir lika kul att köra. 2021 blir ett år att göra om verksamheten något, att helt enkelt ändra riktning. Jag fortsätter med SLC TV - att som del i det teamet vara med och leverera riktigt bra livesändningar från tävlingar. Och dessutom drar jag nytta av gott samarbete inom däcksbranschen och startar egen webbshop med fokus på r-däck. Kolla gärna in www.banbil.nu som inom kort är fullt fungerande. Just nu är betalningsfunktionen inte live ännu (men det går att maila eller ringa för att köpa däck) - och jag använder en partner för montering och balansering i väntan på egna maskiner som kommer inom kort. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Som en passus - vi kommer på www.banbil.nu att erbjuda SMA-licens för året till alla som köper 4 däck av oss.
Detta som ett sätt att stimulera fler att köra bana - har du redan licens så visa upp den vid köp så rabatterar vi mostvarande. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Kommer du att sälja fler dimensioner av semi r? Funderar på 205, 215 - 40/17 till min 155a.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||
Det som syns i webbshoppen finns till 100% i lager - för andra dimensioner som kräver lite manuellt arbete går det jättebra att skriva till oss på info@banbil.nu _________________ Anders Hansson |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 206 GTi och RC - starten på ett hyrbilsstall | << 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (5692 totalt) |