|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
19 Feb 2020 11:39
_________________ Johan Sjölinder
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877
20 Feb 2020 08:32
Fredrik G skrev: | Jag behöver väga bilen för att kunna räkna ut hårdhet på fjädrar fram och bak.
Hur har ni andra med fwd valt att köra? Betydligt hårdare fjädrar bak än fram?
Hur vet man hur mycket man flyttar RC eller vad scrub radius ursprungligen var på bilen? Har andra fäglar nu och en 5mm spacer fram så har flyttat ut hjulet ca 10-13mm. |
Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
20 Feb 2020 10:38
_aero skrev: | Fredrik G skrev: | Jag behöver väga bilen för att kunna räkna ut hårdhet på fjädrar fram och bak.
Hur har ni andra med fwd valt att köra? Betydligt hårdare fjädrar bak än fram?
Hur vet man hur mycket man flyttar RC eller vad scrub radius ursprungligen var på bilen? Har andra fäglar nu och en 5mm spacer fram så har flyttat ut hjulet ca 10-13mm. |
Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org |
Hej!
Nej jag har faktiskt inte gjort det, började bara bygga och ändra lite efter mina egna ideer osv
Jag har redan ändrat viktfördelningen till det sämre när jag började lätta, tror den ligger runt 60/40 eller 62/38 just nu tyvärr.
Stämmer att jag flyttat ut hjulen ca 13mm!
De är tyvärr lite för mjuka i fjädringen helt original, men sen har jag inte några värstingdämpare så kanske dumt att välja allt för hårda.
Du har lagt ner ett imponerande jobb på din 9000!
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877
22 Feb 2020 08:21
Fredrik G skrev: | _aero skrev: | Fredrik G skrev: | Jag behöver väga bilen för att kunna räkna ut hårdhet på fjädrar fram och bak.
Hur har ni andra med fwd valt att köra? Betydligt hårdare fjädrar bak än fram?
Hur vet man hur mycket man flyttar RC eller vad scrub radius ursprungligen var på bilen? Har andra fäglar nu och en 5mm spacer fram så har flyttat ut hjulet ca 10-13mm. |
Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org |
Hej!
Nej jag har faktiskt inte gjort det, började bara bygga och ändra lite efter mina egna ideer osv
Jag har redan ändrat viktfördelningen till det sämre när jag började lätta, tror den ligger runt 60/40 eller 62/38 just nu tyvärr.
Stämmer att jag flyttat ut hjulen ca 13mm!
De är tyvärr lite för mjuka i fjädringen helt original, men sen har jag inte några värstingdämpare så kanske dumt att välja allt för hårda.
Du har lagt ner ett imponerande jobb på din 9000! |
Okej då tror jag det är smart att bara gå upp i fjäderhårdhet lika mkt fram och bak samt bättre dämpare och prova hur den funkar 😊
Jag har själv en 9-3ss aero som bruksbil med bilstein b8 och maptuns fjädrar. Den har fin balans och är riktigt rolig att köra. Den passiva medstyrningen på bakhjulen är helt underbar och styr bilen precis dit man vill bara man vågar ladda på ordentlig och inte är rädd för lite överstyrning 😊
Tack! Jo jag har hållit på att utveckla min 9000 i några år nu 😅
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
23 Feb 2020 19:02
Den passiva medstyrningen kan jag ha satt ur funktion nu med hårdare bussningar runt om.
Är 5kg/mm bak och 7kg/mm fram så bör kunna gå upp rätt bra.
_aero skrev: | Fredrik G skrev: | _aero skrev: | Fredrik G skrev: | Jag behöver väga bilen för att kunna räkna ut hårdhet på fjädrar fram och bak.
Hur har ni andra med fwd valt att köra? Betydligt hårdare fjädrar bak än fram?
Hur vet man hur mycket man flyttar RC eller vad scrub radius ursprungligen var på bilen? Har andra fäglar nu och en 5mm spacer fram så har flyttat ut hjulet ca 10-13mm. |
Har du hunnit känna nå på bilen på bana innan? Dom är ju riktigt välbalanserade och fina i chassit original så borde ju funka bra med ungefär samma förhållande i hårdhet mellan fram och bak som de är org |
Hej!
Nej jag har faktiskt inte gjort det, började bara bygga och ändra lite efter mina egna ideer osv
Jag har redan ändrat viktfördelningen till det sämre när jag började lätta, tror den ligger runt 60/40 eller 62/38 just nu tyvärr.
