Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Mégane coupé -97 cupisch.
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (11702 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Vinterns uppdateringar (höst )
Högre kompressionsförhållande till att börja med .
Slängde ju i Clio 197 kolvar för ett tag sedan ,men då det är lägre komphöjd på dom och den motorn använder tunnare topplockspackning.

Så nu när jag hittade kolvar för min motor på Franska blocket kunde jag inte låta bli ,hade lite hjälp med inköpet då Fransmännen inte är så lätta att handla med.

Original kompförhållandet är 9,8:1 dessa 11,2:1 dock så fattade jag inte vilka kolvar det var när dom kom, men med lite hjälp från FB grupp i UK så fick jag reda på att det är Clio Williams GrA kolvar ,samma motor familj så komphöjd etc är samma ,tyvärr har dom nog stått lite fuktigt men är inte orolig.

Nästa uppdatering kommer från ett annat land nämligen Kroatien, återigen tack vare FB. Hittat en kille som bygger egna Lamelldiffar till bla min växellåda ,det var så billigt så kunde inte låta bli.

Är ju inte speciellt mycket effekt att skryta med ,men det är ändå behövligt att kunna ställa sig på gasen så fort som möjligt.

Ett annat problem är styrboxen från stenåldern , har ju karvat ut för ett chip men behöver något som går programmera.
Gissa vad som dyker upp på FB En bild på en programmerbar plug n play box till en 23år gammal Renault ,så vart ju bara att beställa den åxå.

Sen behövdes det byta ut kvastskaften till några med mer lyft , satt ju original i igen då jag rasade en kam i våras pga tappat kamdrev.

Fick tag på några Enem slipade när jag var på Gotland ett år ,får se vad dom orkar med.




Kronhjulet påpressat på nya diff ,skall bara låsas fast.



_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Skillnad mellan Clio 197 ,original och Clio Williams GrA 11,2

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 334



ser ut att gå bra thumbs up

intressant att renault har delar som passar mellan olika modeller, precis som äldre hondor.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
bop skrev:
ser ut att gå bra thumbs up

intressant att renault har delar som passar mellan olika modeller, precis som äldre hondor.

Tack.

Tror nog inte renault är så speciella på sånt , blir ju billigare för tillverkaren. Jag brukar kalla det Renault lego, det är dock inte alltid det funkar så lätt så man kan tro för ibland ändrar dom på något.

Ibland får man prova sig fram, då kan det funka att ta något från Clio eftersom Mégane f7r coupé inte är så vanliga varken då eller nu.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Tröstköper lite speciella cup delar , Hittat ett nästan oanvänt cupgrenrör,
Sen blev det en manuell styrväxel , vet inte om den är helt specifik men den har iaf suttit i en cup bil.

Sedan hittade jag cup luftfilter boxen med tratt och anslutningen som skruvas i torkardiket , original finns en löstagbar del för att komma åt fläkt och dyl.

Cup bilarna har stående motor istället för normalt hängande så Grenröret passar inte som det är nu, så därför behöver jag köpa nya motor fästen.
Med dom nya fästena så behövs varken plåten där nuvarande motorfäste sitter eller aluminium kamkåpan så därför fick jag tag på en kamkåpa i plast som användes på cup motorerna.

Sen var jag tvungen att köpa andra motor fästen.

För att kunna använda luftfiltret så behöver jag ett expansionkärl från en laguna 1 som sitter på ett annat ställe , gissa vad som sitter där .

Jo en reläbox med kontakter som numera även den sitter i vägen . Finns lite att göra

Plast kamkåpa istället för tung i aluminium, fick med en cup hållare tiĺl brandsläckare


Luftfilterburken tv och tratten med anslutningen till torkardiket


4-1 grenrör 42mm invändigt istället för 4-2-1 35mm invändigt


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 334



Ram-Air? Jo jag tackar!

Riktigt fiffigt att plocka luften från högtryckszonen framför framrutan.

Klart ball med gamla rejsdelar thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
bop skrev:
Ram-Air? Jo jag tackar!

Riktigt fiffigt att plocka luften från högtryckszonen framför framrutan.

Klart ball med gamla rejsdelar thumbs up

Ja det är smart ,dom är inte så dumma som vissa tror:

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Beställt nya motor och växellådsfästen.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Fått hem fästena


Hängde i en rensad motor jag har för att måtta upp fästen, så nu håller jag på att ta ner framvagnsbalken och svetsa om den .

Sen fick jag hem min Mégane maxi topp






_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 334



Fabriksportad topp?

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
bop skrev:
Fabriksportad topp?

Renault sport som fixat . Köpte man en Mégane maxi kit car så satt det en ca 280hk 2 liters sugis i den.
Finns lite olika versioner på dom.
Sodemo fixade BTCC motorerna dom hade runt 310hk.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 334



volymmannen skrev:
bop skrev:
Fabriksportad topp?

Renault sport som fixat . Köpte man en Mégane maxi kit car så satt det en ca 280hk 2 liters sugis i den.
Finns lite olika versioner på dom.
Sodemo fixade BTCC motorerna dom hade runt 310hk.


280 hk ur en 2.0 sugis är

Fick du med kammar anpassade till toppen med?

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
bop skrev:
volymmannen skrev:
bop skrev:
Fabriksportad topp?

Renault sport som fixat . Köpte man en Mégane maxi kit car så satt det en ca 280hk 2 liters sugis i den.
Finns lite olika versioner på dom.
Sodemo fixade BTCC motorerna dom hade runt 310hk.


280 hk ur en 2.0 sugis är

Fick du med kammar anpassade till toppen med?

Nej den är tom tyvärr, fast det hade nog blivit för bra för normal körning Der sitter ganska vilda saker i 14mm ventil lyft , om du kollar på bilden uppifrån på toppen är det urfräst så inte kammarna tar i.
Solida lyftarna hade varit kul att ha ,men bla ventiler är gjorda i titan och inte så kul att ha i något man slippa byta ventiler på med jämna mellanrum.
Jag vet om en kille i Danmark som har 241hk med hydraliska kammar/lyftare så det räcker till mig.
Men visst hade det varit kul med ännu mer men det kostar så mycket då.
https://youtu.be/6Haj4CfG95w

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2798



volymmannen skrev:
Sodemo fixade BTCC motorerna dom hade runt 310hk.


Det riktigt håriga i sammanhanget var väl ändå serviceintervallerna: 30 mil mellan byte av kolvar, stakar och ventiler.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 334



volymmannen skrev:

Nej den är tom tyvärr, fast det hade nog blivit för bra för normal körning Der sitter ganska vilda saker i 14mm ventil lyft , om du kollar på bilden uppifrån på toppen är det urfräst så inte kammarna tar i.
Solida lyftarna hade varit kul att ha ,men bla ventiler är gjorda i titan och inte så kul att ha i något man slippa byta ventiler på med jämna mellanrum.
Jag vet om en kille i Danmark som har 241hk med hydraliska kammar/lyftare så det räcker till mig.
Men visst hade det varit kul med ännu mer men det kostar så mycket då.
https://youtu.be/6Haj4CfG95w


Över 0.5" är stöddigt, även för jänkare
~240hk med (antar jag) orginal kammar är inte fy skam thumbs up Är det med 11,2:1 i komp eller hade han mer?

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
bop skrev:
volymmannen skrev:

Nej den är tom tyvärr, fast det hade nog blivit för bra för normal körning Der sitter ganska vilda saker i 14mm ventil lyft , om du kollar på bilden uppifrån på toppen är det urfräst så inte kammarna tar i.
Solida lyftarna hade varit kul att ha ,men bla ventiler är gjorda i titan och inte så kul att ha i något man slippa byta ventiler på med jämna mellanrum.
Jag vet om en kille i Danmark som har 241hk med hydraliska kammar/lyftare så det räcker till mig.
Men visst hade det varit kul med ännu mer men det kostar så mycket då.
https://youtu.be/6Haj4CfG95w


Över 0.5" är stöddigt, även för jänkare
~240hk med (antar jag) orginal kammar är inte fy skam thumbs up Är det med 11,2:1 i komp eller hade han mer?

Nej det är med trimkammar fast inte så vassa så det kräver mekaniska saker.Ja det var med 11.2:1 I hans åxå. Det mesta är ändrat på hans motor sitter även separata spjäll.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



En helt okänd värld öppnar sig i denna tråden!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare

Jag har sen länge en mycket djup respekt för Renault / Renault Sport. Inte bara kunnandet när det gäller racing utan även förmågan att verkligen "få till", och att även få okejat från ledningen, de ypperliga RS-modellerna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Cool topp Rneualt Megane Maxi Toppen. Fränt när man har fräst ur för kamnockarna. Går säkert att bygga nått helt okej även med lite mindre vassa kammar. Är det större ventiler också förutom kanalerna?

Tror att BTCC motorerna hade en helt annan lösning på insugskanalen än Maxi toppen då problemet med renault motorn är att insugskanalen är ganska låg. I princip fräst upp kanalen högre upp och sen stoppar i en fräst kasett som innehåller porten.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag har sen länge en mycket djup respekt för Renault / Renault Sport. Inte bara kunnandet när det gäller racing utan även förmågan att verkligen "få till", och att även få okejat från ledningen, de ypperliga RS-modellerna.

Verkar som det är slut med sånt. Mégane skrotas säkert och Clio finns inte i Rs längre .

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Mégane coupé -97 cupisch.
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (11702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande