Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2004
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (14904 totalt)
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Jag har plockat bort stift, spridare och lådan..
Motorn går runt, men jag tycker att den är tung vevad.

Då det är min första S54 så jag vet inte, är kompressionen hög även utan stift?

Jag använder spärrskaft och ca 1,5 hävarm, låter inget och det går mjukt runt.

Ska man tex hälla i pytttelite olja i förbränningskammaren och veva runt lite?

Motorn kom ju ändå torr från UK.

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 875



Hej, har du kommit nån väg med felsökandet av motorn?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hej, har du kommit nån väg med felsökandet av motorn?

//Lasse


Inte mer än att något är knas... har smörjt lite och kört med hävstången.

Uppfattar det som att det går lite lättare nu.

Arbetsplanen är att sätta ihop allt igen och sedan öppna underifrån, släppa på ett vevlager för att känna om kolven känns som den ska....

Alla tips och ideer uppskattas...

Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Innan du släpper på något vevlager, försök ta reda på om bultarna till stakarna är dragna med moment eller med stretch. Vanligt att man drar ARP bultarna med stretch istället för moment - Så det inte är dragna med stretch och du drar tillbaka med moment, och det överfallet då sitter hårdare/lösare än de andra.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Har släppt på allt underifrån, vevstakslager och vevlager. Växellåda är ifrån motorn.

Då funkar allt klockrent, går att dra runt med vanligt spärrkaft.

Men så fort man börjar dra åt, med rätt moment och vinkel, så blir den sjuukt tungvriden....

Alltså snart kommer denna bil ut på blocket.....

Söndags feeling på er alla.

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Om du lossar på en sak åt gången så du får veta om det är ram eller vevlager som nyper.

Du verkar ju ha riktigt otur men kämpa på så du får köra igen

_________________
Robin Karlsson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



mitche skrev:
Motorn kom ju ändå torr från UK.
Vad innebär "torr"? Är motorn ihopsatt med monteringsfett i lagren? Eller i alla fall motorolja?

mitche skrev:
Jag använder spärrskaft och ca 1,5 hävarm
Vad menar du med 1,5 hävarm? Du ska inte behöva mycket kraft alls för att dra runt en frisk motor utan stift i. Om du behöver lägga till hävarm till en vanlig hylsnyckel skulle jag gissa att något är snett.

Spontant gissning (ganska uppenbar sådan...) är såklart att motorn är monterad med fel vevstakslager och fel vevlager. Eller båda. De behöver inte vara någon katastrof om allt annat är fint, men jag hade blivit skeptiskt inställd till den motorbyggare som inte reagerade på att motorn gick trögt utan skickade den ändå.

Ta lite plastigauge och kolla lagerspelet.

Lycka till!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



Det kan inte vara så att veven är skev?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3214



som nämnt ovan,kolla spelet med plastigauge,då ser du snabbt om nåt e galet

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Vet dock inte om någon har nämnt det, men kolla så alla överfall sitter åt rätt håll.

Inte bara en gång det har felat..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Hej hopp i värmen

Nu äntligen går det åt rätt håll
Jag har plockat ner alla vevstaks och vevlager - mätt upp allt och allt såg bra ut.

Lite olja i cylindrarna, monteringsfett på alla lagerbanor och allt momentdraget enligt konstens alla regler, och hepp så känns allt mycket bättre.
Nu kan jag dra runt motorn med endast ett vanligt spärrskaft.

Förmodligen tog det för lång tid innan jag monterade motorn i bilen...så att allt hade torkat ihop..

Nu skall allt återmonteras. Yehoo!

Dagens fråga, jag behöver ny koppling som passar till vardagskörning och lättare track day - any ideas?

Tack för alla hejarop, det behövs när det går lite sådär i garaget.

Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Original koppling thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Byter man svänghjul till ett dubbelmasse eller köra på orginal?
Eller är orginal rent av ett dubbelmasse? 🤔

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1218



Tunga orginal dubbelmassesvänghjul är något som man slänger så långt bort det går när tillfälle ges. Det finns inget bra med dem.
Tex www.dli-teknik.se har enkelmassehjul som passar med orginal koppling samt ett flertal olika tryckplattor och lammeller.

Tryckplattan behöver inte vara dålig/sliten, det kan räcka med ny lammell ibland. Nog för att man oftast byter den också.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Äntligen, nysmorda lager - uppstart, och allt låter bra. magisk känsla!

Nu kanske det roliga kan börja, fingers crossed.

Tips på avgassystem mottages.
Bilen är ju USA import, då sitter kattarna på grenrören. Påverkar det ngt vilket avgassystem jag köper? Eller är nya grenrör ett måste också?

/micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Enklast och billigast är väl att få tag på europeiska original grenrör så slipper du dom extra kattarna från usa.
Man kan komplettera med en slutdämpare typ supersprint för ljudet.

Har man stor budget finns ju fina grenrör m.m för högre effekt

_________________
Robin Karlsson
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Är det inte väldigt billigt för dessa grenrör?

3000:- inkl frakt?

https://www.ebay.co.uk/itm/362702688600

Tips på kompletta system som man inte blir svartflaggad på Sviestad vore fint...

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



Har OEM euro grenrör du kan få för 3500.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



mitche skrev:
Är det inte väldigt billigt för dessa grenrör?

3000:- inkl frakt?

https://www.ebay.co.uk/itm/362702688600

Tips på kompletta system som man inte blir svartflaggad på Sviestad vore fint...


Om du ska köpa den billigare sorten på eBay så läs på noga. Många som haft problem med att dom inte passar så bra.

Jag skulle rekommendera original eller känt märke t. Ex supersprint

_________________
Robin Karlsson
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Hur är det med Supersprint och ljud, vill ju ok ljud men man skall ju kunna åka på i villakvarter utan att Polis kommer, eller att man låter över 95db (rätt?) på banan.

Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165



mitche skrev:
Hur är det med Supersprint och ljud, vill ju ok ljud men man skall ju kunna åka på i villakvarter utan att Polis kommer, eller att man låter över 95db (rätt?) på banan.

Micke


Jag åker supersprint raceburkar och inga kattar på min. Skulle tro att den ALDRIG kommer under 95db om man inte sitter och släpper av gasen på rätt ställen

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2004
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (14904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande