Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
14 besök senaste veckan (19160 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fin vikt på bilen thumbs up
Bytte du bakvagn?

När jag ser motorn tänker jag att det där YTCC reglementet är rätt liberalt

Kul med uppdatering

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Fin vikt på bilen thumbs up
Bytte du bakvagn?

När jag ser motorn tänker jag att det där YTCC reglementet är rätt liberalt

Kul med uppdatering


Ha ha....jo bytte bakvagn också. Sparade cirka 11 kg vill jag minnas. Elsystemet var nog den största besparingen. Vi har inte exakt vikter men cirka 25 kg kablar och fläktar lyftes bort och ersattes med något kg kablar. Dvs nytt elsystem. Glasfiberinstrumentbrädan gjorde också sitt till.

YTCC är vääääldigt liberala. Passar mig utmärkt. Har en topp till som jag funderar på att preppa och då blir det en vassare motor. Problemet är att väldigt få har gett sig på att bygga kring 300 bhp sugmotor av S2:an så väldigt lite att läsa kring det hela. Tänkte slippa att uppfinna hjulet.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



JohnC skrev:


Ha ha....jo bytte bakvagn också. Sparade cirka 11 kg vill jag minnas. Elsystemet var nog den största besparingen. Vi har inte exakt vikter men cirka 25 kg kablar och fläktar lyftes bort och ersattes med något kg kablar. Dvs nytt elsystem. Glasfiberinstrumentbrädan gjorde också sitt till.

YTCC är vääääldigt liberala. Passar mig utmärkt. Har en topp till som jag funderar på att preppa och då blir det en vassare motor. Problemet är att väldigt få har gett sig på att bygga kring 300 bhp sugmotor av S2:an så väldigt lite att läsa kring det hela. Tänkte slippa att uppfinna hjulet.


thumbs up
Att det finns så mycket vikt i elsystemet . Vilken bakvagn blev det (har du bilder)?

Ja du befinner dig i en gråzon med motorn, kunskapen finns i småfix eller turboladdning . Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
JohnC skrev:


Ha ha....jo bytte bakvagn också. Sparade cirka 11 kg vill jag minnas. Elsystemet var nog den största besparingen. Vi har inte exakt vikter men cirka 25 kg kablar och fläktar lyftes bort och ersattes med något kg kablar. Dvs nytt elsystem. Glasfiberinstrumentbrädan gjorde också sitt till.

YTCC är vääääldigt liberala. Passar mig utmärkt. Har en topp till som jag funderar på att preppa och då blir det en vassare motor. Problemet är att väldigt få har gett sig på att bygga kring 300 bhp sugmotor av S2:an så väldigt lite att läsa kring det hela. Tänkte slippa att uppfinna hjulet.


thumbs up
Att det finns så mycket vikt i elsystemet . Vilken bakvagn blev det (har du bilder)?

Ja du befinner dig i en gråzon med motorn, kunskapen finns i småfix eller turboladdning . Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig thumbs up


Jag vill köra med sugmotor och där finns det väldigt lite kunskap. Har googlat mig fram till några lyckade byggen men ändå lite mycket hokus pokus. Det som ställer till det enligt vad jag fått fram är oljeförsörjningen när varvtalet ökar över 7000 rpm. Luft in och kanaler och annat är väl dimensionerat för minst 300 bhp i dagsläget men varvtalet ställer till det enligt "de lärde".

Skall se om jag kan ta lite bilder på bakvagn nästa vecka när jag har bilen hos mig igen. Är kvar hos Björn för lite prepp inför shakedown.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
I princip är det makalöst hur Porsche lyckats bygga en motor med såpass dålig liter effekt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3087



JohnC skrev:
I princip är det makalöst hur Porsche lyckats bygga en motor med såpass dålig liter effekt.


Allt är ju relativt, en samtida mustang hade ju samma effekt men med 5 l slagvolym, och det är mer effekt än en samtida alfa romeo Busso V6a tex

Som jag skrivit tidigare, en motor är en motor, oavsett vad som står på ventilkåpan, den går å trimma med samma fysiklagar som alla andra motorer, bara man tänker till först. Med vissa begränsningar såklart om det inte ska bli väldigt dyrt

När det gälller oljeysystem är det ju alltid lite lurigare och mer prova. Windage tray eller liknande i tråget skulle nog kunna hjälpa högvarvssmörjningen en del, hur ser platsen ut i tråget?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11348



JohnC skrev:
Det som ställer till det enligt vad jag fått fram är oljeförsörjningen när varvtalet ökar över 7000 rpm. Luft in och kanaler och annat är väl dimensionerat för minst 300 bhp i dagsläget men varvtalet ställer till det enligt "de lärde".


Fungerar det med torrsump/torrsumpspump för att hjälpa oljeförsörjningen?


Jag är också nyfiken på bakvagnen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Cédric skrev:


När det gälller oljeysystem är det ju alltid lite lurigare och mer prova. Windage tray eller liknande i tråget skulle nog kunna hjälpa högvarvssmörjningen en del, hur ser platsen ut i tråget?


