Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Jetta -11 - Premiärtur gjord! | << 1, 2, 3 12801 besök totalt |
Har de senaste helgerna rivit ur lite "onödiga" saker ur bilen som bara var vikt.
Det som plockats ur är: Förarstol ca 30kg Passagerarstol 27,5kg Reservhjul+verktyg 20,1kg Baksäte 24,4kg Div plast och inredning bak 8kg Totalt: 110kg Tjänstenvikten ligger på 1450 så då är den nere på 1340 i tjänstevikt (utan stolar). Den finns några mindre grejer som jag plockade ur i helgen också som bör kunna väga 7-12kg till, men jag missade att väga dem. Förhoppningsvis kan jag montera en nyinköpt skalstol på onsdag samt väga de sista grejerna. Så en tjänstevikt på 1350kg, med en stol, bör inte vara omöjligt genom att bara plocka ur lite onödiga grejer. Då finns det ändå en hel del extragrejer kvar som man skulle kunna plocka ur bilen.. _________________ Emil W |
||
Det har hänt lite småsaker sen sist även om jag varit dålig på att uppdatera.
Lite mer smågrejer har blivit urplockade, till en total viktminskning av ca 115kg. Efter bantningen så har jag inhandlat samt monterat en Mirco RTS. Planen är väl att införskaffa en till framöver så man kan ha passagerare med sig. Utöver att stolen monterades så tog jag en provtur med bilen igår, vilket faktiskt var första turen efter att jag körde hem bilen i Januari.. Provkörningen gick bra och allt verkade otroligt nog faktiskt fungera som det skulle. Så bilen rullades in i garaget lite snabbt och ett oljebyte gjordes då det var planerat för premiärtur på bana idag (2/4) på hemmabanan Sviestad. Efter oljebytet så passade jag även på att blåsa bort det värsta dammet samt att montera den obligatoriska dekalen Körningen idag på Sviestad gick över förväntan då bilen höll ihop bra utan några större missöden. Hade lite mindre bekymmer med bromsarna samt att antisladdsystemet gick in och kapade all effekt lite nu och då.. Så jag ska försöka ge mig på elektroniken i veckan för att se om det går att programmera bort antisladden eller begränsa den. Likaså ska stolens läge finjusteras då jag upplevde att jag fick ta omtag lite väl ofta. Efter dagen så var snabbaste varvet en låg 1.10-tid på gatdäck och standardbromsar. _________________ Emil W |
||
Största problemet med bromsarna just nu är att jag inte riktigt kommer överens med dem.. Stundvis när man gick på broms kraftigt så kände man hur ABS-pumpen började jobba utan att däcken var i närheten av att låsa sig, vilket gjorde att det var svårt att riktigt lita . Oklart om det är ett faktiskt problem eller om det bara är ovana. Jag ska prova och lufta lite i eftermiddag samt kolla över bilen. Annars tyckte jag väl att det saknades direkt bett i bromsarna, de mattades väl dock aldrig av heller. Beläggen som sitter på är ju dock EBC Redstuff och de är väl inte direkt kända för att vara världens bästa.. Tanken är att köra på Mantorp på måndag och sen efter det hänga på TTrs-oken ihop med 340mm skivor fram. _________________ Emil W |
||
Ja ok intressant.
Vet ingen som har testat köra bana med en sådan här "Svensson" gatbil med original ABS. Blir intressant att se om större skivor etc förbättrar eller förvärrar problemet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Saken var den också att på hemvägen började helt plötsligt bilen varna för låg nivå på bromsvätskan. Jag fl lede en snabb koll och det var inga synliga läckage och nivån hade bara sjunkit marginellt så den nu var under min. Man kan ju hoppas på att det var lite luft kvar i ABS-pumpen som försvann där och därför nivån sjunkit marginellt.. Med cupran jag hade tidigare tyckte jag både känslan och själva bronsverkan var överlägsen denna bil. Det var ocksåa en "svenssonbil" som dessutom hade 370mm skivor från fabrik.. Så kan jag komma i närheten av den känslan och bromsverkan så är jag nöjd. _________________ Emil W |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Jetta -11 - Premiärtur gjord! | << 1, 2, 3 12801 besök totalt |