Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2004 | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14904 totalt) |
Jag har plockat bort stift, spridare och lådan..
Motorn går runt, men jag tycker att den är tung vevad. Då det är min första S54 så jag vet inte, är kompressionen hög även utan stift? Jag använder spärrskaft och ca 1,5 hävarm, låter inget och det går mjukt runt. Ska man tex hälla i pytttelite olja i förbränningskammaren och veva runt lite? Motorn kom ju ändå torr från UK. _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Inte mer än att något är knas... har smörjt lite och kört med hävstången. Uppfattar det som att det går lite lättare nu. Arbetsplanen är att sätta ihop allt igen och sedan öppna underifrån, släppa på ett vevlager för att känna om kolven känns som den ska.... Alla tips och ideer uppskattas... Micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Innan du släpper på något vevlager, försök ta reda på om bultarna till stakarna är dragna med moment eller med stretch. Vanligt att man drar ARP bultarna med stretch istället för moment - Så det inte är dragna med stretch och du drar tillbaka med moment, och det överfallet då sitter hårdare/lösare än de andra.
_________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||
Har släppt på allt underifrån, vevstakslager och vevlager. Växellåda är ifrån motorn.
Då funkar allt klockrent, går att dra runt med vanligt spärrkaft. Men så fort man börjar dra åt, med rätt moment och vinkel, så blir den sjuukt tungvriden.... Alltså snart kommer denna bil ut på blocket..... Söndags feeling på er alla. _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Spontant gissning (ganska uppenbar sådan...) är såklart att motorn är monterad med fel vevstakslager och fel vevlager. Eller båda. De behöver inte vara någon katastrof om allt annat är fint, men jag hade blivit skeptiskt inställd till den motorbyggare som inte reagerade på att motorn gick trögt utan skickade den ändå. Ta lite plastigauge och kolla lagerspelet. Lycka till! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Hej hopp i värmen
Nu äntligen går det åt rätt håll Jag har plockat ner alla vevstaks och vevlager - mätt upp allt och allt såg bra ut. Lite olja i cylindrarna, monteringsfett på alla lagerbanor och allt momentdraget enligt konstens alla regler, och hepp så känns allt mycket bättre. Nu kan jag dra runt motorn med endast ett vanligt spärrskaft. Förmodligen tog det för lång tid innan jag monterade motorn i bilen...så att allt hade torkat ihop.. Nu skall allt återmonteras. Yehoo! Dagens fråga, jag behöver ny koppling som passar till vardagskörning och lättare track day - any ideas? Tack för alla hejarop, det behövs när det går lite sådär i garaget. Micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Tunga orginal dubbelmassesvänghjul är något som man slänger så långt bort det går när tillfälle ges. Det finns inget bra med dem.
Tex www.dli-teknik.se har enkelmassehjul som passar med orginal koppling samt ett flertal olika tryckplattor och lammeller. Tryckplattan behöver inte vara dålig/sliten, det kan räcka med ny lammell ibland. Nog för att man oftast byter den också. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Äntligen, nysmorda lager - uppstart, och allt låter bra. magisk känsla!
Nu kanske det roliga kan börja, fingers crossed. Tips på avgassystem mottages. Bilen är ju USA import, då sitter kattarna på grenrören. Påverkar det ngt vilket avgassystem jag köper? Eller är nya grenrör ett måste också? /micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Enklast och billigast är väl att få tag på europeiska original grenrör så slipper du dom extra kattarna från usa.
Man kan komplettera med en slutdämpare typ supersprint för ljudet. Har man stor budget finns ju fina grenrör m.m för högre effekt _________________ Robin Karlsson |
||||
Är det inte väldigt billigt för dessa grenrör?
3000:- inkl frakt? https://www.ebay.co.uk/itm/362702688 Tips på kompletta system som man inte blir svartflaggad på Sviestad vore fint... _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Om du ska köpa den billigare sorten på eBay så läs på noga. Många som haft problem med att dom inte passar så bra. Jag skulle rekommendera original eller känt märke t. Ex supersprint _________________ Robin Karlsson |
||||
Hur är det med Supersprint och ljud, vill ju ok ljud men man skall ju kunna åka på i villakvarter utan att Polis kommer, eller att man låter över 95db (rätt?) på banan.
Micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||||
Jag åker supersprint raceburkar och inga kattar på min. Skulle tro att den ALDRIG kommer under 95db om man inte sitter och släpper av gasen på rätt ställen _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2004 | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14904 totalt) |