Gott om plats i tråget för att oljan skall gömma sig för pickupen Finns också gott om plats för plåtar, men oljepumpen är en stor anledning till varför den inte får fram oljan i tillräcklig kapacitet. Skall man varva mer än standard så måste man byta till en annan pump, som t.ex torrsumpspump. Sumpen måste åtgärdas om man svänger, pumpen om man varvar mer än 7000 rpm. Svänger man en lång kurva dessutom med övervarv så har man garanterat en vevstake ut genom blocket efter ett tag.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
964RS skrev:
Cédric skrev:


När det gälller oljeysystem är det ju alltid lite lurigare och mer prova. Windage tray eller liknande i tråget skulle nog kunna hjälpa högvarvssmörjningen en del, hur ser platsen ut i tråget?


Gott om plats i tråget för att oljan skall gömma sig för pickupen Finns också gott om plats för plåtar, men oljepumpen är en stor anledning till varför den inte får fram oljan i tillräcklig kapacitet. Skall man varva mer än standard så måste man byta till en annan pump, som t.ex torrsumpspump. Sumpen måste åtgärdas om man svänger, pumpen om man varvar mer än 7000 rpm. Svänger man en lång kurva dessutom med övervarv så har man garanterat en vevstake ut genom blocket efter ett tag.


Japp har provat det där med vevstake ut genom blocket. Tänker inte varva så fasligt med den nya motorn men planerar redan ett nytt bygge då jag har delar kvar och då vore 7500 rpm kul och lite vassare kammar. Att göra ett sådant bygge utan att tänka på oljeförsörjning känns inte bra. Finns det inte en pump som klarar mer kapacitet. Inte kikat på hur den fungerar rent tekniskt skall läggas till. Vi kikar på torrsumpsystem men inte så mkt info när det gäller sugis mer vanligt på Turbo. Lindsey racing har färdiga paket men skall gräva lite till. En fin fördel med torrsump är att man får bort problemet med sump som lägsta punkt på bilen. Den är lite väl obehagligt nära backen i dagsläget.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Et sådant billet tråg som jag har kostar inte så farligt mycket. EUR1600 tyckte jag mig se. En blockoff platta till filterhuset och två pluggar till hålen där oljeseparatorn sitter. Peterson Tank 6-7000 sek från england. Sen tillkommer alla slangar och AN kopplingar, termostat, catchtank för runt 15-20 ksek. Kan bli billigare beroende på var du köper någonstans, men vill såklart inte tumma på kvalitén när 100˚ olja far omkring.

En pump är såklart inte helt billig den heller. Man kan hitta en gammal NASCAR pump för småpengar, ofta har dom plockats bort av en anledning men dom kan såklart vara jättefina.

Du måste ha drivhjul, ny superliten generator som skall placeras någon annan stans eftersom pumpen sitter ivägen. Arbetskostnad om du inte gör det själv, det blir en hel del jobb.

Lindsey skall väl ha $4-5000 och då ingår det basala för slangar, man får en gjuten sump. Tank, filterhus, catchtank, termostat och lite annat tillkommer. Frakt, tull, moms. Fast köper du på företaget behöver inte momsen betalas förrän du säljer det.

Alltså inte billigt, men det är inte totalras heller.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
964RS skrev:
Et sådant billet tråg som jag har kostar inte så farligt mycket. EUR1600 tyckte jag mig se. En blockoff platta till filterhuset och två pluggar till hålen där oljeseparatorn sitter. Peterson Tank 6-7000 sek från england. Sen tillkommer alla slangar och AN kopplingar, termostat, catchtank för runt 15-20 ksek. Kan bli billigare beroende på var du köper någonstans, men vill såklart inte tumma på kvalitén när 100˚ olja far omkring.

En pump är såklart inte helt billig den heller. Man kan hitta en gammal NASCAR pump för småpengar, ofta har dom plockats bort av en anledning men dom kan såklart vara jättefina.

Du måste ha drivhjul, ny superliten generator som skall placeras någon annan stans eftersom pumpen sitter ivägen. Arbetskostnad om du inte gör det själv, det blir en hel del jobb.

Lindsey skall väl ha $4-5000 och då ingår det basala för slangar, man får en gjuten sump. Tank, filterhus, catchtank, termostat och lite annat tillkommer. Frakt, tull, moms. Fast köper du på företaget behöver inte momsen betalas förrän du säljer det.

Alltså inte billigt, men det är inte totalras heller.


Japp hitta det här:

https://www.drsdevelopment.eu/product/porsche-944-951-968-billet-dry-s . . . .