Stämmer att jag flyttat ut hjulen ca 13mm!
De är tyvärr lite för mjuka i fjädringen helt original, men sen har jag inte några värstingdämpare så kanske dumt att välja allt för hårda.
Du har lagt ner ett imponerande jobb på din 9000! |
Okej då tror jag det är smart att bara gå upp i fjäderhårdhet lika mkt fram och bak samt bättre dämpare och prova hur den funkar 😊
Jag har själv en 9-3ss aero som bruksbil med bilstein b8 och maptuns fjädrar. Den har fin balans och är riktigt rolig att köra. Den passiva medstyrningen på bakhjulen är helt underbar och styr bilen precis dit man vill bara man vågar ladda på ordentlig och inte är rädd för lite överstyrning 😊
Tack! Jo jag har hållit på att utveckla min 9000 i några år nu 😅 |
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
23 Feb 2020 19:05
Du har jag fått den låg fram men fjädrarna är lösa och ca 40mm mellanrum till topplagringen när jag hissar bilen.
Kan jag montera en hjälpfjäder där?
Finns det risk att man bottnar dämparen?
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 830
23 Feb 2020 20:02
Svar på bottning (följdfråga):Hur mycket slag har du kvar i dämparen när du har din önskade ridehight då? Frågat det innan, och ursäkt om jag missat den infon från dig tidigare.
_________________ S te fan Be ck er
BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD
SVGK 639
BMWCS 2722
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
23 Feb 2020 20:27
bmw_ixen skrev: | Svar på bottning (följdfråga):Hur mycket slag har du kvar i dämparen när du har din önskade ridehight då? Frågat det innan, och ursäkt om jag missat den infon från dig tidigare. |
Hissar jag upp bilen och låten fjöderbenet hänga fritt är det ca 12cm på kolven ute.
Fjädern nu har 4cm upp till topplagring då bör vara 8cm kvar på kolven vid önskat läge och stoppet är 2.5cm då bör det vara 5.5cm kvar.
Vet ej om det är så man kan mäta.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 830
25 Feb 2020 05:57
Känns som att det mest bara är två Karlshamnare som sitter å gissar...
Du har dubbel slag längd mot mina dämpare, är nog bra på vägen. ifs. tot irrelevant
Vet inte om man har med genomslagsgummit i beräkningen. Mest för safety skulle jag tror.
Komprimerar du inte fjädern ett dugg när du sänker ner bilen?
Låter ju som att du ligger rätt i ridehight nu då.
Så det känns ju som att du behöver en hjälpfjäder.
Å kitet du har köp är komplett anpassat för bilen förutom ev. viktbantning?
_________________ S te fan Be ck er
BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD
SVGK 639
BMWCS 2722
|
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286
25 Feb 2020 08:50
Det där ser ju rätt ut ju. Hjälpfjäder och ett sånt där mellanlägg så är det hemma. Hur är geometrin i det här läget då? Känns det som att RC fortfarande är över marken?
Om man sätter hjälpfjäder upptill eller nertill är ju en smaksak - det spelar ingen roll (oftast). Det är ju bara när bilen lyfts som de går isär, de är ju komprimerade hela tiden. Ett annat alternativ är väl längre fjädrar.
Alltså prio ett här är väl väl fungerande väghållning och då kan man ju behöva kompromissa på de där sista 10mm sänkning. Sen kan man ju i förlängningen fundera över om det är vettigt med så mycket drop. Säkert jättebra när man kör 150km/h på en tjälskadad väg, garanterat mindre bra på bana. Om du räkna på typ 3gra krängning, hur mycket droop motsvarar det?
_________________ Henrik Eriksson
Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
25 Feb 2020 11:59
Tumme pekfinger:
Spårvidd ca 1500, kränger 3grd
ca ca 1500*tan(3) ->78,6mm, per sida 39,3mm på hjulet.
På fjäder/dampare 39,3*0,94 ->36,9mm
Eller ca 12,3mm per grad kränging (på fjäder/dämapre)
På hjul 13,1mm per grad kränging på hjulet.
_________________ Johan Sjölinder
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
25 Feb 2020 12:36
jag och fuling har resonerat lite kring fjädringen och problemet nu som jag hakar upp mig på är att jag endast har ca 10mm kvar på dämparen med bumpstop på 25mm.
Jag skulle kunna sänka ner coiloverbenet mer men då tar det emot drivaxeldammasken.
Sänker jag ner själva benet (eller skaffar en kortare dämpare) så får jag mer fjädringsväg över där uppe på kolven om jag tänker rätt.
Org fjädrarna är ca 200mm långa och de jag testade på bilden är 160mm.
Jag behöver alltså låta dämparen "sjunka ihop" för att nu få rätt höjd på bilen.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
25 Feb 2020 12:40
bmw_ixen skrev: | Känns som att det mest bara är två Karlshamnare som sitter å gissar...
Du har dubbel slag längd mot mina dämpare, är nog bra på vägen. ifs. tot irrelevant
Vet inte om man har med genomslagsgummit i beräkningen. Mest för safety skulle jag tror.
Komprimerar du inte fjädern ett dugg när du sänker ner bilen?
Låter ju som att du ligger rätt i ridehight nu då.
Så det känns ju som att du behöver en hjälpfjäder.
Å kitet du har köp är komplett anpassat för bilen förutom ev. viktbantning? |
Hehe, också från Karlshamn? trevligt..
Jo fjädern komprimeras, men jag har ca 1cm över nu på kolven bara.
Kittet är till bilen men börjar tro att jag fått till en XWD istället som eventuellt har lite längre dämpare.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
25 Feb 2020 12:46
SevenEight skrev: | Det där ser ju rätt ut ju. Hjälpfjäder och ett sånt där mellanlägg så är det hemma. Hur är geometrin i det här läget då? Känns det som att RC fortfarande är över marken?
Om man sätter hjälpfjäder upptill eller nertill är ju en smaksak - det spelar ingen roll (oftast). Det är ju bara när bilen lyfts som de går isär, de är ju komprimerade hela tiden. Ett annat alternativ är väl längre fjädrar.
Alltså prio ett här är väl väl fungerande väghållning och då kan man ju behöva kompromissa på de där sista 10mm sänkning. Sen kan man ju i förlängningen fundera över om det är vettigt med så mycket drop. Säkert jättebra när man kör 150km/h på en tjälskadad väg, garanterat mindre bra på bana. Om du räkna på typ 3gra krängning, hur mycket droop motsvarar det? |
Har inte riktigt koll på RC osv än.
Längre fjädrar är det org. de är 200mm långa och de på bilden är 160mm.
Men med 200mm långa fjädrar trycks inte dämparen ihop något och bilen blir väldigt hög.
Försöker alltså att sänka bilen nu genom att komprimera dämparen och då blir fjädringsvägen lidande.
har ca 35mm kvar och 25mm bumpstop, dvs endast 10mm fjädringsväg.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
24 Mar 2020 21:55
Avgassystem monterat och bilen är uppstartad.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
24 Mar 2020 22:00
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
14 Apr 2020 12:25
Uppdaterar lite igen
Behöver tips på Hjulinställning att utgå ifrån på en grävling?
Hur mkt camber?
Toe-out fram?
Hur bör man ställa in bakvagnen?
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609
14 Apr 2020 14:51
Fredrik G skrev: | jag och fuling har resonerat lite kring fjädringen och problemet nu som jag hakar upp mig på är att jag endast har ca 10mm kvar på dämparen med bumpstop på 25mm.
|
Det är bättre att det är åt de hållet än att när fjädern är helt ihop komprimerad och det fortfarande
är en bit kvar innan stötdämparen är helt ihop....
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
16 Apr 2020 09:01
Ok tack, jag får testa och se hur det känns på banan!
Ska bara försöka komma fram till lämplig hjulinställning.
super7 skrev: | Fredrik G skrev: | jag och fuling har resonerat lite kring fjädringen och problemet nu som jag hakar upp mig på är att jag endast har ca 10mm kvar på dämparen med bumpstop på 25mm.
|
Det är bättre att det är åt de hållet än att när fjädern är helt ihop komprimerad och det fortfarande
är en bit kvar innan stötdämparen är helt ihop.... |
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
20 Apr 2020 17:49
Hur mycket camber bör man testa med? - 2.5-3?
Toe-out fram och bak?
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187
Trådstartare
07 Maj 2020 10:17
Uppdaterar igen angående Hjulinställning.
Gick ej att få till så mycket camber som jag hade önskat.
Vad kör ni andra med för värden på fwd?
_________________ F r e d r i k G e r l i n g
|
|