Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Mégane coupé -97 cupisch. | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (11702 totalt) |
Vinterns uppdateringar (höst )
Högre kompressionsförhållande till att börja med . Slängde ju i Clio 197 kolvar för ett tag sedan ,men då det är lägre komphöjd på dom och den motorn använder tunnare topplockspackning. Så nu när jag hittade kolvar för min motor på Franska blocket kunde jag inte låta bli ,hade lite hjälp med inköpet då Fransmännen inte är så lätta att handla med. Original kompförhållandet är 9,8:1 dessa 11,2:1 dock så fattade jag inte vilka kolvar det var när dom kom, men med lite hjälp från FB grupp i UK så fick jag reda på att det är Clio Williams GrA kolvar ,samma motor familj så komphöjd etc är samma ,tyvärr har dom nog stått lite fuktigt men är inte orolig. Nästa uppdatering kommer från ett annat land nämligen Kroatien, återigen tack vare FB. Hittat en kille som bygger egna Lamelldiffar till bla min växellåda ,det var så billigt så kunde inte låta bli. Är ju inte speciellt mycket effekt att skryta med ,men det är ändå behövligt att kunna ställa sig på gasen så fort som möjligt. Ett annat problem är styrboxen från stenåldern , har ju karvat ut för ett chip men behöver något som går programmera. Gissa vad som dyker upp på FB En bild på en programmerbar plug n play box till en 23år gammal Renault ,så vart ju bara att beställa den åxå. Sen behövdes det byta ut kvastskaften till några med mer lyft , satt ju original i igen då jag rasade en kam i våras pga tappat kamdrev. Fick tag på några Enem slipade när jag var på Gotland ett år ,får se vad dom orkar med. Kronhjulet påpressat på nya diff ,skall bara låsas fast. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Tack. Tror nog inte renault är så speciella på sånt , blir ju billigare för tillverkaren. Jag brukar kalla det Renault lego, det är dock inte alltid det funkar så lätt så man kan tro för ibland ändrar dom på något. Ibland får man prova sig fram, då kan det funka att ta något från Clio eftersom Mégane f7r coupé inte är så vanliga varken då eller nu. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Tröstköper lite speciella cup delar , Hittat ett nästan oanvänt cupgrenrör,
Sen blev det en manuell styrväxel , vet inte om den är helt specifik men den har iaf suttit i en cup bil. Sedan hittade jag cup luftfilter boxen med tratt och anslutningen som skruvas i torkardiket , original finns en löstagbar del för att komma åt fläkt och dyl. Cup bilarna har stående motor istället för normalt hängande så Grenröret passar inte som det är nu, så därför behöver jag köpa nya motor fästen. Med dom nya fästena så behövs varken plåten där nuvarande motorfäste sitter eller aluminium kamkåpan så därför fick jag tag på en kamkåpa i plast som användes på cup motorerna. Sen var jag tvungen att köpa andra motor fästen. För att kunna använda luftfiltret så behöver jag ett expansionkärl från en laguna 1 som sitter på ett annat ställe , gissa vad som sitter där . Jo en reläbox med kontakter som numera även den sitter i vägen . Finns lite att göra Plast kamkåpa istället för tung i aluminium, fick med en cup hållare tiĺl brandsläckare Luftfilterburken tv och tratten med anslutningen till torkardiket 4-1 grenrör 42mm invändigt istället för 4-2-1 35mm invändigt _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Ja det är smart ,dom är inte så dumma som vissa tror: _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Fått hem fästena
Hängde i en rensad motor jag har för att måtta upp fästen, så nu håller jag på att ta ner framvagnsbalken och svetsa om den . Sen fick jag hem min Mégane maxi topp _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Renault sport som fixat . Köpte man en Mégane maxi kit car så satt det en ca 280hk 2 liters sugis i den. Finns lite olika versioner på dom. Sodemo fixade BTCC motorerna dom hade runt 310hk. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
280 hk ur en 2.0 sugis är Fick du med kammar anpassade till toppen med? _________________ Fredrik van Lienden |
||||||
Nej den är tom tyvärr, fast det hade nog blivit för bra för normal körning Der sitter ganska vilda saker i 14mm ventil lyft , om du kollar på bilden uppifrån på toppen är det urfräst så inte kammarna tar i. Solida lyftarna hade varit kul att ha ,men bla ventiler är gjorda i titan och inte så kul att ha i något man slippa byta ventiler på med jämna mellanrum. Jag vet om en kille i Danmark som har 241hk med hydraliska kammar/lyftare så det räcker till mig. Men visst hade det varit kul med ännu mer men det kostar så mycket då. https://youtu.be/6Haj4CfG95w _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Det riktigt håriga i sammanhanget var väl ändå serviceintervallerna: 30 mil mellan byte av kolvar, stakar och ventiler. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||||
Över 0.5" är stöddigt, även för jänkare ~240hk med (antar jag) orginal kammar är inte fy skam Är det med 11,2:1 i komp eller hade han mer? _________________ Fredrik van Lienden |
||||||
Nej det är med trimkammar fast inte så vassa så det kräver mekaniska saker.Ja det var med 11.2:1 I hans åxå. Det mesta är ändrat på hans motor sitter även separata spjäll. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Jag har sen länge en mycket djup respekt för Renault / Renault Sport. Inte bara kunnandet när det gäller racing utan även förmågan att verkligen "få till", och att även få okejat från ledningen, de ypperliga RS-modellerna.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Cool topp Rneualt Megane Maxi Toppen. Fränt när man har fräst ur för kamnockarna. Går säkert att bygga nått helt okej även med lite mindre vassa kammar. Är det större ventiler också förutom kanalerna?
Tror att BTCC motorerna hade en helt annan lösning på insugskanalen än Maxi toppen då problemet med renault motorn är att insugskanalen är ganska låg. I princip fräst upp kanalen högre upp och sen stoppar i en fräst kasett som innehåller porten. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Verkar som det är slut med sånt. Mégane skrotas säkert och Clio finns inte i Rs längre . _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Mégane coupé -97 cupisch. | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (11702 totalt) |