Skall se om det går att hitta en begagnad torrsumpspump och lite annat. Får be Björn räkna på vad det kostar att bygga om.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



...och som generator fungerar den som sitter i Hyundai Atos perfekt. Några hundralappar på skroten. 😊

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Var och körde med PCSR som tidsträning i helgen. Kul att vara igång igen och bilen gick bra även om föraren var ringrostig. Banan var Anderstorp och med lite gamla välanvända slicks så lyckades jag ändå prestera kring 1.47.5, vilket är klart godkänt. Fick stora skälvan efter pass 1 då oljetrycket i varm bil blev 3.2 bar ungefär och jag började befara ytterligare motorras. Konsulterade Dr Sanden som var på plats och lyssnade på motorn och kikade på det hela och kunde inte se att något tydde på lågt oljetryck. Blev 3 pass totalt och nu monterar vi en ny oljetrycksmätare från Stack med mekanisk funktion istället. Första testet med kalibrerad oljetrycksmätare visade att jag har 6 bar vid 5000 rpm istället för 3.2 bar som originalinstrumentet visade.

Bilen vägde in på 1133 med tjockis på plats och halv tank.

Motorn gick som ett skållat troll. Helt annan respons jämfört med tidigare och blir riktigt kul att köra Hockenheim och Spa nästa säsong! Tror att toppfarten kommer öka rejält på långrakorna. Den nya vikten och lite hårdare fjädrarna bak gör att balansen i bilen är galet bra i dagsläget.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Blir alltid glad när denna tråden uppdateras thumbs up Kul att det lirar bra Var tvungen och kolla amigoo, där fick jag svaret på vilken klass du körde: "Funktionär" . Rätt smart om man vill öva med slicks thumbs up .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Blir alltid glad när denna tråden uppdateras thumbs up Kul att det lirar bra Var tvungen och kolla amigoo, där fick jag svaret på vilken klass du körde: "Funktionär" . Rätt smart om man vill öva med slicks thumbs up .


Slicks är nog lite som heroin har du väl provat så vill du inte ha något annat. Körde första passet på ett par slitna cup2:or och det var inte ens roligt. Med slicks så blev bilen helt annorlunda även om de var bättre begagnade. Med såpass lätt bil så är även slitaget begränsat på slicks om man inte väljer en väldigt mjuk blandning.

Du har ju också börjat med slicks Eddie så vet vad jag pratar om

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Påbörjar nu lite undersökande arbete med en riktig torrsump blir troligen apdyrt men att bygga motor är inte billigt heller och fördelen med torrsump är att då kan jag börja varva ordentligt. Motorn är byggd för väsentligt högre varv men oljeförsörjningen kommer att vara en trång sektion samt att jag måste byta lyftare. Vi får se vad tidsaspekten blir men tankearbetet är igång. Blir att konsultera Herr Falk framöver.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



JohnC skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Blir alltid glad när denna tråden uppdateras thumbs up Kul att det lirar bra Var tvungen och kolla amigoo, där fick jag svaret på vilken klass du körde: "Funktionär" . Rätt smart om man vill öva med slicks thumbs up .


Slicks är nog lite som heroin har du väl provat så vill du inte ha något annat. Körde första passet på ett par slitna cup2:or och det var inte ens roligt. Med slicks så blev bilen helt annorlunda även om de var bättre begagnade. Med såpass lätt bil så är även slitaget begränsat på slicks om man inte väljer en väldigt mjuk blandning.

Du har ju också börjat med slicks Eddie så vet vad jag pratar om


Tell me about it.. Tycker slicks är nyckeln som låser upp bilen, allt blir bättre helt enkelt Bävar för den dagen jag behöver sätta på r-däck igen .

Mer snurr i maskinen borde rimligtvis göra susen. Original maskiner som lämnar 100hk/liter gör så vid minst 7500rpm. Hoppas du får ihop det, i så fall ser det ut som du krigar på allvar med YTCC gänget därnere thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

JohnC
Vad händer?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
fuling skrev:
JohnC
Vad händer?


Just nu har vi skickat över en koppling och kuggkrans till UK för att få dem att tillverka ett väldigt lätt svänghjul som skall passa till en sinterlamellkoppling. Tror faktiskt att det är den första i sitt slag om det lyckas. Vi har annars varit förpassade till vanlig fjädrad koppling alternativt den förhatliga med gummipuck som brukar gå sönder efter cirka någon säsong med hårt användande.

Vi trodde att vi redan hade en lösning på det hela med mitt redan lättade svänghjul men tji fick vi på den punkten så nu är vi tillbaks på ruta noll men TBK i UK är hyffsad dedikerad och min mek är som en gris i ett hål på att vara intensiv så det kommer nog lösa sig!

Vad gäller torrsump så har vi inte kommit vidare men det har nog varit mest tidsbrist.

I har jag beställt 8 nya slicks till nästa säsong och betalt in startavgift till både Hockenheim och Spa. Nu vill jag bara att Coronaskiten klingar av lite så säsong 2021 blir av

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3087



Glöm inte ta med kameran bara häftigt att tävla på spa!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
En sak som jag inte tänkt på tidigare med 944:an är hur hal den är i sin design. Bilrackarn är makalöst snabb på längre raksträckor. Bifogad fil visar toppfart efter långrakan på Spa 2019. Min bil är 7:e snabbast med cirka 230bhp. Borde vara omöjligt jämfört med vissa ekipage som har +400 bhp men kombinationen att inte ha något konsekvenstänk genom Eau Rouge och hal kaross är intressant.




_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0.....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
14 besök senaste veckan (19160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande